God45;n84649 said:
Jag är direkt supertveksam till det här. För den platsen som beskrivs där? Det är där jag vill ligga nästan hela tiden i typen av spel där man använder X-Cards. Om jag inte vill ha folk obekväma eller pressa gränserna för vad folk kan hantera så spelar jag inte den typen av spel där man behöver X-Cards.
Har jag fel?
Jag tycker du har fel. För är det precis där du vill vara är det ju skitpraktiskt om du har en signal för att ni är just där. För att använda en skäckfilmsliknelse: Du vill vara där när man är riktigt rädd för filmen, har tagit upp fjärrkontrollen och är beredd att trycka på pausknappen vilken sekund som helst?
Har jag förstått dig rätt?
Det är ofta en punkt man vill vara på stundvis som skräck spelare, oavsett om de lajv eller bordsrollspel.
(Man vill inte vara där konstant för då trubbas man snabbt av. Man orkar inte hålla sig så spänd ehla tiden. Resultatet blir avtrubbning om man inte får andrum. Vilket man märker i bra skräckfilmer.)
Du vill kanske inte ha ett gult kort, gult som i "Bromsa ner, ta det lite lugnare" utan ett kort som signalerar:
"Nu är jag fan rädd!" På ett postivit sätt. När du vet att du hamnar precis rätt i skäckzonen. Låt os kalla detta: DÖSKALLEKORTET. Att ha ett sånt kort skulle bara hjälpa er hitta den där skräckzonen ni letar efter.
---
Sen finns det en viktig grej här. Pressar gränser är inte något du gör mot spelarna. Utan något ni gör tillsammans. I samtycke. Jag brukar använda en berg-och-dalbana-liknelse.
http://www.gamingaswomen.com/posts/2012/09/play-boldly-let-yourself-be-vulnerable/
"There is no need to take it too far. It should be scary, but safe. It should be like taking a roller coaster ride. Scary, but fun.---"
"---You can also help others be more bold by challenging them. Throw them something challenging and see how they handle it. This must be done with care, because you should not push people into situations they don’t want to be in. You remember that I wrote that it should be like taking a roller coaster ride? Challenge someone else to be bold should be like asking; “Hey, wanna come ride the roller coaster with me?” But it should never be like pushing them into a roller coaster cart against their will. Challenge them, but give them a chance to gracefully decline and back off if they don’t want to."
Att testa utforska och pusha gränser är något man gör tillsammans med sina spelare. Man utmanar dom, men repsekterar deras signaler och upplevelse och deras rätt och att tacka nej Gör man det kommer de känna sig trygga att testa mer saker i framtiden.
Man kommer aldrig gå på nörjefält igen med psykot som knuffade ner en i vagnen och höll fast än där mot ens vilja. Därmot kommer man göra det med vännen som utmande en att åka med, repsekterade en om man sa nej och delade en läskig upplevelse med en på respektfullt sätt.