[Agency] X-moduler. Funkar det här?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Agency är det projekt jag just nu skriver på när jag egentligen borde skriva på något annat. Mitt flyktprojekt, eller mitt prokrastinationsprojekt om man så vill.

Agency är i grunden ett ramverk – ett gäng spelledartekniker för att köra kampanjer där rollpersonerna är agenter som på uppdrag av en Byrå undersöker brott och mystiska händelser relaterade till en Avvikelse. Det finns trots allt rätt stora likheter mellan att spela agenter som undersöker fall relaterade till utomjordingar och att spela agenter som undersöker fall relaterade till superkrafter, eller psykiska parasiter, eller inkräktare från en annan dimension, eller tidsresenärer. Man har en Byrå, man har tekniker för att undersöka saker, man besöker brottsplatser, man letar och tolkar ledtrådar och så vidare.

Mitt mål är att kunna ge ut Agency, och sedan kunna ge ut "moduler" till spelet, som bidrar med det där som gör respektive spelvärld unik – aliens eller tidsresenärer eller vad det nu är. Tanken är att detta ska låta mig fokusera på det roliga, och inte behöva upprepa vissa grejer i flera olika spel jag skulle vilja skapa.

Nu har jag skrivit ett kapitel till Agency, och eftersom det verkade roligast så skrev jag kapitlet om att skapa egna moduler först.

Här är dokumentet. Det är nio sidor långt, och det består mestadels av punktlistor.

Grundtanken här är ett slags fraktalt skapande – man börjar med en idé, och genom att "packa upp" den idén så skapar man en modul, och genom det man bestämmer när man kommer på modulen så får man det man behöver för att kunna skapa en kampanj, och genom det man bestämmer när man kommer på kampanjen så får man det man behöver för att kunna förbereda enskilda äventyr/uppdrag.

Det jag skulle vilja fråga er om är: Tror ni att det här funkar? Om ni skummar igenom kapitlet om X-moduler (som kanske bara kommer kallas "Moduler" framöver), verkar det vara ett användbart verktyg för att låta spelledare komma på saker? Är sådana listor inspirerande eller störande? Ger de nya tankar eller är de bara självklarheter?

Om ni har tid att läsa mer detaljerat i kapitlet uppskattar jag såklart alla kommentarer på själva texten också. Allt från strukturella grejer till språkliga. Skriver ni kommentarer i dokumentet och är inloggade, så får ni givetvis credd i slutprodukten sen.