Nekromanti Mangaklubben

anth

Vetefan
zonk;n171259 said:
Alltså loli-karaktärer är inte riktigt min grej men jag fastnade i resten av avsnittet. Kul kontrast, och sen gjord allvarligt med verkade det. Fan, ser knappt anime nuförtiden. För många grottkräl att bygga.
Men det är ju inte för att hon är goth loli som hon är häftig - sånt bryr jag mig inte om. Det är för att hon är en dödsgudinna - sånt är awesome.

Här är ett klipp som förklarar hur hon tänker

zonk

muterad
anth;n171299 said:
Men det är ju inte för att hon är goth loli som hon är häftig - sånt bryr jag mig inte om. Det är för att hon är en dödsgudinna - sånt är awesome.

Ah, den verkar rätt skön ändå den där animen. Får kanske ta mig en titt!

& Inget fel på klädstilen goth loli för den delen, Kamikaze girls är en awesome film.

anth

Vetefan
Overlord

Länk till animerecension
Hittills 3 volymer, 14 kapitel. Pågående.
Idag har mangan hunnit precis lika långt som animen.

Handling
Vi är ett par decennier in i framtiden och man använder VR-utrustning i datorspel.
Yggdrasil, ett populärt MMO RPG som har funnits i ett decennium, har nått vägs ände och servrarna stängs av klockan tolv i natt. Av Ains Ooal Gown, ett av de mäktigaste gillena, och dess 9 våningar djupa grotta Tomb of Nazarick, finns bara en spelare kvar. Han spelar Momonga, en level 100 arch-lich, och har bestämt sig för att stanna kvar i spelet tills han blir utsparkad när servrarna stängs av.

klockan slår tolv och han blir inte utsparkad, istället visar det sig att han inte kan logga ut alls - han är fast i spelet.
Han börjar undersöka vad som hänt. Alla NPC:er i Nazarick har blivit riktiga varelser och själv är han nu en vandöd lich. Tomb of Nazarick ligger inte kvar i sitt träsk, utan är flyttat till ett område med gröna kullar. De är definitivt inte kvar i MMO RPG:t Yggdrasil längre. När de väl hittar människor, även äventyrare, visar det sig att de är betygligt svagare än Yggdrasil-karaktärer. T.ex. kan en mänsklig ärke-magiker max använda level 5 spells och guda-magi är level 7. Momoka kan använda level 10 spells och hans tjänare kan använda level 9. Han och de övriga i Nazarick verkar helt enkelt vara de mäktigaste varelserna som finns i denna nya värld... men det finns tecken på att minst en annan spelare från Yggdrasil förflyttats till den nya världen.

Omdöme
Det här är en intressant manga. Vi får följa Momonga som i praktiken förvandlas från en vanligt japansk datorspelande kontorsarbetare till en riktig vandöd arch-lich som verkar vara mäktigare än gudarna i den nya världen. Vi får följa hur han reagerar på den nya situationen och hans inre våndor om han ska leva upp till förväntningarna (folk ser upp till honom som om han vore en gud). Och framför allt: vad är det för annan mäktig varelse i världen som också verkar komma från Yggdrasil?
Kvaliteten på tecknarstilen är god, men det är för den intressanta handlingen som jag kommer att fortsätta att följa mangan.

Här kämpar Momonga, som döpt om sig till Ainz Ooal Gown, mot Shalltear som är en mäktig vampyr... när hon börjar inse att striden inte längre verkar gå hennes väg:

Arazand

Veteran
anth;n171299 said:

Kalla mig fanboi, men väntar förnärvarande på att min Rory Mercury figur ska komma ifrån japan. Förbeställdes i Januari, sådana figurer är oftast ganska begränsad och de sålde slut redan i februari. Figuren släpps i Maj. ^^

anth

Vetefan
Is It Wrong to Try to Pick Up Girls in a Dungeon? / DanMachi
Danjon ni Deai o Motomeru no wa Machigatteiru Dar? ka
Danjon ni Deai o Motomeru no wa Machigatteiru Dar? ka Gaiden - Sword Oratoria
Danjon ni Deai o Motomeru no wa Machigatteiru Dar? ka 4koma - Days of Goddess

Länk till animerecension

Den här mangan bev lite komplicerad att recensera då det visade sig att det är tre olika manga.
- Danjon ni Deai o Motomeru no wa Machigatteiru Dar? ka (DanMachi)
- Danjon ni Deai o Motomeru no wa Machigatteiru Dar? ka Gaiden - Sword Oratoria (Gaiden - Sword Oratoria)
- Danjon ni Deai o Motomeru no wa Machigatteiru Dar? ka 4koma - Days of Goddess (4koma - Days of Goddess)

Det finns även tre olika light novels och den tredje light novelen (Ryuu Gaiden) har ingenting med den tredje mangan att göra så det kan mycket väl bli en fjärde manga.

Samtliga mangor berättar i stort sett samma historia, men ur olika vinklar:
I den här fantasyvärlden finns en megadungeon som spawnar monster. Ovanför jättegrottan har man byggt ett torn, Babel, för att monsterna inte ska kunna komma ut. Runt tornet har staden Orario vuxit upp. I staden bor många gudar (från bl.a. grekisk, nordisk, keltisk, indisk och japansk mytologi). Massor med äventyrare dras till Orario för att finna lyckan i jättegrottan, men för att bättre (få stats-ökningar och gå upp i level) måste man ansluta sig till en guds familia och få gudens välsingelse.

DanMachi
Bell Cranel är 14 år och föräldralös. Han har vuxit upp hos sin farfar som alltid sa att man ska bli äventyrare för det bästa stället att hitta tjejer att rädda livet på så de förälskar sig i en är i "The Dungeon". När farfadern dör gör Bell slag i saken och beger sig till Orario för att söka lyckan, men han ser så spinkig ut att ingen familia vill ta in honom - utom en liten ensam gudinna som heter Hestia. De två lever sedan tillsammans i en källare under en övergiven kyrka. Eftersom han är ensam äventyrare i sin familia får han soloäventyra (vilket inte är riktigt optimalt). Efter två veckor har han tagit sig ner till level 5 i jättegrottan när han stöter på en tjej - men det går inte alls som han tänkt sig. Han håller på att bli dödad av en minotaur (vilket inte är så konstigt för de finns normalt på level 15 i grottan) när "Svärdprinsessan" Aiz Wallenstein räddar livet på honom - och han blir blixtförälskad i henne. Tyvärr är han jätteblyg så han springer och gömmer säg varje gång han stöter på Aiz igen, vilket hon tycker är lite jobbigt för hon vill be om ursäkt för det var hennes fel att det ens var en minotaur på level 5 i grottan. Efter första mötet med Aiz händer något konstigt med Bell, han förbättras abnormt snabbt och avancerar till level 2 på bara 1½ månad - vilket är nytt rekord. Den förra rekordinnehavaren var Aiz som avancerade till level 2 på rekordtiden ett år (hon är f.ö. level 5 nu och en av de mest berömda äventyrarna i staden). Det är dock inte bara hastigheten som han förbättras på som är konstigt med Bell och flera gudar är intresserade av honom.

Denna manga har samma handling som animen och är minst lika bra. Mangan har hittills hunnit till avsnitt 9 av 13 i animen.

Så här ser det ut när Bell slåss mot sin andra minotaur (samma scen som jag har ett youtubeklipp på i animerecensionen) - de som tittar på är Aiz' vänner i Loke familia som inte sett Bell på en månad:

Gaiden - Sword Oratoria
Det här är exakt samma berättelse som DanMachi, men vi får nu följa den ur Aiz' perspektiv istället för Bells och det är faktiskt ännu mer intressant. Aiz är level 5 och i den här världen är levelökningar exponentiella så Aiz gör episka saker som Bell inte ens kan drömma om. Som exempel kan jag nämna valutan Valis: I början av DanMachi löser Bell in magiska stenar och får 1200 valis efter en dags äventyrande, vilket han tycker är extremt mycket. Senare köper han en rustning (som mest är en bröstplåt) för 9900 valis, vilket är alla pengar han har. När Aiz och hennes vänner i Lokes familia är nöjda och kommer upp ur grottan har de med sig HUNDRA MILJONER valis - och de pengarna räcker inte för att köpa nya magiska svärd som blivit förstörda av syra-monster. Aiz är kort sagt på en helt annan nivå än Bell.
Även om jag tycker om Bells grisodlarnivå så innebär Aiz' nivå att vi får se mer guda-konspirationer, samt får veta mer om Aiz' bakgrund. Hon är bara 16 år (jag trodde hon var betydligt äldre), men hon började äventyra redan när hon var 7 år och blev följaktligen level 2 vid 8 års ålder.

Denna manga har hunnit mitt emellan avsnitt 6 och 7 i DanMachi-animen. Det är också bekräftat att denna manga ska bli anime, vilket jag ser fram emot om då jag anser att denna manga är bättre än DanMachi.

4koma - Days of Goddess
Det här är en online-manga, men det verkar som man även ska ge ut den i pappersform. Den är inte lika "seriös" som de övriga två och tecknad i en stil som kallas Super Deformed, vilket liknar Chibi. Vi talar om stora huvuden på små kroppar och inga händer eller fötter på armar och ben. Den tar ofta upp vad som händer mellan avsnitten i DanMachi, d.v.s. vad Bell och hans vänner gör på fritiden och det händer bara roliga saker här.

Denna anime rekomederas endast till Die Hard-fans av DanMachi.

Ryuu Gaiden
Detta är inte en manga, utan en light novel (som jag inte har några planer på att läsa). Gissningsvis handlar den om Ry? Lion, en "pensionerad" äventyrare som numera arbetar som servitris på Bells och Aiz' favoritpub Benevolent Mistress och som ibland hjälper Bell.

Eftersom övriga spin-offer på DanMachi har blivit så populära finns risken att även detta blir en manga.

Arazand

Veteran
Another - Skräck, mysterie.

Another är baserat på en lätt roman skriven av Yukito Ayatsuji. Det finns även en anime adaption av samma roman.

I den lilla staden Yomiyama finns en skola där klass 3 av tredje året(Middle school, dvs de är ca 15 år) har en förbannelse över dem. Varje månad dör någon av eleverna och en av deras närstående om de inte följer ett visst mönster inom klassen. När Sakakibara blir flyttar till byn efter att han drabbats av lungkollaps så blir han kontakta av sina nya klasskamrater som ställer underliga frågor särskilt för att vara första mötet. Han blir inte heller klokare när han väl börjar där och samtliga beter sig som att de inte kunde se en av eleverna; Misaki Mei. Är han verkligen den enda som kan se henne eller är det något annat som pågår?

Jag älska denna animen när den gick, väldigt väldigt bra. Men det tog några år innan jag läste mangan. Mina minnen av hur animen var är lite luddiga, men vill minnas att den var betydligt med romatisk än mangan är. (Kanske är dags för att se den på nytt)

Skräck funkar sällan varken i anime eller manga, men istället fokuserar de på mysteriet. Varför beter sig klassen som den gör? Det är ingen spoiler att folk kommer dö under historiens gång. Och det finns gott om mörka scener med brutala dödsfall. Och i vanlig japansk tappning ligger fokus på karaktärernas agerande snarare än en överliggande situation som måste lösas. Man följer karaktärerna som drar i mysteriets trådar för att nysta ut det och man ser både deras lyckande men framför allt deras misslyckande.

Jämfört med animen är manga mörkare, mycket mörkare och betydligt mer mysteriskt. Det är en komplicera klump av detaljer var av en del gick mig rätt över huvudet som läsare, men det är väl tur det för det gick rätt över huvudet på karaktärerna också. Det är en manga som iallafall vill få sina läsare att ifrågasätta sin teori enda in i det sista.

Karaktärer:

Huvudkaraktären Sakakibara är en sjuklig ung herre som gillar skräckromaner och är nyfiken och analytisk. Han blir flyttad till en skola som snart kommer vissa sig vara ett av de värsta platser någon i hans position kan befinna sig på. Iom han historik med lung problem har han utvecklat ett avslappnat yttre som gör att han blir vuxnare än de flesta 15 åringar.

Misaki Mei, ett enigma i början och den som gör Sakakibara intresserad av hela mysteriet. En grav missbedömning av de andra eleverna gör att tragedin utspelar sig. Där Misaki står i centrum. Hon har en sådana där typisk gothic lolita vibe över sig, med sin ögonlapp och ofta synlig med porslinsdock. Hon är cool lugn i alla situationer, väldigt melankolisk och tillbaka dragen. Hon hade varit perfekt för den roll hon fått av de andra i klassen.

Övriga karaktärer:
Serien har många rolltagare och alla är subjekt som är med i serien både för att dra Sakakibara framåt i historien och för att agera misstänkta, de brukar dessutom överlappa. Men serien handlar främst om dessa två. Animen la betydligt mer vikt på flera karaktärer men mangan tendera att lägga allt krut på Sakakibara och Misaki.

Teckningsstil:

Detta är mitt eget nördområde men teckningsstilen är för mig väldigt viktig, både i komposition och teknik. Another är väldigt vacker att se på, har väldigt avslappnade scenografi och brukar har väldigt mörka toner och starka kontraster. Tecknarens använding av så kallade screentones är enkla och använder aldrig bönster och hans stil brukar istället använda mycket svart. Det hela kan då och då påminna om arten ifrån de gamla vampire the masquerade böckerna. Stilen spelar bra med seriens tema som är denna deprimerande dystra undertonen. Bilden ovan är det första mötet Sakakibara har med Misaki.

Jag får ta och rekommendera Another. Det är vädligt bra, både animen och mangan även om mangan är betydligt mörkare och dystrare än animen. Även om den också har sina mörka scener. De berättar samma historia på två olika sättet.

zonk

muterad
Ok ok det är inte manga strikt sett, manwha eller vad det blir, men jag har just sträckläst sockersöta Their Story, eller vad som finns översatt av den iaf. Finns på http://yaoi-blcd.tumblr.com/post/103084381840/this-was-sun-jing-before-she-met-qiu-tong-manhua

I korthet, en tjej ser en annan, blir kär, och sen blir det förvecklingar, men nån slags vänskap verkar det bli ändå (?)

Förvånansvärt bra för vad det är, även om det inte är nån Seven Days! 3.5/5

anth

Vetefan
zonk;n183393 said:
Ok ok det är inte manga strikt sett, manwha eller vad det blir, men jag har just sträckläst sockersöta Their Story, eller vad som finns översatt av den iaf. Finns på http://yaoi-blcd.tumblr.com/post/103084381840/this-was-sun-jing-before-she-met-qiu-tong-manhua

I korthet, en tjej ser en annan, blir kär, och sen blir det förvecklingar, men nån slags vänskap verkar det bli ändå (?)

Förvånansvärt bra för vad det är, även om det inte är nån Seven Days! 3.5/5
Oops, det var ingen lite serie - c:a 100 kapitel and still going. Och girlie love... jag som precis lärt mig stå ut med romantisk anime. :)
Men den verkade vara snyggt tecknad.

anth

Vetefan
Arazand;n183334 said:
Another - Skräck, mysterie.
Den ligger väldigt högt upp på min "to see"-lista av anime så vi får kanske se en kompletterande recension till hösten. Om inget annat fick din recension mig bara ännu mer taggad att se animen. :)

Arazand

Veteran
anth;n183398 said:
Den ligger väldigt högt upp på min "to see"-lista av anime så vi får kanske se en kompletterande recension till hösten. Om inget annat fick din recension mig bara ännu mer taggad att se animen. :)
Väldigt bra är den. Ska recensera 'All you need is kill' sen också den ligger här bredvid mig. Det är den romanen turn manga som inspirerad Edge of Tomorrow. :) Endast en tjock bok, precis som Another, kan redan nu rekommendera den. :) Men se fram emot den recensionen typ nästa vecka. :D

zonk

muterad
anth;n183396 said:
Oops, det var ingen lite serie - c:a 100 kapitel and still going. Och girlie love... jag som precis lärt mig stå ut med romantisk anime. :)
Men den verkade vara snyggt tecknad.
Varje kapitel är dock 1 sida, vissa som mest 3. Det är mer som att läsa 1st album, s.a.s.!

Sen är det inte sådär tokigt jävla girly heller tycker jag. Men det är ju rätt så subjektivt.

Fel tråd förvisso, men du har väl sett Fruits Basket? Traditionell ingångsport till shoujo / romantisk anime.

anth

Vetefan
zonk;n183454 said:
Varje kapitel är dock 1 sida, vissa som mest 3. Det är mer som att läsa 1st album, s.a.s.!

Sen är det inte sådär tokigt jävla girly heller tycker jag. Men det är ju rätt så subjektivt.

Fel tråd förvisso, men du har väl sett Fruits Basket? Traditionell ingångsport till shoujo / romantisk anime.
Ah, you right. Det "kapitel" som jag läste var i själva verket kapitel 1-13 sammanslagna.

Arazand

Veteran
Då så då vart det dags igen.

All you need is kill.
Sci-fi, action, psykologisk triller

Detta är den bok som blev manga som sen blev filmen med Tom Cruise, Edge of Tomorrow. Men skillnaderna är ganska stora.

All you need is Kill handlar om Keiji Kiriya som är en ny soldat i den japanska delen av United Defence Forces och imorgon är hans första strid emot de dödliga varelserna som de kallar för Mimics. Men så nästa dag när striden börjat dör Keiji och efter ett sista andetag vaknar han våldsamt upp i sin två dagar tidigare. Han försöker desperat förklara vad som händer. Och finner sig snart i en ond cirkel där han är dömd att repetera de två dagarna om och om igen. Han möter under flera iterationer den legendariska krigaren Rita Vrataski, som han snart får reda på att han har mer gemensamt med än vad han trodde.

Den största skillnaden mellan Edge of Tomorrow och All you need is kill är hur enkel premissen är i originalet och hur överdrivet komplicerat de gjorde det i filmen. All you need is kill handlar om att bryta Keiji's Time loop. De lägger inte något fokus på försöka förstå monstrena, skapar ingen villain man kan ta på. Det handlar om Keiji och Rita.

All you need is kill spelar mycket på sina starka scener. Där de inte är de minsta rädda att visa alla detaljer. Den har dessvärre lite tunnelseende och spring hastigt framåt. Och det kan kännas lite negativt ibland, särskilt när serien ibland kan hinta om andra birollers djup men sen aldrig lägger mer energi i dem.

Men överlag är All you need is kill väldigt bra och man får verkligen se hur Keiji utvecklas efter varje time loop han hoppar genom. Och Rita's introduktion och premis gör att mangan får ett väldigt bra slut som gör att man stänger boken nöjd. Den behöver inte mer än så här.

All you need is kill har en still som är perfekt för den här typen av historia, de gör dräkterna tillräckligt coola och monstrerna helt utomjordiska. Vissa scener är väldigt vackra men allt som oftast ligger fokus på att skapa dramatik med stillbilder, vilket gör att de scener då det är rörelse sticker de ut och blir minnesvärda.

Så här är alltså manga på boken som också blev en hollywood film. Jag tycker mangan som följer originalet och är mycket bättre än Edge of Tomorrow som gör stora förändringar för att göra det mer passande för en västerlänsk publik. Tycker det var totalt onödigt och det slutet som All you need is kill hade varit grymt starkt som slut i en film. Där emot får jag skratta lite åt hur Keiji Kiriya blev William 'Bill' Cage men ni kommer förstå varför när ni läser boken eller mangan då namnet är en liten ordlek och nickning till originalet.

Jag rekommenderar All you need is kill till alla som gillar sci-fi, tidsresor och/eller Edge of Tomorrow. (Fyra av 5 fruktsallader och 3 par glasögon.)

Zorbeltuss

Hero
Jag har läst Usagi Drop, en drama Josei manga (Josei är ämnat för unga kvinnor (tror 17-26 år citeras som åldersgrupp oftast)) om en man som adopterar sin morfars dotter på sex år när morfadern går bort.
Dramat är som vanligt för Josei väldigt brett, det behandlar död, ångest, depression, och under tidens gång diverse felsteg, du som väntar dig shoujo romanser är helt fel ute, på tio tjocka böcker så kan man nog räkna antalet kyssar på en hand, och jag tror ingen av dem hade bra timing för fem öre.
Storyn är väldigt, väldigt bra (ja upprepningen var nödvändig) och är något som drivit mig till tårar vid ett flertal tillfällen och är inte särskilt förutsägbar för mig som sett animen (som också är riktigt bra). Tecknarstilen är... inte lika bra, men det gör inget, iallafall för det mesta (men att någon plötsligt bytt skala mellan käkben och mun var lite skrämmande vid ett tillfälle), textrutorna är ofta svåra att uttyda ordning på och det är mycket text som inte finns i rutor utan är lagd direkt på bagrunden.

Skumma moraliska värderingar finns det spår av men a det är mildare än de flesta disney filmer och det är ämnat till en vuxen och förhoppningsvis mer källkritisk publik, det värsta enligt mig är att en förälder nämner att denne agat sitt barn (om än som erkännande av personligt misslyckande och av en som jag skulle anse inte skulle ses som förebild/åtråvärd av målgruppen eller skaparna), och det inte ens höjs ögonbryn över detta.

Trots bristerna så är jag osäker på om jag kommer läsa något så bra, eller för den delen har läst något så bra på många år och jag kan inte ge annat än maxbetyg i näst intill valfri skala.

/Luna Lovegood

anth

Vetefan
Luna Lovegood;n190049 said:
Jag har läst Usagi Drop
Den finns på min lista över anime att se, men efter den recensionen får jag även skriva upp den över manga att läsa.

zonk

muterad

Har läst en bunte manga de senaste dagarna (semester!). Det har blivit ganska blandat. En av de roligare var helt klart Coda, som handlar om en ung man som lär sig traditionell japansk dans, men vars stora intresse är balett. Men han vågar inte berätta detta för sin strikte far, och har bara lärt sig några kvinnoroller i balett av en klasskompis. En dag när han övar i smyg, får ett utländskt stjärnskott syn på honom, och detta blir en vändpunkt. Denna världskända dansare har nämligen inte haft nån kvinnlig partner att dansa med på evigheter, av olika skäl, och nu är han fast besluten att hitta denna mystiska japanska unga balettdansös, och få henne att dansa med honom... men denna mystiska dansös är ju vår huvudperson, som är en ung man! Detta är den lite lätt osannolika upptakten till en gender bender-manga om ja, balett. Det var, trots mitt personliga ointresse för balett, mycket underhållande, och kan rekommenderas till fans av gender bender!

4/5.

anth

Vetefan
ReLIFE
Japansk webbserie som uppdaterats en gång i veckan sedan oktober 2013.

Arata Kaizaki är en misslyckad 27-åring utan riktigt jobb som får möjligheten att under ett år bli tio år yngre och gå om sista året på gymnasiet.

Efter att ha sett animen, som bara tar en genom ett halvt läsår ville jag vet hur det gick för Arata och hans vänner under den andra halvan. Tyvärr har webbserien inte hunnit mycket längre än animen, men den uppdateras regelbundet en gång i veckan.

Det första som överraskade mig var att webbserien var i färg. Jag är så van vid att manga är svartvit. Men det beror ju på att manga trycks på papper och färgtryck är dyrare, men på en hemsida kostar det inte mer om det är färgglatt.
Det andra som överraskade var att de utnyttjat faktumet att webbserier läses uppifrån och ner och inte från höger till vänster som manga. Det finns många "uppslag" i serien som går över flera sidor. Som här:

Och här:

Det här är inte en actionserie, utan en Slice of Life som handlar om känslor och personlig utveckling. Och hade inte Arata varit huvudpersonen hade jag sagt att huvudpersonerna var de två tjejerna Rena Kariu och Chizuru Hishiro. Det första halvåret (samma period som animen) är definitivt Renas serie, medan det andra halvåret ser ut att bli Chizurus.
Det andra halvåret verkar också bli mörkare då Arata blir mer och mer medveten om att experimentet närmar sig sitt slut och alla kommer förlora minnet av honom. Vilket gör att han blir mindre benägen att engagera sig emotionellt med sina klasskamrater eftersom det känns meningslöst att utveckla relationer med folk om de ändå kommer att glömma bort honom om ett par månader. Tyvärr ställer detta till problem för ReLIFE-projektet eftersom hela experimentet går ut på att Arata ska utvecklas och blomma.

Jag tycker detta är en fantastisk serie och kommer att följa den varje vecka till slutet.