Jag har läst flera böcker, men den första (tror jag det är) av dem har jag skjutit på att skriva om för att det kommer att ta sån tid. Men nu tänker jag ta tjuren vid hornen och börja recensera novellsamlingen Waiting for the machines to fall asleep.
Okej, det övergripande konceptet här är "svenska fantasikförfattare skriver scifi, och det översätts till engelska". Typ. Jag köpte bara boken eftersom Anders Blixt skrivit en av novellerna. Eller OK inte bara, men det var en stor anledning. Jag var nyfiken, helt enkelt.
Boken är HELT OTROLIGT ojämn, och redaktören borde få en utskällning för att han lagt det svagaste bidraget först. Men jag tänker recensera samtliga 26 noveller - även om varje recension nog blir ganska kort.
(Sen har jag också läst mer Alastair Reynolds; Century Rain var bra som fan, jag har just påbörjat Pushing Ice och den är väldigt lovande. Mer om dem i sinom tid.)
Okej, i tur och ordning då...
”Melody of the Yellow Bard” – Hans Olsson
Skitdålig. Helt, fullständigt, totalt värdelös. Hoppa över den här. Något slags naiv pojkrumsfantasi som kunde ha skrivits av mig när jag gick i gymnasiet. Riktigt dålig engelska, extremt dålig pacing, ointressant huvudperson, osammanhängande plot, fullständigt ointressant på precis alla sätt. Är för lång för att ens läsas ironiskt. Stay away.
”The Rats” – Boel Bermann
Hyfsat intressant. Inga nya idéer egentligen, men överlag välgenomförd scifi. Twisten var inte så överraskande direkt, men välgenomförd.
Illustrerar väl egentligen en stor del av mitt problem med novellformatet. Alldeles för ofta blir det "setup, setup, twist, slut". Jag har själv fallit i den fällan. Jag vet inte, jag gillade den sortens struktur när jag var yngre, men nu blir jag mest trött. Noveller är för korta för att twisten ska kunna ha speciellt stor impact, istället för "mind blown" blir det "mind slightly inconvenienced".
Men ja, jämfört med Melody of the Yellow Bard var det som balsam för själen. Det är mest jag som har problem med strukturen, den här var välskriven och bra för att ha det format den har.
”Getting to the End” – Erik Odeldahl
Den här tyckte jag nog faktiskt om. Lite surrealism, lite noir, lite meta, lite mardröm, lite tech.
”Vegatropolis – City of the Beautiful” – Ingrid Remvall
Är väl språkligt okej, men god DAMN vad trött jag är på paranoida fantasier om robotar. Varför är så mycket scifi såpass anti-tech? Jävla frankensteinkomplex.
”Jump to the Left, Jump to the Right” – Love Kölle
En annan sorts scifi jag gärna inte läser ett enda ord av är sådan där själva berättelsen utspelar sig i ett primitivt sammanhang, men att det finns scifi i bakgrunden. Ni vet, "efter katastrofen" som egentligen är fantasy med tunn fernissa. Här är det några okunniga ättlingar till överlevare från ett krashat rymdskepp. Gud vad jag ogillar hela grejen med "primitiva vildar stöter på scifi-tech och ser saker som magi". Så, så trött blir jag bara av att tänka på det.
”The Order of Things” – Lupina Ojala
Mer intressant, personlig, charmigt världsbygge. Ingen supertwist på slutet, vilket jag gillade. Also sympatiska robotar.
”To Preserve Humankind” – Christina Nordlander
Short but sweet. Eller ja, jättebra är den väl inte, men kort nog för att det inte ska märkas. Lite stel och forcerad, men den ringa längden (2 sidor) gör att det funkar. Hyfsat.
”The Thirteenth Tower” – Pia Lindestrand
Också en sån där "primitiva ättlingar"-grej. Fast på vattnet. Osäker på om den kan sägas ha någon poäng; den försöker iaf göra en om den "gamla världen" men famlar mest.
”Punch Card Horses” – Jonas Larsson
Primitivistiskt och antiteknologiskt nonsens. Bondesamhällesromantiserande. Stinker av längtan efter "det enklare", det oteknologiska. Återigen undrar jag varför så mycket scifi är teknologi- och framstegsfientlig.
”The Philosopher’s Stone” – Tora Greve
Märklig steampunkberättelse som försöker lite för hårt.
”A Sense of Foul Play” – Andrew Coulthard
Helt OK utom slutet, som verkligen inte funkade. Jag fattar att författaren tyckte att han verkligen bestigit Mount Cleverest, men han har misstagit sig; det här är bara en liten kulle.
”Waste of Time” – Alexandra Nero
Kort, effektfull. Helt okej.
”The Damien Factor” – Johannes Pinter
För all del. Lyckas inte riktigt skapa lika mycket stämning som den försöker med, men funkar.
”Wishmaster” – Andrea Grave-Müller
En av samlingens starkare berättelser. Inte känslomässigt, men stil- och kvalitetsmässigt. En trevlig bekantskap, som inte försöker vara smartare än den mäktar med, eller mer stämningsfull. Ett kompetent hanteverk.
”Quadrillennium” – AR Yngve
Lite för humoristisk, och poänglös, för min smak.
”Mission Accomplished” – My Bergström
Deprimerande story, men kompetent skriven.
”The Road” – Anders Blixt
Bokens bästa, skulle jag säga. Får mig att vilja läsa mer. Känslomässig impact, bra språk, snygg struktur.
”Lost and Found” – Maria Haskins
Helt OK, en av de bättre i boken. Inte spektakulär, men okej. Lite åt skräckhållet, lite paranoia, lite utsatthet.
”The Publisher’s Reader” – Patrik Centerwall
Charmig, trevlig liten historia om censur och frihet att skriva. Lite naiv, kanske.
”Stories from the Box” – Björn Engström
Jag fattar inte riktigt på vilket sätt den här storyn var tänkt att funka, faktiskt. Försöker författaren vara poetisk?
”The Membranes in the Centering Horn” – KG Johansson
Den här tyckte jag nog om, faktiskt. Mest gillar jag avsaknaden av svar.
”One Last Kiss Goodbye” – Oskar Källner
Bra, känslomässig, sentimental.
”The Mirror Talks” – Sara Kopljar
Den bästa med skräcktema i boken. Rätt så effektiv och intressant.
”Keep Fighting Until the Machines Fall Asleep” – Eva Holmquist
Duglig; lider av lite-för-uppenbar-twist-syndromet, men inte alltför illa.
”Outpost Eleven” – Markus Sköld
Halvdassigt språk, men funkar. Inte en av bokens bättre.
”Messiah” – Anna Jakobsson Lund
Den här tyckte jag om; lagom komplexa idéer komprimerade till en ganska kort historia. Lagom mycket förblir osagt och ogjort. Det sagt skulle jag gärna läsa en bokversion som utvecklade det hela lite.
Sammantaget kan jag inte rekommendera köp. Det finns guldkorn men om man inte är beredd att hoppa över en hel del så motsvarar nöjet inte tiden det tar att läsa de flesta av novellerna, än mindre priset i kronor.