Deckard
Veteran
- Joined
- 24 Feb 2014
- Messages
- 95
Hallå! Det är dags att göra något åt avsaknaden av magi i Eon IV. Jag kommer att posta mina personliga förslag här, och jag välkomnar er andra att göra detsamma. Reglerna vi utformar bör ju försöka efterlikna det kommande magisystemet så att den framtida konverteringen blir lätt, så här är vad vi vet och bör utgå från:
Kaigon;n84328 said:Så här ser det ut:
Sen lite mer regelstuff:
- Magiboken blir nästa stora modul efter Damarien.
- I år kommer vi att ge en konkret regel-introduktion till boken.
- Det enda exakta man kan säga om ETA är att magiboken inte kommer att finnas i butiker innan året är slut.
Disclaimer: Allt nedan kan komma att ändras och inget är definitivt spikat.
- Aspektfärdigheterna heter inte längre Alstra <Aspekt> utan bara <Aspekt> (Pyrotropi istället för Alstra pyrotropi).
- Färdigheten Transformera är borttagen.
- Vi har behållit samtliga aspekter (inklusive Oneirotropi) och därefter lagt till Topotropi (rum och utbredning) samt Kosmotropi (eter, rymden, ångest).
- Psykotropi är nog den av de ursprungliga aspekterna som ändras mest och kan komma att likna Daimotropi och Teotropi mer än vad den gjort tidigare.
- Formaliserade besvärjelser har bara ett moment/tärningsslag vilket är en Aspektfärdighet. Viss likhet med de religiösa bönerna fast självklart varierande magnitud.
- Extemporering har troligen två moment: Aspektfärdighet och en improvisationsspecifik färdighet.
- Ritualer har två eller fler moment: 1-3 eller fler Aspektfärdigheter och en ritualspecifik färdighet. Relativt lik de religiösa riterna.
- Typisk svårighet: [Effektens magnitud] + [Ev ökning av avtånd] + [Ev ökning av varaktighet] + [Ev ökning av omfång] + [Ev tranformering mellan använd Aspektfädighet och effektens aspekt].
- Exempel på effekt: Flamma (Pyrotropi), ingår i bönen Helig brännmärkning på sida 236. Orsakar Eldskada [X+4]/[X+4] (där X är magnituden och varje 4 automatiskt omvandlas till 1T6) så magnitud 4 innebär 2T6/2T6 Eldskada och magnitud 12 innebär 4T6/4T6. Magnitud 12 innebär bassvårighet 12.
- Avstånd börjar alltid som Intill men kan ökas till de vanliga avstånden Kort, Medellångt, osv. Ingen svårighet bestämd än.
- Omfång och Varaktighet beskrivs till stor del på sida 226. Ingen svårighet bestämd än.
- Till skillnad från innan bestäms transformeringens svårighet av antalet filament och eventuellt kommer svårigheten att bli mellan +1 och +8 i svårighet per 4 filmanet (dvs från +0,25 till +2 per filament).
- Magi och motstånd: De flesta effekter som ger en binär konsekvens ("antingen blir du X eller så blir du inte") får ett motståndsslag, vanligen Självkontroll eller Livskraft men även andra härledda attribut. Effektens magnitud ger då svårighet att inte bli påverkad av den binära effekten. Effekten Döda vs Livskraft är ett typiskt exempel.
Kaigon;n84707 said:Till viss del. Den kan användas som en försvarsfärdighet och förstöra någons försök att använda magi. För en besvärjelse jämförs Förvränga slaget med Aspektslaget och om Förvränga är högre så uppstår en dissipation – det intressanta är dock att det är Förvrängarens som drabbas av dissipationen. Man kan bara använda Förvränga om man är nära besvärjaren, målet (eller om man är målet själv) eller det som besvärjaren drar filament ifrån.
Let's get to work!Kaigon;n84735 said:
- Besvärjelse försvinner.
- När man misslyckas slår man komplikationsslag (dvs ett dissipationsslag). Lyckat innebär en kontrollerad dissipation, misslyckat innebär en okontrollerad.
- För formaliserade besvärjelser och ritualer kommer Övertag att fungera som i mystiken. Improvisation kan skilja sig och eventuellt får man inga Övertag alls där eftersom man ändå hade friheten att sätta svårighet.
- En balansförändring för aspekterna är att filament i princip alltid är tillgängligt för samtliga aspekter (förutom i magidöda områden), däremot kan man få massiva avdrag (och ibland bonusar) beroende på situationen. Det skulle kunna fungera så att pyrotropi får ?4T6 i vatten men också +2T6 om man som magiker står mitt i en stor eld. Regelmekaniskt jobbar vi alltså med mjuka gränser (det blir svårare) istället för att man behöver räkna kilogram eller komma upp i en viss mängd (för att det annars är omöjligt om man inte når upp).
- Ytterligare balans är att svåra aspekter tenderar att ha mer fördelaktiga transformeringssvårigheter, exempelvis är det lättare att gå från pyrotropi till fototropi än vice versa. Vi kan även få en del balans genom att dissipation fungerar olika och är olika farligt samt så klart vilka effekter som är tillgängliga utan transformering.
- Vi kommer troligen att göra en extrasida för magiker så att man får plats med mer än bara sina mystiska färdigheter.