Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v17

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v17. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

krank

Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club
V13: The Bone Collector
V14: The Matrix
V15: eXistenZ
V16: Dogma

Den här veckan blir det END OF DAYS.

Därefter tänker jag The Sixth Sense. Sen fortsätter jag nog på ockult/skräcksvängen med typ The Green Mile, The Haunting, Sleepy Hollow etc. Sedan kanske ett komedispår med EdTV, 10 things, Runaway Bride och Wild Wild West?

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
Bicentennial Man, The
Boondock Saints
Edtv
Eyes Wide Shut
Green Mile, The
Haunting, The
Magnolia
Mummy, The
Notting Hill
Runaway Bride
Sixth Sense, The
Sleepy Hollow
Star Wars Episode 1
Talented Mr. Ripley, The
Wild Wild West

Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II

Krille

Super Moderator
Jag har sett The Hobbit: The Battle of the Five Armies, aka The Hobbit: Peter Jackson tar i så han kräks!

Del tre i vår magnifikt uppblåsta trilogi tar vid sekunderna efter del två: Smaug (Benedict Cumberbatch) mosar Sjöstad, Bard (Luke Evans) mosar Smaug, Smaugs lik mosar Sjöstads herre (Stephen Fry), Tauriel (Evangeline Lilly) och Kili (Aidan Turner) har ömsesidig hjärtmosarstund, Gandalf (Ian McKellen) ska bli mosad i en bur i Dol Guldur när Saruman (Christopher Lee), Elrond (Hugo Weaving) och Galadriel (Cate Blanchett) påpassligt dyker upp och mosar Sauron (Benedict Cumberbatch) och de Nio ringvålnaderna (WETA).

Thorin (Richard Armitage) har draksjuka, Legolas (Orlando Bloom) har svartsjuka, Bilbo (Martin Freeman) har hemlängtan, Alfrid (Ryan Gage) är opportunist, Thranduil (Lee Pace) är asdryg, Dain (Billy Connolly) är skotsk, Azog (Manu Bennett) är hårdast, Beorn (Mikael Persbrant) är knappt med, och Aragorn är inte med alls men får ett omnämnande för att brygga över till nästa filmserie.

---

I likhet med den andra filmen så finns det ståry här. Den handlar mestadels om draksjuka och hanteras från det komiska (Sjöstadens herre och Alfrid) till det allvarliga drivande (Thranduil) och det personliga (Thorin). Det är lite småskoj att jämföra med Ringen och dess motsvarande beroende som nästa filmtrilogi handlar om. Det är de riktigt asbra bitarna av filmen.

Kruxet är att Peter Jackson glömmer bort det i all ashäftig CGI-fältslags-goja, som upptar gott och väl halva filmen. Det finns en story i slaget, det finns någon form av taktik, men det är på tok för mycket ekorrhopp och katapulttroll och murbräcketroll och fladdermushängglidande och fjanterier. Det finns coola saker, som när Thorin röjer ut från Erebor, och jag gillar idén med Dains grisriddjur och Thorins bergsget, men mest är det en och en halv timmes dataspelsgrafik som är så överfläskans fläskigt att det blir grisfest av alltihop.

En liten specifik sak som jag stör mig på är Tauriel. Inte rollen som så – jag är fortfarande ungefär lika småkär i henne som en fjortis var i Legolas när originaltrilogin släpptes – utan att hon blir tvungen att bli räddad av män. Två gånger.

Men på det stora hela så hade jag en trevlig kväll – faktiskt trevligare än vad jag hade förväntat mig.

Ska jag jämföra den här versionen med TolkienEdit-versionen så vinner den här. Nu har TolkienEdit den stora nackdelen att inte ha tillgång till mer filmmaterial än Peter Jacksons filmer, men av det materialet så klippte han bort i stort sett allt utom Bilbos story, och då blir det faktiskt inte så mycket kvar. Här fanns det story, även om materialet till stora delar kommer från appendixet till Konungens Återkomst och från Elronds rådslag i Ringens Brödraskap. Det är för utsmetat och för utfyllt med CGI, men likväl finns det. Tar man bort allt annat än Bilbos story och ändå har kvar majoriteten av CGIn så blir det typ inget kvar och han har inget att fylla hålen med, och det är problemet med TolkienEdit.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Morsan jagade nya stolar till det inglasade fristående uterummet i stugan så jag hängde med henne på en för mig tidigare obesökt loppis idag (Eko Teck i Lugnvik om nån har vägarna förbi, bara öppet onsdagar 11-15 tydligen men ett trevligt ställe). Förutom en plastlåda att lägga smör i och en keramikvas köpte jag också två filmer för en tia styck: Kikis expressbud (sett sedan tidigare) och Modig (kollade jag på ikväll, som näst sista människa i världen eller så).

Sjukt najs. Ös ös ös. Nästan för mycket ös. Lite på slutet önskade jag mig nästan en andningspaus men inte då, jag fick hålla mig en stund till. Puh.

Jag har hört folk säga att "Den är bra, men Frost är bättre" vilket alltid gjort mig lite misstänksam. Jag har sett nån enstaka lite snutt ur Frost och det verkar vara mycket mer av en Disney-filmig Disney-film än jag tyckte det här var. Eftersom Modig prickar en massa grejer på listan över saker jag gillar* så känns det bara väldigt otippat att jag skulle gilla Frost bättre. Får väl undersöka saken nån gång.

* Apropå saker jag gillar: min tanke efter första minuterna av filmen var förresten: "Har de snott Järn-settingen som jag gjorde med Krille, Xhakhal och Anarch innan GothCon?"

Fyra björnar av fem.

krank

DeBracy;n88087 said:
Apropå saker jag gillar: min tanke efter första minuterna av filmen var förresten: "Har de snott Järn-settingen som jag gjorde med Krille, Xhakhal och Anarch innan GothCon?"
Jag har ett vagt minne av att snoendet Järn-Modig möjligen kanske lär ha gått till åt exakt motsatt håll... Men jag kan ha fel och orkar inte söka och kolla.

Max Raven

T12-kultist
Jag tänker se Rocky Horror Picture Show i veckan. Blir antagligen inte förrän lördag dock.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n88090 said:
Jag har ett vagt minne av att snoendet Järn-Modig möjligen kanske lär ha gått till åt exakt motsatt håll... Men jag kan ha fel och orkar inte söka och kolla.
Det var ju Modig som fick Krille att dra igång med allt det här på riktigt.

Ah,,, jag minns fortfarande spånsessionen i gamla vrålet där alla förslag dömdes ut som dåliga, flummiga, pretentiösa eller bara helt enkelt "fel", utan någon som helst motivation som gjorde att man kunde lista ut i vilka banor man skulle börja tänka =)

...

Men jag skenar iväg. Det är ju en filmtråd det här!

Hum...

I, Frankenstein (2014)
Monstret irrar runt efter bokens händelser och undrar vad han skall göra, när han plötsligt blir indragen i striden mellan demonerna och gargoylerna (gargoylerna skall föreställa de goda, vilket jag tyckte var lite tufft för första gången man ser dem tänker man mest "aj, nu kommer det göra ont!").

Det är väl de första tio minuterna av filmen, och sen blir det inte bättre. De gör ett ganska plötsligt hopp frammåt i tiden till modern tid, och nån ganska tråkig och menlös "affärspamp har en plan för att ta över världen"-plott tar vid.

Det finns en del grundläggande handling och plotidéer där någonstans instoppat mellan alla action och epxosition, Men det känns mest som små bitar av en större, borthackad helhet som nog kunde ha varit ganska cool.

Överlag så var väl det här en film som gick att se. Jag fick ett par coola idéer till rollspelsscenario och ett par av scenerna var rätt tuffa.

Betyg: 3/5, men en svag trea.

krank

Jag har sett The Avengers 2: Age of Ultron.

Sammanfattningvis var den helt okej, men introducerade för många nya figurer för att hinna med att berätta allt den ville berätta, och skurken var alldeles för endimensionell.

Grundplotten, ungefär: gänget får tag på Lokis spira från förra filmen. Stark hittar en AI inuti spiran och tycker att det verkar vara en skitbra idé att släppa lös den och kombinera med hans egna AI-forskning. Det går åt helvete, AIn Ultron blir knäpp och går SkyNET.

Det finns flera problem med Ultron. Först och främst är det jävligt märkligt att folk under hela filmen verkar försöka få det som att han är skapad av Stark, när han i själva verket fanns i Lokis spira. Sedan är han en rent utsagt skittråkig skurk. Det enda som är riktigt bra med honom är egentligen rösten; James Spader är en sån där skådis som skulle kunna läsa telefonkatalogen och få det att bli spännande. Men annars 'är han platt och tråkig. Det teatraliska drag som visas i diverse trailers späs ut med rätt tråkig humor, till exempel. Och han är extremt onyanserad. Det finns aldrig några gråskalor; han är en ond SkyNET som inte vill något bra utan bara dåliga saker och måste stoppas. Som jag skrev förra veckan är jag SÅ SÅ TRÖTT på onyanserade bilder av teknologi. Och värst blir det när jag vet att det finns recensenter som beskrivit honom som en "förkroppsling av vettig kritik mot ai-hotet" typ. What a load of old bollocks. Platt, tråkig, ond. Loki var en MYCKET bättre skurk.

Sedan det här med att man kastar in en massa nya figurer i en ganska komplex plott (Maximoff-barnen, Vision) och dessutom försöker trycka in fan och hans moster från andra filmer (Falcon, Warmachine) gör att det blir ganska... rörigt. Filmen försöker ge mer djup åt Scarlett Witch genom att hinta saker om hennes barndom och ge henne en begynnande romans med Banner (som vad jag vet inte hintats om tidigare; fattar de inte att sånt måste få växa fram under längre tid än en enda film?) och Hawkeye genom att ge honom en familj,. men de hinner liksom inte med det och dessutom att ge Quicksilver och Scarlett Witch riktiga introduktioner, så de senare känns mest påklistrade och när

Quicksilver blir skjuten så blir det bara ett emotionellt "meh" eftersom man aldrig hann bygga någon form av emotionellt band till honom.

Men, allt är skitsnyggt, James Spader har en cool röst, striderna är awesome, miljöerna är intressanta, Vision är snyggt gjort. Det finns mycket att gilla med den här filmen. Men jag tycker ettan gav mig mer.

BETYG: 4/5

Max Raven

T12-kultist
Jag har sett Avengers - Age of Ultron. Den är... ok. 3 av 5. På plussidan är den bättre än ingen Avengers-film, men den känns ofokuserad och lite långsam/utdragen.

Någonstans i not-Jugoslavia så finns det någon onding som får stryk av Avengers i en snygg introstrid. Avengers hittar Lokis spira, Tony är skitdålig på datorsäkerhet och vips har de en superrobot på internet. Förutom att det är otrovärdigt här och var (ja, jag vet, superhjältar, men kom igen, kärnvapenmissiler tillgängliga via internet? Tåg som spårar ur och kör i flera kilometer?) så har filmen flera stora brister.

Den största är pacing. Striderna, utöver den första, känns utdragna, nedsaktade och mestadels icke-engagerade. Jag gillade en del av den första och Hulk vs Iron Man, men utöver det... de kändes ofta svagt och utdraget. De skulle ha snott upplägget från Star Wars prequels (vilka trots otalet brister gör strider rätt) och blandat perspektiv en del. Deras one-liners kände lite oentusiastiska.

Den andra är investment. Hawkeyes grejer är bra, Ultron glimtar till (sedan blir han hjärndöd monsterrobot i långa svep mellan varven). Hulk och Black Widow-romansen kändes forcerad. Scarlet Witch och Quicksilver glimtade till. Men... allt det här (och en del andra starka scener) kändes som små glimtar i en plot som inte riktigt fokuserar, inte riktigt får fart, inte riktigt har något budskap...

Den här filmen känns som en transportsträcka. Det är inte så bra. Mot Guardians of the Galaxy så står den sig slätt, inte helt överraskande (GotG är fookin awesum). Jag vet att Disney/Marvel kan göra icke-origin-filmer, och att Whedon har varit involverad i grymt bra ensemble-filmer. Detta är inte en av dem.

Såg lite hastigt att andra inte håller med mig. Det är inte helt oväntat.

Jaha, nu har även jag lyckats se 'Star Trek Into Darkness' (2013), och inser ju att den ska ses på bio (gäller alla filmer, naturligtvis).
Hur som, jag var tveksam till Star Trek omstarten och fick surt ändra mig, jag hade vissa tvivel till Into Darkness och här sitter jag igen - överbevisad om den den håller och fungerar. Allt? Nja, den känns väl lite rälsad, man vet var scenerna ska ta vägen och då speciellt fightscenerna som levereras enligt mallar. Simon Pegg som Scotty är bäst, det var roligt att se Nimoy igen och Klingons gjorde en fin entré så jag fjäskar till med 4/5, men hoppas att de lägger på lite extra allt i fortsättningen.

Max Raven

T12-kultist
Jag har sett The Rocky Horror Picture Show.

krank är Meatloaf anno '75?

Den är... udda. Det är en musikal med en berättelse som är en röra av skräckklyschor (med burleska(?) inslag) - ett par får punka och försöker låna telefonen i ett slott några mil bort. Självklart möts de i dörren av en puckelryggad betjänt och... sedan...

Tim Curry är någon slags bisarro-Frankenstein som blir överförtjust av sina gäster och drar in dem i en bisarr röra.

En 1 h 40 min lång drift med/kärleksförklaring till gammal och b-filmsskräck.

4 av 5 - jag såg dock utan undertexter och med okej ljud (men bra bild). Misstänker att den likt Scott Pilgrim blir bättre med bra ljud (för musikdelarna). Ska jaga reda på bluray...

krank

Jag hade av nån anledning fått för mig att det var en bra idé att se End of Days.

Det var det inte.

Filmen handlar om Jericho (spelad av Arnold Schwarzenegger), en våldsam före detta polis med suicidala tendenser. Känns det igen? Det kan vara för att det finns ganska många såna i actionrullar från 80- och 90-talet. Han har en cynisk partner med taskig kvinnosyn spelad av Kevin Pollak, som väl i princip spenderat hela sin karriär med att spela cyniska partners med traskig kvinnosyn. Jag satt bara och väntade på att han skulle nämna nånting om sina exfruar eller så. Istället fick jag dåliga skämt om uppblåsbara dockor. Meh. Det är lite oklart vad de jobbar med. Säkerhetsfirma? Men också med befogenheter och budget att lösa brott och undersöka konstiga saker? Öh...

OK, så 1979 föddes en tjej med ett födelsemärke i form av ett omegamärke alt. ett par uppochnervända djävulshorn. Hon blev prompt adopterad av satanister, som groomat henne till att bli satans fru lagom till det nya millenniet. Fast de berättade aldrig nånting för henne, så groomningen var väl inte superlyckad kan man tänka. I nutid är hon hursomhelst 20 och spelad av en ung Robin Tunney (aka "hon i The Mentalist"). Satan dyker upp och besätter Gabriel Byrne, vilket känns lite märkligt eftersom han ju var prästen i Stigmata också. Och så finns det en grupp katoliker som vill döda tjejen och en annan grupp katoliker som vill rädda henne. Satan vill ligga med henne, för gör han det under sista timmen 1999 så går jorden under och det tycker ju han låter skitbra.

Bra saker med filmen:
- Scenen på sjukhuset i början med de satanistiska barnmorskorna. Lätt absurd, lite obehaglig, kändes som att den spelade på någons reella paranoida tanke ("vad gör de egentligen med min bebis innan jag får hålla henne").
- En del effekter har åldrats med rätt bra värdighet.

Dåliga saker med filmen:
- Den är jättejättelång och tråkig. Två timmar känns som fyra.
- Jättejättedumma och lövtunna religiösa referenser. Prästen som där heter Thomas Aquinas, liksom. Vafan.

Bechdel: HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA nej.

BETYG: svag 2/5.