Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2014 v25

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

Kärlekscraft

Swordsman
Jag har sett EN, nej TRE, nej snarare ett sammanhängande ark med filmer: Berserk – Golden Age Arc, ett helt knippe med filmer! http://en.wikipedia.org/wiki/Berserk:_The_Golden_Age_Arc
Animationen är riktigt fin, men inte ibland när det kommer till somliga karaktärer – speciellt bakgrundsbilder med rikliga mängder soldater som har världens stelaste ansikten, sedan står de och ”guppar” och rör på sig fånigt – vilket stör intrycket av filmen(erna) en hel del. Dessa animationsmisstag drar ner betyget aningen eftersom man stör sig på det så mycket – vilket är synd. Det känns som att sådant här borde inte längre finnas kvar i animeringsbranschen – för pengar är det väl inte brist på(?)

Musiken är då jävligt mycket bättre än vad TV-seriens(från 90-talet) så kallade musik är! Introlåten knäcker både introt & outrot till tv-serien som jag aldrig har gillat.

Ett problem är att den narrativa hastigheten är väldigt stor, filmen går snabbt – riktigt snabbt fram. Som den gick på kokain, vilket innebär att väldigt mycket rensas bort från handlingen – speciellt första filmen. Vilket lämnar bort en hel del av karaktärisering(karaktärsutveckling). Det innebär också att den lider av att den afficierar alldeles för mycket till läsarna av serien, jag som läst serien vet genast att ”ahh… den där karaktären, och dennes utveckling, historia, quirks och sub-plots!”, eftersom vanligtvis ”boken” avger mycket mera information. Om inte jag hade läst serien på förhand skulle jag nog inte uppskatta speciellt den första filmen så mycket – skulle nog sett det mest som en mish-mash av massa händelser och karaktärer som förflyttas i hög hastighet med plötsliga, nya händelser. TV-serien har i alla fall ”tid” på sig att utveckla hela storyn(eftersom de har mera tid).

Lite synd kan det vara också att det är en omtappning och återberättning av bakgrundshistorien till Guts/Gats underbara äventyr innan han blir ’the black swordsman’, och det är just när han blir det som det bästa och det roligaste börjar hända! Filmerna utspelar sig under ”böckerna” 3-13 ungefär, vilket innebär att de i framtiden planerar att släppa ett till ark med filmer, och då kan de börja med ursprungliga ”böckerna” 1-3 som startar med ormödlebaronen som skymtades i första avsnittet i TV-serien. Eftersom så mycket material finns kan de nog animera på en del, eftersom det finns 30+ ”böcker”. Men det skulle nog kunna infoga eget material med egen story – vissa andra serier som adapteras gör ju det, om med tanke på att ett slut på serietidningen inte är i horisonten så vore nog det ett gott förslag.

Xyas

Swashbuckler
Har sett Pompeii (2014). Vilket tagvrak alltsa. Jon Snow ar gladiator som slass lite grann, nan senator beter sig illa mot en tjej och en annan gladiator slass for sin frihet. Sen exploderar berget och allt ar bara jattetrakigt hela tiden. Av alla de manniskor som dog i vulkanutbrottet far vi har folja de absolut trakigaste och mest ointressanta. Jag ser en familj springa forbi i bakgrunden och onskar att vi kunde fa folja dem istallet.

Den enda raddningen ar vulkan som ar valgjord, samt min fetish for tidseran.

3/5 om man ar fortjust i tidseran, annars 2/5.

krank

Jag har just sett om Bourne Identity.

Jag tycker att det är en fräsig action-spionrulle som åldrats väl. Tekniken i filmen känns såklart föråldrad, men det är lite charmigt att se tjockskärmar och viktelefoner. Det hänger ju så att säga ihop och är konsekvent -- i och med att filmen utspelar sig typ det år den spelades in (kring 2000).

Jag gillar den lite egna "ingången" med att Bourne börjar utan minne. Jag gillar också de platser filmen utspelar sig på; det känns fräscht och så bidrar Marie och andra med ett bra perspektiv: genom hennes reaktioner ser man hur jävla vansinnigt hela action-spiongrejset egentligen är. Det håller filmen på en ganska jordnära nivå.

Effekterna är bra, skådespeleriet är bra. jag gillar verkligen att se Matt Damon i en för mig lite annorlunda roll. innan denna hade jag typ bara sett honom i Dogma, Good Will Hunting och nån mer. Chris Cooper är lysande som en "hands dirty" CIA-agentboss, och brian Cox är också skitbra som en högre uppsatt ansvarig som helst inte vill veta vad Coopers karaktär egentligen pysslar med.

Det är väldigt ont om damer i filmen. Jag tror jag såg två namngivna och de pratade aldrig med varandra.

BETYG: 4/5

Jag har boxen, så jag kommer att se resten också... Även om detta känns som en extremt sammanhållen och väl fungerande one-off-film.
Krille said:
Avafan, då kan jag ju hoppa på Bourne-temat. Kör vi Legacy också?
krank said:
Min box innehåller Legacy, så det tänkte jag. Har bara sett ettan tidigare, så från och med nästa vecka blir det nya.

Jag ska försöka hålla mig till en film i veckan men kan inte lova något. Det är trots allt sommarlov och jag har inte hur många filmer som helst med mig till Hudiksvall... och det finns mycket tid att se på film på.
Max Raven said:
Identity gillade jag rakt igenom. Senare filmer... Jag återkommer när ni sett dem. :)

krank

Jag har sett Batman Begins.

Jag tycker om de här Batmanfilmerna, och jag är en sucker för reboots och origin stories. i den här lyckas de ju rentav få Scarecrow att inte vara helt supertöntig.

Överlag kompetenta skådespelare, snygga effekter och effektivt och bra manus. Twisten med skurken är lite väl uppenbar, dock. Men det kan bero på att jag har viss genrekunskap.

Att ha en plan som innefattar förångandet av vatten medelst mikrovågor är... Jättedum. JÄTTE-jättedum. Eftersom människokroppen innehåller en hel del vatten. Men kan man bara ta och bortse från den biten så...

Jag tycker om miljöerna och estetiken. Jag kan ändå uppskatta även den väldigt fascistoida retoriken som filmen för fram; det kategoriska avvisandet av förståelse för sociala faktorer i brottslighet till exempel. Synen på polisvåld (nödvändigt, och folk är dumma när de klagar på det) är ett annat exempel. De fascistoida tendenserna blir starkare i de kommande filmerna. Men jag kan uppskatta ideologiska filmer även när jag inte håller med om det de säger.

BETYG: 4/5

Krille

Super Moderator
Jag har sett The Bourne Identity.

En amerikan fiskas upp ur ett stormigt medelhav med två kulor i ryggen men utan minne. Han sätter av i jakten på vem han är, och hans enda ledtråd är en inopererad kapsel som lyser upp ett nummerkonto i en bank i Zürich. Bankfacket innehåller en del viktiga ledtrådar till hans identitet, Jason Bourne, och en del hjälpmedel, men den triggar också en jakt på en försvunnen agent som lämnar ett spår av förödelse över Europa.

---

På många sätt är Bourne en arvtagare och hyllning till Bond. Det finns många gemensamma saker – de exotiska platserna (hela Europa borde vara askonstigt för en amerikansk publik), ösig action, en kompetent spion, schyssta explosioner, en asröjig biljakt. Det finns små balla blinkningar – Bournes klocka i bankfacket är en tydlig liten vink till Bond, till exempel. Jag undrar om inte Maries Austin Mini är en liten vink den med, kanske inte till Bond (även om närbilden på varumärket påminde mig om brandingen i Bond), men väl till The Italian Job.

Men så finns det sakerna som skiljer, där Bourne går vidare. Bourne kunde väldigt enkelt ha blivit en Bond-kopia fast amerikansk och förmodligen fallit platt. Men det händer inte. Bourne tar sin egen väg.

Vi kan börja med det biljakten: istället för en vrålande V12 i en Aston Martin DBS så kör Bourne en sleten Cooper Mini med rak fyra på knappt en liter. Hade man några tvivel om att Bourne Identity inte var ens arketypiska Bond-film innan så försvann de nu. Och även om Bond har jagats i en lika skruttig bil (Melina Havelocks gula Citroën CV-2) så var det med glimten i ögat och närmast som ett skämt, men i Bourne är den slitna Minin blodigt allvar.

Och på den vägen fortsätter det. Där Bond är nationalistisk och närmast konservativ så är Bourne kritisk, post-modern, och närmast dekonstruerande av agentgenren som helhet. Bond framställs som nationens spjutspets, medan Bourne framställs som det största problemet som nationen inte visste att det hade. Bond kan alltid lita på hemmafronten, även om han har tillfälligt trubbel då och då; Bourne visar på en paranoia som inte är Kalla Kriget långt ifrån och som accentueras av snö, kyla och bleka grå och kalla toner på duken.

Jag får en känsla av att det är det som är själva poängen med Bourne. Den är djupt kritisk till vad underrättelsetjänster sysslar med i allmänhet, och hävdar att det inte bara kan kan vara farligt, utan är farligt och får blowbacks som ingen någonsin räknade med och inte kan hantera, i synnerhet om det sker utan insyn. Det är också en djupt dehumaniserande och ovärdig verksamhet.

Utöver det så är Bourne Identity dessutom en mycket kompetent action-thriller.

Max Raven

T12-kultist
Jag har sett Edge of Tomorrow.

Handlingen är hyfsat enkel: Utomjordingar invaderar, Tom Cruise spelar snubbe som råkar få tidsresande krafter (såtillvida att han "reset":ar, på Groundhog Day-vis, när han dör). Emily Blunt är känd krigsveteran. They fight cr-aliens.

Det är en kompetent actionfilm med lite sci-fi-premisser. Det var exakt vad jag förväntade mig när jag kom in. Jag blev inte besviken. Det romantiska (som är typ ett grundkrav i Hollywood-filmer) hölls till ett minimum.

Ska man klaga på något, så är det kanske att utomjordingarna kändes lite fantasilösa till utseendet, och stridsrustningarna som kändes som att de lider lite av zeerust redan idag. Men filmen flöt på bra, tidsresandet var underhållande och tog precis så mycket tid som krävdes för att det inte skulle sakta ner, actionscenerna var överlag snygga och jag brydde mig om vad som hände.

Betyg: 5 av 5.

Tom Cruise är lite oberäknelig vad gäller filmer. Man kan inte ens säga "Tom Cruise i SF -meh" - där Oblivion var förutsägbar som film (om än snygg) så funkar det bättre här.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dungeons and Dragons: Wrath of the Dragon God (2005)

Hmm... det är verkligen en markant skillnad mellan första D&D-filmen och den andra. Den första känns som att det fanns ett hyfsat seriöst försök till manus i grund, men att sedan regisören och samtliga skådisar bestämde sig för att göra satir av det.

I tvåan för jag istället intrycket av att både manus, regisörsskap och skådesspelarinsattser är genuina försök att skapa en bra film. Det lyckas förvisso inte riktigt, men där 1:an bara är plågsamt dålig så tycker jag i alla fall att 2:an är riktigt underhållande i sin ostighet och överdrivna skådesspeleri. Där 1:an känns som ett försök att nedlåtande göra narr av rollspelshobbyn så känns 2:an mer som ett försök att göra något som faktiskt är represenativt för rollspel.

Och faktum är att den ibland lite stolpiga och ofta högtravande dialogen påminner mig väldigt mycket om rollspelade konversationer. Skurken är precis så där "larger than life" som "the big bad" i rollspel tenderar att vara.

Budgeten i den här filmen tror jag är lägre än den var i 1:an, men jag tycker de ha lyckats utnyttja den bättre. Mycket tycker jag ser riktigt snygg ut och viktigast av allt är att de är lite mer återhållsamma med de taffliga datoranimationerna. Dock har jag lite svårt att förlåta att Berek's ganska samkfulla långsvärd helt plötsligt utan förklaring byts ut mot ett ganska fult "fantasysvärd":

Tre olika och rätt starka kvinnokaraktärer som dock inte pratar med varandra (eller okej, magikern skriker några ord åt barbaren, men hon får inget svar vilket jag tycker krävs för att bechdaletestet ska varauppfyllt). Men jag tycker i alla fall att de verkar ha försökt ha en okej kvinnosyn (trots viss överdriven urringning på magikern och rätt kort kjol på barbaren). Det är förvisso mest män som syns. även i bakgrunderna. Men jag tyckte mig skymta en och annan kvinna här och var på nyckelpositioner. En i magikernas högsta råd verkade vara kvinna. En soldat som passerade kameran lite snabbt likaså. Inget som är värt applåder kanske, men möjligen tillräckligt för en klapp på axeln och ett "gör ett försök till".

Rätt okej musik som passar stämningen rätt bra. Lagom bombastisk och stämningsfull för att passa ypperligt som bakgrundsmusik till något grottkräl.

Betyg: 3/5 på Krankskalan.
God45 said:
Du måste se 3:an. Den är nog den objektivt värsta men den är EXAKT som flera D&D spel jag har varit i.
Rymdhamster said:
Jag har sett trean förr och till och med reccenserat den i filmklubben. Minns inte vad jag satte för betyg då, men mitt minne av den är en trepoängare. Jag har för mig att iag verkligen gillade draken.