Nekromanti Gödels Drakar&Demoner

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Det finns en tråd som heter "Schrödingers Drakar och Demoner", som efterlyser åsikter om hur en moderniserad BRP (-ish) klon (Fantasy) borde se ut.

Stackars Erwin Schördinger blir inblandad i allt...

Men hur skulle Kurt Freidrich Gödels BRP-klon se ut? Matematiskt briljant men extremt invecklat förmodligen...

Här är mitt förslag:
* Grundegenskaperna (alla 24) slås med 16T4, resultatet delas med e (Eulers tal, ~2.71828).
* Grundegenskaperna noteras hexadecimalt.
* Alla tärningsslag för färdigheter slås med 1T1000. OCH en 1T100 - för att få två decimalers noggrannhet.
* Slå under färdighetsvärde/grundegenskapsvärde etc för att lyckas, men perfekt slag ges på alla tärningsresultat som, delat med färdighetsvärdet, ger ett primtal.
* Inga klasser! (Duh!)
* Ankor, spelbara
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,250
Location
Stockholm
Den här kickstartern skulle jag backa med ca 93.4% sannolikhet.

Annars är väl det viktigaste med Gödels Drakar och Demoner att regelsystemet är inkomplett.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Zenons Drakar och Demoner: Du måste slå ett färdighetsslag för att avlossa pilbågen. Sen ett när pilen kommit halva sträckan. Sen ett när det kommit hälften av halva sträckan. Sen när det...

Den tidiga Wittgensteins Drakar och Demoner:
1 Reglerna är allt som är fallet
1.1 Reglerna är totaliteten av alla delreglerna, inte av utfallen av tärningar
1.11 Reglerna bestäms av delreglerna, och av att de utgör samtliga delregler
...
7 Därom vi icke har regler, måste vi slå tärning

Den sena Wittgensteins Drakar och Demoner: En exakt BRP-klon, med tillägg av ett magiskt föremål. En liten (magisk) ask för skalbaggar, som är sådan att ingen magi kan utröna om innehållet verkligen ÄR en skalbagge eller ej. Ingen utom ägaren av föremålet vet det.

Bertrand Russells Drakar och Demoner: Du kan vara alla klasser, som inte är medlemmar av sig själva.

Nelson Goodmans Drakar och Demoner: Klasserna "tjagiker" och "maguv".

Jeremy Benthams Drakar och Demoner: största möjliga skatter, åt största möjliga äventyrargrupp.

Karl Marx Drakar och Demoner: Alla Hammare och Skäror är +1 magiska vapen.

Heideggers Drakar och Demoner: Viljan att rulla tärning skapar en till-tärning-varo, som alienerar spelaren från immersionen, eller i-världen-varon, genom att spelaren blir medveten om spelet som historia (Geschichte) vilken kan omvandlas tillbaka till immersion genom radikal ontologisk förstöring. Spelledarens uppgift är att att gradvis erbjuda spelarna insikt i världens varande (Erschlossenheit). Vid konfliktresolution för en händelse (Ereignis) appliceras kastadhet (Geworfenheit) på tärningarna tills Gelassenheit uppnås.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
I kirkegaards drakar och demoner skulle analysis-paralysis uppmuntras. Paradoxalt nog skulle ibland det mest absurda alternativet vara rätt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Platon's Drakar och Demoner
- Det finns tre klasser - och alla fuskar för att få tillräckligt bra GE för att spela Väktare (trots att SL institerar att Filosof är bättre)
- Bra regler för grottutforskning
- Mycket fokus på Multiversum och särskilt det nya planet "Idévärlden" - med nya besvärjelser (t.ex. frammana Stol). Vissa anklagar honom för att ha plagierat Granström.
- Väldigt tuffa färd- och navigationsregler med höga svårighetsgrader - särskilt för vagn och skepp.
- Standardsettingen är Aten, men alla verkar vilja spela i Atlantis istället
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
I Webers drakar och demoner skulle din rollpersons karisma gradvis ersättas av byråkrati.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Tre solar;n118740 said:
I Webers drakar och demoner skulle din rollpersons karisma gradvis ersättas av byråkrati.
Nja, Weber skrev en variant av Dungeons and Dragons, med:

- Väldigt specialiserade klasser med höga grundegenskapskrav.
- Fokus på att levla - XP får man genom att lyckas med färdighetsslag med hög marginal
- Strikt alingmentsystem - PCs måste vara vara True Neutral för att kunna få XP, och GM förväntas ständigt kolla RPs för neutralitet och objektivitet.
- Bonusxp om RP är protestant
 
Top