Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v9

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för vecka 9.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill (med ett undantag, som förklaras längre ner):

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva. Om du blivit ikryssad av någon annan och inte vill vara ikryssad, känn dig fri att ta bort kryssen och/eller ditt namn. Om du framledes vill slippa få ditt filmtittande registrerat i dokumentet, markera hela raden där ditt namn står och färga bakgrunden grå eller någon annan tydlig färg. På så vis blir det lätt att minnas att du inte vill vara med.

DEN ICKE FRIVILLIGA REGELN: INGA SPOILERS.
Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Mycket praktiskt!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har varit och sett Logan.

Jag är inte helt säker på om det är en superhjältefilm direkt, men det är utan tvekan den bästa X-menfilmen by far. Den tävlar definitivt med de bästa andra Marvelfilmerna.

Den är definitivt bättre än Deadpool. Mest för att den inte handlar om Deadpool, som ju är den klart sämsta Marvelkaraktären som finns. Hans enda egentliga positiva bidrag till världshistorien är att filmen om honom drog in ett skitlass med pengar, vilket väl troligen var det som gjorde att Logan fick ha så många svordomar och så mycket blod och explicit våld som den har.

Nå, jag vill egentligen inte prata om Deadpool, utan om Logan. Eller egentligen vill jag inte prata om den; jag vill bara säga åt er att se den. Nu. Jag vill egentligen inte ens ge er någon sammanfattning eller så. För om ni lyckats undvika trailers och så: fortsätt med det. Se filmen istället. Det enda ni behöver veta är typ:
  • Den har Wolverine som huvudkaraktär.
  • Ingen bär superhjältedräkt.
  • Den utspelar sig 2029, men det är inte postapokalyps eller så.
Okej, that's enough. Iväg och se den nu, sjas!

Nu tänker jag skriva några spoilergrejer som jag gillade.

Jag gillar alla barnen i filmen, trots att jag vanligtvis hatar barn på film. Framför allt Laura. Laura är tammefan bäst. Jag insåg inte förrän idag hur mycket jag saknat att få se en elvaåring ninja runt och sätta adamantiumklor i folk så att det låter kras, eller se samma elvaåring rulla avhuggna huvuden mot sina fiender. Hon är samtidigt väldigt sympatisk. Men aldrig patetisk. Kompetent, men sårbar. Hon lyckas till och med ta filmens enda försök till kulturkrocks-pinsamhet, när hon inte kan de sociala koderna kring besök i affär, och göra det till en riktigt bra scen.

Donald motherfucking Pierce. Det kanske inte kommer som någon överraskning att jag är helt såld på Pierce och hans Reavers i X-menserien. Jag betraktar perioden där de introducerades, med hela Mutantmassakern och perioden i australien, som bland de bästa i X-menseriens historia. Och jag älskar den här inkarnationen av Pierce. Heeeeelt rätt.

Jag har hört konstiga kommentarer om att den Caliban som är med i den här filmen inte spelas av samma person som spelade 80-tals-Caliban i X-Men: Apocalypse. So what? Han är äldre. Next question. Den här Caliban är rolig, men inte för rolig - han är det närmaste filmen kommer comic relief, men han lyckas ändå mest med att förstärks känslan av hård, karg verklighet.

Jag älskar att Xavier får svära och vara en besvärlig gammal gubbe. Utan att förlora varken människovärde eller värdighet egentligen. Hans kropp går sönder, hans hjärna går sönder, inget av det är hans fel. Jag älskar också att de inte är explicita i filmen med vad som hände i Westchester, vilka X-men som dog. Det är inte relevant.

Överhuvudtaget ett riktigt jävla fantastiskt jobb av både Patrick Stewart och Hugh Jackman när det kommer till skådespeleriet. Jävlar vad imponerad jag blev. Mimik, kroppsspråk, tonfall. Mycket känslor. Jag grät som ett litet barn flera gånger under filmen.

Och när vi snackar skådespeleri: Dafne Keen. Också jävligt bra. Och inte "för att vara 11", utan bra-bra. Inget över- eller underspel. Meslutsamhet, försiktig glädje, snorgråtande... Hon fixar allt med bravur.

Å ena sidan har jag svårt att se ett värdigare farväl av Jackman och Stewart som Xavier och Wolverine. Å andra sidan vill jag verkligen inte att de ska ta farväl av rollerna, för jag har så enormt svårt att se några andra ta sig an de rollerna och göra dem lika bra. McAvoy är bra, med någon Stewart är han inte.

BETYG: 5/5

Krille

Super Moderator
Jag har sett Vice.

Julian Michaels (Bruce Willis) har byggt det ultimata semesterparadiset, VICE, där kunderna kan göra vad de vill och leva ut sina vildaste fantasier med artificiella invånare som ser ut och uppför sig precis som människor. När en av robotarna, Kelly (Ambyr Childers), blir självmedveten och flyr så jagas hon inte bara av Julians legoknektar, utan även av kriminalaren Roy (Thomas Jane) som har gett sig fan på att stänga ner VICE.

---

Sen såg jag Captain America: Civil War, som är en fan så mycket bättre film, men den har jag ju redan sett och den gamla recensionen står kvar.

Vice är dum och förutsägbar, med logiska luckor som man kan köra en Mechagodzilla genom. Den tillför egentligen inget till robotgenren som vi inte har sett förut, och den är inte ens snygg. Enda orsaken till att jag såg den var att det just vid tillfället var det enda vettiga att se på kabelkanalerna medan jag väntade på att Captain America: Civil War skulle börja och inte orkade flytta på mig för att skriva rollspel medan jag väntade.

Inte ens Bruce Willis kan rädda filmen, trots att han gör ett hyfsat jobb som skurk.

Rhodryn

Hero
Så jag gick ju och såg Logan jag också.

Ville se den i onsdags igentligen, men min vanliga favorit sitplats som jag brukar sikta på var redan tagen (rad 4, plats 75, right smack dab in the middle på både höjden och breden bildmässigt sätt, och större stol, två egna armstöd, två (!!!) dryckes hållare, och benrum så man kan nästan ligga ner i stolen... XD ), så det blev idag (torsdag) istället... XD

Och jag kan inte mer än hålla med Krank. Jag är i närheten utav 99.99% säker på att detta är antagligen den bästa X-Men baserade filmen som har gjorts än så länge. Och att den ligger helt klart där uppe bland de bästa Marvel baserade filmerna som gjorts. Jag skulle nog inte vilja säga att den är bäst bland alla Marvel filmer, för det är en helt annan typ utav film än vad något som en Avengers eller GotG eller Cap Am film är. Vilket gör att det känns nästan som att det skulle vara orättvist mot både Logan filmen och mot de mer traditionella Marvel superhjälte filmerna att sätta dem emot varandra. Och för mig så är jag totalt ok med att helt enkelt låta Logan dela top platserna, utan igentligen inbördes ordning, med de bästa mer traditionella Marvel superhjälte filmerna.

Filmen förtjänar TOTALT sin åldersgräns. Det är inte en barnvänlig film (beror ju så klart på personen i sig)... den visar helt enkelt verkligheten utav Wolverine och och vad hans "grej" är. Jag menar... 6 stycken ca 25cm långa hypervassa klor, som någon med den skicklighet som Logan har använder för att... ja... potentielt förkorta livet på de som finner sig på fel ände utav dem. Denna filmen visar på många sätt och vis verkligheten utav detta. Det får mig helt klart att tänka på en grej som Logan ofta har sagt i serietidningarna: "I'm the best there is at what I do. But what I do best isn't very nice."

Jag säger som Krank... se den.

Spoilers i spoiler tagen så klart... so beware, ye who enter here.
Jag hade också ett par ögonblötande tillfällen i filmen. Och delar av det tror jag definitivt har med att göra att Wolverine har delat på min nr 1 favorit Marvel karaktär sedan 1992 när jag började kontinuerligt läsa Marvel serietidningar (den andra karaktären är Death's Head/Death's Head II). De andra delarna är ju helt klart att Hugh Jackman har personifierat rollen mer eller mindre ypperligt i ~17 år nu, så att chansen att vi kanske inte kommer få se honom i rollen igen är oerhört synd... men man måste väl sluta någonstans.

Jag effekterades inte lika mycket utav Xavier dock, vet inte varför... men även där tycker jag det är synd att vi kanske inte kommer få se Stewert i rollen igen, för han har varit minst lika ypperlig i sin skildring utav Professor X. Jackman och Stewert har helt enkelt varit de perfekta personerna att spela sina roller... precis som t.ex Robert Downey Jr's skildring utav Tony Stark, eller Chris Evans som Steve Rogers... och kanske Tom Holland som Peter Parker (får se nu i sommar hur det blir med det)... med flera.

Men... om där var en film som Jackman/Logan/Wolverine, Stewert/Xavier/Professor X, skulle potentielt permanent lämna oss... så är Logan den perfekta filmen att göra det med... tack vare den magnituden utav kvalitet som Logan har.

Sedan jag såg trailern första gången (när det nu än var)... så har där varit en scen som jag har gillat starkt... och det är när Donald Pierce försöker övertyga Laura, X-23, att sluta. Och då tänker jag specielt på när han säger "No" till henne ett flertal gånger. Specielt det andra "No"-et som han säger. För där är en svajning i hans röst när han säger det. En svajning som för mig bär med sig an oändlig mängd med känslor från karaktären. Där han vet vad som är på väg att hända, han har sätt det förr, och han är nog i närheten utav att skita på sig... för jag är övertygad om att Laura (i filmen i alla fall) är direkt orsak till varför han har en mekanisk underarm och hand. Så när hennes klor börjar komma ut i den scenen, så börjar kanske Donald få flashbacks till senaste gången, varpå hans "No" svajar i någon typ utav rädsla eller något. XD

Introduktionen utav X-24... ja... det kom som en chock på många sätt och vis. Först så hade jag inte ens en aning om det... jag hade aningar om att en X-24 kanske skulle dyka upp, utefter några utav de scenerna på labet i Mexico där man såg den coden... men att det skulle vara en rakt av klon utav en yngre Logan fanns inte ens i mina tankar, trots att X-23 ju så klart är en klon också. Och hur de introducerade X-24 var... totalt minnesvärt. För det var inte förrän Charles själv kom fram till att något var fel, som jag kom på att något var fel. Vet inte om det bara var jag som missade någon hint till att det inte var den riktiga Logan stod där i mörkret innan reveal'en, så att jag missade att något var fel... men oavsätt vad, så blev det en oerhört stark scen. Och så fort jag förstod vad det handlade om, vem X-24 var, så höjdes hotet mot huvudkaraktärerna drastiskt. En Wolverine i sin "prime", i ett stadie i närheten utav bärsärkagång, är trots allt inget att leka med.

Där är mer jag skulle kunna skriva, men jag lämnar det vid det här för nu, och kanske skriver mer senare.
Jag kan inte ge Logan något annat an en 5/5 i betyg.

Det betyder visserligen att jag har givit ett högre betyg på Logan än vad jag har givit på någon annan film än så länge i dessa trådarna (inklusive de Marvel filmer som jag placerar Logan tillsammans med). Men det beror mest på att jag har sakta men säkert börjat bli mer ok med att sätta en 5/5 i betyg när skalan är så här liten... för jag har alltid haft svårt med att ge högsta betyg till någonting över huvud taget, så med en skala på 0/1-5, så har jag allt som oftast bara givit 4.5/5 som högst oavsätt hur bra jag har tyckt en film har varit. Så där är nog en del filmer som jag borde gå tillbaka och kanske "fixa" deras betyg... men kommer nog mer lämna det till när jag ser filmerna igen, och då eventuelt kanske skriver om filmerna här igen i framtiden. Men som sagt, hädanefter så finns det en större chans att jag kommer sätta 5'or på fler filmer.

Sen såg jag något nu i natt medan jag skrev detta... en artikel från någon internet sida från en ca vecka sedan, där Hugh Jackman hade tydligen sagt att han hade kanske fortsatt spela Wolverine för några filmer till om där hade funnits en möjlighet till någon typ utav crossover med Avengers... o_O Gah... the possibilities that could have been!!! XD

Sen en sista grej som inte har med Logan att göra alls. När jag gick in på bion för att hämta min biljett så såg jag en stor plast triangle monter-display-3D aktig grej för Ghost in the Shell. Varpå jag tänkte "Oh yeah... den ska ju komma snart också..." Så efter jag fått min biljett så frågade jag när den filmen skulle börja visas, varpå tjejen back disken försvann bort och hämtade ett A4 papper som hon sen kollade igenom för infon. Och efter en handfull, eller tre, sekunder så tittar hon upp och säger att utefter den informationen hon kunde se så kommer Ghost in the Shell INTE gå på bio i min stad... och att det såg ut som att den närmsta stan som kanske skulle visa den var Kalmar... vilket är rätt jävla långt ifrån Kristianstad för att se en film. o_O

Hon sa visserligen att den kanske skulle komma senare till stan, men hon viste ju inte pga att det inte fanns med på A4'at... men ändå... när jag hörde att det inte såg ut som den skulle visas här så flög ett kraftigt förvånat "Whhuuuuuaaaaaat!!!" igenom min skalle, följt utav "Men varför fan har de en gigantisk ca 1.8 hög display som promotar filmen om de inte tänker ens visa den?!" XD Jag antar jag får vänta och se vad som händer med det, för jag vill verkligen se Ghost in the Shell... men jag har haft tankar på att emaila SF och fråga om det. XD

Jaja... nu har jag hållt på i över 2 timmar med detta inlägget, min hjärna känns slö... och klockan är 3:13 på natten... så det är väl dags att gå och lägga sig. XD

Oh yeah... reminder... SE LOGAN! Den är jävligt bra!!! :D

Jocke

Man med skägg
Jag passade på att se om klassikern Monty Pythons galna värld, eller Monty Python and the Holy Grail som den oftare kallas. Eller jag kallar den nog oftast för Quest for the Holy Grail - som filmen alltså inte heter på nått språk. Jag har sett filmen många gånger när jag var ung och formbar, men jag tror inte att jag har sett den sen jag flyttade hemifrån i början av 00-talet.

Så upp till 16 år senare, hur står sig denna klassiker av humorklassiker? Är det fortfarande roligt?
Ja. Det är en av de tre roligaste filmer jag har sett, tillsammans med Picassos Äventyr och Zoolander (nu är det Zoolander jag inte har sett på väldigt länge, säkert 10-12 år sen). En del repliker hade jag glömt, men egentligen satt jag och min kompis mest och sa replikerna i filmen och skrattade, samtidigt som hans knappt halvårsgamla dotter tyckte att det var kul att vi turades om att hålla henne och skratta.

Alla blev glada. Det var så bra som man kunde hoppas.
5 av 5.

Bolongo

Herr Doktor
Var också och såg Logan idag. Kan egentligen inte tillägga så mycket till de tidigare talarna just nu. Den är bra. Se den.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har precis sett The Last Stand (2013) där Arnold är småstadssheriff och Peter Stormare är skurk. Det pangades, och var nån lite fin scen och folk drog lite oneliners och birollerna var rätt sköna. Det var trevligt.

Tre jätterevolvrar av fem på den krankiska skalan.