God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,678
Jag har skrivit en kort bit text om våld för Vampyr kampanjen jag just nu skriver på. Jag hade en liknande del i min förra kampanj, det var en väldigt uppskattad del för många av mina speltestare men jag har fått ett par frågor rörande sektionen efter jag släppte kampanjen. Och med tanke på hur få som läst eller spelat den kampanjen tänker jag ta till mig feedbacken. Så, känner du att texten jag presenterar här nedan får dig att känna känslor? Är den tydlig? Och känner du att den hade hjälpt dig spela i den här kampanjen?
Tack på förhand
Sadistisk glädje:
Jag hymlade aldrig med att tonen när det kom till våld i den förra Vampire kampanjen jag skrev var ultravåld som nästan komiskt exploderade ur diskbänksrealismen. Det var en kampanj där du grabbade tag i ett barns underkäke, rykte av dess huvud och sedan misshandlade en varulv till döda med det. Det var också en kampanj som hade en kraft som lät en använda betongytor som ett rivjärn man skalade av andra vampyrers ansikten mot. Men det var för att My Drinking Problem (Som du kan hitta gratis på http://www.scenariobiblioteket.se/?product=my-drinking-problem) var ute efter andra saker och en annan sorts "kul".
De som måste dö är också en våldsam kampanj som ska vara "kul" men med en annan ton. Här vill du behålla det realistiska i våldet, även när vampyriska superkrafter kommer i spel ska det vara obekvämt, spännande, nära äkta våld. Det här är en kampanj där du kan skada någons öga så att de blir permanent blinda på det om du slår dem rakt i ansiktet när de är försvarslösa. Där du ger någon permanenta skador och PTSD för resten av livet genom att sparka dem tre gånger när de är nere och sedan stampa dem en gång i ansiktet. Syftet med det här är såklart inte egentligen realism, ni är fortfarande vampyrer på ett uppdrag från Gud!, det är att ge njutningen till spelarna i form av sadism.
Att verkligen skada personer som man vill ska dö är på många sätt grunden i den här kampanjen. Är det för att visa att det är fel att döma, att Gud ser ner på oss så som vi ser ner på andra och ifrågasätta hämnd? Inte egentligen. Alltså, de sakerna kan komma upp. Men jag är här för att se grotesk tortyr hända människor jag tycker förtjänar det. Det är menat att vara ett sorts nu förbjudet folknöje som det människor fick från offentliga avrättningar eller stegningar. Glöm de senaste tre hundra årens modernisering och moral och sätt dig i samma medeltida sinnesstämning som när du älskar att se personer som verkar irriterande eller omoraliska torteras till döds i en Saw film.
Så beskriv ögon som spricker när glasskärvor trycks in i dem, beskriv skakningar när nervsystem överbelastas av smärta och rädsla, beskriv hur deras blod luktar när dina spelare karvar av sina offers ansikten. Och njut.
Tack på förhand
Sadistisk glädje:
Jag hymlade aldrig med att tonen när det kom till våld i den förra Vampire kampanjen jag skrev var ultravåld som nästan komiskt exploderade ur diskbänksrealismen. Det var en kampanj där du grabbade tag i ett barns underkäke, rykte av dess huvud och sedan misshandlade en varulv till döda med det. Det var också en kampanj som hade en kraft som lät en använda betongytor som ett rivjärn man skalade av andra vampyrers ansikten mot. Men det var för att My Drinking Problem (Som du kan hitta gratis på http://www.scenariobiblioteket.se/?product=my-drinking-problem) var ute efter andra saker och en annan sorts "kul".
De som måste dö är också en våldsam kampanj som ska vara "kul" men med en annan ton. Här vill du behålla det realistiska i våldet, även när vampyriska superkrafter kommer i spel ska det vara obekvämt, spännande, nära äkta våld. Det här är en kampanj där du kan skada någons öga så att de blir permanent blinda på det om du slår dem rakt i ansiktet när de är försvarslösa. Där du ger någon permanenta skador och PTSD för resten av livet genom att sparka dem tre gånger när de är nere och sedan stampa dem en gång i ansiktet. Syftet med det här är såklart inte egentligen realism, ni är fortfarande vampyrer på ett uppdrag från Gud!, det är att ge njutningen till spelarna i form av sadism.
Att verkligen skada personer som man vill ska dö är på många sätt grunden i den här kampanjen. Är det för att visa att det är fel att döma, att Gud ser ner på oss så som vi ser ner på andra och ifrågasätta hämnd? Inte egentligen. Alltså, de sakerna kan komma upp. Men jag är här för att se grotesk tortyr hända människor jag tycker förtjänar det. Det är menat att vara ett sorts nu förbjudet folknöje som det människor fick från offentliga avrättningar eller stegningar. Glöm de senaste tre hundra årens modernisering och moral och sätt dig i samma medeltida sinnesstämning som när du älskar att se personer som verkar irriterande eller omoraliska torteras till döds i en Saw film.
Så beskriv ögon som spricker när glasskärvor trycks in i dem, beskriv skakningar när nervsystem överbelastas av smärta och rädsla, beskriv hur deras blod luktar när dina spelare karvar av sina offers ansikten. Och njut.