Så ska det naturligtvis vara. Normalt skulle jag vilja att detta styrdes av regelmekaniken, men i just det här fallet känns det mer rätt om det är äventyret och spelledaren som sköter det. (Om rollpersonerna gör såhär, då gör Dracula såhär.)Krille;n92919 said:Jag skulle vilja ha en stegrande tempo-mekanism, kanske typ det som krank har i Evolutionens barn, eller hot och fronter i Apocalypse World. Tempo och tajming är rätt viktiga ingredienser i klassisk skräck. Dracula är inte så intresserad av dig till en början och ser dig inte som ett hot, men allt eftersom du listar ut mer och mer om Dracula så blir du farlig och då hamnar direkt i hans fokus och horder med vargar och undersåtar kommer och köttar dig. Då blir plötsligt nödvändigheten av en lösning mer påträngande.
(Varför tycker jag så? För att jag ibland vill att reglerna styr vad som händer. I ett spel som Apocalypse World vill jag bli överraskad, och det blir mer överraskande om man inte kan planera fiendernas handlingar. I ett skräckspel är stämningen viktigare än att även spelledaren ska bli överrkaskad, och då är det bättre om spelledaren får fria händer att göra det som känns mest stämningsskapande eller otäckt. Naturligtvis skulle spelledaren kunna ignorera reglerna, men då är det en effektiv shortcut att aldrig skriva dem istället. )