Nekromanti Fyra SLP-mallar

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Detta var vad jag skulle använda min slot grid till.

Fyra SLP-mallar.



När jag preppar nygjorda grejer till femman brukar jag alltid utgå från monsterblocken som finns. Men jag håller ju på och preppar lite 2e-grejer nu. Att konverterar monstren är inga problem, men SLP:erna brukar bara stå i typ det här formatet: "efW/sem/12". (Elven female wizard, sea-mage kit, level 12" och så är det meningen att man ska göra sin egen SLP utifrån det. Usch, orka.

Dessa fyra rollformulär är gjorda för att inte ha några "val", att vara helt deterministiska. I preppen står det vad dom har för level och allt annat går att räkna ut rakt av från det vid behov. (Samma designfilosofi som jag använde för .)

Rutorna är till för det (skriv förslagsvis på en kladdlapp eller postit bredvid så kan ni använda formulären många gånger), saker som alltid är levelberoende.

Resten är defaults. Om det står att en viss wizard har "Fear" preppad så skriv över spellsen från vänster till höger. Kursiva spells betyder att trollisen lägger dom på sig själv i god tid.

Om det står att dom är dwarf då kan dom se i mörkret osv. Såklart. Använd eget huvud till sånt.

Om det står i preppen att en viss krigare har viss AC eller vissa svärd eller magi så är också det som gäller, det skriver över den här mallen, som bara är en default. Samma om det finns stats (S/D/C/I/W/C) dom skriver också över -- kom då ihåg att uppdatera to hit, skadebonusen osv.

Dom är NPC:er och utgår från varianterna i monsterboken och SRD:n lite inspirerad av samma filosofi som [url=http://rpgtinker.com/]RPG Tinker
har, dom har alltså inte alla samma abilites och sånt som en fullfjädrad RP skulle ha, dom har inte klass-specifika HD osv utan alla använder D8 osv. Det ska vara lätt att leva. Speciellt rogue verkar väldigt under-powered men jag kan leva med det. Det viktigaste är dom har stats och att dom statsen finns på pränt, committade.

Detta hjälper mig när jag preppar att "commit to the salient" så jag inte behöver sitta och hitta på "öh... hon har nog AC... 12? låter det rimligt?"

Jag har också skrivit in "attack value"-systemet som default för det är så vi spelar i vår grupp, att RP gör försvarsslag. Gillar det. Ni behöver ju inte göra det när ni gör era egna NPC-mallar såklart.

Värvnamnen är 2e:s namn för det är ju för att konvertera 2e-prylar dom är gjorda.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Alla typografer får väl dåna av att jag använt fyra teckensnitt i samma dokument. Men det är en för bold, en vanlig+kursiv, en som har semantisk laddning ("unlockas vid level X") och så kan man ju inte leva utan lite fräna 70-tals Lubelin-style logogram.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Mycket snyggt gjort!

Jag har gjort liknande, men väldigt mycket enklare mallar, i word. Liggande A4 - och med min egen "shorthand" (liknande "efW/sem/12", fast nååågot mer utförlig) eftersom jag är lat. Och jag gör dem ganska ofta från scratch, för varje spelomgång, så jag orkar sällan "göra dem ordentligt", utan det är lika hafsigt från gång till gång. (Eller så skriver jag dem för hand, på kollegieblock, en sida för varje encounter i regel...)

Då blir det lite mer tabellform, iaf för mooks. Det gör det översiktligt när det gäller monster. SLP:er behöver lite mer utfyllnad.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag har ju separat alla den SLP:s relationer, personlighetsdrag, värderingar och konflikter och sånt. Såna grejer är huvudfokuset på en SLP tycker jag.
 
Top