Lupus Maximus
Tekniker
Den här tråden är triggad av tråden Fyra spegelhistorier och två grupper, https://www.rollspel.nu/threads/719...en, och tre andra kunder som kommit och gått.
Ja, jag tycker det är jättetungt, jobbigt och motigt att preppa. Jag vill bara lira och så skriva teoritexter här på WRNU. Jag typ får tvinga mig att preppa. Gäller extra mkt om jag försöker förhålla mig till nån sorts "canon" som nu med al-Qadim. Usch för att pluggaRasmusL;n233402 said:För mig ser det ut som en ganska framtung arbetsinsats, hur fungerar det för dig?
Let's talk programmeringsmetaforer eftersom du öppnade den dörren. Du skriver inte en detaljerad makefil för varje projekt utan du har troligtvis tillgång till autotools för detta. Du gör troligtvis inte en nyimplementering av självbalanserade binära sökträd för varje projekt utan kan använda nåt red-black-tree lib som du har hittat online, eller som du själv skrivit en gång för alla och bara behöver mainta.RasmusL;n233402 said:Har du några specifika tekniker för att undvika att de här timmarna som läggs i karaktärsskapandet och att "ha en god förståelse för settingen"...
A) ...inte blir bortslösade då fokus endast landar på en liten del av den?
B) ...inte begränsar/riktar deltagarnas fokus och gör spelet mer styrt än det behöver vara?
Låter som om du lägger mer tid på att preppa en spelsession än vad jag gör.RasmusL;n233435 said:För att återanknyta till det agila (jag är f ö inte programmerare men jag använder mycket sprint-tänk, DDD-tekniker och annat jox från den sfären i arbetet dagligen) så ser jag varje spelmöte som en leverans där jag får feedback på preppen och kan iterera igen till nästa gång. Var det inte spännande att undersöka mordet på prinsen så preppar jag inte vidare på det spåret utan lägger fokus på att göra den där dungen de var sugna på riktigt cool, typ.
Själv föredrar jag generellt system som inte har klasser eller liknande, utan om någon behöver kickstarta sin tankebana över rollpersonen så finns det arketyper/mallar att använda sig av.AW-karaktärerna är ju exempelvis medvetet väldigt "tomma" men samtidigt tydliga stereotyper som ger en idé på riktning _och_ de tar bara marginellt längre tid än en OSR-snubba att fylla i.
Det kan nog stämma! Mindre tid för att preppa innan första spelmötet och mer tid mellan spelmöten.Lupus Maximus;n233471 said:Låter som om du lägger mer tid på att preppa en spelsession än vad jag gör.
Grymt bra tips!2097;n233423 said:Efter att Åsa Roos berättade på TullCon om stereotypa kvinnliga SLP så har jag börjat sätta SLP:ns genus randomly efter att rollen i fisktanken, relationskartan, och quirks/värderingar är klart. Och allra sist sätter jag namnet på SLP:n.
Här blir jag konfunderad dock. Det kan vara att vi ändå menar samma sak. Jag skulle helst i en sådan situation vilja att SL utifrån det etablerade materialet avgör vad som är den troligaste lösningen. SL ska alltså inte (anser jag) generellt rädda rollpersonerna, eller hitta på spännande lösningar. Alltså, även om spelledaren inte har bestämt vilken funktion spegeln har, så kan hen härleda det, även om spelledaren inte har sagt var fienden finns så går det att räkna ut var de mest troligt borde vara givet allting annat som har sagts i spelet som spelledaren kommer ihåg. Och spelledaren behöver inte alltid ha rätt, men alltid ärligt utgå från det etablerade materialet.2097;n233423 said:Sandbox-etoset är att SL inte ska bestämma själv.