Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v28

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v28.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har nu också sett Spiderman: Homecoming.

Och det var ett jävla gnäll på vissa.

Såhär va: Det finns ingen anledning alls till varför en filmatisering ska behöva hålla sig precis till sitt original. Faktum är att det nästan alltid blir pannkaka när man försöker. En serietidning är inte en film, nämligen, och en film är inte en serietidning.

För egen del tycker jag om när saker uppdateras. När de får vara olika. I gammal berättartradition var det knappast så att varje återberättande var identiskt. Varje berättare ändrade, lade till, anpassade.

Det här är en bra Spidermanfilm. Filmskaparna insåg troligen att den perfecta castingen av serietidningens originalinkarnationer redan gjorts - ingen Jonah eller May kommer någonsin att vara bättre än de i Sam Raimis version av spiderman - och såg chansen att skapa en cast som *le gasp* inte är kritvit som snö.

Så. Highschoolungdomar. May är ung. Liz är afroamerikan. Ned är asiat och tjock. Överhuvudtaget har casten fått sig en mycket välbehövlig uppdatering från den inkarnation de fick när vita män satt och skrev serier för vita yngre män.

Så.

Jag tycker om storyn. Det som drar ner den är väl pinsamhetsinslagen, men det är tydligt att de går efter något slags känsla av Saved by the bell-stuket av pinsam highschoolkomedi. Och det funkar faktiskt.

Jag tycker om att de knyter an till Stark och Avengers, och jag tycker att det sker ganska lagom mycket. Peter har trots allt varit med om något monumentalt, och den här filmen är en rätt schysst resa för honom, knutet till just det. Att gå tillbaks hem till vardagen efter att något skithäftigt hänt.

Jag tycker om Vulture. Det här är den bästa Vulturen. Begriplig motivation, en bra klassanalys. Han har många goda poänger, det har han. Jag gillar.

Jag tycker om slutstriden och hade inga större problem att hålla reda på vad som hände. Eller för all del, perfekt koll hade jag väl inte vid exakt varje ögonblick men det tycker jag inte heller man ska ha i en fightscen av det här slaget. Jag störde mig inte ett dugg.

Ja, jag har egentligen inte så mycket att klaga på. Ävndå är det något som håller mig från att sätta fullt betyg. Vill jag inte se om den här i morgon?

Jo, vid närmare eftertanke och lite soulsearching så vill jag nog faktiskt det. Det här är en solid och jävligt bra superhjälterulle, och jag skulle nog kunna se den imorgon bara för att få återuppleva framför allt Keatons performance som Vulture.

BETYG: 5/5

Krille

Super Moderator
Jag har sett Monkey King: Hero is Back.

Ståryn om kung Markatta som jävlades med gudarna och snodde världens pelare och odödlighetspillren blir liksom inte gammal. Men den var 500 år före den här filmen. På grund av sin fräckhet har gudarna spärrat in Sun Wukong, kung Markatta (Jackie Chan) i en grotta för all evighet.

Men evigheter är korta: när den Onde Herren (Feodor Chin) skickar sina troll för att stjäla barn så att han också kan bli odödlig lyckas Liuer (Kannon Kurowski) fly undan tillsammans med ett litet flickebarn. Liuers mästare (James Hong) tappas bort helt, men Liuer jagas av trollen in i en grotta, där det finns en apkung inspärrad, som Liuer råkar släppa fri.

Och tur är det, för Liuer har fortfarande troll efter sig, och det finns stenväktare och drakar och fler troll, och förstås den Onde Herren som fortfarande vill bli odödlig.

Fast Sun Wukong har inte lust.

---

Den här känns som en billig Pixar-kopia. Den var underhållande för stunden, men är rätt splittrad. Å ena sidan är Liuer filmens huvudperson, men å andra sidan är Sun Wukong så jävla episk att han stjäl showen precis jämt. Det är också Sun Wukong som har någon form av karaktärsutveckling.

Animationerna är inte helt jättevackra heller, framförallt rökeffekter. Och övriga effekter täcker handlingen så tjockt att man inte ser vad som händer. Fajterna med troll funkar dock.

Så, eh, inte världens bästa film. Den har sina värden, men den är ingen höjdare direkt.

Åh, just det, den är kasst dubbad också.

Rhodryn

Hero
Jag såg ju "Spider-Man: Homecoming" för en vecka sen nu... förra måndagen då ju. Pga en kombination utav att jag kände jag behövde lite tid att tänka på filmen (en ca 2 dagar eller så), och att jag där efter helt enkelt inte kände för att skriva forums inlägg och sådant (händer ibland att jag nästan helt försvinner från de forum jag går till under några dagar... eller månader... XD )... I alla fall, pga det så är det nu en vecka senare. XD

Jaja... så här nu en vecka senare efter jag såg filmen så kan jag säga att jag gillade filmen starkt, och ur min mening så är detta helt klart den bästa Spider-Man filmen som har kommit ut i dagsläget.

Jag gillade karaktärerna som var med, och skådespelarna tyckte jag gjorde ett bra jobb... och specielt då Tom Holland som Peter Parker och Spider-Man (där jag ju helt klart tycker att Holland stämmer överens med både bilden utav vem Peter Parker är för mig, och med bilden jag har utav vem Spider-Man är för mig också), och Michael Keaton som Adrian Toomes och Vulture (helt klart den bästa skildringen utav den karaktären tycker jag). De två var helt klart de besta bitarna med filmen.

Utöver dem så gjorde ju RDJ sin normalla grej som han brukar göra ju också, med Stark/Ironman (vilket ju alltid är både bra, och roligt... även om jag tycker att filmen hade nog kunnat klara sig minst lika bra utan honom)... men jag gillade nog faktiskt mer Jon Favreau's bidrag till filmen, mer än RDJ's. Har nog inget specielt att säga om de andra skådespelarna, de gjorde sitt jobb bra, tog inte fokusen ifrån de "viktiga" karaktärerna, etc.

Story gjorde vad den skulle för mig. Såg inga specielt dåliga cgi grejs i filmen heller (jag ser ju relativt lätt vad som är cgi och inte i de flesta fallen... men jag har också en högre tolerans för cgi än vad de flesta andra har).

Där är bara en enda grej som jag har ett faktiskt problem med när det gäller filmen... och det är den grejen som gjorde att jag kände jag behövde tänka lite extra på filmen för att komma fram till vad jag tyckte... det är en så pass stor grej för mig att jag har sedan förra måndagen grunnat på om jag vill ge filmen en 5/5, eller en 4.5/5 pga den grejen. Dock så kommer jag få ta det i en spoiler tag, eftersom en liten del av det antagligen går in lite på spoiler grejs för filmen.

Problemet jag har är hela den här biten med avsaknandet utav Uncle Ben, men specielt att det tomrummet har för närvarande blivit fyllt utav Tony Stark.

Uncle Ben, och hans död, och "With great power comes great responsability", är en oerhört viktig del utav Peter Parker/Spider-Man's liv... det är den händelsen, och de orden, som gör Peter Parker och Spider-Man till den han är... som motiverar honom att göra vad han gör, hjälpa de han kan hjälpa, etc.

Den scenen i filmen som jag kände av den här avsaknaden utav Uncle Ben som mest, och störde mig mest på vad de ersatte det med, var när Vulture fångade Spidde genom att ha sönder byggnadens pelare, så att taket föll ner så Spidde var fast under bråtet.

När han ligger där, fast under allt det bråtet, i all hans förtvivlan och rädsla och allt pga att han sitter fast, så tänker Spidde på när Stark säger till honom något i still med "If you're nothing without this suit, then you shouldn't have it" (tror jag det var I alla fall... i vilket fall som helst, så var det något som Tony sa)... varpå Spidde ju då börjar kämpa för allt han är värt för att ta sig loss.

Det är ju en rätt stark scen ändå, med Peter som försöker bevisa för sig själv, och Stark, att han har vad som krävs för att vara en hjälte, att han har vad som krävs även utan dräkten som Stark bygt honom, mm. Men jag tycker att scenen hade varit mycket mer kraftful om det hade varit Uncle Ben, hans död, och hans ord till Peter, som Spidde hade tänkt på där istället. Det mer än något annat tycker jag hade vissat på varför han bl.a bestämmer sig för att stoppa Vulture trots att han hotade Peters nära och kära, till vad som motiverar honom att ta sig igenom alla hinder för att stoppa Vulture... för att inte bara vara en åskådare som låter boven fly så att denne senare kanske dödar någon.

Jag tycker helt enkelt inte att Tony Stark är någon som kan ersätta Uncle Ben på det sättet. Och om man tittar på Peters/Spiddes grund, och matar in antingen Uncle Ben eller Tony Stark som en av de viktigaste ingredienserna i den grunden för vem Peter/Spidde är... så kan jag se en potential för två olika versioner utav Peter/Spidde då. Jag menar... tänk er en Peter/Spidde med den moraliska kompassen som Tony Stark har... det känns helt fel för mig.

Jag förstår varför de gjorde det så här istället... vi har fått se hans origin story 2 gånger redan med ca 10 års mellanrum (2002 och 2012)... så många hade antagligen varit rätt utråkade över att se det ytterligare en gång bara 5 år efter den senaste. Men jag tycker fortfarande det är synd att det inte är med i filmen, efter som det är en så viktig person och händelse för honom.

Sen är där ju inget som säger att det inte har hänt redan, men att de bara inte pratat om det än i filmerna. Och där är inget som faktiskt säger att vi inte kommer få se det i framtiden heller... det är ju helt möjligt att vi kanske kommer få se nån flashback eller något i de kommande Spidde filmerna, det är ju inte uteslutet. Och förhoppningsvis så kommer vi få det.

Det känns bara lite synd just nu att en så pass viktig händelse blev helt utesluten ur filmen (det nämns aldrig... och det närmsta vi kommer är en scen där Peter/Spidde säger något om att Aunt May har redan gått igenom allt för mycket... vilket ju är så vagt det kan bli), och för närvarande utesluten ur Peters/Spiddes motivation för varför han gör vad han gör. Och jag känner så specielt eftersom jag ju tycker att Tom Holland är i närheten utav helt identisk med den bilden jag har i min skalle utav vem Peter Parker och Spider-Man är.

Som jag sagt innan så tyckte jag ju inte att Tobey Maguire passade som varken Peter eller Spidde (även om jag gillade filmerna)... och tyckte ju då att Andrew Garfield inte passade som Peter (han var för "cool" för att vara Peter Parker), men vars Spidde kändes nästan helt rätt (åter igen, så gillade jag de filmerna också)... så att när jag tillslut får en skådespelare som passar totalt i rollen som både Peter, OCH Spidde, så försvann helt plötsligt den absolut största grejerna till vem han är, och varför han är den han är. Gah... so annoying! XD

Det får mig också att tänka på Gwen Stacy, och att vi antagligen inte kommer få se den karaktären med Tom Holland heller (var ju bara 3 år sedan)... vilket jag tycker är oerhört synd. För hennes död är ju också en sån där händelse i Peters/Spiddes liv som sätter rätt djupa spår i honom... pga hans medverkan i hennes död när han försökte rädda henne.

Jaja... nu har jag babblat på oerhört mycket... :p

Så... med allt detta sagt... så jag gungar fortfarande på mellan en 4.5/5 till en full 5/5 i betyg för filmen. Det känns nästan som att jag kommer behöva se filmen några gånger till innan jag kan bestäma mig... men att jag antagligen kommer behöva se de två nästa Spidde filmerna (har för mig det var sagt att de siktade på en triologi här... nr 2 har de för närvarande siktat på till 2019) innan jag helt kan bestämma mig.

Rent preliminärt så kommer jag ge Spider-Man: Homecoming ett betyg utav: 5/5*... så jag har åtminstone get den något (och för att det är ju trots allt bara en enda grej med filmen som jag har lite problem med, som gör mig osäker... resten utav filmen är guld värt ju! ... )... men med tilläget: *Jag förbehåller mig rätten att ändra mig, och betyget, vid ett senare tillfälle när jag smält filmen mer, och/eller efter jag sett de kommande Spidde filmerna. XD

Rhodryn

Hero
Spider-Man: Homecoming var ju inte den enda filmen som jag såg förra veckan, såg en annan film på Onsdagen.

Jag såg: Passengers

Sci-Fi har alltid varit en av mina favorit genrer... specielt i film och tv-serie format. Så rent så på papperet så passar denna filmen mig helt... och... i praktiken så passade mig filmen också... för jag gillade det mesta som jag såg med filmen.

Jag håller delvis med andra på forumet om vad de sa om de lite negativa delarna med filmen... men jag störst inte lika mycket alls (och inte alls i vissa fall) utav de grejerna... så som helhet så gillade jag filmen.

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Jennifer Lawrence som skådis, och jag kan nog inte säga att denna filmen förrändrar den tanken för mig heller (hon är ju bra på vad hon gör, jag kan se det... men jag personligen får inte något ut ur henne som skådis). Chris Pratt dock gillar jag som skådis, och denna filmen förrändrar inte heller den tanken för mig när det gäller honom.

Tror inte jag behöver säga särskilt mycket mer om filmen igentligen... den gav mig mer eller mindre vad jag ville ha, den såg rätt bra ut, och där var inget som drog mig ut filmen.

Så jag ger Passengers ett betyg utav: 4/5.

Bolongo

Herr Doktor
Som svar på Rhodryns spoiler-kommentar om Spindelmannen: Hemkomsten.

Jag kan hålla med om att det är litet synd att Ben inte är med. Jag förstår också till 100% varför de inte vill visa vad som hände - det blir uttjatat. De kan utan större svårighet förutsätta att alla i publiken är med på den delen av historien - om någon stackare av någon anledning inte känner till det, borde hen ha en kompis som kan förklara... eller så kan de googla det. Men jag tycker ändå att filmen kunnat kosta på sig tydligare referenser till det i dialogen - jag menar, de utgår uppenbarligen från att det hänt, och att det haft en stor effekt, så det kanske kunde nämnts någon gång mer.

Rent allmänt tror jag att de kommer att hålla sig helt borta från alla karaktärer som haft en stor roll i de tidigare filmerna. Sedan jag skrev mina första kommentarer har Feige klargjort att Michelle inte skall föreställa Mary Jane, hon bara kallas MJ hon också, som en slags blinkning till fansen. Så jag tror att åtminstone de närmsta filmerna kommer att undvika Gwen, MJ Watson, JJ Jameson, the Osborns, Doc Ock, Sandman, Lizard, Electro och Rhino. Venom skall ju få en egen film, där han INTE träffar Spidde. Betty Brant återanvände de, men i en väldigt liten roll.

Så vilka skurkar kommer vi att få se? Tja, ovanligt nog dödades ingen denna gång, så Vulture, Shocker och Tinkerer kan alla komma tillbaks, och vi har ju fått starka hints om Scorpion. Om man sedan får drömma... av de ursprungliga SInister Six är de enda som aldrig synts på en bioduk Kraven och Mysterio. Jag tror de båda går att göra något kul med. Men den allra största önskedrömmen: en crossover som låter Vincent D'Onofrio dyka upp som Kingpin.

Pilzefrau

hon/henne
Pga moraliskt förfall var min dygnsrytm skev efter dekadent festande i helgen, så natten till måndag såg jag The Man From U.N.C.L.E. när jag inte kunde sova. Den var rätt kul! Jag gillade alla de tre huvudrollerna (Napoleon, Gaby och Illya) som hade olika typ av charm och roligheter. 3 på kranks betygsskala.