Tell
Hero
- Joined
- 21 Feb 2008
- Messages
- 1,083
Hej!
Jag har en fundering - det förefaller som om stora delar av mundana (Thal, Con, Sold, Jarg, Dru) fungerar på basis av lojalitet till ett hus, eller en socialgruppering som delar ekonomiskpolitiska öden, i huvudsak (men inte alltid) är exogam, och som delar symbol men inte nödvändigtvis släktskap. Sådana samhällen tenderar att bygga upp lojalitet till sin totem, såsom illustrerat av det där turkiska experimentet som jag inte kommer ihåg vad det kallades (ungdomsläger, örnar/vargar). Denna lojalitet tenderar att övergå i gruppegenskaper. Vad tror ni om att låta spelarna skapa en tabell motsvarande N2-yrkestabeller, och låta ett slag på denna symbolisera hur den individuella gruppmedlemen anpassat sig till gruppens normer?
hussamhällen: http://en.wikipedia.org/wiki/House_society
turkiskt experiment: http://en.wikipedia.org/wiki/Robbers_Cave_Experiment#Robbers_cave_study
Jag har en fundering - det förefaller som om stora delar av mundana (Thal, Con, Sold, Jarg, Dru) fungerar på basis av lojalitet till ett hus, eller en socialgruppering som delar ekonomiskpolitiska öden, i huvudsak (men inte alltid) är exogam, och som delar symbol men inte nödvändigtvis släktskap. Sådana samhällen tenderar att bygga upp lojalitet till sin totem, såsom illustrerat av det där turkiska experimentet som jag inte kommer ihåg vad det kallades (ungdomsläger, örnar/vargar). Denna lojalitet tenderar att övergå i gruppegenskaper. Vad tror ni om att låta spelarna skapa en tabell motsvarande N2-yrkestabeller, och låta ett slag på denna symbolisera hur den individuella gruppmedlemen anpassat sig till gruppens normer?
hussamhällen: http://en.wikipedia.org/wiki/House_society
turkiskt experiment: http://en.wikipedia.org/wiki/Robbers_Cave_Experiment#Robbers_cave_study