Is It Wrong to Try to Pick Up Girls in a Dungeon? / DanMachi
Danjon ni Deai o Motomeru no wa Machigatteiru Dar? ka
Danjon ni Deai o Motomeru no wa Machigatteiru Dar? ka Gaiden - Sword Oratoria
Danjon ni Deai o Motomeru no wa Machigatteiru Dar? ka 4koma - Days of Goddess
Länk till animerecension
Den här mangan bev lite komplicerad att recensera då det visade sig att det är tre olika manga.
- Danjon ni Deai o Motomeru no wa Machigatteiru Dar? ka (
DanMachi)
- Danjon ni Deai o Motomeru no wa Machigatteiru Dar? ka Gaiden - Sword Oratoria (
Gaiden - Sword Oratoria)
- Danjon ni Deai o Motomeru no wa Machigatteiru Dar? ka 4koma - Days of Goddess (
4koma - Days of Goddess)
Det finns även tre olika light novels och den tredje light novelen (
Ryuu Gaiden) har ingenting med den tredje mangan att göra så det kan mycket väl bli en fjärde manga.
Samtliga mangor berättar i stort sett samma historia, men ur olika vinklar:
I den här fantasyvärlden finns en megadungeon som spawnar monster. Ovanför jättegrottan har man byggt ett torn, Babel, för att monsterna inte ska kunna komma ut. Runt tornet har staden Orario vuxit upp. I staden bor många gudar (från bl.a. grekisk, nordisk, keltisk, indisk och japansk mytologi). Massor med äventyrare dras till Orario för att finna lyckan i jättegrottan, men för att bättre (få stats-ökningar och gå upp i level) måste man ansluta sig till en guds familia och få gudens välsingelse.
DanMachi
Bell Cranel är 14 år och föräldralös. Han har vuxit upp hos sin farfar som alltid sa att man ska bli äventyrare för det bästa stället att hitta tjejer att rädda livet på så de förälskar sig i en är i
"The Dungeon". När farfadern dör gör Bell slag i saken och beger sig till Orario för att söka lyckan, men han ser så spinkig ut att ingen familia vill ta in honom - utom en liten ensam gudinna som heter Hestia. De två lever sedan tillsammans i en källare under en övergiven kyrka. Eftersom han är ensam äventyrare i sin familia får han soloäventyra (vilket inte är riktigt optimalt). Efter två veckor har han tagit sig ner till level 5 i jättegrottan när han stöter på en tjej - men det går inte alls som han tänkt sig. Han håller på att bli dödad av en minotaur (vilket inte är så konstigt för de finns normalt på level 15 i grottan) när
"Svärdprinsessan" Aiz Wallenstein räddar livet på honom - och han blir blixtförälskad i henne. Tyvärr är han jätteblyg så han springer och gömmer säg varje gång han stöter på Aiz igen, vilket hon tycker är lite jobbigt för hon vill be om ursäkt för det var hennes fel att det ens var en minotaur på level 5 i grottan. Efter första mötet med Aiz händer något konstigt med Bell, han förbättras abnormt snabbt och avancerar till level 2 på bara 1½ månad - vilket är nytt rekord. Den förra rekordinnehavaren var Aiz som avancerade till level 2 på rekordtiden ett år (hon är f.ö. level 5 nu och en av de mest berömda äventyrarna i staden). Det är dock inte bara hastigheten som han förbättras på som är konstigt med Bell och flera gudar är intresserade av honom.
Denna manga har samma handling som animen och är minst lika bra. Mangan har hittills hunnit till avsnitt 9 av 13 i animen.
Så här ser det ut när Bell slåss mot sin andra minotaur (samma scen som jag har ett youtubeklipp på i animerecensionen) - de som tittar på är Aiz' vänner i Loke familia som inte sett Bell på en månad:
Gaiden - Sword Oratoria
Det här är exakt samma berättelse som DanMachi, men vi får nu följa den ur Aiz' perspektiv istället för Bells och det är faktiskt ännu mer intressant. Aiz är level 5 och i den här världen är levelökningar exponentiella så Aiz gör episka saker som Bell inte ens kan drömma om. Som exempel kan jag nämna valutan
Valis: I början av DanMachi löser Bell in magiska stenar och får 1200 valis efter en dags äventyrande, vilket han tycker är extremt mycket. Senare köper han en rustning (som mest är en bröstplåt) för 9900 valis, vilket är alla pengar han har. När Aiz och hennes vänner i Lokes familia är nöjda och kommer upp ur grottan har de med sig
HUNDRA MILJONER valis - och de pengarna räcker inte för att köpa nya magiska svärd som blivit förstörda av syra-monster. Aiz är kort sagt på en helt annan nivå än Bell.
Även om jag tycker om Bells grisodlarnivå så innebär Aiz' nivå att vi får se mer guda-konspirationer, samt får veta mer om Aiz' bakgrund. Hon är bara 16 år (jag trodde hon var betydligt äldre), men hon började äventyra redan när hon var 7 år och blev följaktligen level 2 vid 8 års ålder.
Denna manga har hunnit mitt emellan avsnitt 6 och 7 i DanMachi-animen. Det är också bekräftat att denna manga ska bli anime, vilket jag ser fram emot om då jag anser att denna manga är bättre än DanMachi.
4koma - Days of Goddess
Det här är en online-manga, men det verkar som man även ska ge ut den i pappersform. Den är inte lika "seriös" som de övriga två och tecknad i en stil som kallas
Super Deformed, vilket liknar Chibi. Vi talar om stora huvuden på små kroppar och inga händer eller fötter på armar och ben. Den tar ofta upp vad som händer mellan avsnitten i DanMachi, d.v.s. vad Bell och hans vänner gör på fritiden och det händer bara roliga saker här.
Denna anime rekomederas endast till Die Hard-fans av DanMachi.
Ryuu Gaiden
Detta är inte en manga, utan en light novel (som jag inte har några planer på att läsa). Gissningsvis handlar den om
Ry? Lion, en
"pensionerad" äventyrare som numera arbetar som servitris på Bells och Aiz' favoritpub Benevolent Mistress och som ibland hjälper Bell.
Eftersom övriga spin-offer på DanMachi har blivit så populära finns risken att även detta blir en manga.