Nekromanti Spelarintro/QuickStart regler?

Paal

Imaginär fantast
Finns det några planer på en PDF med en kortare världsbeskrivning som man kan skicka ut till nya spelare som inte har tillgång till boken? Som ett introhäfte till Symbaroum? Alternativt ett QuickStart dokument som gör ovanstående och även förklarar de grundläggande reglerna? En sådan PDF hade ju kunnat fungera dels som hjälp för nya spelare och dels som promotionmaterial för att locka nyfikna.

Lilja

Veteran
Det är en bra idé, låt oss se vad vi kan göra!

Vad skulle du helst se i den, vad behöver den innehålla?

Paal

Imaginär fantast
Mina två cent:
För världsbeskrivningsdelen hade kapitlen Symbaroums spelvärld och Fraktioner i kraftigt nedbantad form fungerat perfekt, så att man får en kortare men ändå övergripande helhetsbild av spelvärlden. En specifik kort paragraf var om de tre stora äventyrsmiljöerna, Davokar, Yndaros och Tistla Fäste hade också varit bra.

Någon sida som förklarar grundmekaniken i spelet med karaktärsdrag, förmågor och motståndsslag... Kanske några exempel på arketyperna och några exempel på färdiga rollpersoner som man kan använda i spel om man vill (möjligtvis de från Det Förlovade Landet)?

Krydda med några fantastiska bilder och lite stämningstexter tagna ur boken och that's it. Jag skulle gissa på att runt 10 sidor är lagom?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Paal;n41407 said:
Jag skulle gissa på att runt 10 sidor är lagom?
Utan att ta någon hänsyn till innehållet skulle jag säga max fem sidor ren text, allt som allt (om det är möjligt). Eller kanske ännu hellre dela upp det i två PDF:er. En som handlar om världen och en med reglerna. Jag skulle också undvika bilder och färg överlag så att det är lätt att skriva ut sitt lilla regelhäfte och ta med sig till spelbordet när man ska göra sina rollpersoner. Bilder är snyggt, med de är sällan praktiska.
Paal said:
Till regeldelen kan jag hålla med om att bilder kan vara överflödiga men för mig personligen så ger bilderna i kombination med världsbeskrivningen otroligt mycket. Symbaroum hade inte engagerat mig som det gör om inte bilderna hade varit där.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Paal;n41419 said:
Till regeldelen kan jag hålla med om att bilder kan vara överflödiga men för mig personligen så ger bilderna i kombination med världsbeskrivningen otroligt mycket. Symbaroum hade inte engagerat mig som det gör om inte bilderna hade varit där.

Även världsbeskrivnignen kan vara trevlig att skriva ut och ha med sig när man väl börjar spela för att enkelt kunna kolla upp vad det där som SL just nämnde var för något. Bilder tycker jag passar bättre i regelboken.

Paal

Imaginär fantast
Det går ju att lösa genom att ha en PDF med bilder i ett eget släckbart lager eller lägga bilder som helsidor som man kan låta bli att skriva ut. Poängen för mig är att om man vill använda ett introhäfte som marknadsföringsmaterial krävs det nästan att den är snyggt paketerad och med bilder som från Symbaroum tror jag det hade förtagit en stor del av känslan som gör världen speciell.

Lilja

Veteran
Jag tar till mig dessa tankar och kryper åter ned i mitt spelmakarhål...Återkommer!
Ydram said:
Hur går det? :)

hakanlo

Hero
Jag tycker också det här låter som en bra idé, så för vad det nu är värt tänkte jag också tycka lite.

Jag tycker det vore en bra idé att ge ut en kortfattat PDF med Symbaroums regelkärna, nog för att vara spelbart. Min tanke, lite i motsats till vad kanske andra tänkt sig, är alltså att ta bort all värld och fokusera på en variant som är världsbefriad, alternativt med en implicit värld, så som gamla DoD och en hög andra spel i den gamla traditionen. Motivering:
- Symbaroum är i stort behov av en mer pedagogisk genomgång av själva regelmotorn, hur man slår handlingsslag mm, att modifikationer är 10 - egenskap, exakt vad <- betyder, etc. Lets face it, i Symbaroumboken är upplägget för detta.... inte bra. En regel-PDF som man som ny spelare kanske läser först är en bra fix av detta problem.
- Återknyta till den gamla traditionen av världsfria fantasy-spel gör att man kan fortsätta med sin egen favvovärld eller hitta på själv och ändå spela Symbaroum. Regelmotorn är smidig och elegant så att den lämpar sig utmärkt för det syftet.
- Jag inbillar mig att Symbaroums "selling point" är världen i första hand. På detta sätt konkurrerar inte gratisversionen med fullprisversionen. Dessutom är det inte så viktigt med alla illustrationer, som ju inbär både värde och värld.
- Man kan tänka sig att man utelämnar några av de mest världsspecifika förmågorna och monstren.

Om detta kommer ut är jag säker på att någon hittar på konverteringsriktlinjer för rollpersoner och annat till några av de andra svenska fantasyspel. Själv skulle jag kunna tänka mig att spela Döda skogen (DoD;hej, Andy), Ormgudens dal (Fantasy!) eller kanske rentav något i Mundana med Symbaroumregler.
CapnZapp said:
Även om jag håller med om att regelmotorn behöver en bättre introduktion, vill jag inte påstå det krävs en "pedagogisk genomgång". Det låter som att det som behöver förklaras kräver tid och ansträngning.

Och så är inte fallet - Symbaroum är nämligen lätt, väldigt lätt. Det räcker att Järnringen säger vad som gäller rakt upp och ner, så hade alla fattat direkt.
hakanlo said:
Ja, exakt. Det jag menade med "genomgång" är att man gärna inte bara tar en förkortad version av regelbokens text, utan att man skriver om det så att den enkla kärnan framgår i klartext. Vilket jag menar man lyckats misslyckas med i regelboken. Trots den eleganta och effektiva enkelheten. Alltså, Symbaroum är ett jättebra spel, men tyvärr lite mindre lätt-tillgängligt än vad det kunnat vara.

CapnZapp

Myrmidon
Min åsikt ligger närmare Paals. Men då måste vi först diskutera "vad är syftet?"

Som jag ser det är syftet att ha någonting att ge dem du känner som kanske, kanske inte, kan tänkas prova på Symbaroum.

Då bör fokus ligga på stämning, atmosfär - världsbeskrivning, bilder. Regelbiten är inte så viktig; en beskrivning av grundmekanismen plus tillräckligt kompletta exempel av dina val för att skapa en karaktär räcker. Säg en sköldosvärd-ambrier, en svartalf skattletartjuv och en barbarhäxa. Häftet går utöver att bara ge dem sina statblock, man tar med de nio förmågornas fulla beskrivningar (inkl. mästarnivåerna) På så vis får läsaren en känsla av vad det innebär att bygga en gubbe; inte bara en känsla av vad en pregen kan.

PS. Att skapa en "Symbaroum SRD" är ett worthy project i sig. Men jag är osäker på om det bör vara Järnringens prio för tillfället. Faktum är att jag inte tycker Järnringen alls ska lägga ner någon tid på detta - är de intresserade bör det räcka med att säga "Vi ger vårt tillstånd till blahblah minus trademarks" så, vips!, har någon fixat en Symbwiki på nolltid for free!