Nekromanti [Promotion] More than Human: The way you make me feel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För lite More than Human på sistone? Helt korrekt. Här är lite plåster på såren. Jag har inte glömt mitt superhjältespel bara för att jag mest skriver på Rotsystemgrejer och Kutulu numera.

Eftersom RasmusL nu körde äventyret The way you make me feel, ursprungligen publicerat för More than Human i Fenix #4 2013, så tänkte jag att tiden definitivt borde vara mogen för att layouta och lägga ut äventyret till allmänheten också.

Sagt och gjort.

Rasmus och hans gäng verkade ju ha haft roligt med äventyret och jag har hört bra saker om det tidigare. Det bör gå att anpassa till nästan vilket spel som helst - så länge det finns någon form av övernaturliga förmågor som kan förklara händelserna, så att säga. Men framför allt är det skrivet till kampanjvärlden 87.

Alla kommentarer är såklart uppskattade, framför allt om de är konstruktiva och/eller positiva =)

Som allt annat material jag bygger är såklart äventyret släppt med en CC-BY-licens. Slit med hälsan!

Lightshy

Hero
Måste passa på och fråga om det finns nån plan för fler äventyr? Kanske till något kommande konvent?

krank

Lightshy;n197436 said:
Måste passa på och fråga om det finns nån plan för fler äventyr? Kanske till något kommande konvent?
Just nu ligger som sagt fokus på Rotsystem och dess kommande kampanjmodul samt på Kutulu. More than Human har jag ju visserligen några äventyr till som jag själv spellett, men de finns alla sammanfattade i grundboken är jag rädd. Så det känns inte superduperrelevant att skriva ihop dem som "kompletta äventyr"... även om möjligheten finns.

Jag har gått och grunnat i flera år nu på "kampanjböcker" till 87. Det är ju tänkt som en lång kampanj, och då borde det gå att skriva "nedslag" i form av äventyr som hänger samman. Men ännu har inte inspirationen kommit.

Däremot håller vi på och påtar lite med en uppdaterad grundregelbok... Men det kommer ju inte att åtgärda äventyrsbristen tyvärr.

Konvent är komplicerat. Framför allt krävs en helt annan organisation - jag är inte supersugen på allt det jobb det innebär att först skriva ett äventyr, sedan försöka ragga spelledare och försöka se till så att spelledarna inte är superkassa, organisera med konventen etc. Jag kan säkert skriva ihop ett konventsäventyr om nån annan tar på sig det organisatoriska...

Lukas

Mannen i Gult
krank;n197451 said:
Konvent är komplicerat. Framför allt krävs en helt annan organisation - jag är inte supersugen på allt det jobb det innebär att först skriva ett äventyr, sedan försöka ragga spelledare och försöka se till så att spelledarna inte är superkassa, organisera med konventen etc. Jag kan säkert skriva ihop ett konventsäventyr om nån annan tar på sig det organisatoriska...
nu tänker jag inte hjälpa dig med det orginationska, men jag hade kunnat tänka mig ställa upp som spelledare om du skrev ett konventsäventyr

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Snygga kartor!

Det här äventyret är en fin gåta i olika tidsrymder, som jag gillar. Nu har jag inte läst igenom det sedan ett tag efter att jag ritade kartorna, men jag har en del att säga nu när du inbjuder till kommentarer av alla slag! Inom spoilertagg:

Det som däremot gör det jobbigt att läsa är att tidsloopsgåtan är presenterad som inte särskilt kritisk kvinnomisshandel i flera omgångar, som leder till ett Dark Phoenix-scenario, som är typiskt kvinnodominerat inom scifi. Det är alltid den asmäktiga kvinnan vars kraft inte går att kontrollera. Det är alltid den asmäktiga kvinnan som blir besatt somehow. Det är alltid den asmäktiga kvinnan som upptäcker sin kraft efter att ha blivit skadad på något sätt, gärna av en man som dominerar henne trots att han rimligtvis bara är en fjärt i jämförelse.

Ett sådant här äventyr behöver hanteras jävligt känsligt för att inte bara mata in i redan ganska trötta, sexistiska troper, och när jag bara läser äventyret ser jag inte jättemycket som hjälper spelledaren att göra det, annat än att det i alla fall är ganska svartvitt att misshandeln inte är Sandras fel, och att det inte framstår som något slags normalt förhållande öht. Det krävs väldigt mycket klur och tänk för att göra ett bildmanus till äventyret som inte bara visar upp kvinnligt lidande på ett okritiskt sätt, eller för chockvärdet, och det är också ett problem.

Jag tror äventyret skulle må bra av färdigskrivna rollpersoner, och av en annorlunda hantering av Ansible. Alternativt att tidsloopsgåtan, som är jättebra, flyttades till ett annat slags scenario. Det här äventyret kräver den fetaste trigger warningen av alla jag läst som du skrivit, eftersom man kastas rätt in i ett scenario som jättemånga på ett genomsnittsligt konvent kommer att ha upplevt men kanske inte vilja berätta för sitt lag att hen upplevt.
Jag tycker nu inte att det inte är bra att göra äventyr som behandlar de här ämnena, de är viktiga och behöver verkligen inte hanteras som en moralkaka, men jag tycker att det här äventyret blir för nära våldsvoyeurism för att kvala in som kritiskt behandlande av ämnena - möjligtvis känns det inriktat på en samling straighta killar som spelar, och som kan bli chockade av hur dåligt det kan gå, men det känns inte som om det ska beröra den som varit med om liknande själv.

Jag känner mig inte berörd på ett sätt som gör att det känns kul att spela igenom en situation liknande mamma genomlevde, och vid första dåliga skämt av en annan spelare eller spelledare skulle jag lämna spelbordet. Att Sandra/Ancible dessutom är en slags antagonist i sammanhanget, som ovan nämnt på ett Dark Phoenix-sätt, känns också rätt fattigt, även om jag förstår det som ett försök att se till att också Sandra får uppvisa agens i det här äventyret som handlar om en annan människas försök att frånta henne den. Tyvärr så blir resultatet mest att hon förlorar ännu mer.

Summa summarum: Tidsloopen? Amazing. I love it. Men dess framework i just det här äventyret? Hade behövt en del jobb. Jag tycker kanske inte det är värt att skriva om något i ett ändå tre-fyra år gammalt äventyr, men jag tror att framtida äventyr kan ha nytta av det!

krank

Jag håller med om det mesta du skriver. Jag tror att jag hade skrivit äventyret annorlunda idag.

Det bör kanske påpekas att det här alltså inte är ett konventsscenario överhuvudtaget och aldrig var tänkt som det. Det är tänkt att spelas av en grupp vänner som kan varandra och en SL som känner sina spelare. Det betyder såklart inte att det är problemfritt, men det finns en anledning till att äventyret inleds med just en trigger warning. Även om jag inte minns om jag hört just den termen när jag skrev äventyret.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Nä, jag nämnde konventsscenario mest för att det pratats en del om konventsscenarion in re: >HMN på senaste på forumet, in case någon mer än du orkar läsa min wall of text!

krank

Nu har jag startat en separat tråd där jag tänker lite mer kring äventyret. Hur jag resonerade, vilka mina designmål var, syften, målgrupper och så vidare. Och ett par tankar om hur jag skulle ha försökt göra annorlunda idag.