Empiricus
Hero
- Joined
- 10 Jul 2014
- Messages
- 1,099
Denna sammanställning av vad ett varulvsspel är skrevs ursprungligen här: https://www.rollspel.nu/threads/55056/post-713150
Vad är ett varulvsspel?
Varulvsspel är vårt namn på leken/spelet Maffia. Det är ett spel där deltagarna får varsin roll av Spelledaren/Konstruktören. Förenklat kan vi säga att rollerna antingen kallas Bybor eller Varulvar. Bybornas mål är att bli av med alla varulvar och varulvarnas mål är att bli av med så många bybor så att byn inte längre kan vinna.
[FONT="]Hur spelas det?[/FONT]
Spelet är uppdelat i Rundor, som i sin tur är uppdelade i två faser. I varje runda röstas en spelare ut i Dagfasen, och en spelare slås ut av varulvarna i Nattfasen. Hur många rundor spelet pågår beror på antal deltagare och på hur snabbt någon sida kan vinna.
I dagfasen argumenterar alla för vem de vill rösta ut. Varje spelare (inklusive varulvarna) har en röst. Den som får flest röster kommer få lämna spelet när rundan är slut. Detta kallar vi vanligtivs Hängning. I dagfasen gäller det för varulvarna att gömma sig bland byborna och se till så att byborna röstar ut sina egna. Varje dagfas brukar motsvara 2-4 dagar IRL.
Nattfasen är benämningen på den del av spelet där byn "sover" och när varulvarna slår ut en spelare. I många spel har vissa roller även förmågor, och de används oftast under denna fas. Nattfasen är egentligen väldigt kort och nästa runda kan sättas igång så fort Spelledaren har sammanställt rösterna från dagfasen, gett de som använt förmågor information osv.
Spelet går alltså främst ut på att urskilja mönster eller hitta avvikelser i deltagares spel för att finna varulvarna. Dessa avvikelser och mönster kallar vi kort och gott Tells. För varulvarna är spelet det motsatta. För dem går det ut på att ge ifrån sig så få tells som möjligt och undvika att bli avslöjade. Varulvarna får kommunicera med varandra utanför speltrådarna, något som är förbjudet för övriga deltagare, och detta gör att varulvarna har lättare att samarbeta än vad byn har.
[FONT="]Vem vinner?[/FONT]
Vanligtvis är antalet varulvar 1/4 av deltagarna, (I ett spel med 12 deltagare är det normalt 3 varulvar) och byn vinner när alla varulvar är ute ur spel. Byn röstar ut en spelare varje runda, och för att byn ska kunna vinna måste de rösta ut varulvar. Varulvarna får också rösta, och det finns en risk varje runda att en bybo hängs istället för en varulv.
Varulvarnas uppgift är att inte bli utröstade och vinner när byn inte längre har någon möjlighet att vinna. Detta inträffar vanligtvis när varulvarna utgör hälften eller mer av antalet kvarvarande deltagare.
[FONT="]Förmågor?[/FONT]
I de flesta spel förekommer det att vissa roller har förmågor som på ett eller annat sätt har en inverkan på spelet. De vanligaste rollerna är Siaren (Kan varje runda undersöka en spelare och se om denne är varulv eller inte) och Väktaren (Kan varje runda skydda en spelare från att nattmördas av varulvarna). Roller som inte har någon extra information eller förmåga kallas ibland Vanilla eller Vanilj. Det finns flera olika varianter på alla sorters förmågor och de varierar ofta från spel till spel.
Vad är ett varulvsspel?
Varulvsspel är vårt namn på leken/spelet Maffia. Det är ett spel där deltagarna får varsin roll av Spelledaren/Konstruktören. Förenklat kan vi säga att rollerna antingen kallas Bybor eller Varulvar. Bybornas mål är att bli av med alla varulvar och varulvarnas mål är att bli av med så många bybor så att byn inte längre kan vinna.
[FONT="]Hur spelas det?[/FONT]
Spelet är uppdelat i Rundor, som i sin tur är uppdelade i två faser. I varje runda röstas en spelare ut i Dagfasen, och en spelare slås ut av varulvarna i Nattfasen. Hur många rundor spelet pågår beror på antal deltagare och på hur snabbt någon sida kan vinna.
I dagfasen argumenterar alla för vem de vill rösta ut. Varje spelare (inklusive varulvarna) har en röst. Den som får flest röster kommer få lämna spelet när rundan är slut. Detta kallar vi vanligtivs Hängning. I dagfasen gäller det för varulvarna att gömma sig bland byborna och se till så att byborna röstar ut sina egna. Varje dagfas brukar motsvara 2-4 dagar IRL.
Nattfasen är benämningen på den del av spelet där byn "sover" och när varulvarna slår ut en spelare. I många spel har vissa roller även förmågor, och de används oftast under denna fas. Nattfasen är egentligen väldigt kort och nästa runda kan sättas igång så fort Spelledaren har sammanställt rösterna från dagfasen, gett de som använt förmågor information osv.
Spelet går alltså främst ut på att urskilja mönster eller hitta avvikelser i deltagares spel för att finna varulvarna. Dessa avvikelser och mönster kallar vi kort och gott Tells. För varulvarna är spelet det motsatta. För dem går det ut på att ge ifrån sig så få tells som möjligt och undvika att bli avslöjade. Varulvarna får kommunicera med varandra utanför speltrådarna, något som är förbjudet för övriga deltagare, och detta gör att varulvarna har lättare att samarbeta än vad byn har.
[FONT="]Vem vinner?[/FONT]
Vanligtvis är antalet varulvar 1/4 av deltagarna, (I ett spel med 12 deltagare är det normalt 3 varulvar) och byn vinner när alla varulvar är ute ur spel. Byn röstar ut en spelare varje runda, och för att byn ska kunna vinna måste de rösta ut varulvar. Varulvarna får också rösta, och det finns en risk varje runda att en bybo hängs istället för en varulv.
Varulvarnas uppgift är att inte bli utröstade och vinner när byn inte längre har någon möjlighet att vinna. Detta inträffar vanligtvis när varulvarna utgör hälften eller mer av antalet kvarvarande deltagare.
[FONT="]Förmågor?[/FONT]
I de flesta spel förekommer det att vissa roller har förmågor som på ett eller annat sätt har en inverkan på spelet. De vanligaste rollerna är Siaren (Kan varje runda undersöka en spelare och se om denne är varulv eller inte) och Väktaren (Kan varje runda skydda en spelare från att nattmördas av varulvarna). Roller som inte har någon extra information eller förmåga kallas ibland Vanilla eller Vanilj. Det finns flera olika varianter på alla sorters förmågor och de varierar ofta från spel till spel.