Jag diggar story now-spel (finns det någon bra definition att länka till? Den på forge glossary är inte direkt lättgreppbar...) och bleed (http://nordiclarp.org/wiki/Bleed) och det är vad den här tråden handlar om.
När vi spelade Polaris i helgen så insåg jag att jag verkligen gillar spel som ger utrymme att rikta sig till spelarna, hur dessa känner, tänker och prioriterar samtidigt som en riktar sig till karaktärerna. Jag tror att det kan vara så att merparten av de spel jag spelar underlättar det här, antingen genom att låta spelare-rollperson glida samman (AW-style) eller genom att adressera spelaren och dennes tankar om rollen och dess situation. Jag tycker mig se en tendens att dessa spel, där spelarens känslor är i fokus, genererar "sämre historier" (mindre fokuserade/sammanhängande och inte lika stimulerande att se tillbaka på) men att de istället bjuder på starkare känslor och intensivare scener och undrar om det här är något som andra har reagerat på? Är det här en vettig uppdelning av spelstilar som faller under story now-loggan? Vilka spel tror ni främjar det ena eller det andra spelsättet?
EDIT: Inte sagt att bleed och en stark historia inte kan uppstå samtidigt eller något sådant dumt, bara att bleed inte kräver att historien blir superb som helhet.
När vi spelade Polaris i helgen så insåg jag att jag verkligen gillar spel som ger utrymme att rikta sig till spelarna, hur dessa känner, tänker och prioriterar samtidigt som en riktar sig till karaktärerna. Jag tror att det kan vara så att merparten av de spel jag spelar underlättar det här, antingen genom att låta spelare-rollperson glida samman (AW-style) eller genom att adressera spelaren och dennes tankar om rollen och dess situation. Jag tycker mig se en tendens att dessa spel, där spelarens känslor är i fokus, genererar "sämre historier" (mindre fokuserade/sammanhängande och inte lika stimulerande att se tillbaka på) men att de istället bjuder på starkare känslor och intensivare scener och undrar om det här är något som andra har reagerat på? Är det här en vettig uppdelning av spelstilar som faller under story now-loggan? Vilka spel tror ni främjar det ena eller det andra spelsättet?
EDIT: Inte sagt att bleed och en stark historia inte kan uppstå samtidigt eller något sådant dumt, bara att bleed inte kräver att historien blir superb som helhet.