First off... Ber om ursäkt för storleken av inlägget... XD
Ah... jag missade två saker här när jag först läste den version du landat på... att du lagt till sällsynta vapen, och att den faktiskt inte ger karaktären ett vapen (missade att det stod "Om" i början där... XD ). Det var ju att jag tyckte att avsaknaden utav sällsynta vapen i den som fick mig att vilja skriva något.
När det gäller om man ska ge karaktären ett vapen eller inte ur denna Arvegods egenskapen... här kan jag väl falla på båda sidorna om det igentligen.
Åt ena sidan så är det ju bara Krigare som i dagsläget har garanterad tillgång till att ens få tag på Sällsynta vapen, medan alla andra Arketyper måste förlita sig på tur att få tag på dem. Åt andra sidan så får ju alla Arketyperna åtminstone ett vapen (Vanliga för de flesta dock), och alla Arketyper kan komma åt upp till ett Ovanligt vapen (de flesta via valen i Arketypen), och även några Miljöer förser eller kan förse karaktären med vapen (de flesta Vanliga, men åtminstone en kan vara Ovanlig). Det beror nog helt på hur lätt du vill att det ska vara att få tag på et Sällsynt vapen för de arketyperna som inte har en "naturlig" tillgång till det. Tror fortfarande att ett Vanligt vapen skulle kunna vara ett arvegods dock, men håller med att det nog inte skulle vara det vanligaste.
Här är något dock som kanske kan hjälpa dig att bestämma... jag kollade i Eon IV's "Äventyrarens Handbok", den som kom med crowdfunding kampanjen... och i den så finns stats på Kraggsvärd och Eyrenklyvare med.
Både Kraggsvärden och Eyrenklyvarna räknas som "Ovanligt*"... det är dock med en * på slutet. Så för Kragger och Eyren är ju deras specifika vapen inte så himla svåra att få tag på, med tanke på att alla Arketyper kan få tag på ovanliga vapen. För alla andra är de ju då Sällsynta (för att inte tala om livsfarligt att ha... specielt om man råkar möta en Kragg/Eyren som märker att man har ett av deras folks vapen... XD ).
Dock så kvarstår ju biten med att det bara är Krigare som garanterat kan få tag på Sällsynta vapen. Så en Kragg/Eyren som vill ha ett Storsvärd som sitt Arvegods från början måste fortfarande välja Krigare, eller förlita sig på tur, för att få tag på ett sådant.
Men det säger en hel del, tror jag, att Kraggsvärd och Eyrenklyvare räknas som "Ovanlig*" för Kragger/Eyren. För Alvernas Lyfali räknas ju som "Sällsynt*" till och med för Alverna själva. Så rent perspektivmässigt så är nog ration utav stora tunga tvåhänta vapen högre bland Kragger och Eyren (specielt Kragger), än bland många andra folk... och de flesta stora tunga tvåhänta vapen tenderar ju vara just Sällsynta vapen. Behöver ju visserligen inte betyda att alla Kragger och Eyren kör med sådana så klart.
Samtidigt så finns där något att påpeka om vapen ur S&D + Arvegods. Nästan alla de vapnen man får från S&D kommer redan med någon typ av modifiering (antingen på vapnet i sig själv, eller på vapengruppen)... och om man då även lägger Arvegods modifieringen på det så har man något utav ett monster vapen från början. Ett Kraggsvärd är ju redan ett monster från början med sina 5T6 i hugg skada, Kraftfull, och Räckvidd 1 på det. De enda vapnen som kommer i närheten av det ligger på 4T6 till 4T6+2 i skada).
Så fördelen med att ge en Kragg/Eyren ett ovanligt eller Sällsynt vapen ur sitt Arvegods är ju att man undviker sådana här monstervapen med modifikation på modifikation (ett Kraggsvärd med S&D slaget Mästersmitt Vapen, + Arvegods på det, skulle ligga på 6T6 i skada, Kraftfull, Räckvidd 1, Vådlig, och en valfri egenskap på det (jag skulle nog välja Sargande)). Fast, man kanske vill att det ska gå att få tag på denna typen av "Monster++" vapen... chansen att lyckas få ett sådant vapen är ju trots allt rätt liten ändå.
Hmm... what if... det är ju inget som säger att man faktiskt måste ha sitt Arvegods från början. Spelaren kanske kan få välja om denne vill ha sitt Arvegods vapen från början, eller inte.
Om denne väljer att ha det från början, så måste karaktären faktiskt ha ett Ovanligt eller Sällsynt (eventuelt Vanligt) vapen i sin ägo (så via Arketypen/Miljön, eller S&D slag om SL tillåter det, eventuelt ha köpt det under karaktärsskapandet ("köpa" det kanske kan då representera kostnaden att reparera vapnet till ett användbart skick)). Varpå de då kommer ha sitt Arvegods vapen från början, men kommer som du sa då bli effekterad av nerbryttning om de blir av med vapnet.
Eller så kan denne välja att de för närvarande inte har sitt Arvegods vapen än, för att den de ska ärva vapnet från lever fortfarande... eller så är denne personen redan död, och karaktären har fått i uppdrag att hämta hem vapnet för att det försvann när personen dog, eventuelt även hämta hem den döde också. Men då skulle jag nog inte utsätta karaktären för Nedbryttning från början dock då, åtminstone inte så länge karaktären arbetar mot sitt mål. Men om denne avviker från sitt mål av någon anledning, oavsätt anledning, så kan man slänga lite Nerbrytning åt karaktärens väg (variation på styrkan pga orsaken kanske, rädda sitt folk skulle kanske överskrida "hitta mitt arvegods" lite grann... XD ). Och då är det totalt fritt för spelaren att välja vilket vapen de vill ha, men de har inte det från början. Så en "Lärd Kragg" skulle kunna välja ett Storsvärd även om de inte har lyckats få tag på ett Sällsynt vapen genom den vanliga karaktärsskapar processen, men de får helt enkelt vara utan det tills de rätta omständigheterna för det.