Nekromanti Stora Vikingrollspelet

PAX

Jordisk Äventyrare
Såg att Cubicle 7 snart släpper en Uppsalamodul till sitt Yggdrasill. Läste någon gammal tråd om spelet här på forat. Länsmannsjäveln tyckte spelet missade det mesta. Så vad bör man ha med egentligen i det stora Vikingrollspelet? Förutom det uppenbara. Själv skulle jag gärna vilja blanda in gudarna och mystiken som ett påtagligt fenomen. Ungefär som gudar och trolldom i sword & sorcery (Tänk Conan). Hur mycket fantasy kan man tillåta i en Vikingavärld? Hur olik och frångående ska man göra den i jämförelse med historisk korrekthet?

Klaatu

Swordsman
Jag skulle vilja se ett vikingarollspel där gudarna vandrade på jorden, jättarna bor i norr, dvärgarna i bergen, drakarna i grottor och så vidare. Litet grann som det gamla DoD-äventyret "Havets vargar" men bara med varelser som hör hemma i den nordiska mytologin. Kom nu inte dragande med DoD Trudvang, den världen är till viss del baserad på en vikingarnas värld men den är ingen vikingavärld om ni förstår vad jag menar! :wink:

Arfert

Facit
Jag skulle tillåta ungefär lika mycket fantasy som i TV-serien Vikings. Att fantasy-inslagen mest antyds. Men de finns där. Magin är mycket siarkonst och liknande.

God45

#PrayersForBahakan
Jag hade gått 110% fantasy. Med jättar, folk som slåss med Oden, magiska vapen, dvärgar, resor till Vinland där man slåss med Wendigos... Fullt ös medvetslös helt enkelt!

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag hade nog valt nån sorts mörkare något grisodlig fantasy där det okända, mystiska hela tiden finns i närheten, men aldrig tydligt. Mycket blotande och festande med hövdingen. Nästan ett skräckspel i den mening att något hotfullt finns där ute i mörka skogen hela tiden. Strid ska vara rått och brutalt, oförlåtande. Vikingafärderna ska inte vara så meta som det ofta blir, utan mera personliga, om det säger något. En känsla av närsynthet kan man kanske kalla det. Man vet vad man har precis inpå, men bara bakom nästa krön finns det okända.

God45

#PrayersForBahakan
Ond bråd död;n98433 said:
Jag hade nog valt nån sorts mörkare något grisodlig fantasy där det okända, mystiska hela tiden finns i närheten, men aldrig tydligt. Mycket blotande och festande med hövdingen. Nästan ett skräckspel i den mening att något hotfullt finns där ute i mörka skogen hela tiden. Strid ska vara rått och brutalt, oförlåtande. Vikingafärderna ska inte vara så meta som det ofta blir, utan mera personliga, om det säger något. En känsla av närsynthet kan man kanske kalla det. Man vet vad man har precis inpå, men bara bakom nästa krön finns det okända.
Så i ett spel om utforskare och seglare som visste mer om världen än nästan alla andra kulturer runt dem... Vill du göra att man inte vet något?

Och i ett spel om en kultur som glorifierade strid och att dö i strid vill du göra striderna till något smutsigt man undviker?

Krille

Super Moderator
PAX;n98408 said:
Såg att Cubicle 7 snart släpper en Uppsalamodul till sitt Yggdrasill. Läste någon gammal tråd om spelet här på forat. Länsmannsjäveln tyckte spelet missade det mesta. Så vad bör man ha med egentligen i det stora Vikingrollspelet?
En vision och ett genomgående designtänk. Det spelar inte så stor roll om det är lera och blött ylle och inget toapapper-grisodling, episkt Nibelungenärkehäftigt, eller historiskt med bonusmystik. Bestäm dig för en vision och designa för den.

Yggdrasills fel är mest att det är skrivet för att vara ärke-episkt av en eller flera designers som är historievikinganördar, så de har två visioner som inte är kompatibla med varandra. Och jag tror att det är gjort så mest av gammal vana, för det var så man gjorde rollspel förr i tiden.

Personligen är jag inte så mycket för grisodling och blött ylle och lera och inget toapapper längre. Det spelet hade jag designat typ 1995 eller så, men sen kom Viking och var bara tråkigt. Jag vill hellre ha episka rollpersoner med episka storys, med stora öden och gudar som vandrar på jorden. Så min vision ligger bra mycket närmare Nibelungen än Röde Orm.

PAX

Jordisk Äventyrare
I mitt huvud finns någon slags tanke om ett mörkt, fornnordiskt fantasyrollspel som inte är Trudvang. Mer med rötterna i vikingatidens image, traditioner, gudar och mystik. Flera nordiska riken men inte helt utforskade, och de avlägsna länderna i söder, väst och öst är just avlägsna men kända. Den kända världsbilden kan ritas om. Norden ser lite annorlunda ut kanske.

Ond bråd död

Swashbuckler
God45;n98439 said:
Så i ett spel om utforskare och seglare som visste mer om världen än nästan alla andra kulturer runt dem... Vill du göra att man inte vet något?

Och i ett spel om en kultur som glorifierade strid och att dö i strid vill du göra striderna till något smutsigt man undviker?
Vanudå? :confused:

Jag vill att världen ska vara något att upptäcka och utforska. Jag vill inte att spelarna ska kika på kartor helt enkelt. Man har sina rutter och man vet vilka städer som ligger längs en viss kust, men världen ska vara främmande, just för att det ska handla om att upptäcka (om man spelar med vikingafärder som fokus).

Strid blir inget man undviker oavsett hur grisigt det är. Man är väl inte en omanlig fegis heller.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag skulle gärna spela ett tämligen historiskt korrekt culture-gejming tungt spel satt runt år 1000 på Island, men med vissa mystiska/övernaturliga inslag. Det handlar inte om vikingafärder och sånt, utom om att överleva. kanske frodas, i en värld med oförlåtande natur och ett hårt socialt klimat utan hemförsäkring och sjukkassa. Jag tänker ett spel där spelarna tillsammans gör en släktgård och en kampanjram med vissa inbyggda konflikter och alla spelar medlemmar i släkten.

Leon

Leo carcion
Det som redan finns:
Viking & Valkyries

Mustig pseudovikingavärld med valkyrier, utgårda-expeditioner och trolldomsdvärgar som RP:er. Jag skrev världen, Olivier skrev reglerna

http://mazesandminotaurs.free.fr/VIK.html

Det jag skulle vilja se/skriva:

"Fafnir"

Inte vikingatid utan heroisk järnålder. Utspelar sig i Mörkveden (Myrkvidr) alldeles norr om det fallna Kejsardömet. RP är olika former av hjältar. Tänk bort städer, värdshus, handelsbodar och samhällsorganisation. Världen består av den mörka skogen, den varma hallen, fiender och vidunder och civilisation mest i form av ruiner och desparat överlevare. Prins Valiant möter Jeremiah. Y Gododdin möter Beowulf.

hakanlo

Hero
Nu blir jag sugen på att fråga länsmannen en uppföljningsfråga: hur vikingspelkompatibelt är järn? Min spontana tanke är att det borde passa rätt bra för en vikingatida setting med fantasyinslag. Klaner, järnålder, mystik-magi. Eller?

Krille

Super Moderator
hakanlo;n99386 said:
Nu blir jag sugen på att fråga länsmannen en uppföljningsfråga: hur vikingspelkompatibelt är järn? Min spontana tanke är att det borde passa rätt bra för en vikingatida setting med fantasyinslag. Klaner, järnålder, mystik-magi. Eller?
Det är mycket vikingspelkompatibelt i mina ögon. Det finns dessutom en massa vikingspelkompatibla recept (regelsnuttar som visar hur man kokar ihop en viss situation givet förutsättningar och spelets grundmekanismer) för exempelvis ting, resor, holmgång och smide, och metafysiken hör helt hemma i den forngermanska sfären.