Nekromanti Speltimmen v12 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag har spelat Bubble Bobble på en arkadmaskin. Inte i en hel timme, men jag hade å andra sidan sällskap, och eftersom två personer spelade speltiden under tiden vi spelade spelet, så bör det räknas som dubbel speltid. Vidare till recensionen.

Man spelar en liten dinosaurie som hoppar omkring och fångar små robotar, spöken, valar och andra monster i sina bubblor, och sedan spräcker bubblorna för att få poäng, efterrätt och glitter. Vi anade någon slags story med kidnappade personer som väntade oss längst ned i det förhäxade gruvschaktet, men vi blev hungriga vid level 33 så vi fick aldrig veta hur spelet slutade.

Spelet var mycket roligt, även om vi blev mycket fundersamma över effekten av oändligt med liv på vårt sätt att spela spelet. Det kändes litet dekadent att på ett sådant sätt simulera rikedom/oändligt med fem- och tiokronor, men vem har inte velat vara Pippi Långstrump någon gång i sitt liv.

Ganska mycket hände i spelet, på väldigt spektakulärt färgglada och explosiva sätt. Att ingen av oss var särskilt säker på exakt vad som hänt, eller för all del varför, det förtog inte nöjet med upplevelsen.

5/5 would chaos again.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat tutorialdelen av Endless Legend igen, eftersom jag glömt bort allt från förra gången, och det räckte för att jag skulle komma över 60 minuter...

Endless Legend är alltså ett klassiskt 4X-spel i fantasymiljö där man, tja, bygger sitt imperium. Det är väldigt komplicerat med många rörliga delar. Jag tappade, precis som förra gången, fokus under den långa tutorialen efter ungefär 2/3.

Den här sortens spel kan egentligen bara ges ett rättvist omdöme när man spelat ett ganska bra tag, så mitt betyg här blir ganska orättvist.

+ Spelet är snyggt.
+ Det är roligt med 4X.

- Det är fantasy, och jag är inte så förtjust i fantasy.
- Tutorialen är väldigt opedagogisk - den är inte uppdelad i delar så den måste gås igenom i ett svep, och den har ingen voice acting.

BETYG: 85