Ja nu har 2097 kommit på något ballt & användbart! Och ni ska få se redan från början!
Vad är då detta för mysko grej? Ja mysko är ju avsiktligt för det är magi det rör sig om!
Har alltid tyckt det är lite bökigt att DM:a NPC casters men landade i att dra streck för varje använd slot, på ett kladdpapper. Men, det gällde ju dom NPC casters som finns i monsterboken och modulerna. Det är lite bökigare att helt plötsligt bara "OK nu behöver jag en level 12 wizard helt plötsligt" och ha den till hands. Hur många level 3 slottar har en level 12 caster? (Nu när jag har min "Slot Grid" vet jag ju svaret, 3 stycken.)
Så här funkar det! (Ja, som vanligt har jag offrat "intuitionen" för att öka "användbarheten på sikt".)
Varje ruta är en oanvänd slot! När du använder dom kan du sätta X eller bara flytta pärlor eller bara tänka i huvudet eller bara ha ett papper över/bredvid där du drar streck osv om du inte vill kladda ner formuläret för mkt. Men, varje ruta är en slot. Siffran till vänster om den raden (ni ser, 1?9) är vilken level slotten är på. Siffran inuti rutan är.... trumvirvel... från och med den class leveln får man tillgång till den rutan!!!
I Spelarhandboken fanns det en tabell, för varje level finns det en rad och för varje rad (säg level tolv) ser man ok, jag har fyra level 1 slottar, tre level 2 slottar, tre level 3 slottar osv osv osv. Det är väl ok men jag behöver ACTION!!!! UX design to the ever-lovin' rescue!!!
Säg att jag ska köra en level... hmm 13 wizard. Då kan jag kryssa över (på pappret eller mentalt) alla rutor som har siffror högre än 13). Dom som då är kvar tomma, dom är slottar jag har kvar att använda (kryssa över)! Och om jag rular att trollisen har kört en mage armor i förmiddags exempelvis, ja, då kan jag ju kryssa över en extra level 1 slot för det.
Känner mig så sjuhukt smart som kommit på detta "inverterade perspektiv" att se på slotprogressionen!!!
Hoppas ni kommer ha nytta av denna insikt men om ingen annan begriper nyttan så är jag ändå nöjd för den kommer göra livet så sjukt mkt lättare för mig som DM.
Det usecase som låg närmast till hands är att jag håller på att göra fyra NPC-ark, en tjuv en wizard en cleric och en fighter som är "skalbara" för olika levels. 5e-moduler har ju alla sina NPC:er som referenser till monsterblock (tacka Corellon Larethain för det) men nu när jag preppar lite 2e-grejer är det mycket "Hon är en level 11 Wizard, gör i ordning en sån innan spelet börjar" och jag bara dör. Så jag ska göra dessa fyra med denna typ av design fast för allting (HP och prof är ju lätt & redan klart. Antalet attacker och sånt är inte heller så bökigt. Jag lägger upp dom när alla fyra är klara.)
Just denna slotgrid är för Wizard, andra klasser har andra progressioner. Kommer göra Cleric också.
Bredvid varje rad kommer det stå default spells. Ex vis på rad tre kommer det stå "Fly, Counterspell, Lightning Bolt". Kanske med sidhänvisning vi får se. Och så ska jag ha regeln att om det står i preppen "dom möter en wizard med Fear preppad" då skrivs "Fly" över, dom skrivs över från vänster till höger så jag ska lägga dom som jag vill att NPC oftast ska ha längst till höger. Egentligen skulle jag kanske bara köra att hon dessutom har Fear eftersom det oftare är slottarna som är begränsningen än preppat, men, en sån här överskrivningsregel känns lättare.
(Varför finns det ingen 12, ingen 14 osv? Därför att dom levels får inga nya slottar jämfört med leveln under.)
Cantrips har jag en annan lösning för, inget märkvärdigt med den. Typ såhär: "Fire Bolt, Light, Mage Hand, Prestidigitation?, Shocking Grasp?" (dvs om castern är minst level 4 har den Prestidigitation osv). Ska försöka göra det snyggt.
Men det är slot gridden som är innovationen!!!! Look on my works ye mighty!!!!
Som sagt, "skalbara NPC-ark" är usecase nummer ett men jag tycker så mkt om idén att jag kommer använda den player side också i sinom tid. Tror detta blir a w e s o m e.
Vad är då detta för mysko grej? Ja mysko är ju avsiktligt för det är magi det rör sig om!
Har alltid tyckt det är lite bökigt att DM:a NPC casters men landade i att dra streck för varje använd slot, på ett kladdpapper. Men, det gällde ju dom NPC casters som finns i monsterboken och modulerna. Det är lite bökigare att helt plötsligt bara "OK nu behöver jag en level 12 wizard helt plötsligt" och ha den till hands. Hur många level 3 slottar har en level 12 caster? (Nu när jag har min "Slot Grid" vet jag ju svaret, 3 stycken.)
Så här funkar det! (Ja, som vanligt har jag offrat "intuitionen" för att öka "användbarheten på sikt".)
Varje ruta är en oanvänd slot! När du använder dom kan du sätta X eller bara flytta pärlor eller bara tänka i huvudet eller bara ha ett papper över/bredvid där du drar streck osv om du inte vill kladda ner formuläret för mkt. Men, varje ruta är en slot. Siffran till vänster om den raden (ni ser, 1?9) är vilken level slotten är på. Siffran inuti rutan är.... trumvirvel... från och med den class leveln får man tillgång till den rutan!!!
I Spelarhandboken fanns det en tabell, för varje level finns det en rad och för varje rad (säg level tolv) ser man ok, jag har fyra level 1 slottar, tre level 2 slottar, tre level 3 slottar osv osv osv. Det är väl ok men jag behöver ACTION!!!! UX design to the ever-lovin' rescue!!!
Säg att jag ska köra en level... hmm 13 wizard. Då kan jag kryssa över (på pappret eller mentalt) alla rutor som har siffror högre än 13). Dom som då är kvar tomma, dom är slottar jag har kvar att använda (kryssa över)! Och om jag rular att trollisen har kört en mage armor i förmiddags exempelvis, ja, då kan jag ju kryssa över en extra level 1 slot för det.
Känner mig så sjuhukt smart som kommit på detta "inverterade perspektiv" att se på slotprogressionen!!!
Hoppas ni kommer ha nytta av denna insikt men om ingen annan begriper nyttan så är jag ändå nöjd för den kommer göra livet så sjukt mkt lättare för mig som DM.
Det usecase som låg närmast till hands är att jag håller på att göra fyra NPC-ark, en tjuv en wizard en cleric och en fighter som är "skalbara" för olika levels. 5e-moduler har ju alla sina NPC:er som referenser till monsterblock (tacka Corellon Larethain för det) men nu när jag preppar lite 2e-grejer är det mycket "Hon är en level 11 Wizard, gör i ordning en sån innan spelet börjar" och jag bara dör. Så jag ska göra dessa fyra med denna typ av design fast för allting (HP och prof är ju lätt & redan klart. Antalet attacker och sånt är inte heller så bökigt. Jag lägger upp dom när alla fyra är klara.)
Just denna slotgrid är för Wizard, andra klasser har andra progressioner. Kommer göra Cleric också.
Bredvid varje rad kommer det stå default spells. Ex vis på rad tre kommer det stå "Fly, Counterspell, Lightning Bolt". Kanske med sidhänvisning vi får se. Och så ska jag ha regeln att om det står i preppen "dom möter en wizard med Fear preppad" då skrivs "Fly" över, dom skrivs över från vänster till höger så jag ska lägga dom som jag vill att NPC oftast ska ha längst till höger. Egentligen skulle jag kanske bara köra att hon dessutom har Fear eftersom det oftare är slottarna som är begränsningen än preppat, men, en sån här överskrivningsregel känns lättare.
(Varför finns det ingen 12, ingen 14 osv? Därför att dom levels får inga nya slottar jämfört med leveln under.)
Cantrips har jag en annan lösning för, inget märkvärdigt med den. Typ såhär: "Fire Bolt, Light, Mage Hand, Prestidigitation?, Shocking Grasp?" (dvs om castern är minst level 4 har den Prestidigitation osv). Ska försöka göra det snyggt.
Men det är slot gridden som är innovationen!!!! Look on my works ye mighty!!!!
Som sagt, "skalbara NPC-ark" är usecase nummer ett men jag tycker så mkt om idén att jag kommer använda den player side också i sinom tid. Tror detta blir a w e s o m e.