Jag har sett
Conan the Barbarian (1982) och
Conan the Barbarian (2011) , och den enda som förvånar mig mer än hur dålig den senare är, är hur bra den första är.
Om vi börjar från början med den första filmen. Visst, vi har ett par saker som vissa skulle sätta ner tummen på omgående. Vi har lite "screaming womenfolk" under överfallet i början, Conan kallar några kvinnor för slampor, vi har en "damsell in distress" och skurken är svart.
Men, vi har också Conans morsa under anfallet som är helt jäkla bad ass; inget skrikande, inget gråtande, blodigt svärd i handen och har en stand off med den enda onda über bad assen som kan slå Darth Vader i über bad assness: Thulsa Doom (min gissning är att det är på grund av en högre halt James Earl Jones). Och det görs ingen grej av det! Ingen "Token scen" där hon ska sparka skiten ur fem pers samtidigt som får en att undra varför inte bara alla andra gömde sig och skickade fram henne ensam. Hon bara står där, svärdet drypande av blod och en blick som säger att hon tänker slita huvudet av vem som än kommer i närheten och spotta ner i halsen på dem. Bad ass! Sen att skurken råkar vara nån slags hypnotisör är bara "tough luck".
Och prinsessan i nöd tycker kompenseras väl av Valeria som är en stenhård, tuff jäkla bad ass! Framför allt tycker jag hon är ett skitbra exempel på balans! Hon är poserar lite ibland, och hon har litesmåsexigakläder. MEN INTE MER ÄN CONAN! Conan poserar minst lika mycket, mer till och med! Vid flera tillfällen är hans urringning mycket större än hennes, om han ens har något på överkroppen. Faktum är att jag tycker de är jäkligt lika varandra! Okej, lite "swooning-faktor" och "diamonds are a girls best friend" tyvärr. Jag hade hellre sett att hon bara tyckte Conan var sexig, istället för att bli förälskad i honom bara för att hon fick en fin present.
Och skurken är svart. Ja? Med till att börja med ser vi honom som en typ av skurk som jag ofta tycker är reserverad för vita personer. Han är stolt, mäktig, karismatisk, stenhård, manipulativ, smart, hänsynslös och helt iskall. Framförallt är han inte ond för att han är svart, om ni förstår vad jag menar med det. Han är ond för att hans mål går stick i stäv med våra. Sen är hans två henchmen är vita och hälften av hjältarna är asiater. Ärligt talat ser jag ingenting att haka upp sig på här om man ser till hela filmen.
Ens jag verkligen gillar är Conan själv. Visst, han är skithård. Men han är också en smula korkad (nja, kanske snarare oerfaren), och han hamnar i knipa och måste räddas till och från. Han är en i laget av hjältar, inte den enda som åstadkommer något. De andra hjältarna BIDRAR också, och "Makes shit happen". Om de inte hade varit där och hjälpt Conan skulle Conan varit död. Punkt slut. Och jag älskar att "Bågskytten" (tillika "tjugen") och "Kvinnan" verkar vara ungefär lika bra i närstrid som Conan är. Fine, inte lika starka. Så när tag team-wrestlarna kliver in på scenen är det Conan som får kliva fram. Men inte för att han är skickligare, utan bara för att han är större.
Och appråpå att slåss så gillar jag att folk (skurkarna) inte plötsligt blir sämre på att slåss bara för att vi har gått vidare till nästa akt. De är fortfarande lika överdjävliga, det är andra omständigheter som ändras och gör så att hjältarna kan vinna. Awesome! Som det ska vara. Inga jäkla Mary Sues här inte.
Och fortfarade appropå att slåss så har vi vapnen. Shit! Jag tycker de är jäkligt snygga i allmänhet. De ser vettiga ut. Stora, jagvisst, men inte absurt så. Designen ser funktionell ut, även när den är tyngt ornamenterad. Överlag känns det där som vapen som faktiskt skulle kunna fungera (om man bortser från "gjutningen av svärdet" vill säga).
Och musiken! Wow! Ett av de bästa sound tracksen EVER i min mening. Passar stämning så jäkla bra, pampig, maffig, brutal. Jisses!
Och manuset! Visst, det är hövtravande, språket är formellt och poetiskt. Typisk "fantasyengelska". Men till skillnad från många andra filmer så verkar de som skrivit det här manuset ha sagt replikerna högt ett par gånger, för det känns ändå som att det flyter hyfsat naturligt. Jag kan köpa att folk skulle kunna prata så där.
Faktum är att jag nog tänker gå så långt som att säga att den här filmen är till fantasy, vad Den onde, den gode, den fule är till westerns. Sword and Sorcery blir inte bättre än så här. Det här är en film jag äger på DVD, och det är jag glad för.
Betyg 5/5
Sen har vi den nya filmen. Alla utom Conan är hjälplösa. Hans "side kicks" (och det är verkligen fråga om side kicks, inte andra hjältar eller ens lagkamrater) existerar ENDAST för att hamna i knipa så att Conan kan rädda dem. Replikerna funkar inte, utan det låter jättekonstigt. Ungefär som att ingen i hela världen lyssande på någon annan, utan de går bara runt och spottar ur sig "coola" repliker till höger och vänster i ihop om att träffa rätt. Skurkarna är onda bara för att vara onda, för att vara ond är tufft, tydligen. Kvinnor existerar enbart för att vara onda eller för att vara hjälplösa.
Fine, mitt liv har inte blivit märkbart sämre av att ha sett den här filmen. Och Ron Perlman var med, så jag fick ju i alla fall ut någonting av den. Men bra? Inte på något sätt. Det här är en film jag inte tänker äga på DVD. Eller i något annat format heller.
Betyg: 2/5.