Nekromanti Serierecensioner Januari

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,972
Location
The Culture
Det är ett nytt år, och jag tänkte läsa lite serier även det här året. I den här tråden ska man göra på det här viset:

1) Läs en serie
2) Skriv i den här tråden vad du tycker om serien

Jag inleder med:

THE PRIVATE EYE av Brian K Vaughan och Marcos Martin

The Private Eye publicerades ursprungligen som en nätserie på någon betaltjänst, men har nu kommit i ett samlingsalbum. Det är en avslutad historia med tio kapitel. Låt oss börja med själva boken. Den har hårda pärmar (om du är Dante -- ersätt den termen med den korrekta i ditt huvud) i ett liggande format, ungefär 20 cm hög och över 30 cm bred, och är otroligt snygg. Om jag inte hade förhandsbeställt den hade jag köpt den så fort jag såg den ändå.

Själva storyn utspelar sig i Los Angeles 60 år in i framtiden. Någon gång ungefär idag så kollapsade internet och gjorde alla människors information tillgänglig för alla andra, vilket förstörde de flestas liv och fick mänskligheten att ompröva sin syn på anonymitet. Seriens nutid har alla vuxna människor en eller flera hemliga identiteter och går runt maskerade mest hela tiden. Internet finns inte längre och privat information är svår att komma över. Huvudpersonen är privatdetektiv och ägnar sig åt att söka upp sådan information, trots att det är olagligt. Eftersom han är en privatdetektiv, trots att han går klädd i en osynlighetsmantel från Harry Potters överskottslaget istället för en fedora och trenchcoat, så blir han kontaktad av en mystiskt kvinna som vill att han utför ett märkligt uppdrag. Sedan följer snokande, mord, skottlossning, biljakter och konspirationer -- allt som man kan förvänta sig från genren. Och det är helt fantastiskt bra!

Teckningarna är relativt enkla, men mycket dynamiska, speciellt i actionscenerna. Framtidsvärlden och befolkningens konstiga masker är läckert designad och färgglad. Storyn trampar gaspedalen i bottnen tidigt och håller hela vägen in i målet. Det är är en riktigt bra serie. Köp den och läs den! Tyvärr är prislappen $50. Har du inte $50 rekommenderar jag att du säljer din lillebror eller din ena lever eller något annat du inte behöver och köper det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,972
Location
The Culture
Nu har jag även läst:

DESCENDER 1: TIN STARS av Jeff Lemire och Dustin Nguyen

Någon gång långt in i framtiden har mänskligheten spridit sig över galaxen och lever i sann Star Trek-anda i harmoni med andra intelligenta rymdvarelser. Då dyker plötsligt ett antal robotar, stora som planeter, upp, attackerar oprovocerat och dödar miljarder. Sedan försvinner de. Eftersom människorna (och andra intelligenta rymdvarelserna) inte är bättre än människor (eller andra intelligenta rymdvarelser) tycker de att det därefter är logiskt att utrota sina egna robottjänare.

Tio år senare vaknar en liten pojkliknande robot som är designad för att vara lekkamrat åt ett barn upp på en avlägsen gruvkoloni. Tyvärr för honom innehåller hans maskin-DNA någonting som skulle kunna svara på var de enorma mördarrobotarna kom ifrån, så alla vill ha tag på honom. Och tyvärr är de flesta grupperna som vill ha tag på honom inte speciellt trevliga.

Strukturmässigt påminner serien en hel del om Saga. Den rör sig ständigt framåt, bygger gradvis upp världen och avslutar varje episod med en cliffhanger. Den är tyvärr inte lika bra som Saga, men det är det inte mycket som är. Bra är den i alla fall hittills. Jag kommer definitivt att köpa nästa album när det kommer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
TV-serien Lucifer fick mig att plocka fram mina gamla Luciferseriealbum (som TV-serien "inspirerats" av).
De gamla albumen är 11 till antalet. Ska man köpa dem idag finns de istället samlade som 5 st omnibusalbum (med samma innehåll).
Lucifer är en spin-off från Neil Gaimans Sandman, där Lucifer Morningstar sa upp sig och gav helvetets nycklar till Morpheus, som i sin tur gav nycklarna till två änglar: Remiel och Duma.

Lucifer är skriven av Mike Carey och Gaiman skriver så här i förordet till första albumet:
"Mike Carey's Lucifer is even more manipulative, charming and dangerous than I could have hoped."

Serien berättar vad som händer med Lucifer efter han lämnat helvetet.
Nu driver han nattklubben Lux i Los Angeles tillsammans med den enda personen som han tagit med sig från helvetet: Mazikeen som är en lilim (barn till den första kvinnan Lilith och en demon (i Mazikeens fall en ormdemon)).
Bara för att Lucifer sagt upp sig från helvetet betyder det inte att han lämnat hetluften. Många vill kontrollera honom och ha honom på sin sida, men han är inte den typen som låter sig manipuleras och är snart högst involverad i både himlens och helvetets öden, utan att någon annan riktigt vet på vems sida han står (han står självklart bara på sin egen sida).

I början av serien blir Lucifer "spådd" och dessa spådomar återkommer sedan genom större delen av serien som plot hooks. Lucifer måste hela tiden använda sig av sin intelligens - men han är på "Sherlock Holmes"-nivå och något av det bästa med serien är att se hur han hela tiden lyckas komma ut på topp ur de mest komplicerade situationer.

Serien består av flera sammanhängande fantastiska berättelser som tar en med på en resa genom tid och rum. Och ibland även bortom dessa. Även om detta är Lucifers egen serie får vi följa och lära känna flera av de personer som han omger sig med. Det gör att tempot växlar mellan det stora och lilla. Ibland står bokstavligen hela universums framtid på spel och ibland får vi se hur Lucifer hjälper en flicka att bli gudinna över alla igelkottar med den kommentaren:
"I thought I was beyond being surprised, but no. That's the most grotesque and ridiculous suggestion I've ever heard. And yet perhaps... that's one of it's strengths. If you're going to have gods, you might as well have farcial gods that command no respect... that brings the whole concept into disrespute."

Tecknarstilen varierar kraftigt från story arc till story arc, men jag tycker att man alltid lyckas välja tecknare vars stil passar till berättelserna.

En sak som jag verkligen tycker om med serien är att den faktiskt har ett riktigt slut och inte är en evighetsserie.
Sammanfattningsvis är det här en av de bättre serierna som finns. Jag ger den betyget 9/10.
 
Top