Nekromanti Edda

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,204
Location
Göteborg
Edda, eller "Det blir på ett helt annat sätt än vad spelledaren tänkt sig ändå!"

Min tanke som spelledare var ju att spelarna skulle spela släktingar och efterlevande till de som gick ut på ett uppdrag från kung Ales hall i Skepplanda i slutet av sommaren. Min tanke var att de skulle komma till Ale på kvällen, få reda på vad som hade hänt, och dra ut på äventyr i Risveden morgonen därpå. Att episoden med Ale skulle ta någon kvart, och att vi sedan skulle vara igång med utforskandet av granskogsdungeonen.

Jo, tjena!

Spelarna hade bestämt sig för att skapa en ätt tillsammans. Det var den ätten den förra figurgruppen kom ifrån. Man bestämde sig för ätten "Hisingarna", från den kluvna ö som ligger mitt i Götälvens utlopp mot västerhavet. När jag slog tärning för att se hur Hisingarna stod sig emot Skepplandaborna under Ale så slog jag "1" på den tolvsidiga. Kraftigt jobbiga relationer. Många saker i historien som behöver hanteras.

Vi hittade tillsammans på att den förra gruppen (som skulle föra ett runförsett älghorn som vängåva från Skepplanda vid Göta älv landvägen via Risveden till Mjörn och sedan kung Tjodriks by Näs vid Sävelången) gjorde detta som ett försök att reparera de frostiga relationerna. När förra gruppen råkade ut för TPK i Risveden (älvakonungen Vidr lät dem förtrollas av en tjock dimma) så trodde Ale att Hisingarna hade stulit älghornet. Gruppen som kom nu till Ales hall i Skepplanda var där för att återgälda detta, så att inte Hisingarna hamnade i vanära.

Hisingarna var Göte - bror till en i förra gänget, Ketil - ung lycksökare, samt Sigrid - änka till en i förra gänget. Vi spelade som vi brukar: platsen är ungefär vår egen plats, tiden är dagens datum minus 1500 år vilket ger månaden Göje år 516, och vädret är detsamma som syns utanför fönstret vilket i söndags (då vi spelade) betydde ett ymnigt men slafsigt snöfall.

Hisingarna var duktigt blöta när de kom till Ales hall. Ale drog några skämt på deras bekostnad, men var i övrigt villig att ge dem mat och husrum. Sigrid blev sur och beslöt sig för att skalda en drapa som skulle ta ära av kung Ale. Problemet var att spelaren skaldade så in i bänken uselt att jag som spelledare var beredd att ge minuspoäng (men det tillåter inte System-16 så jag lät bli), och sedan slog spelaren "1" på den tjugosidiga (fummel). Vi kom gemensamt fram till att Sigrid hade ställt sig på ett bord för att skalda, men halkat av och ner i höet.

Alla skrattade medan figurerna rusade ut i natten. Spelarna bestämde sig för att ge sig ut på expedition i Risveden redan samma natt (riktigt dålig idé). Tanken var att om man hittade älghornet skulle man kunna återställa den förlodrade hedern.

Jag har tagit Lantmäteriverkets kartdata och skapat en järnålderskarta av Risveden. Det är en riktigt blöt och vattensjuk mark. Men det betyder att labyrinten blir given: man navigerar genom att försöka följa vattendragen. Åarna blir labyrinten!

Men spelarna försökte sig på skogsnavigering i mörkret. Det fungerar inte riktigt. Istället hittade de domarringen någon fjärding (km) in i skogen från Ales hall (en verklig domarring). Domarringen är ställd i en glänta. Medan nutidens arkeologer spekulerar i vad domarringar användes till så VET jag som spelledare över Eddas värld sanningen: domarringar är platser där man genom schamanska riter frammanar förfädernas andar för att få deras hjälp i att hantera krångliga juridiska frågor.

När figurerna från Hisingarna kom till domarringen visade det sig (återigen den tolvsidiga spelledartärningen) att en kummelgast (en förfäderande från sten- eller bronsålder) hade frammanats men inte bortmanats ner i gravsömnen igen. Alltså satt den på den höga mittstenen i domarringen. Strid utbröt.

Efter ett antal stridsrundor lyckades spelarna "döda" kummelgasten (den bleknade bort och återtog sin sittande position i gravkumlet bredvid domaringen igen), men gasten lyckades med konststycket att sätta tänderna i Sigrid. Hon misslyckades med ett Viljeprov. Vad händer nu? Blir hon en kummelgast? Eller är det någon annan sjuka som drabbat henne via kummelgastens huggtänder?

Figurerna drog sig tillbaks till Ales hall igen. Samtidigt slog jag "1" återigen på den tolvsidiga (måste kanske byta ut den tärningen) vilket betydde att det snöslafsiga vädret tilltog...

Jag lade två dagar på att kartera Risveden och komma på coola händelser och grejer som skulle finnas i olika delar av skogen (tack vare er påhittighet). INGET av det kom till användning. På grund av en sköld- och svärdförsedd änkefru på väg att hämnas sin döda make under fornnordisl järnålder och en tolvsidig tärning som slog en massa ettor på raken...
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
olaberg;n164754 said:
Jag lade två dagar på att kartera Risveden och komma på coola händelser och grejer som skulle finnas i olika delar av skogen (tack vare er påhittighet). INGET av det kom till användning.
... den här gången.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Fräckt!

Det vanliga i både folksagor och isländska sagor är väl att man blir sjuk (...och dör...) om man blir gastkramande ...?
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,204
Location
Göteborg
Finns lite olika spökerivarianter i sagorna. En variant är motsvarande lykantropi. Jag funderar på om jag inte ska göra så att spelarna misstänker att hon blir draug-liknande på fullmånenätter, men att hon i själva verket får en kontakt med och blir känslig för andevärlden. Det skulle jag kunna utnyttja för plots.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
olaberg;n166123 said:
Finns lite olika spökerivarianter i sagorna. En variant är motsvarande lykantropi. Jag funderar på om jag inte ska göra så att spelarna misstänker att hon blir draug-liknande på fullmånenätter, men att hon i själva verket får en kontakt med och blir känslig för andevärlden. Det skulle jag kunna utnyttja för plots.
Lite mer plothooks i det ja

Älskar fö att de spelar hisingsbor :)
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,204
Location
Göteborg
Peter;n166142 said:
Älskar fö att de spelar hisingsbor :)
Överlag är det så charmigt med järnåldern och fornaldrasagorna och tidsresan på 1500 år. En sleten förort i Stockholmstrakten blir förtrollad, ån genom lilla villaområdet där jag bor blir en av dåtidens viktigaste transportleder (funny because it's true), och stora slag mellan mäktiga kungar står på fält där det idag ligger en högstadieskola och en idrottsplats.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
olaberg;n166377 said:
Överlag är det så charmigt med järnåldern och fornaldrasagorna och tidsresan på 1500 år. En sleten förort i Stockholmstrakten blir förtrollad, ån genom lilla villaområdet där jag bor blir en av dåtidens viktigaste transportleder (funny because it's true), och stora slag mellan mäktiga kungar står på fält där det idag ligger en högstadieskola och en idrottsplats.
Verkligen - för hisingstrakten gäller det ju särskilt nu den här furstehallen de hittat i ytterby eller öh att de är hårda och okloka män som är svåra att hemsöka.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,204
Location
Göteborg
Kvinnor som t ex Sigrid. Efter lite 1:1-spelande kom vi på vad som skulle hända.

Göte (som efter att ha läst lite mer om germansk historia nu hellre vill heta Gaut men vi säger Göte i alla fall) och Kjetil (som jag kallar Burken för att det är vad namnet betyder och kan konnotera både "kittel" och "hjälm") kånkade ner den avsvimmade Sigrid till Ales hall igen. Det var nu bara någon timme kvar till gryningen och man tänkte sig att både kung och hird sov ruset av sig medan de lite mer resonabla trälarna och kvinnfolket kanske snart var uppe. Kanske de kunde hjälpa.

Snå Vidfarne, den gamle galdersmeden vid Ales hov, kände en disturbance in the force när de smög in på tunet i hopp om att hitta hjälp åt Sigrid. Han rusade ut, såg genast att det var ett gastbett, och ordnade så att Sigrid bäddades ner inne hos honom. Den som känner till Snås historia vet att han togs om hand av samer i Värmland och adopterades av nåjden i samebyn, och lärde sig ett och annat där.

http://edda-rpg.blogspot.se/2013/02/sna-vidfarne.html

Nu tar Snå fram sin adoptivfars gamla trolltrumma och börjar trumma för att följa Sigrid ner i andevärlden. Han ser henne ligga på toppen av en gigantisk gravhög, mitt på vad som ser ut som ett tun omgivet av stora stenar uppställda i en formation liknande ett sköte. I ena ändan öppnar sig en spricka och kummelgastar krälar ut ur sprickan på väg mot Sigrid. I andra ändan finns en hög sten där kummelgastarnas konung sitter med ett spjut i handen och tittar ner på scenen.

Snå, vars ande flyger ovanför Sigrid, ropar: "Vakna" samtidigt som de första kummelgastarna når fram till henne. Hon öppnar ögonen och ser allt detta och tvingas slåss för sitt liv med bara händerna.

Efter ett par väldigt lyckade slag med både tjugosidig och sexsidig sparkar och slår hon de fem gastarna sönder och samman. Då reser sig gasthövdingen från sin sittande position uppe på bautastenen och höjer sitt spjut. Från spjutet skjuts det blixtar.

- "Ta spjutet från gasten, det är din enda chans!" ropar Snå till Sigrid. Sigrid tvingas tumla undan blixtarna tre gånger (väldigt lyckade Smidighetsprov) samtidigt som hon rör sig mot bautastenen. Gasten hoppar ner för att greppa henne och dra henne ner i hålet. Brottningsmatch utbryter där hon till slut lyckas rycka spjutet ur händerna på gasten. När hon greppar spjutet känner hon att hon uppfylls av en kraft. Gasthövdingen känner också detta och rusar skräckslagen ner i hålet som sluter sig.

Snås ande kan nu lyfta Sigrid upp genom molnen och både Snå och Sigrid vaknar ur sin trans.

Gåvan som Sigrid fått är att kunna skjuta en blixt ur ögonen en gång per dag. Hon måste slå träffslag i vanlig ordning, blixten är som ett spjut (kort avstånd är 10 meter), men hon kan göra det även när hon har annat i händerna (till exempel sköld och yxa). Blixten ger en sexsidig tärning i skada. Så nu har vi en i gänget som kan göra trollkonster och vi får tillfälle att prova de nya regelförsöken för magi i System-16.

De övriga använde sina förbättringar till att skaffa sig fler Uthållighetspoäng. Kjetil slog 1 och Göte slog 6 på tärningen. Så olika kan det vara.

Får se om vi kan spela lite under påsken.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,204
Location
Göteborg
De stannar några veckor hos Ale. Samtidigt händer det grejer på hisingsholmarna, särskilt i förbundet Tuve, Säve, Tingstad, Torslanda och Björlanda. Kung Aske i Säve har ju länge menat att han drar det tyngsta lasset i förbundet när det gäller att upprätthålla ett trovärdigt försvar av alla hisingar. Därför kräver han att de andra skeppslagen förutom ett eget skeppslag ska bidra med manskap till några av Askes extraskepp. Detta ogillar Tuveborna (som våra vänner tillhör) och det drar ihop sig till krig mellan Säve och Tuve. Man talar om att avgöra frågan på slagfältet till våren. Den stora frågan är hur de andra ställer sig. Ska de sluta upp bakom Tuveborna mot Aske för att få en mer jämställd ordning och minska Askes dominans? Eller ska de ställa sig bakom Aske eftersom det är bättre att alla ordnar sig under en enda mäktig kung?

Handelsfarande uppför älven pratar om dessa saker under kvällarna i Ales hall. Ale vet inte riktigt hur han ska förhålla sig. Å ena sidan har han tuvebor i sin vård nu. Å andra sidan är han mån om att återupprätta goda relationer med Aske som ju är den främste av hövdingarna på Hisingen. Å tredje sidan kan det ju vara bra om hövdingarna på Hisingen är lite mer jämställda och inte någon av dem har någon särskild storhet. Då skulle kanske Ale kunna ta ut tull av skepp från Hisingen som vill uppåt älven. Nu låter det sig inte göras eftersom Aske kan hålla sig med en så mäktig hird som utan tvivel skulle näpsa Ales försök att ta kontroll över älvtransporterna. Ett av skälen till att relationerna mellan Skepplanda och Hisingen varit lite skakigare. En svagare Aske skulle kunna vara bra för affärerna.

Kungar under järnåldern är ungefär som kriminella MC-gäng.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Grymt fräckt sätt att lära sig en besvärjelse. Grymt mäktigt med fejd mellan Tuve och Säve. Hoppas det slutar med en flykt ut i Klare Mosse!
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,204
Location
Göteborg
Dags för dramatik. Det är visserligen lite strömt men isfritt vilket gör att många skepp vill ut och resa uppför älven till handelsplatsen vid det stora edet upp till Vänern, bredvid det mystiska berg som kallas Trollhättan. Hantverk, saltat kött, pälsar och järn från Dal och Värmland kan bytas mot spannmål, fisk, fint vävt tyg, och lyxvaror som romerskt glas och guldföremål. Det tar tid att dra sig uppför älven i den strida strömmen, och Skepplanda ligger på lagom avstånd från byarna på Hisingen och i trakterna runt Härlanda och längre västerut.

Många är gästerna i Ales hall, och Ale och våra tre vänner, samt ytterligare en i gänget: Halvar Knutsson, 24-årig hirdman i Ales hird, lyssnar noga på dem och försöker förstå hur deras hövdingar ställer sig i de nya politiska förvecklingarna. Även Härlanda, Askheim, Sandarna, Stigberget och byarna öster om Djupedalen uppe på Änggårdarna påverkas nämligen av vem som har makten över älvtrafiken.

Bäst när de sitter och pratar med fjärran skeppslag som är på besök så kommer en träl inspringande och skriker: "Bätarna brinner!". Alla rusar ut och ser hur de uppdragna båtarna i viken har satts i brand. Åtta resar (stora troll) anför varsin grupp av småtroll rör sig upp mot Ales skepp som ligger uppochner en bit längre upp. Bakom dem står en äldre man i kåpa med eld sprutande från fingrarna, eld som sätter båtarna i brand.

Halvar tar befälet över halva hirden (tio man), ordnar dem i pilformation ("svintryne") och rusar mot den grupp av troll som är närmast Ales dyrbara skepp. Den andra halvan rusar mot de övriga trollen. Göte strider med Halvars grupp och Kjetil och Sigrid ska precis försöka anfalla mannen i kåpa när de kommer på att Snå både kan befalla elden och framkalla snö som kanske kan släcka elden. De rusar in i hallen igen och hämtar Snå.

Halvars och Götes grupp har tur och lyckas nergöra den första gruppen av troll. Den andra halvan av hirden har inte samma framgång utan tvingas till reträtt. Halvars och Götes grupp försöker ansluta sig till dem för att få dem att bilda skydd för Ales dyrbara krigsskepp.

Snå blir mer eller mindre utburen av Sigrid och Kjetil. Kjetil kastar spjut på mannen i kåpan vilket får honom att sluta frammana mer eld. När han får syn på Snå förstår han vem Snå är och förbereder att slänga iväg en eldboll. Snå drar till sig Sigrid och Kjetil och skapar ett osynligt skydd mot elden. Sigrid rusar mot mannen och skjuter iväg en gastblixt från ögonen som träffar mannen. Kjetil kastar sitt andra spjut som missar. Snå frammanar ett stort men lokalt snöoväder som vräker ner över de brinnande båtarna (tre stycken).

Halvar och Göte lyckas med sina mannar bekämpa hälften av trollen. Trollen drar sig tillbaks tiotalet steg och Halvor lyckas då ordna den kvarvarande hirden i ett nytt svintryne. När de rusar fram för att anfalla drabbas hälften av trollen av panik och flyr till skogs. Den andra halvan trängs ut på en liten udde där de nedgörs (de vägrar att hoppa i vattnet, troll tål inte vatten).

När trollen flyr försöker även mannen i kåpan fly. Sigrid har hunnit fram till honom och lyckas utdela ett kraftigt hugg med sitt saxiska bredsvärd som tar ganska illa i mannen. Han kämpar emot ett par rundor med sin kniv och lyckas komma så nära Sigrid att hon inte kan använda sitt svärd. Hon slänger då sitt svärd och försöker brotta ner mannen vilket hon lyckats med om han inte i sista stund klarat ett Smidighetsprov och krånglat av sig både mantel och särk (som Sigrid hade tagit tag i). Naken springer han ut i vattnet och kastar sig upp i en båt och ror snabbt ut i strömmen och försvinner utom synhåll.

Alla fyra är lindrigt skadade, värst är Göte med bara tre livspoäng kvar. Han tas om hand av läkekunniga trälkvinnor medan Halvor och Kjetil inspekterar skadorna på de tre skeppen. De är skadade men kommer att kunna repareras. Ale lovar skeppslagen att reparera skeppen och dessa svarar med att lova honom del av varorna de ska hämta. Ales egna skepp är oskadade och kommer att kunna läggas i vattnet. Ale ger order om att detta måste förberedas. Det här kan vara inledningen på ett krig och då måste skeppen vara stridsklara.

Sigrid söker igenom mannens paltor och hittar en ficka insydd i kåpan. I den ligger en träbit med ordet "Aske" inristat. Efter lite under ett par dar tillsammans med Ale och de övriga kommer de fram till att detta KAN vara ett tecken på att kung Aske i Säve är inblandad. Man skulle behöva undersöka hur det ligger till med den saken, och våra vänner erbjuder sig att ta sig hem till Hisingen och göra efterforskningar.

Eftersom det inte längre finns någon lämplig båt måste de genomföra vandringen till fots: ta stigen utmed Göta ner mot där den delar sig i Nordre älven norr om Hisingsholmarna. Där ska de försöka få hjälp över till andra sidan. Det är en ganska farlig resa att göra till fots. Både rövare och troll finns i trakten, men alternativet: att lifta med en båt uppifrån känns inte så bra. De vill komma tillbaks till Hisingen obemärkta.

Men det får bli nästa spelmöte. Sigrid valde att förbättra sin blixt så att hon kan skjuta iväg två per dag, Halvar valde att förbättra sin närstridsförmåga, medan Kjetil och Göte bägge ville förbättra uthålligheten ytterligare. Bägge slog varsin femma på tärningen.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,204
Location
Göteborg
Inget Risveden den här gången heller. Nu får jag kartera Hisingen istället. Och hitta på slumpmöten vad som kan finnas nedanför (eller inuti?) Rannebergen...
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,204
Location
Göteborg
Interludium, för att förflytta kampanjen till 519 behöver vi påminnas om vad som har hänt sedan sist.

Danerna, ett annat stamförbund i söder, har länge velat kontrollera inloppet till Älven.

Våren 517 utbryter ett krig mellan Tuve och Säve. Älvgrimarna under Ale i Skepplanda känner sig förbundna med Tuveborna och vill inte se ett starkt Säve ta makten över alla Hisingsholmarna (Aske i Säve har redan fiskarbefolkningen i västra Björlandet med sig). Örgrytingarna som behärskar både Säveåns utlopp i Älven och all mark söder om Älven, ända ut till templet vid Kaveråsen och ner till Frölundens tegneby och fiskarna vid Askheim, vet inte vad de ska göra. De olika byhövdingarna i Härlanda, på Stigberget, vid Risåsen och i Djupedalen är oense med varandra. I byarna har man släktförbindelser med både Säve och Tuve och folk har dragit över Älven för att delta i slagväxlingarna på bägge sidor.

Danerna ser sin chans. I början av sommaren anfaller de sjövägen, med stöd av folket på Brännöarna som gått med i Danernas förbund. De landar vid de södra strandängarna och bränner både by och borg på Stigberget och Risåsen. När de rör sig mot den största byn i Härlanda bränner Askheimsborna danernas skepp och godarna från Frölunden nedkallar Frejas vrede över danerna. En gömd styrka på Gullhedaberget anfaller de av gudinnan slagna danerna och hemvändande krigare från Hisingsholmarna gör slut på resten. Danerna offras med alla sina vapen i strandvassen mellan Gullberget och Kaseberget, och deras ledares huvud skickas med båt ut till Brännholmarna.

Detta innebär slutet på fejden mellan Hisingarna, och slutet på örgrytingarnas förmåga att hålla hela Utmarken (Stigberget, Risåsen) skyddad. Tegnebyn Frölunda klarar sitt eget försvar och ser sig mer förbundna med makterna än med örgrytingarna, men resten av örgrytingarna samlar sig runt Säveåns utlopp, Porthällen, och förstärker sina borgar på bergen däromkring.

Vid tinget som hålls senare den sommaren lovar stammarna varandra att hålla fred och att alltid ställa upp för varandra. Man beslutar att stölla upp den gamla vårdkaselinjen och att alltid bemanna Risåsen, Utterhällen, och Gullberget med spejare. Detta med en mager vinter, danerna har bränt både skördar och visthus.
 
Top