Jag har sett
Fiddler on the roof. Eller om man ska vara petig,
Spelmann på taket. På Det Norske Teatret i Oslo. På nynorsk.
Den norska grenen av släkten tyckte att det var för länge sedan vi sågs, så de bjöd helt enkelt in mig, och jag satte mig på bussen och hade en helkväll i Oslo med indisk mat och sedan musikal. Lång story, men jag hade helskoj!
Fiddler on the roof, eller Spelmann på taket, är en av de där klassiska musikalerna. Den är egentligen ganska tragisk, då den behandlar ett samhälle i upplösning och kollaps. Hur traditionsenlig man vill vara så är det svårt att stå emot en värld med begynnande industrialism, växande urbanisering och ökande judehat.
Ståryns huvudperson är Tevje (
Pål Christian Eggen), judisk mjölkkörare i Anatevka, ett litet judiskt och väldigt traditionsenligt samhälle utanför Kiev. Han och hans fru Golde (
Gjertrud Jynge) har fem döttrar och tre av dem börjar bli giftasvuxna. Fast när den äldsta dottern Tzeitel (
Ingeborg S. Raustøl) inte alls vill gifta sig med den mycket äldre och rikare Lazar Wolf (
Svein Roger Karlsen), utan trolovar sig till skräddaren Motel (
Morten Svartveit), så tar det hus i helsicke med traditionerna, studenten Pertsjik (
Espen Bråten Kristoffersen) dansar med andradottern Hodel (
Heidi Ruud Ellingsen) på bröllopet innan politruken (
Paul Åge Johannessen) kraschar bröllopet med en pogrom. Spiken i kistan är när tredjedottern Chava (
Ingvild Sivertsen) rymmer med kosacken/icke-juden Fyedka (
Marius Næss)...
Berättelsens bakgrund är baserad på Solomon Rabinovitjs berättelse om mjölkköraren Tevje, och den blev bok av Joseph Steinn och musikal med musik av Jerry Bock och text av Sheldon Harnick. Musiken är inspirerad av judisk kezmet-musik
Scenografin var genial! Tevjes mjölkkärra är en av de få verkliga propsen/kulisser som finns. Resten är staket som också blir järnväg, träramar som hus-outlines som flyttas omkring för att på ett enkelt sätt variera byn, bockar och pallar med ett par plankor får bli bord, långbänkar, ljugarbänkar, till och med sängar, och bakgrundsbilden animeras för att få dygnets gång i första akten, en pogrom i slutet på första akten, och en långsamt inkrypande storstad i andra akten. Ljus och musik används för att snabbt skyffla om husen och staketen till en helt annan scen på några sekunder utan att ta ner ridån, och det blir effektfullt värre med ett flygande spöke och när byn Anatevka sätts i brand i pogromen.
Pål Christian Eggen äger showen! Hans röst är helt fantastisk och han bär fram sångnumren med en otrolig kraft. Han gör sina inre monologer som dialoger med Gud, och han framför dem som om publiken var Gud. Eggen sätter tonen direkt, när Tevje har sin första monolog/dialog med Gud och hans fru Golde kräver hans uppmärksamhet, varvid Tevje avslutar dialogen med Gud med orden "vi må snakke sen!"
Och det ger en intressant vinkling på musikalen: vi som publik/Gud har egentligen inte lust att utsätta Tevje för alla hemskheterna som han drabbas av – som han uttrycker det, "jag vet att vi är Ditt utvalda folk, men kan du inte välja ett annat folk bara en liten liten kort stund?!!" – men det händer ändå. Är det en del av kontraktet med det utvalda folket som Gud inte har något val att hålla, eller är Gud läskigt vanmäktigt när det gäller andra människors ondska?
Mest finstämt är Heidi Ruud Ellingsen när hon tar farväl av far för att fara till Sibirien, och personligen tyckte jag att hennes röst var den som bar bäst bland de kvinnliga skådespelarna.
Nynorskan är inget större problem. Det är den norska som är mest lik svenskan i ordbild, och det är bara orden som är konstiga, men har man drabbats av norska i andra sammanhang så ställer man snabbt om sig. Visst fanns det ord som jag inte förstod, men sammanhanget gjorde det tillräckligt klart ändå.
Jag är osäker, men jag tror inte att musikalen klarar Bechdel. Men det kanske inte är att undra på, eftersom grundplotten handlar om Tevjes svårigheter när hans döttrar vill gifta sig otraditionellt. Antingen talar kvinnorna med honom, eller om äktenskap och kärlek till respektive män.
Den här uppsättningen hade premiär i onsdags, så det finns inte så många klipp ute. Men jag hittade en kavalkad som hade med det klassiska sångnumret "Om eg var ein rik mann" ("If I was a rich man") med just Pål Christiansen Eggen:
(Hoppa till 16:50 om videon inte gör det själv.)
---
Dessutom satt jag med systerdottern och såg Croodarna morgonen efteråt till frukosten. Den var bra.