Nekromanti Shadowplayer (Vampajjer)

Ymir

Liten kantbaron
Jag funderar på att låta mina spelare i Vampajjer gestalta varandras Beasts. Premissen är att jag kommer ge Beasts mer av en personlighet, genom att använda arketyper för dem likt de som finns i Kindred of the East och Wraith the Oblivion, och besten kommer dessutom vara en resurs då man kan (om man är galen eller desperat) spendera Humanity-poäng för att unleasha besten och därmed direkt eskalera en konflikt till aggravated-skade-nivån och/eller få tillgång till diverse bonusar. Jag funderar på att, som KotE, köra triggers, särskilda omständigheter (specifika för olika beast-arketyper) som tvingar en att rulla för att se om besten tar över/tillåts ta över.

Men, jag är ute efter tips och tankar kring hur det borde hanteras rent tekniskt och mekaniskt att spelarna gestaltar varandras beast. Ska det vara som i SakVaL, att alla spelare kan ge best-kommandon åt alla, eller ska det vara en spelare per beast? Ska den kunna viska saker i huvudet konstant och gå att ha dialoger med, eller vara mer frånvarande och bara triggas ibland? Ska den ha thorns och dark passions, som i Wraith, eller är det helt överflödigt?

Värt att betona är att jag inte vill att kampen mot besten ska få det fokus det har i SaKVaL, utan jag vill mer att det ska vara en krydda och ett sidoelement i kampanjen. Så om jag kör det här shadowplayer-konceptet vill jag inte att det ska bli för dominant, och därför är jag spontant skeptisk till bestkommandon a'la SaKVaL. Men som sagt, tacksam för alla idéer och förslag.

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, förslag: Olika typer av best har olika sorts triggrar. Det är spelledaren som avgör när besten triggas. När den gör det sätter skuggspelaren igång. Skuggspelaren kan viska i spelarens öra, ge förslag och kommandon, men kan inte tvinga spelaren att göra något. Skuggspelaren kan också ge en extratärning att slå i konflikter, eller dra bort en tärning. Så är besten missnöjd blir man svagare, medan om den är nöjd så blir man starkare.

Kanske går effekten helt enkelt över efter ett tag, eller kanske måste rollpersonen göra något för att få tyst på besten, som att dricka blod. Poängen är att besten inte är aktiv hela tiden för alla, och det är SL som avgör när den triggas, vilket gör att du lättare kan kontrollera hur mycket fokus den har i spelet, och den kan ta olika mycket plats för olika rollpersoner. Vissa rollpersoner kanske har svårare att leva med sin best än andra.