Is It Wrong to Try to Pick Up Girls in a Dungeon? / Danjon ni Deai o Motomeru no wa Machigatteiru Dar? ka / DanMachi
Jag tänkte tipsa om en splitter ny animeserie som har stor chans att bli årets blockbuster. Första säsongen pågår fortfarande så jag återkommer med en fullständig recension senare. C:a 10 avsnitt har hittills släppts, men bara 2 st på den lagliga sajten Crunchyroll:
http://www.crunchyroll.com/is-it-wro...s-in-a-dungeon (som ligger ett par månader efter sändningarna i Japan, bl.a. för att de ska lägga till engelsk textning. Den finns ännu bara med engelsk SUB och vi lär få vänta nästan ett år på engelsk DUB).
Det här är shonen, d.v.s. en pojk-anime. Titeln är extremt lång både på japanska och engelska, därför brukar man använda den förkortade japanska titeln DanMachi. Trots titeln är den inte alls så sexistisk som anime brukar vara. Den är nästan helt befriad från Fan Service.
Serien utspelas i en fantasyvärld, Orario, med människor, alver, dvärgar, "furries", goblins, orcer och allt annat man kan förvänta sig i en fantasy-värld.
I denna värld har gudarna bestämt sig för att komma ner från himlen för att leva tillsammans med de dödliga och samtidigt inte använda sina gudomliga krafter. Gudarna är som vanligt i anime ett svamelsurium av mytologier så Hestia, Loke, Hefaistos, Freja och Ganesha blandas hej vilt. Dessutom är både Loke och Hefaistos kvinnor.
Det finns en stor "Dungeon" där "äventyrare" kan gå ner och döda monster, men varje äventyrare måste tillhöra en familj (party/klan) som leds av en gud.
Huvudpersonen är en 14 årig grabb vid namn Bell Cranel som bott hos sin farfar hela sitt liv. Farfadern har alltid sagt att bästa sättet att träffa tjejer är att rädda dem i "The Dungeon", för räddar man livet på dem kommer de att bli blixtförälskade i en. Farfadern dör och Bell beger sig av för att ansluta till en familj för att bli äventyrare. Men han är så liten och spinkig att ingen familj vill låta honom bli äventyrare. Utom en liten gudinna, Hestia, som inte har någon familj ännu. Han får alltså bli äventyrare, men måste börja äventyra solo. Det börjar inte så bra; han blir jagad av en minotaur, men blir räddad av den mäktigaste äventyrerskan i hela dungeonen: Aiz Wallenstein. Givetvis blir resultatet tvärt emot vad farfar sagt: Bell blir räddad av en tjej och han blir blixtförälskad i Aiz.
En väldigt speciell sak med fantasyvärlden Orario är att det inte är ett MMORPG (som t.ex. Sword Art Online eller Log Horizon), d.v.s. man föds, lever och dör i världen, men i övrigt fungerar världen som ett MMORPG:
- Dödar man ett monster försvinner det i en blixt och förvandlas till en ädelsten som man kan växla in mot guld.
- Monster respawnar.
- Alla äventyrare har ett character sheet med abilities, skills och levels. Detta character sheet är en tatuering på ryggen på varje äventyrare. Vartefter man dödar monster blir man bättre och ens gud hjälper en att uppdatera character sheeten.
När Bell kommer tillbaka till Hestia efter att ha räddats av Aiz visar det sig att hans värden har stigit löjligt mycket och han har fått en ny skill som ingen hört talas om tidigare: Realis Phrase, som gör att hans värden stiger snabbare ju mer han älskar någon, i detta fall Aiz, vilket gör att han börjar göra en kometkarriär i "The Dungeon" eftersom han älskar Aiz mer än något annat i hela världen.
Här har det gått en månad och han möter sin andra minotaur:
Detta är en harem-anime, för varenda flicka som Bell träffar blir blixtförälskad i honom, inklusive flera gudinnor. Och som i nästan all anime är han helt ovetande om att han är alla kvinnors stora kärleksintresse, han är totalt clueless. Själv är han dessutom jätteblyg och springer och gömmer sig så fort hans eget stora kärleksintresse, Aiz, visar sig.
På pappret ser det ut som en dussinanime, men den är väldigt välgjord dussinanime (serier som Bleach, One Piece, Naruto och Fairy Tail är egentligen också bara dussinanime, men är extremt välgjorda och har därför blivit extremt populära).
Jag ger denna serie ett preliminärt
8/10 i betyg och rekommenderar denna för alla som vill se äventyr, men inte vill överanstränga hjärnan.
Gissningsvis kommer denna serie få ett dussin säsonger utan att Bell förstår att någon av hans flickbekanta är förälskade i honom eller att han själv kommer över sin egen blyghet och vågar säga till Aiz att han älskar henne. Precis så som en anime brukar vara.
EDIT:
Nu har jag sett färdigt animen och jag måste ändra mig om ett par saker.
Animen var bara 13 avsnitt, d.v.s. en halv säsong lång (en vanlig animesäsong brukar vara 25 avsnitt).
Det betyder flera saker:
1. Tempot blir fel. Man hinner helt enkelt inte få med allt som behövs på 13 avsnitt och det känns som ett hafsverk.
2. Det blir antagligen inte en andra säsong. Det här är vad man brukar kalla för en teaser-anime. Man gör en kortare serie för att locka folk att läsa mangan eller böckerna. Tanken är att man ska se animen och tycka att den är så bra att man vill veta vad som händer och börja köpa animen/böckerna.
På grund av att det bara var tretton avsnitt och att det antagligen inte kommer mer ger jag serien det slutgiltiga betyget:
6/10
EDIT:
Länk till mangarecension