Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2014 v22

Arfert

Facit
Har sett The Passion of Christ och Son of God. Två Jesus-rullar.

TPoC: Alla snackar arameiska eller latin. Alla ser verkliga ut. Jesu kan båda språken. De judiska prästerna är jättedumma. De romerska legionärerna också, fast Pilatus och officerarna är schyssta, måste bara göra ett jobb. Jesus får sjukt mycket spö. Sen dör han och vaknar med hål i händerna. En film för hardcore-katoliker. Svag 4:a.

SoG: Jesus är en surfarsnubbe från Kalifornien som går omkring med hippiekaftan. Bara statisterna ser ut att komma från Marocko, resten har europeiskt utseende. Jerusalem ser ut som ett tvspel från 2003. Maria (morsan) har opererat näsan. De judiska prästerna är schyssta, måste bara göra ett jobb. Romarna är jättedumma. Men Jesus får bara rimligt mycket spö. Sen dör han och vaknar med hål i händerna. En film för nyfrälsta amerikaner. Extremt svag 2:a.

TPoC är lika antisemitisk som Nya Testamentet är skrivet. Vinklat för att romarna skulle kunna ta till sig kristendomen som deras nya religion (smart Paulus med efterföljare). Det var ju inte deras fel, det var judarna som dödade Jesus. Typ. Men den är snygg. Genomjobbad. Pallar man med det unkna (men källtrogna) budskapet är den rätt bra. Inte lika bra som Jesus sista frestelse eller Matteusevangeliet, men rätt nära. Och Satan är cool och läskig.

SoC skyller å andra sidan i princip rubbet på romarna. Fariseerna handlar bara för att skydda folket mot en romersk massaker. Och för att romarna inte ska förstöra templet. Filmen har snott massor av scener rakt av från PoC. Fast gjort det "barnvänligt" och tillrättalagt. Tvättat bort 90% av blodet.

Sen undrar jag: Varför ser Palestina ca år 30-33 alltid ut som Marocko på 1900-talet? Det hade då blivit utsatt för hellenistisk och sedan romerskt inflytande i sisådär 300 år. Och de judiska prästerna gnällde IRL (det finns på papper från den tiden) på att ungdomarna klädde sig som greker. Såg pjäser på teatern. Eller ännu värre, kastade diskus nakna på arenorna. Kulturskymning! ;) Dåtida ruiner ser grekiskt och romerska ut också i stilen, med en lätt lokal touch. Nära Nasaret låg på Jesus tid en nybyggd "storstad" som såg helt romersk ut, men befolkad av judar främst. Så är det aldrig på film.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert;n24551 said:
TPoC: Alla snackar arameiska eller latin. Alla ser verkliga ut. Jesu kan båda språken. De judiska prästerna är jättedumma. De romerska legionärerna också, fast Pilatus och officerarna är schyssta, måste bara göra ett jobb. Jesus får sjukt mycket spö. Sen dör han och vaknar med hål i händerna. En film för hardcore-katoliker. Svag 4:a.
Låter som att de gjort en skittråkig klippning av den här filmen: https://www.youtube.com/watch?v=-gTy2UlHWII
Har de rentav bytt ut musiken?
Arfert said:
Med den musiken hade det blivit full pott! :)

Cieylor

Veteran
Nu har jag sett In the Name of the King 3: The Last Mission.

Den här skapelsen ligger just nu på 3.3 i rating på IMDB, och spelar därmed i samma liga som de båda föregångarna.

Återigen är det Uwe Boll som har en stadig hand på rodret, men något verkar ha hänt med hans budget under den här filmseriens framfart (kanske inte så konstigt med de siffrorna). Ettan stoltserade med Jason Statham och några andra välkända namn. Tvåan hade... Dolph Lundgren. Den här har en hoper bulgariska skådespelare och är filmed on location i Sofia. Samtliga pratar halvtaskig engelska med massa brytning.

Storyn är mördande fantasilös. Eftersom jag inte förstår varför någon skulle vilja se den här filmen så tänker jag spoila en del så att ni också kan plågas med hur fantasilösa filmskapare kan vara 2014.

En bulgarisk hitman sugs in i en portalmojäng efter att precis ha kidnappat kungafamiljens (tror jag) döttrar och låst in dem i en container. Bortom portalen finns en fantasyvärld (ganska konsekvent med In the Name of the King 2, men helt obegripligt som uppföljare till ettan). Han skjuter lite på en drake med sin pistol och råkar genast träffa på prinsessorna i landet (allt händer genomgående så där väldigt snabbt eftersom filmen bara är typ 80 minuter lång). Prinsessorna lever i exil i en smutsig liten by eftersom deras onkel är jätteelak och har arméer av svartklädda ondingar.

Hitman-snubben får veta att han är The Chosen One (tatueringen som hans fru valde ut åt honom nån gång på fyllan är ett tecken på detta). Han hinner med att få till en liten romans med en av prinsessorna, och hon hjälper honom förstå att hans öde är att leda invånarna i det här landet i strid mot den där onkeln. På tal om landet så verkar det som vanligt i såna här filmer bo max 500 pers i det, och det består så vitt vi kan förstå enbart av den smutsiga byn där rebellerna bor, den onde härskarens borg, och lite skog däremellan.

Hjälten lär sig också att han har levt sitt liv fel, och att det är mycket bättre att göra gott än ont (detta tar en minut eller två). Han kör svärdet i onkeln, en portal öppnas, och det första han gör när han kommer hem är att rädda de där flickorna han låste in i en container i början av filmen och köra hem dem till deras pappa (som omedelbart förlåter honom utan att ens ta reda på vad som faktiskt har hänt).

Lägsta möjliga betyg på alla skalor. Den här filmen fyllde mig med obehag och rent av hat.
Kärlekscraft said:
Urk! Uwe Boll måste verkligen sluta göra film!!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n23733 said:
gamla Sagan om Ringenfilmen, den där apfula rotoscope-tecknade.
Ååå! Jag älskade verkligen den filmen och hela stuket på den :) Jag gråter fortfarande lite innombords varje gång jag ser DVDn i min samling och kommer att tänka på att de aldrig gjorde en ordentlig avslutning.

Kärlekscraft

Swordsman
Rymdhamster;n24562 said:
Ååå! Jag älskade verkligen den filmen och hela stuket på den :) Jag gråter fortfarande lite innombords varje gång jag ser DVDn i min samling och kommer att tänka på att de aldrig gjorde en ordentlig avslutning.
Bashki & Co skulle faktist ha gjort klart hela sagan, den ursprungliga-fullständiga titeln skulle ha haft "Part I" som undertitel, de hade också börjat småjobba lite med den avslutande delen - studion väntade på grönt ljus: MEN! bolaget ville vänta och se om den gick med vinst. Så "part one" togs bort. Sedan gick det lite sådär med vinsten, så det blev ett nej för att avsluta projektet med en till film.

Här är tydligen en poster som de skulle ha använt: http://www.containsmoderateperil.com...ster-19781.jpg
Extra material: http://www.theverge.com/2014/3/22/55...d-of-the-rings

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har sett nya Robocop

Jag trodde den skulle vara rätt kass, men istället tyckte jag att den var riktigt underhållande. Dock, inte på långa vägar så bra som orginalet, även om vissa detaljer var bättre.

Jag gillar den mer rörliga, dynamiska robocop (och jag hade inga problem med färgen). Jag gillar också att de lätt honom behålla sina minnen och allt sånt, men istället trixade med hans signalsubstanser (eller vad det var) av nödvändighet vilket resulterade i att han blev mer som en robot.

Tyvärr tycker jag också filmen har en massa korkade grejer som bara gör mig trött.

Betyg: 3/5 (på Krankskalan).

Det jag tycker är synd är att den hade väldigt lätt kunnat klättra upp till 4:a om det inte var för en del av de där korkade detaljerna som egentligen bara är detaljer. Gamla filmen är för mig en 5:a, som jämförelse.

Krille

Super Moderator
Jag har sett X-Men: Days of Future Past.

Jag tycker att det var kul att 20th Century Fox gjorde en film baserat på vårt Marvel Heroic Roleplaying-äventyr, men är lite besviken på att spelarnas rollpersoner hade raderats ut till förmån för den mycket träigare Wolverine. Inte fick vi nån cred i eftertexterna heller, vilket sög.

Å andra sidan så var det en klart underhållande film, med en kul tvist på tidsresor som man inte fick särskilt ont i huvudet av (till skillnad från de flesta andra, utom de i Doctor Who). Massor med mutanter fick vi stifta bekantskap med också, och framförallt var det trevligt att X-Men: Last Stand raderats ut ur historien.

Men Fox hade gärna fått skicka en ppm av bruttointäkterna till oss som tack för att de använde vårt äventyr.
Kärlekscraft said:
Tyckte första halvan var karamell, andra halva var inte riktigt lika bra...
The Sentinels var dock coola..
Och snabb förflyttning genom kök. :D

Lukas

Mannen i Gult
När man sett en film som du inte har något positivt alls ur ett filmtekniskt perspektiv att lyfta fram , Är det då värt att lägga ner tid på att skriva om den?
Jag säger nej
och väljer därför att inte skriva något mer om veckans Riccifilm Alpha and Omega....

roboman

Veteran
Jag såg igår Hunger Games: Catching Fire. Det första jag vill skriva om är mitt problem med Jennifer Lawrence. Problemet ligger i att hon är så otroligt karismatisk i alla privata framträdanden, så hennes karaktärer riskerar att framstå som livlösa. Ser jag henne i en film inser jag att jag ännu hellre skulle vilja titta på en intervju, där hon får komma till sin rätt.

Med detta sagt... filmen var helt okej. Jag är ganska ny på det här med Hunger Games, och har bara på avstånd hört klagomålen på att det är samma idé som Battle Royale. Nu när jag själv vet vad jag pratar om så vill jag påstå att det är en sanning med modifikation. Hunger Games har ju betydligt mer bakgrund än bara själva spelen, och jag kan tänka mig att romanerna utforskar konflikterna utanför arenan långt mer än filmen. Battle Royale däremot, det känns mer bara en knasig idé som någon fått och därefter lagt till ett stycke bakgrundsstory i efterhand. Inget ont i det alltså, Battle Royale har en lekfull och väldigt spännande idé.

Hunger Games 2 spenderade en stor del av speltiden innan tävlingen väl drog igång, vilket jag uppskattade. Väl igång vet jag inte om det var sådär fasligt spännande. För mycket slumpvis händelser för att jag riktigt ska uppskatta det, och lite väl märkliga naturlagar ibland.

Filmen kan på den klassiska femgradiga skalan få 3 av 5. Ett ljudspår där Jennifer Lawrence talar tittaren igenom alla scener hade förmodligen fått högre betyg.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sett om Man of Steel. Vafalls, tänker du kanske då, är inte det ett brott mot regel 2!? "Skit ner dig" är mitt svar då -- "Jag skriver väl om vad jag vill. Mina regler."

Min gamla recension tror jag finns på gamla forumet, men jag vill minnas att jag gav den en femma. Skitsnygga specialeffekter, ljuvligt utförd 3d, skitbra skådespeleri (det här är den bästa stålmannenskådisen någonsin), väldigt välklippt (gillar hoppigheten)...

Jag har mycket, mycket svårt att tänka mig hur man skulle kunna göra en bättre stålmannenfilm än såhär. Karaktären är ju i grunden en av de tråkigaste superhjältarna någonsin, och alldeles för många historier om honom handlar bara om hur god och fin och boyscout han är och om fucking kryptonit. Inget sånt här. Stålmannen får vara mänsklig: Vilja spöa upp mobbare, göra svåra val om liv och död och principer och grejer... Och vara småsint mot en lastbilschaffis. Och små ögonblick som t.ex. där han tittar mot solen och plötsligt, bara i nån sekund, ser avslappnad och lycklig ut... Jag gillar't. Filmen har väldigt mycket av de scifi-element som gör stålis cool, och typ inget av det som gör stålis till en tönt. Det är såhär man gör superhjältefilm, och att nästa film är en jävla "vs. Batman"-grej känns som ett recept för totalmisslyckande. Nog för att det här skulle vara svårt att toppa, så det kanske är bra att dra ner förväntningarna lite inför en trea...

Men okej, jag skulle gärna sett fler kvinnor. I och med att filmen av historiska skäl mestadels har aktiva män i viktiga roller (stålis själv, Zod, Perry på Daily Planet, pappa Jor) så tycker jag gott man kunde fyllt på med lite kvinnor. Jag såg tjogvis med tidningsanställda, militärer och forskare som precis lika gärna kunnat fått vara kvinnor. Dessutom hade jag definitivt gillat om de varit lite extra progressiva och låtit Stålis' morsa varit mer framträdande istället för farsan, och gjort om Zod till kvinna. Som det är nu fick vi Martha Kent, Lois Lane och Feora. Samt Jenny på Daily Planet, vars enda funktion var att räddas av två män under katastrofscenerna. Kunde de inte gjort så att det var hon och en till kvinna som t.ex. räddade Perry istället?

Det som är positivt är att det var ganska lite male gaze på de kvinnor som faktiskt var med. Inte så många rump- eller tuttfokuserade kameravinklar. Dessutom var de anmärkningsvärt påklädda och uppknäppta; knappt en urringning i sikte. Vilket givet genren är en jäkla cool grej. De kändes också som distinkt olika personligheter; Martha och Lois och Feora var alla "starka" som karaktärer men de var också väldigt olika varandra. Vilket jag gillade.

Jag har sett en del kritik mot slutstriden, att den skulle vara tråkig. Jag upplevde ingen tråkighet. Men jag gissar att gnället kommer från folk som... öh... jag vet faktiskt inte. Nån skrev att "inget står på spel" eller "ingen kan bli skadad", men vafan det stämmer ju verkligen inte. Och även om det stämt, vem bryr sig? Effekterna är ju apsnygga, saker går sönder och det finns en total brist på moderation som mer än väl täcker upp.

BETYG: Fortfarande 5/5.
Kärlekscraft said:
Och det bästa med slutet: Musiken - http://www.youtube.com/watch?v=VTdHU4bMeSI