Igår natt läste jag klart
Red Mars av Kim Stanley Robinson.
Things fall apart, the center cannot hold...
Red Mars är första boken i en trilogi om Mars erövring och terraformering av mänskligheten. Första boken äger rum under perioden då de första hundra anländer, deras kamp och arbete för överlevnad och omvandling av planeten, deras framsteg och exploateringen av Mars när nytt folk och företag anländer.
Boken handlar både om Mars som värld och hur den omvandlas. Främsta fokus ligger dock på människorna - de första hundra - en speciellt utvald forskargrupp som skickas till Mars för att studera och göra planeten lämplig för kolonisation. Från att ha varit, på ytan, sammansvetsade, faller de isär fort - först under resan och sedan under tidens gång. Några av dem dör (en mördas), andra isolerar sig själva.
Ett av Red Mars tema verkar vara kamp - kampen för överlevnad på Mars, kampen för en mänsklighet som har en överbefolkad Jord med brist på resurser och kamp mot slaveri mot de som har makten.
Boken var intressant men var stundtals tungrodd. Dels läggs en del tid på att beskriva de olika landskapen - i ärlighetens namn skulle jag nog haft bilder på Mars att se på som referens, och utan det blir det svårt att visualisera. Dels för att bokens nya delar tenderade att fokusera på nya människor och hoppa runt (oftast framåt) i tiden, vilket gav en lite osammanhängande berättelse. Detta var visserligen medvetet, men det betydde också att man fick de där "första tuffa 5-10 sidorna" vid nästan varje kapitel medan man bytte perspektiv och plats ganska rejält.
Men framförallt tror jag min långa lästid för den här boken berodde på att jag började läsa den när jag hade examensarbete, och inte fick upp ångan ordentligt.
Bra bok, i vilket fall, och många uppslag om man är intresserad av att spela eller skriva om rymdkolonisation. I "hur underhållande är den"-skalan för SF skulle jag ranka den på ungefär samma nivå som Surface Detail och Vorkosigan-böckerna, kanske lite lägre. I kategorin hard SF är det riktigt bra - jag skulle säga att den är bättre än Rendezvous with Rama - men min "hard SF"-kunskap är inte uttömmande - jag var alltid mer Asimov and Clarke.
Jag återkommer till trilogin (jag fick även Blue och Green Mars i gåva) men tar en tillfällig paus och läser några andra, (potentiellt) mer lättviktiga böcker. Nästa på min läslista är
Trolldomsakademien - Eldhäxan, därefter tänkte jag läsa
Miss Peregrine's Home For Peculiar Children.