RasmusL;n108857 said:
Jag gav mig tillslut på Asimov och dök in i Stålgrottorna (yep, svenska, originaltiteln är The Caves of Steel).
Fy satan vad ruttet. Det var nog den sämsta skönlitteratur, tunnaste brottsfall och värsta ursäkt för att predika sci-fi setting jag någonsin läst. Lägger en därtill den extrema mängden sexistiskt sunk så blir det närmast oläsbart.
Minus sju av sjutton jästkakor. Fy fan.
Är resten av gubbens böcker lika ointressanta eller finns det russin i dyngstacken?
Nu så säger jag inte att Asimov är någon perfekt författare eller att han inte kan göra fel. Ta allt det följande med en nypa salt.
Jag, personligen, har märkt några drag i Asimovs litteratur:
1) Han var dålig på kvinnliga karaktärer väldigt länge. Det går från typ inga kvinnor till platta kvinnor till några enskilda ljuspunkter. Robot-serien (före Elijah Baley-trilogin i universumet) har nog den intressantaste av dem, robotpsykologen Susan Calvin.
2) Hans senare böcker är bättre än hans tidiga. Caves of Steel är väldigt tidig, men efter Foundation.
3) Som många tidiga sci-fi böcker har annat folk kommit in och byggt på deras idéer. Nej, Caves of Steel har inte lika mycket lullull eller vandra-runt-i-värld som Altered Carbon. De är lika på den punkten att deckarstoryn är en ram för att visa upp ett samhälle, en värld.
4) Svensk översättning av hans böcker omvandlar dem till bajs. Jag läste andra Foundation-trilogin på svenska och preludium till stiftelsen (prelude to foundation) och på svenska var den... ganska tråkig, faktiskt.
Men jag gillar Elijah. Ja, han är lite sexistisk, en världsfrånvänd jäkla bonnläpp trots att han bor i en megaarkologi med miljoner (ha ha ha ha) invånare. Men han känns som en fullödig person, som har en story arch, och han är medveten om att han har begränsningar. Det är som Ashley Williams i Mass Effect - ja, hon är ett aschle, men hon har någonstans att utvecklas, och hon slutar förändrad. Samma är det med Baley.
Med allt det sagt, engelska Caves of Steel gillar jag för att den visar upp en värld. The Naked Sun, nästa i den trilogin (kvadrologin?) är kanske bättre, men jag tycker inte den värld som målas upp är lika intressant.
Sedan vill du läsa Robot-böckerna, egentligen. Caves of Steel är för det första efter (de flesta av) dem, kronologiskt. För det andra har Asimov en författarstil som är ganska korthuggen - och i hans noveller blir fokus på deras centrala kärna starkare.