Nekromanti Speltimmen v50 2016

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,705
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,705
Location
Rissne
Jag har spelat 62 minuter av Rogue Trooper.

Det här spelet har några år på nacken. Intuitivt känns det som att det väl kom för 3-5 år sedan, men som det numera alltid är med min intuition vad gäller hur länge sedan saker hände så är jag såklart way off - spelet är tio år gammalt och släpptes från början på PC, X-box, PS2 och Wii (även om Wiiversionen tydligen dröjde tre extra år).

Hursomhelst, spelet är en tredjepersons-coverbased-shooter med inslag av stealthkilling och bygger på den klassiska 2000AD-serien med samma namn. Rogue är en genetiskt förstärkt klonad supersoldat med blå hud och vita lysande ögon; han är en del av en armé av sådana kloner och fightas för "south". Fiendearmén är "Norts" och de pratar som en blandning mellan ryssar och tyskar, typ. Spelet utspelar sig på "Nu-Earth".

Soldaterna som är Genetic Infantery, eller GI, kan om man är snabb när de dör få sina ID-chip - där personligheten tydligen också hamnar - instoppade i olika delar av andra GIs utrustning. Så när Rogues kompis Gunnar dör så får hans chip stoppas in i hans bössa, när Bagman dör får han bli ryggsäck. Just nu i spelet har Norts kidnappat min kompis Helm, och... låt oss säga att jag har en vag aning om att det kanske inte kommer att gå så bra.

Kriget man kämpar i är mellan två fläskiga, bombastiska och ganska ansiktslösa och likvärdigt dåliga sidor. Rogue Trooper-serien är ju genomgående antikrig men pro-soldater, så att säga, och det återkommer här.

Grafiken har åldrats med förhållandevis bibehållen värdighet även om man får ta till fusk-knep för att fläska upp till HD-upplösning. Kontrollerna är lite primitiva men mycket effektiva och mycket responsiva. Överhuvudtaget är jag imponerad av hur väl det här spelet åldrats.

BETYG: 90
 
Top