Nekromanti [Rotsystem] [spoilers] Den första kampanjboken

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Planen för Rotsystem just nu är ungefär såhär: Först ska jag skriva klart äventyret Drömväv (eller vad jag nu döper det till), sedan ska jag skriva första delen i Den Stora Kampanjen (som ännu inte har något namn).

Tanken med Den Stora Kampanjen är att steg för steg flytta fram spelets horisont och fördjupa den berättelse som påbörjas i grundboken. Världen gick under - vad händer nu? Dels blir det ett sätt för mig att förtydliga de åsikter jag har som ligger till grund för spelets stomme, dels blir det ett sätt att bemöta den kritik spelet fått om att det är "för deprimerande", dels blir det en ny utmaning för mig - jag har skrivit många spel vid det här laget, men bara ett fåtal äventyr och inga riktiga kampanjmoduler.

Den senare delen gör att det känns lite nervöst, såklart. Så jag tänkte dela med mig lite av det arbete jag gör, för att förhoppningsvis kunna få lite konstruktiv kritik, glada tillrop och allmän tankehjälp. Just nu ligger jag i startgroparna; samtidigt som jag skriver på Drömväv så har jag börjat skissa på de övergripande berättelsebågarna både för den här första delen och för de kommande.

Min övergripande tanke är ungefär såhär:
  • Del 1: Kontakt med en annan arkologi, påbörja möjlig "omprogrammering" av Grönskan.
  • Del 2: Kontakt med flera andra arkologier, börja bygga nätverk. Skapa områden där Grönskan inte kan ta sig pga ozonlagerhål eller liknande.
  • Del 3: Kontakt med satelliter och med de övergivna kolonierna på andra planeter. Marskolonin nämns i grundboken, till exempel. Åka dit via medvetandeöverföring. Kanske återta platser där rymduppskjutningar är möjliga. Kanske finns det rymdhissar att utnyttja. Expandera utåt.
Det här bygger på den roadmap jag skissade på i den här gamla tråden om att rädda världen. Varje del i kampanjen introducerar nya motmedel mot Grönskan och flyttar horisonten. Spelledare väljer såklart själva hur permanenta lösningarna blir; vill man bibehålla den mer negativa stämningen kan såklart varje lösning fallera eller visa sig kosta mer än den smakar.

När jag så står inför planeringen av del 1 så vet jag alltså två saker: Den andra arkologin ska introduceras, och det ska påbörjas försök att omprogrammera Grönskan. Jag tänker först och främst att det är med hjälp av den andra arkologin som försöken att omprogrammera Grönskan kan genomföras, och att sådan omprogrammering rimligen börjar med att man tillfångatar och isolerar ett Rothjärta. Sådana har jag ju redan introducerat i Dina ängder gröna.

Jag har också kommit på att jag vill att den andra arkologin - och här kommer vi definitivt in på feta spoilers - inte har några fysiska, biologiska människor i sig. Arkologin är mestadels underjordisk och består av en enda megagigantisk AI som folk laddat upp sig i - när rollpersonerna t.ex. "går in i" arkologin blir de tillfälligt nedsövda och inscannade och tror sedan att de går runt därinne - men de har i själva verket laddats upp och går runt i en VR-simulering av en arkologi. Och när arkologins medborgare rör sig på utsidan så laddas deras medvetanden ner i custom-byggda biologiska hjärnor som styr robotkroppar. Jag älskar nämligen uploading, och ser det definitivt som en del av en potentiell Grönskan-lösning.

Utifrån ovanstående, och en del andra idéer som flutit runt i min skalle de senaste åren, så har jag skissat upp följande äventyrskoncept:
  • Äventyr 1: Rollpersonerna anlitas för att lönnmörda en rik snubbe. Efter mordet kommer de att anlitas av snubbens säkerhetsteam för att hitta mördaren - vilket ger dem möjlighet att täcka sina egna spår. Men i samband med sina undersökningar och spårdöljanden visar det sig att de var oskyldiga, och att någon annan i själva verket mördade snubben någon sekund tidigare. Det blir en snårig historia, där det i slutänden visar sig att de anlitades av snubben själv, som laddat upp sig och nu vill installera sig i en yngre kropp, som är inskriven i testamentet. Samtidigt som han ville sätta dit delar av sin styrelse för mordet, eftersom de motarbetat honom och möjligen visste för mycket. Varifrån har han fått uploading-teknologin? Från en robotskalle som en av hans expeditioner hittade ute i vildmarken. (Jag funderar även på att ha ett första äventyr där rollpersonerna är de som hittar skallen).
  • Äventyr 2: Rollpersonerna skickas ut för att leta efter källan till robotskallen. Spåren leder dem på något sätt till en av den andra arkologins utposter. De får med sig en ambassadör tillbaks, som måste skyddas.
  • Äventyr 3: "Ambassadören som försvann". Efter många om och men släpps ambassadören in i Stad Ett, under förutsättning att han håller sig inuti en hermetiskt tillsluten skyddsdräkt som säkerställer att han inte kommer i kontakt med resten av arkologin. Rollpersonerna anlitas som del av säkerheten kring honom. Han kidnappas, och det visar sig vara av Theseussällskapet, en religiös orden som eftersöker uploadingens hemlighet. Om det inte avslöjats tidigare så avslöjas det här att ambassadören är helt och hållet artificiell och nerladdad i den här kroppen.
  • Äventyr 4: Efter att en ambassadör från Stad 1 besökt den andra arkologin har diplomatiska vägar öppnats och det beslutas att arkologierna ska försöka etablera välbevakade handelsvägar. Här tänker jag mig att rollpersonerna kanske skulle kunna agera scouts eller liknande. Eller får uppdraget att flytta massiva databaser från den ena arkologin till den andra, plus ett par extra "sidequests". Kanske finns det redan underjordiska kablar och man bara behöver gräva upp, reparera och sedan skydda?
  • Äventyr 5: Rollpersonerna bjuds in i den andra arkologin, där de hamnar i en situation där de behöver lösa ett brott av något slag. Kanske mördas en i Stad Etts ambassadörs entourage och ambassadören inte litar på den andra arkologins säkerhet, eller nåt. I det här äventyret avslöjas också den andra arkologins sanna natur.
  • Äventyr 6: Rollpersonerna blandas in i en gemensam operation för att fånga in ett rothjärta.
Nånting sånt, har jag tänkt mig. Sedan kommer boken såklart också att innehålla mer detaljerad fakta om den andra arkologin och så. Den ligger en bra bit norrut och jag kommer att göra lite efterforskningar om området och se vad för regionala faktoider jag kan baka in.

Cirklarna är centrerade på respektive arkologi och symboliserar hur stor horisonten är om man står 2km upp (dvs på taket av Stad 1). De mörkare områdena är megastads-bebyggelse.

Hursomhelst, det är lite såhär jag jobbar. "Uppifrån och ner" så att säga - från övergripande kampanjbåge till enskilda äventyr. Nästa steg, om jag bestämmer mig för att den ovan skissade kampanjstrukturen funkar, blir att börja sätta upp stolpar för vart och ett av äventyren, sedan mer detaljerade stolpar och punktlistor, därefter fylla ut punktlistorna till riktig text...

Attachments

krank

Jag tänker mig att varje äventyr i listan kan följas av 5-10 äventyrsfrön som kan stoppas in mellan äventyren men knyta an till delar av dem och agera "brygga".

clarence redd

FrostByte Books
Det låter riktigt bra tycker jag. Påminner om hur mina kampanjer är strukturerade i skiss-skedet. Nästa steg, att få allt att klaffa på detaljnivå, brukar kräva en del tankemöda och ofta omstarter tycker jag.

Låter svincoolt, jag hjälper gärna till igen med korrläsning och med inspiration och annat du kan tänka dig behöva hjälp med. Rotsystem är ett bra spel och det här skulle kunna lyfta det till något grymt.

Vimes

Sillkung
Jag gissar att megakorparna är mer sugna på att exploatera och göra snabba vinster på den andra arken eller?

krank

Vimes;n188153 said:
Jag gissar att megakorparna är mer sugna på att exploatera och göra snabba vinster på den andra arken eller?

Jag tänker mig att deras approacher och reaktioner varierar beroende på ideologi men framför allt marknad och materiella omständigheter. Det finns definitivt ordentligt utrymme för megaföretagsdiplomati och öppna bråk, tänker jag mig.

Jag tänker mig också att flera av megakorparna har motsvarigheter i den andra arkologin, men där de kanske utvecklats lite annorlunda. Flera av dem är ju lokala avknoppningar av globala megaföretag. Där finns med andra ord ytterligare risker och möjligheter.

Intressant perspektiv! Återkommer med fler funderingar.

krank

Jag kom just på en tanke: Tänk om alla i den andra arkologin inte vet att de är uppladdade? De kanske tror att de faktiskt går omkring inne i arkologin, och sedan möjligen överför sina medvetanden till "utomhus-kroppar" för att minska risken för infektion?

Hur håller man en sådan hemlighet? Jag tänker mig att det ändå funnits en och annan som insett att de lever i Matrisen, så att säga. Jag tänker mig att folk reagerar annorlunda. En del tycker att det ändå är rätt soft, de är okej med arrangemanget - kanske kräver de bättre privilegier, något slags Management-position eller ett privat harem eller något. Det går ju att ordna. Lite som Cypher i Matrix-filmerna.

Andra är helt emot. Om de får vara kvar kommer de att avslöja hela grejen, så AIn kanske ger dem alternativet att faktiskt leva ut sina liv i fysiska kroppar? Kanske finns det enstaka enklaver av folk som bor i små hålrum i den gigantiska datorn, sköter underhåll i utbyte mot näring och sånt. Kanske finns det isåfall också de som helt vägrar vara med om hela grejen, och har gått i exil. Då finns det alltså små exil-enklaver kring arkologin, fast beslutna att klara sig - hellre leva fritt, omgiven av Grönskan, än att leva fångad i maskinen. Ett hårt liv, men fritt. Så att säga.

Givetvis finns det rebellgrupper som försöker informera folk. Terrorister. "Realister" a' eXistenZ...

Kanske är det så att alla i själva verket gett sitt samtycke en gång i tiden - dels till uppladdning, men också till att glömma bort att de blivit uppladdade? Minnesredigering. Kanske var det the price of admission? Eller så skedde det över en, säg, tioårsperiod från att arkologin stängdes.

krank

Jag behöver verkligen ett bra namn på den andra arkologin. Just nu funderar jag på Olympus (referens till Appleseed) eller kanske Asgård. Jag kan förstå om Asgård är något folk skulle föredra, men jag är verkligen rent aggressivt ointresserad av vikinga-estetik numera. Och finner nordisk mytologi minst sagt oinspirerande. Så det skulle i princip bara vara rent publikfrieri...

Minimoni

Homelander
Krank: Jag letar efter sfifi spel till min spelgrupp. Kan du med några korta meningar sälja in varför Rotsystem är unikt, spännande och gärna om det finns en metaplott att nysta i?

krank

Minimoni;n189029 said:
Krank: Jag letar efter sfifi spel till min spelgrupp. Kan du med några korta meningar sälja in varför Rotsystem är unikt, spännande och gärna om det finns en metaplott att nysta i?
Rotsystem är skitig 80-talscyberpunk i kombination med grön postapokalyps - grön och rosa neon, tjocka kablar, cybernetiska kroppsdelar, konstiga gäng och mystiska kulter. Rollpersonerna är frilansare som anlitas av megaföretag och andra för att utföra jobb som ingen annan vill ta i. Utanför den gigantiska arkologin Stad 1 har Grönskan, ett cthuluidt radiotelepatiskt nätverk av växter tagit över - allt är grönt och muterat och skitfarligt.

Vad gäller metaplott finns det ju en övergripande berättelse med Grönskan som infekterar, muterar och infiltrerar. Det finns också åtskilliga hemligheter att avslöja både i och utanför arkologin. Metaplotten kommer också att utvecklas i och med den här och kommande kampanjböcker, och jag försöker smyga in referenser och ledtrådar även i de äventyr jag skickar till Fenix.

Regelmässigt är spelet extremt minimalistiskt, men jag tänker mig att nästan vilket system som helst - Volt, BRP, Noir etc - lätt kan moddas för att passa om man vill ha något annat. Spelet är gjort för att "hackas".

Minimoni

Homelander
Så naturen är fienden till teknologin? Låter coolt, det får jag säga och jag gillar att det inte är mycket regler. Jag köper inte spel för regler längre ändå. Går det att köpa på pdf eller är det andra alternativ? Får lite avatar vibbar. Kanske inte helt rätt men ändock bra inspiration.

krank

Minimoni;n189078 said:
Så naturen är fienden till teknologin?
Spelet är i princip mitt hat mot naturen omsatt i spelform =)

Minimoni;n189078 said:
Går det att köpa på pdf eller är det andra alternativ? Får lite avatar vibbar. Kanske inte helt rätt men ändock bra inspiration.
Avatar fast tvärtom, typ. Den försökte ju sälja in något slags "god gaia-natur" och sånt gillar jag inte. Jag ville skapa ett slags anti-Avatar, där naturen är ond och jävlig och vill oss illa - "nature red in tooth and claw" - och som en av orsakerna till all världens jävelskap...

Spelets hemsida är här:
http://www.urverkspel.com/rotsystem

Om du klickar på "Produkter" så får du en lista över saker som släppts hittills, och allt går att ladda ner helt gratis i pdf-format (och ibland epub). Kostar gör det bara om man vill ha ett fysiskt exemplar.

Minimoni

Homelander
Jag gillar att betala för det jag får, så Ge mig ett PM om ett pris du anser skäligt för de produkter du hittils släppt som PDF så ska jag prata med min spelgrupp. För vi letar med ljus och lykta efter scifi spel som inte är space opera.