Nekromanti Skriver ett äventyr

Mundo

Myrmidon
Så jag skriver just nu ett äventyr till mina fyra spelare. Tre av karaktärerna är redan gjorde, den fjärde kommer att göras strax innan vi börjar spela då personen bor långt borta, men det kommer att bli en jargier av något slag.
Eftersom en av spelare är från irland kommer vi att spela på engelska, varför lite av texten här nedan kommer att vara på engelska.

Jag skulle vilja ha lite tips och idéer om vad man kan göra mer med världen som jag "skapat", vad som saknas och om något inte verkar stå rätt till så vill jag få höra det också så att det kan förbättras. Without further ado, här följer en kort beskrivning av karaktärerna.

Pyaralvinnan Lyria. Hon är en Skugga ur bakgrunden Hovliv, men det är inte så Littlefinger som det låter från första början. Hennes bakgrund är som kartograf och eftersom hon hade rätt så rika föräldrar blev Hovliv + Skugga den bästa kombinationen. Familjens vilja var att hon skulle rita kartor medan hon utforskade nya handelsrutter men så ville inte den fortfarande (relativt) unga dottern, som istället tillsist lämnade det bekväma livet bakom sig efter en liten skandal och tog sina pappersrullar med sig och flyttade norrut, mot Krolimbergen. På andra sidan passen finns trots allt många nya områden att besöka och försöka förstå.

Hennes karaktärsdrag är "Curiosity" och "Sex", framstående färdigheter är Geography, Charm, Sneak, Deceive och Unveil. Hon är intelligent, karasmatisk och låter sällan någonting stressa henne. För henne är livet fortfarande en lek och tankar som melankoli och sorg såsom äldre alver och de kortlivade människorna gräver ned sig i har hon inte riktigt tagit sig tid för än. Hon har dessutom lyckats med den fantastiska bedriften att slå fram älskare med makt, och spelaren lyckades förhandla fram med mig att Lyria ligger med borgmästaren i den lokala staden... Och hans fru. Vad folket i staden tycker eller hur parets relationer kommer att påverkas av det hela kommer vi att få utröna i framtiden...

Adasiern Zaari. Zaari är en sedan barndomen konverterad adasier med yrket Kämpe med bakgrunden Vildmarken. Uppväxt i en liten grod-by tillsammans med sin grod-familj tills hon var en ung tonåring då byn hamnade i stridigheter med en närliggande by och de tvingades på flykten. Desto närmare de kom till människornas marker, desto större var chansen att en konfrontation skulle uppstå, och snart nog fick Avrons hammare tag på henne och de andra flyktingarna. Eftersom hon lät sig konverteras lät de bli att bränna henne och hon uppfostrades istället i ett av kapitelhusen för att bli en krigare åt Daak. Diskrimingering och konstant ifrågasättande från hennes ordensbrödrar fick henne dock att lämna ordern och istället tjäna en hacka som hyrsvärd.

Hennes karaktärsdrag är 'Bravery' och 'Combat', och hennes färdigheter är också helt cementerade runt det. Hon är osocial, obildad, kan inte läsa (trots många försök på klostret) och med sina 1D6+3 i psyke och utstrålning samt 1D6 i Wisdom är det inte elakt att kalla henne för dum. Men slåss kan hon, ofta fult och våldsamt, allt för att vinna striden. Den stora frågan för henne är inte hur man ska vinna, utan vad man ska uppnå med vinsten. Hon känner sig ensam i en konstig värld bland människor som inte gillar henne och känner en avskyvärd skam för att gå tillbaka till sina adasier efter att ha förkastat deras Gud.

Första femton sekunderna täcker Zaari's bild av verkligheten

Fedakin Jiranna. Denna fedaki-flicka var trött på att dra från plats till plats under sin barndom, kramandes sin mammas kjoltyg medan glåpord och diskriminering förföljde dem. När hon som ett litet barn satt utanför en kyrka och hörde en Gudstjänst för Daak lät hon sig trollbindas, smög under natten bort till ett närliggande kloster och bönföll med tårar i ögonen att få tjäna Daak lika troget som alla andra av Daaks barn. Där blev hon fast under en lång tid, med näsan djupt ned i böckerna, böcker som hon malde sig igenom som om hon satt i klostret i Tibara. (Bakgrundsslaget fantastiskt minne, +1D6 till Visdom och alla kunskapsfärdigheter lättlärda). Hennes törst för kunskap drog henne så långt att hon vid ett tillfälle gick med i en kult (!) som hon dock snabbt övergav igen då hon insåg hennes svek mot Daak. Att lämna kulten innebar dock att de föredetta medlemmarna skulle törsta efter hennes blod så hon flydde långt, långt bort till kejsardömets utkanter...

Jirannas karaktärsdrag är 'Knowledge seeking' och 'Missionary'. Framstående färdigheter är i princip alla kunskapsfärdigheter samt de mystiska färdigheterna och hon besitter förmågan att få folk att lyssna när hon höjer rösten, iallafall tills de inser att hon är en Fekker. Hon är arketypen Mystiker med bakgrunden Lärosäte.

EDIT: Sista karaktären är skapad.
Jargiern Nivia del Sontra. Uppväxt i kejsardömets huvudstad med en far som forskade sig gul och blå i böcker om teologi så var det tänkt att Nivia skulle finna sig väl på plats bland böcker och rikedom, för vem kan väl önska sig något annat? Ödet såg dock annorlunda på det hela. Med arketypen Ledare och miljön Läroplats fan sig Nivia inte bara på plats bland kunskapens boningar utan gärna sådana där hon fick vara med och bestämma. Med ett par intressanta bakgrundsslag såsom Ljusbringarens utvalde, Formelsamling, förtalad samt monsterdräpare visade det sig att Nivia ramlade in på ett hörn som inkvisitor.

Nivias karaktärsdrag är 'Power och Leadership', med framstående färdigheter som matchar en inkvisitor. Hon kan slåss någorlunda väl, besitter förmågan att kannalisera böner, är insatt i teologi, lag och stridsföring. Hon vet hur man behandlar människor, då hon besitter förmågan att hota, debaterra och ljuga när nöden kräver det. Hon är dessutom en språkexpert och talar kamorianernas språk flytande vilket är varför denna dam från Avrons hammare besöker de norra vildmarkerna...

Mundo

Myrmidon
Sådär. Sista karaktären är skapad. Mer om denne i mitt startinlägg. Med karaktärerna skapade så kan jag ge mig in på att beskriva äventyrsplatsen. Den kommer att fokusera på fyra stycken områden som är bundna ihop med varandra.

The Emperor's Stronghold

En av de sista bastionerna norrut mot Krolimbergen och på andra sidan passet sprider de väldiga Kamor-skogarna ut sig. Här följer lite text från min tanke-karta kring Kejsarfortet.
  • Commanded by Locenator Maurelius Difersia
  • Second in command is Ansigne Maximer 'Swampfoot'
  • Rarely performs their road-guard duties as Maurelius prefers to keep his men 'ready for whatever may come from the north'
  • Was built to keep savages from crossing the borders
  • Holds a company of 160 men, lightly armed and with access to many horses
  • Holds a Chapterhouse of Herm Nove which consists of 20 templar knights lead by Templar-captain Tacitus the Humble
  • Has recently experienced two lesser disasters. The first one came when a group of 40 pilgrims headed north, beyond the nearby mountain pass to search for 'The Blessed Grove'. They were accompanied by 20 soldiers from Maurelius's unit and the second in command of the Chapter-house, Templar Abulus Aquila. They left two forthnights ago and has yet been heard of.
  • Additionally, 'The rangers' managed to sneak close to the fort and steal a large amount of supplies, armours and weapons. The unit at the fort is therefor understaffed and under-geared to perform their duties, at least according to Maurelius.
  • Other important power-players at the stronhold are the missla Mediko 'Sera' Snowsong and insignie Adolpha (currently missing with the 20 soldiers who supported the pilgrims).

The town of Danhiir

Den sista bosättningen större än ett par hus som de på resande fot når innan man kommer till gränsen mot Krolimbergen. Staden ligger cirka två dagars marsch från Kejsarfortet och cirka två veckor från nästa "stora" stad, även om det finns gott om småbyar och mindre bosättningar utspridda i skogarna kring Danhiir.
  • The town holds roughly 800 citizens
  • Functions as a depot for grain where the nearby villages and military camps come to collect their grain and other food supplies while also serving as a 'last stop' before heading north.
  • The town is roughly split up into 'The enclave' and 'The Square' as the two different parts of Danhiir, with 'The enclave' being the old core of the town, holding the town council who controls the city, the grain depot, St. Zitonia's church and the 'wealthier' people in general.
  • The square holds St. Alda's church, the majority of the citizens of Danhiir, the Monestary of the Singing sisters and the inn 'The Drunk Prelat'.
  • The town defenses consist of a wooden pallisade surrounding the town. A second pallisade and moat surround 'The enclave'. The avaliable manpower consist of 20 cityguards, mainly having their duties at the gate in order to tax visitors and making sure all fires are under control while an additonal 50 militiamen can be summoned in times of crisis. They are commanded by Guard captain Decimus Ulexis.
  • The town's greatest power-players are the Head councilor Filadelir Toreldo and his wife Annastasiya Toreldo, Grain-master Naevius Otho, Abbess Cassia Despona, the two prelats of Igner Yvalera and Markus Maxentius. Last but not least is Zebal the Fedaki who runs the inn after her father passed away.

Beyond the mountains

Det tar cirka tre timmar att gå genom passet som klyver sig rakt genom Krolimbergen upp till de väldiga skogarna på andra sidan. Där finns en otämjd vildmark där Kamorianerna härskar. Somliga lever i byar, andra i städer och de tredje kan vara helt nomadiska. Om man följer de spår som fortfarande finns tillgängliga efter pilgrimerna kommer man röra sig i cirka en vecka innan man närmar sig 'The sacred Grove', och man trampar också rakt in hos De blå korparna.
  • The Blue Ravens are a semi-nomadic kamorian wartribe consisting of roughly 400 Kamorians
  • Lead by Ra'la Mancleaver who is Currently waiting for the Emperor's stronghold to get a lighter protection
  • Out of the 400 tribemembers 30 are clan-warriors and an additional 200 are militia-quality warriors
  • The tribe consists of a group of outcasts who have been shunned away by their Kamorian neighbours, seeking new refuge and have claimed it near the 'sacred grove', even though there are signs to show this is a bad decision. They want to cross the pass and head south as soon as possible.
  • The tribe took the pilgrimage train for prisoners after a short skirmish with them, with the help of a turncoat fedaki namned Vahan One-finger who was a slave of Abulus Aquila.
  • Other important power-players beyond the mountains are Clan shaman Bae'vir Blueeyes, Berserker Tra'mar and The abandoned.
  • The sacred Grove is a location just nearby the temporary camp of the Blue Ravens, and it is a grove where trees and shrubberies seems to have succumbed under the shadow of a single large tree who's shadow just after noon takes the form of the Daak-cross.
  • It used to be a ritual ground for the kamorians but when a Daak missionary was slain on it ten forthnights ago while praying to Daak something changed. The tribe causing his demise died soon after in a plague and their lands have now been claimed by the Blue Raven tribe.

The roads

Vägarna sträcker sig i alla väderstreck i kejsardömet och likaså i dess utkant. De vägar som främst kommer att vandras är förmodligen de mellan Kejsarforter, Danhiir och norr om bergen men det finns goda chanser för lite extra utflykter också. I vilket fall som helst finns det lite folk att springa in i ute på landsvägarna eller så kommer de helt sonika att besöka rollpersonerna där de tror att de är som tryggast, av en eller en annan anledning.
  • The king of the highways, lead by the brutal Fendor Half-face, a group of highway men with 40 men or so ravaging the countryside, even more so lately that the soldiers of the fort prefer to stay indoors.
  • The plague-ridden, A group of 50 or so plague-ridden travelers, seeking refuge, either in Danhiir or at the fort to cure their ailments, find a new home and rest.
  • The Fekker-train, lead by Lusine, a travelling group of merchants, entertainers and small-time thieves, 15 fedaki's or so that are happy to trade, steal and entertain whoever they come across. Naturally they want to be allowed into Danhiir.
  • The rangers, lead by Sabina the ranger, a group of 25 people, fighting injustice and crime from the woods, trying to chase down the King of Highways, maintain order and hoping to in the end over-throw what they think is the incompetent rule of Danhiir.

Mundo

Myrmidon
Här kommer den (näst) sista biten och möjligtvis den som är tyngst att läsa och se igenom.
Detta eftersom alla tre delarna är gjorda som "mindmaps" även om jag försökt organisera dem så snyggt och smidigt som möjligt.

Den första är en generell mind-map och är den som egentligen betyder minst då jag har tagit tankarna från den och byggt vidare.

http://i.imgur.com/bzNkMiA.jpg

Den andra är en mind-map gjord av alla viktiga personer, vilket område de tillhör, vilka quests/events de stödjer eller motarbetar samt vem de gillar och ogillar generellt sett.

http://i.imgur.com/rnyo5rV.jpg

Den tredje och sista mindmappen är en mind-map över alla events, hur man stödjer eller motarbetar dem. Den generalla tanken är att alla events/quests kommer att arbetas mot eller för av någon av spelledarkaraktärerna men spelarna kommer att behövas för att vara den sista vikten i vågskålen för att få saker och ting att hända, antingen direkt eller indirekt.

http://i.imgur.com/NF3kv8f.jpg

Tack för orken att titta igenom allt det här!

Mundo

Myrmidon
Här kommer en PDF som jag har gjort med alla viktiga NPCer i. De små "korten" kommer att klippas ut och när spelarna lärt känna karaktären kan jag plocka fram kortet för att visa dem vem det är de pratar med.
När jag provat det tidigare har det varit avsevärt mycket lättare för mina spelare att hålla reda på alla viktiga karaktärer.

Notera att det inte är helt färdigt, varje karaktär ska också ha ett citat under sitt namn, något som hjälper spelarna att påminnas om karaktärens personlighet.

http://www.speedyshare.com/ByZs5/A-gathering-of-names.pdf

Notera att man ska klicka på filnamnet på TOPPEN av sidan, inte på botten på den där skumma lilla knappen som vill att man laddar ned program och annat mög.

Toman

Warrior
Riktigt bra! Vill gärna sr hur det går. (behöver du fler spelare? :) ). Hur kommer rpna introduceras i och motiveras för att påverka?

Iskaral

Swordsman
Roligt att se någons faktiska förberedelser för en kampanj. Det är för lite av sådant på forumet. Det kanske inte är så många som förbereder så mycket i förväg. Är det ditt vanliga sätt att arbeta?
Mundo said:
Mja, oftast så blir det mest ett par mind-maps, men jag blev taggad som fan för detta när jag fick EON IV boken.

Sen kommer min kusin ned och spelar också och eftersom han bor i andra änden av landet så sker inte det så ofta och då vill man ju göra det extra bra...!

Mundo

Myrmidon
Vår spelgrupp är i Eslöv just nu, haha. Om du bor i närheten och talar engelska flytande så jagar vi alltid nya medlemmar!

Karaktärerna kommer alla att komma in på lite egna håll men kommer alla att ungefärligen samtidigt sätta sig ned på värdshuset och inse att de är arbetslösa och att situationen i regionen håller på att gå över styr.

Jarinna har varit en präst i den ena kyrkan i ett par månader innan hon blev av med sitt jobb då Markus Maxentius istället tillsattes. Han var tänkt att ta över hela tiden men då man inte visste hur lång tid hans resa skulle ta fick Jarinna ta jobbet tillfälligt (till bybornas förtret, en Fekker-präst!) Jarinna hade först tänkt resa någon annan stans med någonting stör henne lite med Markus, någonting är inte rätt helt enkelt... är det kanske hennes förflutna i kulten som spökar?

Lyria reste dit för att höra om hon kunde få följa med pilgrimerna och rita kartor men hon kom fram för sent, gruppen hade redan gett sig av. Istället planerade hon att förhöra dem när de kom tillbaka och när tiden gick passade hon på att göra sig bekväm i staden. Delvis genom att bekanta sig med borgmästaren och dennes hustru (slog fram älskare till inflytelserik person i bakgrunden) och har redan gjort sig ett dåligt namn i staden.

Adasierns detaljer jobbar vi lite på, det är möjligt att de är en gammal bekant till Adolpha och nu är upprörd för att hon har försvunnit och vill hitta henne.

Nivia del Sontra är ju där (såklart) för att hon hört talas om att befolkningens tro sviktar samt för att se över anklagelserna om korruption och dekadens hos ledarskiktet i staden.

Vad det gäller tidigare relationer i gruppen så är min tanke att Nivia har träffat Jiranna tidigare (studerade tillfälligt vid samma kloster i deras ungdom), Nivia känner också Lyria ytligt (de har träffats ett par gånger vid olika tillställningar i huvudstaden). Zaari känner Jiranna då de reste tillsammans till den här provinsen vilket tog dem drygt sex veckor att göra och Zaari fungerade som hennes eskort.

De har också alla varit i Danhiir i cirka en vecka eller så utan något direkt arbete att utföra och verkar spelarna lite velande kring vad de ska göra så är min tanke att uppmuntra Nivia att rekrytera de andra för att sedan försöka utforska vart pilgrimerna tog vägen, men den här gruppen av spelare brukar vara rätt så initiativrika själva.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har nu gått igenom allt. Det här är extremt bra! Du har hela kampanj området genomtänkt och detaljerat men med nog med plats för spelarna att göra egna val och hitta på sina egna agendor att följa. Jag älskar både npc writte-upsen och mind-mapsen och jag hade delat ut dem till spelarna redan från början. Det kanske blir lite meta-gamigt men det tror jag det är värt för att kasta spelarna rakt in i kontakt med dina riktigt bra npc:er och deras intriger. Det enda jag oroar mig för är att alla grupperna har för många trupper för att kunna slåss mot av bara gruppen utan förstärkningar. Så jag hade stoppat in lite mindre grupper av fiender som spelarna har en chans att ta sig an utan att behöva använda trupper. Men det här är riktigt, riktigt bra och jag gillar stämningen du har fått till.
Mundo said:
Jo, tanken är att när/om det ska bli strid så springer spelarna in i en liten del av gruppen. Alla fyrtio rövare drar inte runt på landsvägen tillsammans utan delar upp sig i grupper om sex pers eller så och blir det stridigheter med kamorianerna så var tanken att de skulle springa in i några spejare från stammen.

Jag får ta en fundering över meta-gaming aspekten, för det kommer ju helt klart hjälpa spelarna att närma sig de intriger som är de mest aktiva i regionen.