Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v24

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v24. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

krank

Förresten:

Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club
V13: The Bone Collector
V14: The Matrix
V15: eXistenZ
V16: Dogma
V17: End of Days
V18: The Sixth Sense
V19: Stir of Echoes
V20: The Green Mile
V21: The Haunting
V22: House on Haunted Hill
V23: Sleepy Hollow

Den här veckan blir det TITUS, alltså Julie Taymors mästerliga filmatisering.

Nästa vecka blir det Thirteenth Floor, som med fördel jämförs med Matrix och eXistenZ.

Därefter Analyze This, som påbörjar en serie komedier (som fortsätter med EdTV, 10 things I hate about you, South Park, Wild Wild West, Austin Powers, American Pie... Inte nödvändigtvis i den exakta ordningen).

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
13th Warrior
200 Cigarettes
8mm
American Pie
Analyze This
Angela's Ashes
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me
Astronaut's Wife, The
Bicentennial Man, The
Boondock Saints
Boys Don't Cry
Breakfast of Champions
Cruel Intentions
Deep Blue Sea
Edtv
Entrapment
Eyes Wide Shut
Galaxy Quest
Insider, The
Inspector Gadget
Iron Giant, The
Magnolia
Man on the Moon
Midsummer Night's Dream, The
Mummy, The
My Favorite Martian
Notting Hill
Office Space
Payback
Runaway Bride
South Park: Bigger, Longer & Uncut
Star Wars Episode 1
Summer of Sam
Talented Mr. Ripley, The
Teaching Mrs. Tingle
Titus
The World Is Not Enough
Thin Red Line, The
Thirteenth Floor, The
Three Kings
Wild Wild West
Wing Commander

Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II

krank

Lukas;n96477 said:
Hur i helvete har du tänkt dig ta igenom American pie?
du som avskyr pinsamhetshumor?
Jag tänker mig det lite som tillvänjningsterapi. Jag har lyckats ta mig igenom den en gång i min ungdoms glada dagar, så jag borde kunna göra det igen.

Also: som utmaning. Lite som när jag skrev indierollspel trots att jag inte gillade att indierollspela.

Vimes

Sillkung
Inte att förglömma att den är ett feministiskt mästerverk.

Krille

Super Moderator
I serien Krille Kollar Klassiska Krigsfilmer har jag sett Kelly's Heroes.

Okej, jag erkänner, det där var inte trailern. Men i lördags tittade jag igenom hela Girls und Panzer, och på grund av den scenen var jag tvungen att se Kelly's Heroes igen.

Det är september 1944, i närheten av Nancy i Frankrike. Menige Kelly (Clint Eastwood) har kommit en stor hemlighet på spåren: tyskarna har en stor hög med 14 000 (!) guldtackor gömda i ett bankvalv i Clermont. När den tyske överste Dankhopf (David Hurst) dör så inser Kelly att han är den ende som vet det. Så han behöver i princip fixa ett gäng som kan ta sig in. Han rekryterar hyfsat snabbt mannarna i plutonen plus plutonens ställföreträdande chef, sergeant Big Joe (Telly Savalas) och förrådsmalajen Crapgame (Don Rickles) för stöten.

Stöten har fördelen att ingen nånsin kommer att märka att 14 000 guldtackor försvinner, utom tyskarna, och de lär ju inte ha så stor möjlighet att göra något åt saken. Nackdelen är dock att Clermont ligger på andra sidan tyskarnas linje. Och för att bryta igenom linjen så behöver han lite hjälp, och han lyckas rekrytera den nerknarkade chefen för en stridsvagnspluton, Oddball (Donald Sutherland).

Och så startar en rätt hejdlös stöt- och förvecklingskomedi i krigsmiljö!

För oss gamers har Kelly's Heroes en ganska lång historia: ända sedan urminnes tider har figurspelsscenariet Kellys Hjältar arrangerats på GothCon på ett typ dussinet kvadratmeter stort diorama över byn Clermont, eller egentligen den då jugoslaviska byn Vižinada som användes i filmen. Det är inte ofta som amerikanerna har vunnit dioramat, och då har moderatorerna "tolkat reglerna frikostigt" till amerikanernas fördel.

Som krigsfilm är det förstås en av de mer klassiska sådana. Den kom 1970 och tillhör de tämligen krigskritiska filmerna och serierna som kom vid Vietnamkrigets slut. Kelly's Heroes kritiserar genom att satirisera: det är gnidiga soldater, stenhöga soldater, lata soldater, lurade soldater, soldater som hellre sköter om sitt eget skinn än uppgiften eller landet, befäl som inte har koll på nåt – heck, det finns knappt någon ordentligt positiv karaktär alls i filmen!

Det finns inga kvinnliga talroller i filmen. De enda kvinnor som finns alls är en bunt nakna pök i Oddballs läger, och ett antal av de dansande glada byborna. Det var tänkt att Ingrid Pitt skulle spela en kvinnlig roll på filmen, men rollen ströks i stort sett precis innan hon skulle kliva på planet till Jugoslavien. Det är lite synd, för det hade blivit ett kul återseende mellan Eastwood och Pitt sedan Örnnästet.

Lukas

Mannen i Gult
Så jag skall fortsätta med veckans Marvelfilm den här gången skall jag the incredible Hulk .

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 22: Iron man (2008)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 23: Iron man 2[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 30: Thor The dark world (2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 52: Ant man (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram.[/FONT]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Förkunskap: [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Hulken är en stor grönt monster som gillar att smasha saker, han kommer fram när Bruce Banner blir arg. Jag vet att i den här filmen spelas Bruce av Den duktiga Edward Norton, som inte fick fortsätta som Bruce efter den här filmen. Flera av mina vänner har försökt säga till mig att jag kunde skippa den här filmen för att den typ saknar kopplingar till resterande Marvel filmer. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Förväntningar: [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag har aldrig förstått vad med Hulken som folk ser som intressant, jag såg den Hulken filmen som Ang lee gjorde, och jag har sett en gammal 80tals film med Hulken. Och jag vill minnas att jag tyckte borda var himla dåliga. Så jag har inte så höga förväntningar på den här filmen. Jag gissar på att Hulken inte kommer ha en ”riktig skurk” utan att han kommer mer slåss emot sig själv och militären [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]------------------------------------------------------------------------------------------------------------------[/FONT]

Handling[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif](Spoiler): [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Bruce banner är på flykten ifrån USA arme för att de vill skära upp honom och göra hans gröna insida till ett vapen.[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Och då det inte är enkelt att vara grön så hittar de honom och han tvingas fly, Han försöker fly till en forskare som skall hjälpa honom och sedan måste han slåss mot en ond Hulk, sedan ser vi en scen om att han numer verkar ha kontroll över sin hulkighet. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Sist ser vi ett Cameo ifrån Stark som pratar med den onda generalen om att han är med och setter ihop en grupp. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Tankar(spoiler): [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag gillade den här filmen, jag tycker den var den bästa av marvelfilmerna hittills, och tydligen har den ett dåligt rykte. Jag förstår det inte.
Jag ÄLSKADE hur filmen fokuserade på Bruce som mänsklig och undersökte lite sådär ytligt hur Hulkandet påverkar Bruce. Det fanns lite lätta budskap om posttraumatisk stress och så. Och hela den här grejen leder till att Bruce verkligen känns mycket mer sympatisk och verklig än borde Stark och Rogers. Som borde fick vara lite för ”perfekta” människor.
Nej här får vi veta att det är inte helt enkelt att vara en stridande mördarmaskin, utan det sätter mentala spår. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Och jag gillade också att filmen gjorde det tydligt att om militären helt hade slutat jaga Bruce så hade allt bara blivit trevliga och bättre för alla. Militären med sitt våld skapar bara mer problem och våld. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag vet inte varför men jag gillade verkligen Skurken spelad av Tim Rooth, han fick vara den stereoskopiska soldaten som gör allt för att få fortsätta, och sedan drog de upp stereotypen till 12 och kunde visa upp hur absurd den stereotypen är till att börja med. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Nu till lite kritik:[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag tyckte att actionsekvenserna var på sina ställen lite för utdragna och kunde nog klippas ner en hel del, jag tycker att det känns som flera karaktärer liksom bara försvann efter att de hade blivit etablerade, bland annat Psykologen.

Filmens slut var ganska hastigt och fånigt på flera sett. Mest kändes det som det inte avslutade så mycket utan lämande det mesta öppet, och dels så var det för hastigt. Lite som filmen bara rullade på tills de kom till en punk någon skrek ”nu måste vi avsluta det här, vi har bara 20min kvar” och Spelledaren drog ihop något så snabbt han kunde. Det blev inte tillfredsställande på något plan. [/FONT]

Kontinuitet: Var det här en uppföljare? För filmen kändes som en uppföljare till något som inte existerar. Det var faktiskt ganska fräscht att slippa origindelen och istället direkt hamna mitt i en pågående konflikt. Alla detaljer måste inte vara uppenbara ifrån början, utan det var ganska skönt att få gissa och puzzla lite.
Det var inte mycket referenser i den här filmen, i introt såg vi stark industris loggan och namnet Nick Fury, sedan såg vi SHIELD loggan på en dator hos militären, och så var det lite referenser till ett tidigare supersoldats experiment (captain america referens trott att den inte kommit vid 2008?).
Ett tag trodde jag att de onda soldaterna var SHIELD och jag tänkte, coolt att SHIELD kanske inte är bara goodguys utan att de faktiskt kan vara fiender också. Men slutet med Stark kan man tolka som om att de inte var SHIELD.

Då jag fått veta att filmen har svag koppling till resterande filmer så har jag inte höga förhoppningar men jag hade gärna sett borde Tim rooths karaktär och den gala professorn återkomma som framtida skurkar.

Jag återkommer senare i veckan med kortfilmen [FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]The consultant[/FONT]

krank

Lukas;n97422 said:
Jag gillade den här filmen, jag tycker den var den bästa av marvelfilmerna hittills, och tydligen har den ett dåligt rykte. Jag förstår det inte.
Jag tänkte se filmen typ imorgon eller så, men eftersom jag redan sett den kan jag åtminstone säga det här: Jag förstår inte varför den skulle ha dåligt rykte. Den är ju skitbra. Att avråda från att se den är direkt dumt. Möjligen hade det varit begripligt om du haft tidspress och bara ville ha just de marvelfilmer som var väldigt kontinuitetsknutna, men... så var ju inte fallet.

Xyas

Swashbuckler
Jag har sett Jupiter Ascending. Var den bra? Jag har ingen aning. Ena halvan av mig tyckte den var ganska dålig med osammanhängande story, tråkiga action-scener och inte så mycket mer. Andra halvan kunde inte låta bli att bli smittad av den uppenbara entusiasm och glädje som måste ha gått in i att göra den och blev väl underhållen. Extremt kluven upplevelse. Jag är nästan lite sugen på att prova att se den berusad, för jag tror att då skulle det nog vara en helt odelad positiv upplevelse :)

Så…. ?/5

Igår såg jag en film jag inte visste vad jag väntade mig av: JCVD (2008), och väl sedd lite kluven till vad jag tycker om den. Det är om och med Jean-Claude Van Damme, en typ av meta-film där Van Damme spelar sig själv, blir utsatt för vårdnadstvist, fans och inblandning i ett postkontorsrån... Han blir talad om, visar upp en nedåtgående karriär och har även en monolog vid ett tillfälle om sin syn på sig själv och tillvaron.
Det är en slags skruvad, tragikomisk fejkdokumentär...eller nåt. Intressant, filmen ger en lite annan syn på vem Van Damme är, men jag faller inte helt för den. Men 3/5, med tillägget att den faktiskt är sevärd.

krank

Jag har sett Titus, Julie Taymors filmatisering av Shakespearepjäsen Titus Andronicus.

Berättelsen är centrerad kring den romerske befälhavare som bär filmen och pjäsens namn. Titus kommer hem till Rom efter att ha krigat mot Goterna. Med sig hem har han vapen, fångar och tjugoen döda söner. För att hämnas sina döda söner dödar han Goternas drottnings förstfödda. Drottningen, Tamara, svär blodig hämnd, såklart. Samtidigt står Rom utan kejsare efter att den förre dött. Som belöning för sina tappra dåd på slagfältet ges Titus rätten att utse vem av de två kandidaterna att bli ny kejsare som ska få sitta på tronen. Han väljer Saturninus, av något obegripliga skäl då denne är tämligen dryg, barnslig, maktgalen. Möjligen kan valet bero på att Saturninus är den föregående kejsarens äldste son.

Men ja, det rullar på. Det är Shakespeare, så plotten är ganska komplex och vindlande, vilket tilltalar mig. Det finns en uppsjö av distinkta karaktärer med olika motivationer som vävs samman, bryts mot varandra och förändras. Allt som händer, händer på grund av något som hänt tidigare. Det är väldigt tilltalande, på något sätt. Och givetvis finns här massvis med våld och gore, våldtäkt och stympningar, kannibalism och sex. Det är som sagt Shakespeare. Han var ju lite av George R. R. Martin av sin tid.

Skådespeleriet är fantastiskt. Filmen använder Shakesperianska originalrepliker vad jag kan avgöra, vilket gör det till lite av en utmaning för skådespelarna - men de klarar det finfint. Anthony Hopkins gör sannerligen Titus rättvisa genom hela hans förvandling och med alla hans utspel. Jessica Lange är en mycket bra Tamora, Harry Lennix gör slaven Aaron intensivt och kraftfullt och Alan Cumming är en lagom vek och galen kejsar Saturninus.

Estetiken bör nämnas; den här filmen är extremt anakronistisk och blandar uttryck från många av det senaste århundradets stilar. 30-talsjazz och andra världskriget-fordon och 50-talsbilar och 90-tals-tvspel (och nu har jag säkert placerat några av dem fel årtiondemässigt, so sue me). Kläder och kostymer är fantastiska och scenografin grymt genomtänkt. Överhuvudtaget ges filmen en drömlik, tidlös karaktär. Introduktionen och slutet är också väldigt teatraliska och välkonstruerade för att dra in lite av teaterns symbolik. Som tittare blir man redan från början instruerad att inte ta allt man ser bokstavligt. Symboliken är hela tiden närvarande; annars gör ju de flesta filmer anspråk på att vara rent föreställande. Det känns spännande.

Det finns en del nakenhet, men jag trycker inte att det finns mycket till manlig blick. Kanske för att regissören är kvinna. Snarare syns minst lika många muskulösa mansstjärtar som kvinnoditon, och de får ligga och åma sig och vara snygga snarare än bara vara starka och kraftfulla. Me like.

Finns det då inget problematiskt? Jodå. Klart det är problematiskt att slaven Aaron görs till en sån extrem onding, och att detta knyts så hårt till hans hudfärg. Det dras flera växlar på hans svarthet och på att han inte är religiös. Det finns tre kvinnor med talroller, varav två namngivna: Titus' oskyldiga, väna dotter Lavinia och den elaka, manipulerande drottningen Tamora. De talar knappt med varandra; i den enda scen de gör det så talar de såklart om män. Man kan såklart skylla allt detta på Shakespeare snarare än Julie Taymor, men egentligen fanns ju inget reellt hinder för att byta kön på några fler av de inblandade.

Det skulle nog behövas rätt sällskap för att jag skulle orka se de här dryga två timmarna imorgon, men det är nog mest för att jag sett filmen ett gäng gånger förut.

BETYG: 5/5

EDIT: Den här filmen kostade 20 miljoner att göra och drog bara in 2 miljoner i intäkter. Den har generellt dåliga betyg. JAG FÖRSTÅR INTE VAD DET ÄR FÖR FEL PÅ FOLK!

Lukas

Mannen i Gult
Så jag skall fortsätta med veckans Marvel (kort)film
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 22: Iron man (2008)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 23: Iron man 2[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 30: Thor The dark world (2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 52: Ant man (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram.[/FONT]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dags att avsluta veckan med lite ”The [FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif] [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]consultant[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]” [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Förkunskap: [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vi vet ju att Stark är en konsult åt SHIELD, [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Förväntningar: [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]OM jag skall gissa så tror jag den här filmen kommer handla om hur Stark pratar med Bruce banner om att han borde ansluta sig till SHIELD. Och kanske kommer vi få se någon slåss mot någon, för jag misstänker att de inte kommer göra en kortfilm utan att ha en action sekvens [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]------------------------------------------------------------------------------------------------------------------[/FONT]

Handling[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif](Spoiler): [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]två SHIELD agenter partar om byråkrati, och hur de kan undvika att få Blonsky (den coola skurken ifrån Hulkfilmen) att få vara med i avengers gruppen . Så de beslutar att skicka Stark som General Ross kommer vägra släppa Blonsky till.
Sedan ser vi början på stark scenen ifrån slutet av hulkfilmen, och sedan löser sig allt [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Tankar(spoiler): [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Den här kort filmen är fyra minuter lång. Och det känns nästan lite fånigt att skriva om något så kort. Men fånighet är mitt mellan namn [/FONT]

Alltså den här kortfilmen är liksom förra kortfilmen ganska menlös, jag tycker faktiskt inte jag fick ut något direkt nytt av den. Men den är bara 4min lång så jag tänker inte klaga.

Lukas will return next week

krank

Jag har nu tagit mig samman och i sista sekund sett The Incredible Hulk, alltså den med Norton som Lukas Löjlig Sernlind såg lite tidigare.

Jag har sett den tidigare men är glad över att ha fått anledning att återvända till den.

Det här är en lite märklig film i cinematic universe, in det att den har halva foten utanför. Den ska ju - typ - vara en fortsättning på den föregående Hulkfilmen, trots kontinuitetsproblem och skådespelarbyte. Och sen ska Ruffalo vara samma Hulk som Norton, med ytterligare kontinuitetsbekymmer. Det är synd, för jag gillar den här filmen skarpt och tycker att Norton är den bäste Bannern någonsin i princip. Lagom många blinkningar tillbaks till den gamla TV-serien, snygga effekter, bra skådespeleri och en plot som väver samman det personliga och det episkt mäktiga i Hulkmytosen på ett skitbra sätt.

Jag hoppas själv på att det blir fler Hulkfilmer. Vi får ju se början till Leader där mot slutet, och han är ju en rätt klockren Hulkskurk såtillvida att han är Hulkens raka motsats (hulk stora muskler och litet huvud, Leader stort huvud och små muskler).

Jag har också sett The Consultant, som jag tyckte var lite mysig. Ett par minuters halvvardagligt tjafs mellan Agent Coulson och en annan agent, liksom. Och så knyts Abomination in i Marvel Cinematic Universe också. Najs.

Jocke

Man med skägg
Jag har i en rasande fart sett de fem första avsnitten av Wayward Pines. Det är en mysterieserie, som utspelar sig i en mystisk stad som man inte kan lämna.

Så liten spoiler som det bara går - men likväl en spoiler:

Men i avsnitt fem som heter The Truth får vi alla kort på bordet. ALLA KORT. SÅ oddsen är att jag inte kommer att fortsätta titta.
Det finns en anledning till att vi aldrig får reda på vilken sida som driver byn i the prisoner, eller vad som egentligen händer i Twin Peaks skogar, eller vad den hemliga organisationen vill i Persons Unknown.
Så om man bara tänker sig Wayward Pines som en fem avsnitts miniserie då?
Jo, i så fall är den rätt bra. TVÅ/FYRA av FEM

Hellzon

Långsamma Vargen
krank;n97860 said:
Det här är en lite märklig film i cinematic universe, in det att den har halva foten utanför. Den ska ju - typ - vara en fortsättning på den föregående Hulkfilmen, trots kontinuitetsproblem och skådespelarbyte. Och sen ska Ruffalo vara samma Hulk som Norton, med ytterligare kontinuitetsbekymmer.
Äh, Banner flyr från militären, staten och säkert en del jeppar till, klart han genomgår några plastikoperationer på vägen.

På tal om superhjältar såg jag Eternal Sunshine of the Spotless Mind igår. The Riddler (Jim Carrey) träffar Rose från Titanic (Kate Winslet), Rose lämnar honom, han går till en klinik där Frodo (Elijah Wood), Hulken (Ruffalo) och Mary Jane (Kirsten Dunst) jobbar för Green Hornets pappa (Tom Wilkinson, okej det blir lite krystat nu). Dessa alternativa Avengers ska radera minnena av Rose från Riddlers hjärna så han slipper vara ledsen för att ha blivit dumpad. Det går sådär.

Processen sker medan Riddler sover, men han inser ganska fort att han inte vill få sina minnen raderade, och hela filmen går ut på att han försöker rädda minnena. Han lyckas hyfsat, efteråt letar han undermedvetet upp Rose igen. Det impliceras ganska hårt att det händer hela tiden, Rose försökte också radera minnet av honom men letade också upp honom. Mary Jane tog bort sina minnen av ett förhållande med sin chef men börjar flörta med honom igen.

En fullt fungerande film som jag sorterar i knarkgenren ihop med Magnolia och Being John Malkovich.