?kami-san / Ookami-san & her Seven Companions / ?kami-san to Shichinin no Nakamatachi
Länk till animerecension
Genres: action, romantisk parodi, folksagor, skolklubb.
4 st tank?bon mellan 2010-2012, avslutad.
Det här är faktiskt den första mangan som jag läst färdigt. Jag har läst annan manga tidigare, men inte från början till slut.
Handling
Nästan alla japanska skolungdomar är med i en eller annan skolklubb. Dessa kan ägna sig vad som helst: schack, teater, basket...
Otogi Bank är en sådan klubb där man ägnar sig åt att hjälpa andra skolungdomar. Har Otogi Bank lyckats hjälpa någon står denne i skuld till banken som kan inkassera en gentjänst i framtiden - därav namnet "Bank" (och skolan heter Otogi).
Mangan återberättar olika (västerländska och japanska) folksagor, därför har nästan alla personer i serien en "sago"-personlighet.
Ry?ko ?kami "
vargen" är huvudpersonen. En tuff lång tanig tjej som tränar boxning och som är bankens "muskel".
Ringo Akai "
rödluvan" är Ry?ko ?kamis bästa vän. En loli-liten smart rödhårig tjej som ofta använder intriger och utpressning för att få som hon vill. Hon är jättesnäll, men när folk inte lyssnar på en får man ta till lite okonventionella medel.
Ry?shi Morino "
jägaren" är Otagi Banks nyaste medlem. Han är jätteförälskad Ry?shi, men lider samtidigt av extrem social fobi vilket inte gör det så lätt för honom att "impa" på henne - men han gör alltid sitt bästa trots omständigheterna för att få Ry?kos hjärta att smälta.
Mangan har mer fokus på ovanstående tre, till skillnad från animen som även har fokus på övriga medlemmar i Otogi Bank.
En lustig sak med bilden ovan, som kommer från animen, är att den blonda tjejen i själva verket är en utklädd kille som är Otagi Banks "president". I animen är han en mästare på förklädnader, men i mangan är han nästan transvestit och klär bara ut sig till den tjejen (som dessutom är skolans populäraste tjej...).
Varje berättelse i mangan handlar om ett nytt fall för Otogi Bank att lösa och samtidigt återberättas en folksaga i modern tappning. Som Askungen, Haren och sköldpaddan, De tre små grisarna,...
Samtidgt pågår kärlekssagan mellan Ry?ko och Ry?shi som en röd tråd i bakgrunden.
Omdöme
Tänker man läsa mangan för att få reda på vad som händer efter animen kommer man att bli grymt besviken, eftersom mangan slutar vid avsnitt 8 av 12 i animen. Vill man veta hur det går får man läsa de light novels som både mangan och animen bygger på, men så lågt tänker inte jag sjunka.
Det hindrar inte att både mangan och animen håller jättehög kvalitet och är jättebra. På grund av att mangan tar slut innan animen föreslår jag dock att man läser mangan först och ser animen sen.