Inkognito;n140370 said:
Jag tror det kommer röra sig om vagabonder!
Om kvinnan klär ut sig till man så lär ju ingenting hända såvida hon inte blir påkommen med det, men jag antar att karaktären inte har den förmågan, så istället förutsätter jag att hon har "som en riktigt karl" eller "Hedersman" eller vad den nu heter. Förmågan som låter henne accepteras i traditionellt manliga miljöer som om hon vore en av dem. Jag tror det först är viktigt att vi snackar lite om hur den kan manifistera sig.
När jag lirade så satte jag medvetet min kampanj i Wyoming eftersom jag hade en spelarkaraktär som var kvinna och företagare/landägare. Hon hade ärvt en hel del pengar av sina föräldrar som var födda i djupa södern men efter kriget insåg hon att vardagsrasism alá
South Carolina kan vara lite jobbigt om man inte hatar svarta själv.Wyoming blev ett uppenbart mål för henne när lagen om rösträtt kom igenom och hon köpte upp land i en by som började växa till en stad.
Hon använder sina trogna byggnadsarbetare (hon har ett gäng irländare) för att harassa folk som inte vill sälja sitt land. Hon köpte hedersman, men inte för att kunna rida gränsle, delta i saloon slagsmål och skjuta pistol. Hon tog det för hon står ut med sitt politiska inflytande och eftersom hon aktivt sökte mer av det. Hon är en medlem i Oddfellows och The Union League och när hon inte trycker på sin makt i det öppna så sätter hon press på folk som hon har en privat relation med för att få sin vilja fram. Där finns de som inte gillar henne, speciellt inte de mest kristna kvinnorna, som anser att hon är en skada på samhället. Mest för att hon äger en dans-saloon som också, lite mer diskret, fungerar som en bordell.
Å andra sidan hade vi med en NPC, dottern till en spansk ranchägare, som deltog i arbetet på ranchen som om hon var en man. Hon besöker inte staden så ofta eftersom hon jobbar som hon gör. Hon red runt med ett winchester, sov ute i det vilda när "huvuden" behövde transporteras och (om möjligt!) än mer upprörande var att hon hängde med på saloonen, slogs, drack, spelade kort och dansade med saloon-flickorna.
Hade spelarkaraktären försökt sig på det sistnämda hade hon förmodligen fått det lite tuffare för sig, eftersom hon faktiskt bor i staden. När Anna (tror jag döpte NPCen till det) besökte staden så blev det bemött med en skräckblandad förtjusning. Äldre, gifta kvinnor drog undan sina döttrar som ofta tyckte hon var spännande, unga män försökte flirta, till en början, då de antog hon var lösaktig eftersom hon sov ute i det vilda med andra män men snart fick de på näpsen eftersom Anna var lika ointresserad av sex med män som hennes manliga kollegor var.
Istället blir Anna något av en lokal legend. När hon kommer gående roar sig männen i staden med att uppmanna henne att slänga en spottloska i spottkoppen (vilket hon såklart gör!), de bjuder henne på en whiskey om hon berättar hur hon slog ned skattmasen igen för att hon trodde att han försökta stjäla boskap från hennes ranch och någon ung hetsporre utmanar ofta henne på prickskytte i något slags försök att sätta henne på plats.
Anna hade varit MYCKET svårare att få att platsa in om hon varit fast bosatt i staden. Nu blir hon lite av en karneval för de som bryr sig (allt färre människor gör det när hon kommer) och det blir kul och spännande, även om det är "fel" och "farligt", lite som när en främmande teatergrupp kommer till stan. Respektabla människor håller sig undan men övriga tycker ofta det är så intressant att de vill veta mer. Ett "event" i staden var när en mycket oroad mamma besökte spelarkaraktärerna och bad om hjälp för att nu hade hennes sjuttonåriga dotter börjat prata om att hon ville ut och "rida som Anna" och hon ojjade sig över att hon var en änka och det måste vara därför hennes dotter beter sig som hon beter sig, det har prästen sagt till henne.
Det är lite så jag tolkar hederskarl i de båda alternativen. Eftersom ni är vaganbonder borde nog punkt två vara mer intressant för er. Lokala legender är ofta mer intressant än att varenda jäkla gång de ska försöka gå in i en saloon stöta på problem. Tar man INTE hederskarl så får spelarna nog istället räkna med en helsikes jäkla problem och då blir frågan plötsligt än svårare...