Spelpass #10
Odu logg arbetare 1132456; Kubwa Kiufundi
Klowle 2.B.43
Dagslutledningar:
1. En Odu kan komma att bryta mot lagar, regler, föreskrifter och förordningar som gäller i det samhälle den kommer ifrån ifall den är i en situation där det inte går att tillämpa dessa lagar, dekret, regler, påbud, förordningar, kungörelser, order, stadgar eller föreskrifter. Dessutom kan en önskan att bidra till en grupps framgång vara starkare än oron för påföljder av att bryta mot lagar et cetera.
2. Min grammatik har varit fel i fråga om “är” och “vara”. Det heter till exempel “jag är tveksam” inte “jag vara tveksam”
Logg:
Dagen började inte särskilt bra. Jag vaknade med ont i nätmagen, vilket sedan spred sig till slymagen och ledde till att jag vomerade fyra gånger. Men samtidigt var jag orolig eftersom jag sett att de kashanska kopplingarna inte var korrekt kalibrerade och att skeppet därmed skulle kunna få problem med skuggdriften vid nästa färd. Vid flera tillfällen var det nära att jag skulle vomera rakt över de kashanska kopplingarna och därmed riskera att kortsluta hela skuggdriftsystemet. Oron för vad mina vänner skulle kunna råka ut för om skuggdriften havererade gjorde att jag redan tidigt på morgonen åsidosatte odu-förordning 4:6822 om reparation av rymdskepp. Kapitel 4, avsnitt 6, punkt 42, säger att “Odu ska inte reparera känslig utrustning och system såsom kommunikationsutrustning, motorer och livsuppehållande system om det finns uppenbar risk att odu skadar dessa med anledning av psykisk eller fysisk åkomma”.
Jag insåg efter ett tag att jag skulle behöva en endermomejsel ifall kalibreringen av de kashanska kopplingarna skulle vara möjliga att genomföra. Naturligtvis försökte jag följa odu-föreskrift om rekvisition av materiel 14 § så gott det gick, men då det inte fanns några rekvisitionsformulär bröt jag mot denna och gick helt enkelt och frågade vår ledare Tzaahi om tillstånd att nyttja 200 krediter ur skeppskassan, vilket beviljades.
Därefter gick vi till något som kallades gladiatorarenan. Anledningen var för mig något oklar, dessutom grubblade jag på olika tekniska lösningar för skeppets motordrift. Jag lyckades dock förstå att Verda Delmestri lovat att hjälpa till så att Kometen skulle kunna blir vår enligt officiella register (brott mot odu-lag brottsbalken kapitel 2, 4 §, stycke 4 säger att “Det är olagligt att förfalska eller manipulera register”) om vi skulle hjälpa henne att hitta hennes syster Thea. Jag valde att inte påpeka lagbrottet eftersom jag trodde att övriga i gruppen inte skulle uppskatta det. Gruppen hade fått upp ett spår, Thea hade visst synts tillsammans med gladiatorn Rick samma kväll som hon försvann.
Udd förklarade att gladiatorspelen är ett nöje. Mycket konstigt nöje enligt min smak. Det kostade krediter och odu skulle aldrig ta betalt för ett nöje. Inte heller kunde jag se någon samhällsnytta och dessutom bröt det mot flera lagar och förordningar. Jag förstod att eventuella försök att stoppa slagsmålet som pågick i arenan bara skulle leda till att mina vänner skulle tycka illa om mig - främst Tzaahi som konstigt nog var väldigt entusiastisk över misshandeln som pågick. Dock innebar detta att jag bröt mot odu-ordningsregel B42, sektion 8, avdelning 22 “Den som iakttar osämja med fysiskt våld som följd ska omedelbart bidra till att avbryta det pågående skeendet. Om så inte är möjligt skall detta snarast rapporteras till överordnad”.
De övriga stannade för att beskåda arrangemanget medan jag, Alik och Strävtass gick mot gladiatorernas bostäder. Tyvärr var dörren in till det komplex där bostäderna låg låst. Jag lyckades dock öppna det med hjälp av mitt verktygset. Då odu sällan eller aldrig använder lås kan jag inte minnas någon regel mot detta, men jag tvivlar starkt på att det är tillåtet enligt planetens lokala lagar. Ytterligare ett lagbrott med andra ord.
Vi klädde ut oss till städare och lyckades lokalisera Ricks bostad. På något vis föddes en plan hur vi skulle få tillgång till bostaden i mitt huvud. Tanken var först att knäcka det elektroniska lås som fanns på dörren, men sedan kom jag på att Rick kanske var inne så jag knackade på. Rick öppnade och jag ljög om att jag var där för att kontrollera avloppsfunktionen (Brott mot odu-lag brottsbalken kapitel 2, 2 §, stycke 2 “Odu skall inte ljuga”). Det var svårare att förklara Alik och Strävtass närvaro, men jag fann mig snabbt och sa att Alik var med för att städa upp efter jag gjort jobbet och att Strävtass var hans praktikant. Rick såg något tvekande ut, men gick därifrån efter att vi lovat att stänga dörren efter oss när vi var klara, eftersom det inom kort skulle bli hans tur att gå upp på arenan.
Vi gick igenom lägenheten men hittade inga spår efter Thea. Strävtass hittade ett fickminne och passade även på att stjäla en bildskärm och flera flaskor alkohol (jag begick återigen ett brott mot odu-lag brottsbalken 5, 8 §, stycke 6 “Odu som medverkar till, underlättar, eller underlåter att rapportera brott är lika skyldig som förövaren till brott”). Jag skruvade lite i Ricks toalett för att det skulle verka som vi varit där i det syfte vi uppgett och Alik städade genom att kasta in samtliga kläder som låg utspridda i lägenheten i Ricks dusch. Sen gick vi tillbaks till resten av gruppen.
Vi såg på en match och sedan var det Ricks match. Udd försökte förklara något om odds och spel, men det var svårt att förstå. Rick vann sin match och sedan var det slut. Udd och Orval blev gripna av vakter när de försökte prata med Rick efter matchen, jag tror att det beror på att de hoppade in på arenan, men de blev släppta ganska snabbt.
På vägen hem försökte jag handla en endermomejsel, men den var för dyr (900). Inte bra. Det innebär stor risk för vår grupp att inte ha säker skuggdrift. Jag blev mer och mer upprörd när jag tänkte på att alla kunde dö om de kashanska kopplingarna slutade fungera på grund av felkalibreringar och alla konstigheter i detta främmande samhälle, det borde ju inte vara så att det kostar pengar att ha verktyg! Till slut blev jag arg, jättearg och fick ett sånt där utbrott som händer ibland. Efter det måste jag ha en minneslucka, för nästa sak jag minns var att jag vaknade på skeppet kommande morgon.
Qlwe 92.P.48
Dagslutledning:
Om ett problem verkar för stort kan en god natts sömn bidra till förmåga att lösa problemet.
Logg:
Jag vaknade på morgonen och insåg att det skulle vara möjligt att modifiera en gankomejsel nu när vi inte hade råd med en endermomejsel. Jag måste tänka på att vara extra försiktigt dock, för risken är att man skadar utblåsventilernas membran på grund av att det nog inte går att modifiera en gankomejsel så att den blir lika exakt som en endermomejsel.
Udd fick ett samtal av Rick, han berättade att han hade festat med Tea och piloten Kamis på nattklubben Stjärnfallet samma kväll som Thea försvann. Kamis och Thea hade senare gått för att hitta festfixaren Tripo vid klubben Mörk gryning.
Vi tog oss först till Kamis skepp Stålfågeln, men hans kamrater i besättningen berättade att han inte varit där på någon dag. Då fortsatte vi till Mörk gryning. Där fick vi information om att Tripo skulle finnas på nivå 5. Vi visste inte ens att det fanns någon nivå 5 men hittade snart en nergång som ledde till några fuktiga och smutsiga korridorer. Vi hittade dock ett dolt utrymme, där det var riktigt skräpigt. Mycket upprörande, otrevligt och ett brott mot odu-ordningsregel D13, sektion 2, avdelning 2 “Det är förbjudet att lämna skräp på marken. Skräp ska sorteras och lämnas i därför avsedda kärl”. Där fanns även en gammal fraktcontainer som var sprayad med “Tripo”. I den fanns rester av droger och mer skräp. Vi fortsatte att leta och lyckades hitta en trapp som tog oss ytterligare en våning ner. Där fanns ett stort bergrum där det var det ännu mer skräpigt och lukten var allt annat än angenäm. Vi fick kontakt med några underliga varelser som kallade oss “finingar”. De pratade även om “den helige”. Vi anade att det kunde vara någon viktig individ och började leta efter denne.
(Man kan konstatera att Cristoffer som spelar Kubwa hade pigga fingrar när han skrev denna krönika.)