Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v49

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v49. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menar jag inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja vem lukes pappa är, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad jag menar; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Underhållningsfilm från 'förr i tiden': ' Circus World '(1964), med John Wayne, Rita Hayworth, Claudia Cardinale m.fl.
Som titeln antyder handlar det om cirkusvärlden, och en stor del av filmen visar upp diverse cirkusartisters nummer som trapets, clowner och tränade djur, nästan som de gamla Elvis-filmerna alltid hade sångnummer i storyn.
Det blir också skådisdelen av filmen som sänker helheten: Waynes cirkusägare, som efter en tragedi står ensam med en nästan vuxen fosterdotter, letar efter hennes mor utan att ha talat om hela sanningen om tragedin för dottern...det blir lite för mycket gnäll och gråt, men det kan man se som en smaksak. Skådespelarna gör sitt jobb, cirkusartisterna får visa sin skicklighet och underhåller: 3/5, eller 4/5 om man är såld på cirkusnummer.

Jocke

Man med skägg
Jag skulle vilja skriva nått om Jessica Jones (2015), trotts att det är en tv serie. Vill man inte veta nånting om tv-serien eller serierna Alias och The Pulse som den bygger på så kan man med fördel hoppa över det här inlägget, men det är fritt från spoilers enligt gruppens definition.

Netflix gjorde ju en mycket bra Daredevil teveserie för en liten stund sen och Jessica Jones är en systerserie, jag tror till och med att hon också bor i Hells Kitchen. Det är ju också marvel cinematic universe, men det är mer något de erkänner pliktskyldigt med en eller annan replik om händelserna i Avengers eller prat om "the green guy". I alla fall, det är ingen tvekan om att det är samma imprint som Daredevil och det finns ju nån slags plan om en team-up vad det lider.

Jessica Jones är privatedetektiv, ägare och den enda anställda på Alias Investigations. Hon har vissa superkafter som hon inte döljer, men heller inte skryter om, tex kan hon slita sönder hänglås, kasta folk genom väggar, hoppa högt och långt samt har nån slags begränsad fallkontroll.

I serietidningen Alias får vi följa när hon utför typiska privatdekarjobb som ofta har en superhjältetwist. I första numret råkar hon tex filma när en person byter om till superhjälte, en annan gång utreder hon ett försvinnande som s.h.i.e.l.d ser ut att ligga bakom. Trotts att Jessica har sina krafter och är allmänt bad ass så är hon också en ganska skör person. Hon bär en hel del ärr och beter sig överlag som folk jag har träffat som har vart med om fruktansvärda grejer. På många sett så är hon i Alias den seriefigur som har känts allra mest som en riktig människa och då läser jag enrå rätt mycket realism och självbiografiska serier.
När Alias efter tjugo nånting nummer ska packa ihop och tacka för sig så måste det ju in och petas i hennes förflutna, vad är det egentligen som har hänt Jessica?

Och det leder oss in i tv serien som mer än något annat är baserad på Alias sista historia; Purple.

Men först några ord om The Pulse - den är nästan helt ovärd att läsa, men JJJ och Robbie är med rätt mycket, så det är ju alltid en liten ljusglimt. Det finns nått nummer som är extra bra och då är just det numret såklart tecknat av Alias-tecknaren.

Så, över till The Netflix Original Series:

I Jessica Jones får vi följa en Jessica med betydligt destruktivare livsstil än i Alias, hon har tex inte ett kontor och en lägenhet utan har inrätt sitt vardagsrum som detektivkontor och dricker Burbon i samma takt som Lemmy. Hon är desillusionerad och tar mest bilder på otrogna personer för deras partners räkning. Hon jobbar också en del åt Trinity från The Matrix (som sadlat om till hjärtlös toppadvokat) med allmänt snokande. Annyways så har det gått nått år sen allt det fruktansvärda vi har kunnat ana oss till i Alias hände och det är dags att ägna 13 avsnitt till att behandla det traumat.
Det viktiga här är att boven i dramat - bokstavligt talat - har färgen lila som sin signatur. Som seriefigur ÄR han till och med lila och heter The Purple Man. Även om det tar ett par avsnitt innan David Tennant börjar medverka på allvar så är han med i Jessicas huvud och i tittarens medvetande från ruta ett. Det finns nästan alltid något lila i bild. I en scen får vi se Jessica på ett gammalt jobb där hon satt på kontor. På väggen sitter en lila post-it utan text. Är det discobelysning är det stobe och lila ljus. Har någon sovit dåligt får de lila ringar under ögonen.
Han är överallt.
För så är det att vara brottsoffer, även om man har Jessicas superstyrka (och överdrivna jag skiter i allt attityd som netflix har lagt till för att givetvis måste vi ha lite mer klichéer när serien ska anpassas för tv).

Allt annat speglar egentligen bara grundtraumat på olika sett. Vad det än är så handlar det om hur det är efter att ha vart utsatt för något fruktansvärt, Trish - Jessicas kompis - har en trasig barndom bakom sig, Luke Cage har förlorat allt han någonsin brytt sig om, den där polisen (hette han Simpson?) har nån slags ptsd-deluxe och så vidare.

Det var bra, men det var bitvis rätt jobbigt att titta på.
Jättebra casting, särskilt Colter som Luke Cage, Moss som Hogarth och Tennant som Killgrave. Jag ser fram mot nästa Netflix/Marvel samarbete vilket det nu blir.

Svag Fem av Fem till Jessica Jones. Det är toppklass, men lider av att ha en bättre förlaga.
Fem av Fem till Alias (nästan SEX av FEM)
TRE av FEM till The Pulse - som jag inte skulle fått för mig att läsa alls om Alias inte hade vart så himla bra.

Jocke

Man med skägg
anth;n132802 said:
Tänkte tipsa om att vill man recensera TV-serier får man gärna göra det i tråden om TV-serier. :)

TV/film/webb-serier 2015
Den tråden handlar ju mest om att du tittar på tecknat. :p

Nej, men om jag ska vara allvarlig så hade jag skrivit där om jag ville prata om Jessica Jones som tv-serie på en mer hantverksmässig nivå. Typ om hur bågen går och hur avsnitten förhåller sig till varandra och hur bra den använder mediet osv.
Nu var det mer sånt som jag tycker att filmklubben pratar om som jag ville åt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sett Harbinger Down.

Det är en scifi-skräckis en typ jag knappt kollat på sen nångång på 90-talet eller så. Ett par ungdomar och deras mansgrisige professor ska ut och kolla på valar, krabbfiskarfartyget de hyrt platser på stöter på en gammal sovjetisk månlandare sopm visar sig innehålla något läbbigt som smittar folk. Monster, tentakler, misstänksamhet, kyla, Lance Henriksen. Ja, ni fattar.

Huvudpersons-tjejen är tyvärr helt personlighetslös och det är väldigt svårt att känna något för henne alls. Hon är det stora misstaget i filmens casting. Annars görs väl överlag helt kompetenta jobb. Specialeffekterna är fysiska i rätt hög grad, och jag blir vagt påmind om The Thing till exempel.

Så. En helt kompetent film i genren, som tyvärr inte lyckas höja sig över ett ganska mediokert betyg.

BETYG: 3/5

Krille

Super Moderator
Kommer ni ihåg mitt Jack Ryan-tema? Det är dags att ta det till sitt riktiga avslut med Tom Clancy's Op Center.

Gryning över Washington. På National Crisis Management Center (NCMC) har nyheten om den nye chefen Paul Hood (Harry Hamlin) just anlänt, ungefär samtidigt som överste Stalipin (Sherman Howard) från KGB snor tre stridsspetsar från en ukrainsk kärnvapenbas, mitt under näsan på den internationella grupp som övervakar avväpningen.

Paul Hoods första jobb blir alltså inte det planerande nerläggandet eller nerdragningen av NCMC, utan att ge sig in i en katt-och-råtta-lek med Stalipins utbrytargrupp och vem han tänker sälja dem till. Och eftersom Paul är en sån där karriärtjänsteman som nyss anlänt till Washington, till stor del mot hans hustru Janes (Kim Cattrall) önskan, och inte en underrättelseofficer, så är han på läskigt djupt vatten och med en stab som inte är helt med honom.

Och som om det inte är nog så finns det en läcka nånstans i administrationen, och när kärnvapen är på vift så kan sådant vara dödligt.

---

Det här är en tv-produktion från 1995, och har en tydlig nittitalskänsla över sig, med tydliga nittitalsproblem och nittitalspolitik. Det var på den gamla goda tiden när ryssen försökte bli en del av västvärlden och stora delar av det ryska etablissemanget hade problem med att den ryska björnen inte längre skrämde slag på folk.

Den är också en film som representerar den Tom Clancyska varianten av realpolitik. Med några citat:

"Politik handlar om makt! Förenta staternas regering handlar om makt! Varför? Jo, för att sedan 1776 har vi sagt åt resten av världen att om de mopsar sig så får de en rak höger och en enkelbiljett till en krigstribunal!"

"Presidenten har en förstaperiodsadministration, och presidenten vill först och främst ha det som alla förstaperiodsadministrationer vill ha: en andra mandatperiod."

"Det är den som bara vill ha ett kärnvapen som jag är rädd för. Han har ett mål för det."

Det mesta utspelar sig i kontor (dvs studio – förmodligen återanvänder den en av de redan existerande Ovala Rummet-kulisserna som finns) eller i stadsmiljöer, med några få massiva resurser som helikoptrar och skepp, så den känns dyr även om det är en tv-produktion. Action-scenerna (det finns några) är low-key men grisiga. Det är inga hjältedåd eller repstunts här inte. När folk blir skjutna på så tar de stryk. Det är, antar jag, en bieffekt av att ha låg budget – man har inte råd att göra häftiga saker, men realistiska saker går rätt bra att göra.

Filmen är hyfsat välspelad och har kul intriger. Skådespelarna är kompetenta. Det är kul och välkonstruerade karaktärer med intressant bakgrund och förvecklingar. Manuset är smart, och klarar till och med Bechdel flera gånger om.

Så kan man stå ut med Tom Clancys gammelrepublikanska värderingar och tv-produktions-bildkvalitet (inklusive stereo i max 4:3 480i – knappast referensbild eller ljud) så är Op Center faktiskt en höjdare!

Sist i universum att se den?: 'Interstellar' (2014), Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain m.fl.
Då så många andra redan sett den och kommit med bättre reflektioner om den, konstaterar jag bara: väldigt välgjord, intressant och tänkvärd, en historia som jag tycker håller men är lite tveksam till de sista minuterna (den lilla 'romansknorren', om man så vill). Så...
en bra film med fantastiska inslag, som hade blivit mycket bättre (som alla filmer) om jag hade sett den på bio: 4/5