Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v30

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v30. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

krank

Förresten:

Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club
V13: The Bone Collector
V14: The Matrix
V15: eXistenZ
V16: Dogma
V17: End of Days
V18: The Sixth Sense
V19: Stir of Echoes
V20: The Green Mile
V21: The Haunting
V22: House on Haunted Hill
V23: Sleepy Hollow
V24: Titus
V25: Thirteenth Floor
V26: Galaxy Quest
V27: Entrapment
V28: Wing Commander
V29: The Astronaut's Wife

Den här veckan har jag tänkt se WILD WILD WEST. Nu när jag inte behöver anpassa mig till nån annan längre så kan jag planera mer långsiktigt också: nästa vecka ser "vi" EdTV, veckan efter det blir det Austin Powers, sedan blir det nog American Pie om jag känner mig tillräckligt stark mentalt.

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
13th Warrior
200 Cigarettes
8mm
American Pie
Analyze This
Angela's Ashes
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me
Bicentennial Man, The
Boondock Saints
Boys Don't Cry
Breakfast of Champions
Cruel Intentions
Deep Blue Sea
Edtv
Eyes Wide Shut
Insider, The
Inspector Gadget
Iron Giant, The
Magnolia
Man on the Moon
Midsummer Night's Dream, The
Mummy, The
My Favorite Martian
Notting Hill
Office Space
Payback
Runaway Bride
South Park: Bigger, Longer & Uncut
Star Wars Episode 1
Summer of Sam
Talented Mr. Ripley, The
Teaching Mrs. Tingle
The World Is Not Enough
Thin Red Line, The
Three Kings

Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II

krank

I någon form av ohelig blandning av KBT och självspäkning bestämde jag mig för att se Barely Lethal.

Det är alltså en collegekomedi om en tjej som tränats från barnsben för att bli en dödlig lönnmördare och som fejkar sin egen död för att skaffa sig en chans att leva ett normalt liv. Nu måste hon försöka hantera "vanligt highschool-liv" med enbart lönnmördarstuff och typ collegefilmer som förberedelse. Hilarity ensues.

Mer än så behöver man nog inte veta om storyn. Den är ganska förutsägbar.

Som de flesta collegekomedier pendlar den här mellan romantiska scener, roliga scener och pinsamma scener som sjuka människor tror är roliga. Här finns då det extra lilla tillägget av action.

Alltså, jag har sjuuuuuk pinsamhetsfobi. Jag mår aktivt skitdåligt när jag ser pinsamheter. Jag brukar gå ut ur rummet eller sysselsätta mig med annat, ploppa öronen och blunda, vad som helst för att slippa. Men ändå ser jag den här filmen. Och ändå gillar jag faktiskt collegekomedier. För jag gillar allt utom de där pinsamma delarna. Och jag skulle behöva träna bort min fobi inför socialt pinsamma situationer.

Bra skådespeleri, jag är rätt säker på att den fixar Bechdel, skoj men... öh... intellektuellt luftigt manus.

Jag kan egentligen inte säga så mycket dåligt om den här filmen. Det är inte den roligaste collegekomedin jag sett, men den var rätt underhållande och jag kan nog rekommendera den. I genren, liksom. Och alla scener med småflickor som desarmerar bomber eller skjuter med eldkastare var a-freaking-dorable.

BETYG: 4/5

Jag vurmar för äldre film, 'Charge of the Light Brigade' (1968) känns ändå på gränsen för att kallas "gammal". Många kända ansikten: John Gielgud, Trevor Howard, David Hemmings och Vanessa Redgrave... dvs. ansikten man inte alltid kan sätta rätt namn på. Det är mycket ridande, militär penalism och internstrider om principer och prestige och lite förvirrad romantik (eller kanske undertryckt åtrå). Titeln blir finalen, där det går åt helvete på olika sätt vilket väl är historiskt korrekt.
Det absolut bästa med hela filmen är de små animerade 'reklamfilmerna' för brittiska imperiets storslagenhet, styrka och räddande lejontass i dess intresseområden, allt med pampig musik och tydlig ironi. Gillar man dessa 'kända ansikten', kostymfilm och en insikt i tragisk trångsynthet är filmen klart sevärd, fastän lite torrt dryg får den: 3/5, mycket för animationerna.

Krille

Super Moderator
Jag har sett Jupiter Ascending. Äntligen.

Jupiter (Mila Kunis) har ett skitliv och städar toaletter och tänker skaffa lite extra pengar genom att sälja sina ägg. Det går inte allt för väl: på kliniken försöker personalen först döda henne, sen visar de sig vara utomjordingar när en främling, Caine (Channing Tatum) i lång rock hoppar in och börjar skjuta på allt som rör på sig, och sen är främlingen utomjording han med och tänker ta med henne på ett flygande tefat till en annan planet på Titus Abrasax (Douglas Booth) uppdrag. Fast det går dit pepparn växer när det flygande tefatet exploderar och en massa flygande saker skjuter som fan och sabbar hela Chicago. Men på nåt sätt lyckas de komma undan och flyr till kompisen Stinger (Sean Bean), där det efter ett manligt gruff plötsligt uppenbaras att Jupiter är kunglig och råkar äga Jorden.

Men den kommer en klase legosoldater och hämtar Jupiter och för henne till Kalique Abrasax (Tuppence Middleton), där Jupiter upptäcker att hon är läskigt lik Kaliques mamma. Caine ger sig fan inte, utan tillsammans med rymdpolisen Aegis och kapten Tsing (Nikki Amuka-Bird) hämtar han Jupiter för att ta henne till huvudstadsvärlden så att hon kan registreras som rättmätig ägare till Jorden. Fast kruxet är att syskonen Abrasax inte är riktigt klara med Jupiter än – Titus vill mygla sig till ägandeskapet av Jorden, och äldste brorsan Balem (Eddie Redmayne) vill försvara sitt "förvaltarskap" av familjeinvesteringen.

---

Min första reaktion på Jupiter Ascending är att den är förbaskat snygg! Här används inte CGI så mycket för CGIns skull, utan för att föra fram en ashäftig design!

Min andra reaktion på Jupiter Ascending är att Jupiter mest, öh, leds runt. Det tar ett tag innan hon får agens och kan börja göra något själv.

Min tredje reaktion är att det är åtminstone tre olika filmer, stilmässigt. Det är början med Jupiters tillkomst som berättas av Jupiter själv som voiceover som känns som att den kommer från en romantisk komedi, det är biten på huvudstadsvärden som är som tagen från en Terry Gilliam-film, och det är resten av filmen som mer känns som en action-Dune med alla effekter som inte fanns när David Lynch gjorde sin film.

Min fjärde reaktion är att jag väldigt ofta hade en impuls att greppa efter telefonen och fejsboka. Och det är inte ett bra betyg på en film – jag vill sugas in i filmen och helt tappa bort resten av verkligheten. Jag kan förlåta de olika stilgreppen som gör att filmen känns inkonsekvent, jag kan förlåta att Jupiter är ett paket i halva filmen, men jag vet inte, det är något med alla actionscener som… får mig att tappa intresset. Ta till exempel bröllopsscenen: vi hör hur Caine och Stinger skryter om att de är de enda som kan ta sig igenom "warhammers", men det är mest ett myller av bleh, och jag satt och hade tråkigt tills de äntligen bröt igenom och kanonerna kunde börja skjuta! Då först fanns det något att titta på och bli engagerad i – tidigare var det mest ett bröllop som måste avbrytas och en massa bleh som gjorde att det inte kunde avbrytas.

Jag tror att jag hade hade velat se mer av resten av universum och mer av familjeintrigerna. Huvudstadsvärlden blev bara en humoristisk blink till Terry Gilliam, till exempel. Aegis var bara en rymdtaxi med kanoner. Kalique blev mest en fåfäng glidare. De läskiga prisjägarna försvann efter halva filmen, lagom till att Jupiter upptäckte att hon kunde göra saker själv. Jag tror att filmen hade blivit mycket bättre om man hade fått se mer av det som etablerade det andra istället för att bara ha en massa action.

Jag vill verkligen tycka om Jupiter Ascending. Det är den sortens science fiction-film som jag borde tycka om. Men den når inte hela vägen. Det ger mig inte känslan "det här rollspelet vill jag spela". Jag vill sno en massa design-saker från filmen till mitt nästa rollspel, men jag vill faktiskt inte spela Jupiter Ascending RPG.

krank

Jag har varit och sett Ant-Man.

Ni vet hur Captain America är en andra världskriget-film med superkrafter?
Och hur Winter Soldier är en modern spionthrillergrej med superkrafter?

Det här är Jönssonligan med superkrafter. Och jag menar det på bästa möjliga sätt.

Mina förväntningar på filmen var att det skulle vara en betydligt mer lättsam rulle än till exempel Avengers eller Iron Man, och det hade jag helt rätt i. Det här är en film som har roligt. Den lyckas med att vara en rätt kompetent heistfilm och en rolig drift med den episka superhjältegenren och samtidigt kännas som att den passar in i resten av Marvels filmuniversum.

Jag är imponerad.

Iallafall: Hank Pym var en forskare som jobbade åt amerikanska regeringen under kalla kriget, men aldrig ville ge dem sin hemliga pympartikel, som låter folk krympas. Nu har hans protege Cross blivit sur och skurkig och kommit nära att återskapa pympartikeln som han tänker sälja till surkigare skurkar i form av stridsdräkten Yellowjacket. Då plockar Pym in Scott Lang, nyligen frigiven inbrottstjuv som bestämt sig för att bli hederlig, och försöker få honom att stjäla dräkten.

Överlag är skådespeleriet bra; jag gillar Michael Douglas' insats och både Evangeline Lilly och Paul Rudd för bra ifrån sig. Jag gillar temat med Langs svårigheter att få jobb efter att ha suttit i finkan. Jag gillar Cross som skurk; han har hyfsat begripliga motivationer och Corey Stoll säljer in karaktären på ett bra sätt.

Jag gillar specialeffekterna mycket, och gillar den återkommande grejen att återskapa fläskiga actionscener från andra superhjältefilmer men... i miniatyr.

Jag gillade både mellan-eftertexterna-scenen och efter-eftertexterna-scenen.

Jag gillade Langs tre comic relief-inbrottstjuvs-polare. De gjorde definitivt sitt till för att göra filmen mer Jönssonliganig. Jönssöonligistisk? Jönssonligisk?

Överhuvudtaget har jag nog svårt att säga något direkt negativt om den här filmen utöver att den nog failar Bechdel och använder både Damsel in Distress och Women in Refrigerators-troperna på ganska trista sätt. Men mellan-eftertexterna-scenen gav mig hopp för nästa film iaf.

Jag skulle nog kunna se den här, med behållning, imorgon också. Det är inte en stark femma, men en tydlig.

Den här filmen vet vad den är och vad den vill vara, och gör precis den grejen riktigt bra.

BETYG: 5/5

Lukas

Mannen i Gult
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 22: Iron man (2008)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 23: Iron man 2[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 30: Thor The dark world (2013)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]vecka 52: Ant man (2015)[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram.[/FONT]

Spoiler

Den här veckan har jag sett Thor the dark world Vilket är uppföljaren till Thor som jag tyckte var ganska dålig, Och den här filmen tyckte jag var sämre. Den led av det klassiska film två i en serie problem. I med att i försöket att göra allt större,vildare och roligare så tappar de lite känslan för struktur, story och karaktärsutveckling.

Specefika random tankar:

Marvel universumet är sämst på att behandla död, av alla filmer har vi haft så har vi haft två större dödsfall agent Coulson och Loki, och de borda har kommit tillbaka till livet på en gång. Det är sådant jag ogillar.
I den här filmen hade vi också ett dödsfall på thors mor, men det kändes inte som något man behövde bry sig om.

Jag ogillar en sådan här högpowerlever, när gudar hoppar mellan världar och slåss mot en skurk som vill förinta universum så är det på en så absurt hög nivå att jag inte orkar bry mig, Speciellt när skurken är urtråkig och bara är en ond snubbe som vill förinta bara för att.

Sedan undrar jag om det var en plan att få människor att se dumma ut, för förutom Jane (och möjligtvis the original Skarsgård) så är alla andra människor comic relief och presenteras som inkompetenta, dumma varelser. Jag vet inte riktigt vad tanken var med det här var, skall det få oss att känna oss små och värdelösa i den större konflikten? Och isåfall varför kändes det som ett vettigt drag?

Jag gillar fortfarande Natalie Portman, men hon kändes inte så där super engagerad i den här filmen, vilket var lite synd, det kanske var det faktum att hennes roll här var ganska så intetsägande och tråkig.

Men DET överlägsna skönaste med den här filmen var att det här var den första filmen i serien där inte en enda scen utspelade sig i USA. Vi fick äntligen en film som visade att all aktivitet inte behöver ha en amerikansk koppling. Synd bara att detta skedde i samma film som valde att presentera människor som inkompetenta

Allt som allt så fann jag den här filmen ganska tråkig och action fokuserad, det känns som de piroriterat action framför karaktärsutveckling och story. Och den story som finns är ganska trist. Jag tycker nog denna film är rätt så skipbar.

Lukas will return

'The Burma Conspiracy' (2011) med Tomer Sisley och Sharon Stone m.fl. En son till en affärsman, faderns företag är i multimiljards klassen, tvingas in i företagsvärlden då han ärver fadern - och tänker skänka allt till välgörenhet. Nu är det inte alla som är på hans linje med detta, och det blir konspirationer, flykt och actionscener.
Storyn är en smula rörig, men fungerande, och en del personer är mest med som en slags 'comic sidekick' utan att riktigt behövas, samt att en del fightingscener blir utdragna och enbart ska bygga på huvudpersonens värde som 'diskret men högkompetent actionhjälte'.
Vad som lyfter det hela är en relation och ett knippe känslor plus en tragedi, vad man sett förut blir plötsligt lite intressantare (hörni, filmproducenter - ska det vara så jävla svårt?!). Bryr man sig om huvudpersonen, bryr man sig om filmen...
Jag förväntar mig inte alltför mycket av filmer numera, men den här var helt ok: 4/5.

Hoppsan! Lite koll på nätet och det visar sig att 'The Burma Conspiracy' är uppföljare till 'Largo Winch' (2008), som jag inte har sett, och att det hela bygger på en (tecknad) serie som jag inte har läst (Largo Winch ska tydligen ha gått i Agent X9...). Nåja.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Harry Potter 1 och 2 avklarade

Ettan är mycket riktigt lite av en barnfilm. Jag gillade den när jag var liten, och den är väl okej nu också. Men det märks att den är gjord för någon lite yngre, och även om barnskådisarna är rätt okej för att vara barnskådisar så märker man att repertoaren brister lite ibland. Effekterna är väl rätt okej, men exempelvis trollet ser katastrofalt ut.

Tvåan trode jag skulle vara mer av en barnfilm, och på sätt och viss är den kanske det. Jag tror inte att jag hade reagerat på ett par saker som yngre, men när jag ser dem som vuxen blir jag nästan förskräckt:

Efter att de avslöjat snyggingproffesorn som en bluff använder Harry och Ron honom gladeligen som en kanariefågel och knuffar ner honom i ett mörkt, outforskat schakt (utan att veta hur djupt det var eller vad som fanns på botten) för att kolla om det var säkert. Snyggingproffesorn visar sig vara fullt villig att att döda tre barn för att framstå som hjälte, och slutligen har Ron inga som helst betänkligheter att drämma en sten i tinningen på snyggingproffessorn efter att snyggingproffesorn redan blivit neutraliserad och var tämligen hjälplös.

Jisses. Harry och Ron är rövhål.

Eksem

Champion
Såg The Terminator igen. Den är fan ännu bättre än jag mindes den. Ösig, snygg som fan, inget nonsens, cool plot som lyckas vara derivativ och orginell samtidigt, balansgång mellan allvar och självironi, smart humor, skådespelare som spelar kanske inte väl men ändå perfekt för ändamålet och ett fett soundtrack.

krank

Jag har sett Wild Wild West från 1999, med Will Smith, Kevin Klein och Selma Hayek.

Det är en jätte-jättedum film. Jag vill bara ha det avklarat. Men det känns som att den vet att den är en jättedum film. Den sätter spaktakel framför story och yta framför innehåll på precis varenda punkt och verkar inte skämmas för sig alls. Det är lite uppfriskande.

Hursomhelst. Det är en pulpig äventyrfilm med inslag av James Bond och buddy-copfilmer i en western-steampunkmiljö... Jim West är en skjut-först-sen-skjut-lite-till-sen-kanske-ställa-frågor-typ som tvingas samarbeta med oppfinnarjocke-typen Gordon för att sätta stopp för ärkeskurken Loveless som vill förinta förenta staterna.

Och, öh... Ja, alltså, effekterna och alla de märkliga manickerna tycker jag håller ganska bra. Det som egentligen åldrats med minst värdighet är humorn. Mycket funkar fortfarande, men skämt om handikappade funkar helt enkelt inte lika bra 2015. Loveless är rullstorsburen nämligen, och hjälten West drar OÄNDLIGT med taffliga skämt om detta. Filmen har också en hel del ultragrabbig "höhö, rumpa/tuttar"-humor och Hayeks karaktär Rita är extremt tråkig och platt.

Men trots detta lyckas jag bli hyfsat underhållen. Jag kan nog inte helhjärtat rekommendera den här filmen, men jag kan nog inte varna för den heller direkt...

BETYG: 3/5

krank

Jag har såklart också sett Thor: The Dark World och är redo att tala om för er varför Lukas har fel.

Min förra recension finns här, och det viktigaste sade jag väl där. Men jag har definitivt biff med en del saker Lukas skrev, så here goes:

För det första är ju Malekith inte huvudgrejen här. Visst, han är tråkig, men han är ju katalysator för de intressanta grejerna - fortsättningen på hur Thor och Lokis relation utvecklas, till exempel - jag älskar scenen då de åker från Asgard, den är härligt syskongnabbig. Eller att Odin får visa sig oresonlig och mindre perfekt patriarkal och vis än han var i första filmen. Eller hur töntigt kära Thor och Jane är i varandra; scenen där de träffas igen och båda liksom tappar tråden i det de tänkt säga är lysande.

För det andra är det konstigt att "inte kunna engagera sig" bara för att såpastoryn sker på en högre nivå. Eller ja, det är väl inte konstigare, egentligen, än att jag har svårt att hålla intresset uppe när en story bara handlar om folk, men ändå. Om man bortser från bistoryn om Malekith så är ju det här en relationdramakomedi, precis som Marvelserier är när de är som bäst. Sen blir ju striderna mot Malekith snygga, och det har ju ett värde i sig - inte för att jag känner att jag har något starkt stake i dem, men skulle jag tycka alla filmer var tråkiga där jag inte känner att jag har nåt stake i konflikten så skulle jag ogilla nästan alla film som finns.

Allt som allt så fann jag den här filmen ganska [...] action fokuserad, det känns som de piroriterat action framför karaktärsutveckling och story.

Ja alltså, om man bortser från utvecklingen av relationen mellan Odin och Thor och den mellan Thor och Loki och att de fördjupar kärlekstriangeln Sif-Thor-Jane så sker ju ingen karaktärsutveckling. Men ogillar man action... Ja, då förstår jag varför man ogillar den här filmen. Men just den biten känns som en underlig sak att bli speciellt förvånad över; det är ju en feature snarare än en bug i en actionfilm, tänker jag.

Sen är ju actionsekvenserna sjukt snygga, vilket jag antar är för mig vad "karaktärsrelationerna var sjukt trovärdiga och relaterbara" eller något lika tråkigt är för folk som gillar sånt. Liksom, är actionsekvenserna tillräckligt snygga ser jag inte varför man skulle behöva liksom engagera sig i vem som vinner eller på annat sätt ha en stake i konflikten. Det estetiskt snygga är värde nog i sig.

Men jag antar att den punkten blir lite som när folk försöker övertyga mig om att all bra film egentligen handlar om människor eller så.

Hursomhelst, jag tycker om den här filmen. Den är inte superbra, men givet att premissen är "rymd-asgårdsgudar" så tycker jag att en actionkomedi med inslag av relationssåpa är helt rätt väg att gå.

BETYG: 4/5, som förra gången.

Jocke

Man med skägg
Jag var och såg Ant-Man, som av extremt oklara anledningar visas i 3d.
Det fanns exakt ingen scen i filmen där det var förhöjande att ha 3d, däremot förtar det fortfarande ganska mycket i exakt alla scener efter som alla färger blir fel. Dessutom satt jag så att den kukade ur när folk rörde sig i sidled på vänstra sidan av skärmen och texten ofta dubblades. Jag förstår inte varför en film som inte använder sig av 3d och inte är filmad i high-frame-rate envisas med att lägga på lite konstlat djup.
Priset är för högt.
För att inte tala om att kostnaden är för hög: 145 kr och då hade jag med mig egna glasögon. Jag förstår att det inte kan kosta 65 kronor att gå på bio längre, men det känns som att vi hoppade över när det kostade typ en hundralapp och gick direkt på 150 kr.

Annyways: Det är en ganska bra marvelfilm, som lyckas göra nått vettigt av att det är första filmen om en ny hjälte. Det behövs ju förklaras lite vem ant-man är och vad ant-man gör och det kommer in som bra moment i handlingen i stället för att vara något som måste klaras av samtidigt som det är en huvudhandling.
Det handlar om en heist mot ett inbrottssäkert labb, att krympa och växa saker på ett tokigt sett, mycket mer om myror än vad jag trodde, vårdnadstvister och att lappa ihop några trasiga familjer.
Det är en kul actionrulle som lånar friskt av men inte går all out oceans eleven / mission impossible, utan hela tiden låter våra hjältar vara ganska vanliga människor.

En MARVELFYRA av MarlvelFem (marvelfilmer har en egen betygsskala)