Jag har också sett om
The Avengers: Age of Ultron, som sagt. Jag har recenserat den tidigare, så jag tänker fokusera på att berätta för Lukas att han har fel om saker.
Lukas;n134501 said:
Det är svårt att inte fundera på varför nya Shield med Coulson inte varit i direkt kontakt med Avenger gruppen och informerat dem om att nya Shield existerar.
Skulle du lita på att Stark kunde hålla en hemlighet? Inte jag heller.
Lukas;n134501 said:
Men sedan kanske ni vet hur en av de bra sakerna med första Avengerfilmen var att alla stora karaktärer redan var etablerade. Så att filmen direkt kunde gå på det roliga . Den grejen tänker de misslyckas med här. För även om de hoppar direkt till lekfulla actionscener så väljer Joss att i dem introducera två nya karaktärer, Springande Flash(förmodligen inte hans namn) och telepatiska Jean Grey (förmodligen inte hennes namn).
Quicksilver och Scarlet Witch. Det är lite komplicerat, det här med att de är med. Min misstanke är att de bara är med för att reta Fox. Det är nämligen så att de är Magnetos barn. X-men-Magneto alltså. Problemet är att Marvel inte har filmrättigheterna till Magneto eller mutanter överhuvudtaget. Pietro och Wanda Maximoff (Quicksilver och Scarlet Witch alltså) hamnar dock i en gråzon. De må vara mutanter - även om Marvel måste kalla dem "enhanced" - men de är också, i serierna, Avengers. De introducerades visserligen som medlemmar i det allra första Brotherhood of Evil Mutants (waaaaay back i allra första numret av X-men, typ) men de gick sen och blev Avengers och därför kan de nu användas i den här filmen.
Men jag förstår inte riktigt varför, utöver att Marvel väl ville sälja nya actionfigurer. För du må ha fel om deras namn, men du har helt rätt i att den krystade inkluderingen av de här två helt nya karaktärerna fuckar upp den här filmens timing. Det är en sidoplot för mycket, och de nya karaktärerna får inget riktigt andrum, inget utrymme att funka som del av gruppen eller som egna personer. Filmen hade blivit bättre utan dem.
Men jag vet också att Joss hade ENORM press på sig från studion när det gäller den här filmen, typ att han fick slåss med näbbar och klor för att få ha kvar bland de bättre scenerna, men fick acceptera en del andra scener och sidoplots han egentligen inte gillade.
Lukas;n134501 said:
Sedan tillbaka i Avengers huvudkvarteret, så hittar Stark och Dr Banner en Artificiell intelligens i spiran och beslutar sig för att försöka installera det i ett globalt skyddsprogram som kallas Ultron. Istället för att kanske fråga Thor, som har koll på den här magiska nivån av teknologi så väljer de att hålla det hemlig.
Jag gillar att du fattade att Stark inte skapade nån jävla AI, utan att han hittade ett färdigt medvetande. Sen hade han manipulerats av Scarlet Witch plus att vi VET att spiran - som innehåller the mind stone dessutom - kan förvränga huvudet på folk. Så jag tycker att det finns anledning att ge Stark the benefit of the doubt här.
Fast det kanske jag bara säger för att min reaktion varit typ "åh, coolt! En AI! Låt oss köra igång den. Vi säger inget till de andra tråkmörtarna så slipper vi deras fjantiga frankensteisnkomplex". Det vill säga, ganska exakt vad Stark gjorde.
Lukas;n134501 said:
På festen har vi flera mysiga scener med våra hjältar, dels en charmig scen där Black Widow flörtar med Dr Banner.
Sedan får vi en scen där hela gänget försöker lyfta Tors hammare, och Stark lyckas så smidigt få in ett våldtäkts skämt. Hahaha skitkul, han är en charmig skitstövel och man kan bara inte låta bli att älska han. Alltid kul när rika playboys obekymrat skämtar om våldtäkt.
Agreed. Det där är en charmig scen, utom just den kommentaren.
Jag tycker fortfarande att filmen borde ha haft en efter-credits-scen där Stan Lee kommer in klädd som en städare och obehindrat lyfter hammaren för att damma under den. Den idén har jag inte kommit på själv dock, utan stulit från internets.
Lukas;n134501 said:
Hur som helst kommer Ultron igång och efter att ha spenderat 5minuter på internet kommer han fram till att mänskligheten är dålig och förtjänar att dö, Detta kan vara det mest realistiska som händer i filmen.
Det är i och för sig inte alls vad han kommer fram till. Han kommer fram till att mänskligheten är för dålig för att möta det kommande hotet och måste tvingas att utvecklas. Sen är han fucking psykotisk och tycks ändra sin plan halvvägs genom filmen och så, men det är så han motiverar det iaf.
Lukas;n134501 said:
Ultron första steg är att döda Jarvis genom att förstöra hans hologram. Sedan tar han kontrollen av en massa Iron man robotar som Stark byggt (sprängde han inte upp en massa sådana i slutet av Iron man 3, som ett tecken på att han var över sina ångest attacker?).
Ultron lyckas ta Spiran och flyga iväg.
Jo, den här filmen pissar överlag på framför allt Iron Man 3 och Starks insikter och sånt där.
Lukas;n134501 said:
Jag undrar ibland om Stark någonsin funderat över att nästan alla problem han har att göra med är problem han själv skapat.
Det känns nästan som det skulle vara ett taktiskt beslut av Avengerna att döda honom, så att han inte kan skapa fler problem.
Fast de flesta problemen har han ju skapat innan han blev avenger, så det skulle mest betyda att de inte hade honom tillgänglig när delar av hans eller hans farsas historia kommer och biter honom i röven.
Ultron är då undantaget i sammanhanget.
En grej jag funderade på var det här med Starks ålder kontra Maximoffs. I filmen ser de ju ut att vara kanske... tidiga 20-årsåldern? Och de var vaddå, 10, när Stark-missiler dödade deras föräldrar?
Vad jag undrar är: hur länge var Stark en ond vapensäljande mördare innan Iron Man 1? Hur lång tid har gått sedan dess i Marvel Cinematic Universe?
Aja, det finns säkert en officiell tidslinje nånstans där allt hänger ihop.
Lukas;n134501 said:
Den deppande trion åker sedan till en gruva i Afrika som gräver upp metallen som Steves Sköld är gjord av. Gruvan visar sig drivas av kocken som var på båten som hittade King Kong.
I den gruvan blir det en till strid, mellan våra hjältar och Ultrons robotar, Grey spenderar fighten med att ge Flera avengers skrämmande illusioner.
Det är väl ingen gruva? Det är väl en serie stora jäkla skepp? Gruvan är i Wakanda, och dit är jag HELT säker på att de inte åker.
Klaue har ju stulit vibranium från Wakanda och flytt därifrån, och har det nu på sin båt.
Wakanda kommer att spela en roll i senare Marvelfilmer, i och med att det är bekräftat att den Avenger som kommer därifrån - Black Panther (yes really) - kommer att vara med framöver.
Lukas;n134501 said:
Det får förödande konsekvenser när hon får Hulken att springa galet genom staden och attackera allt och alla.
Självfallet kommer Stark in och tar på sig en förstärkt dräkt så att han blir typ jämnstark med Hulken och kan slåss mot honom.
För mig kändes det som att Iron Man klampar in för mycket på Hulken territorium, och jag börjar fundera på varför ens ha med en honom om man istället kan ha en Iron Man dräkt som gör samma sak utan att risker att tappa kontrollen?
Hellre ha med honom och ha koll på honom än att han klampar runt någon annanstans?
Iron Mans Hulkbuster-dräkt kanske är en sån kraft som bara kan användas en gång per äventyr?
Lukas;n134501 said:
” Jag kan inte heller ha barn, när de tränade mig för att bli en mördare så steriliserade de mig, så att jag inte skulle kunna bli distraherad av den tanken, så tro inte att du är det enda monstret här” . Och detta är för mig ett stort WTF,
Försöker filmen säga att Widow är ett monster för att hon blev steriliserad? Jag hoppas jag tolkar det fel, och att de menar mördar delen som orsak till att hon skall ses som ett monster.
Jag tänker överlag att de syftar till att hon trasats sönder inombords både fysiskt och psykiskt, och typ gjort mycket värre saker än Banner. De är en intressant kontrast där; hon har liksom tränats till att vara iskall och spela sina känslor, medan han tvärtom styrs av sina känslor på ett väldigt direkt plan.
Lukas;n134501 said:
Men även då, så ogillar jag troopen att kvinnor måste ”förlora sin kvinnlighet” för att kunna bli mördarmaskiner. Att använda bristen på barn som en motivering/bakgrund för kvinnliga karaktärer känns ganska sexistisk, speciellt i tanke på när detta händer i en film där det egentligen bara finns en betydelsefull kvinnlig karaktär ( nej jag räknar inte Grey, jag kommer det till senare).
Jag håller med om att det är sugdåligt att fokusera på just att hon är steril; grejen är väl egentligen mest att hon förlorat sin
mänsklighet för att bli mördarmaskin.
Sedan ifrågasätter jag att barnafödande med nödvändighet måste ses som central i just kvinnligheten. Det blir lite som att säga att kvinnor som inte kan - eller inte vill - få barn inte är riktiga kvinnor. Så den grejen kan ses från fler perspektiv.
Lukas;n134501 said:
Ultron plan visar sig vara att göra en kommet av ett stadskvarter och slänga den mot jorden så att alla människor blir utrotade. Synd bara att hans komet är för liten för att kunna åstadkomma det.
Är den? Dinosauriedödaren har väl uppskattats vara 5-15 km bara? Jag tror att staden mycket väl kunnat skapa lite skön totalförintelse. kanske inte på en gång, men med de omfattande klimatförändringarna som skulle bli resultatet och så. Sen vet vi inte vad Ultrons supertech skulle vara kapabel att lägga till vad gäller megaton heller.
Lukas;n134501 said:
Halvvägs genom striden dyker Fury upp på en Helicarrier för att rädda civila. Och det känns bara jättekonstigt. För det kan inte vara Coulson team som ligger bakom detta och det kan inte vara det alternativa Shield, Så är detta ett tredje Shield eller är det bara Fury som spontant kunde hitta människor att köra den där saken?
Det förklaras i Agents of SHIELD. Coulson hade absolut med saken att göra.
Lukas;n134501 said:
Och detta hjälps inte av att filmens action scener är extremt repetitiva, de slås mot Ultron och hans robotar fyra gånger (Festen, Afrika,syd korea, kometen), och det är inte i min smak tillräckligt med skillnader i de olika scenerna.
Medhåll.