Nekromanti Lönnstöt, avståndsvapen och höga skadetärningar

Fridigern

Swordsman
Fråga till någon påläst: (avseende om man skall spela helt enligt grundreglerna, vad gäller?)

1. Avståndsvapen
-Skjuta in i närstrid ger inga negativa modifikationer?

-När har man övertag med avståndsvapen? Om någon skjuter in i närstrid eller i en pågående fight, skulle man räkna det som övertag så att denne får +1T4 på skada? Skulle man behöva slå Diskret eller något? Göra en kringgående manöver för att placera sig i övertag på avstånd? Eller inte möjligt i en pågående fight då man inte kan få nog med precision med ett avståndsvapen då?

-Kan man använda Lönnstöt samman med avståndsvapen?

2. Lönnstöt. Denna ger +2T4 på skadan, eftesom man alltid får +1T4 vid övertag? VIlket vapen som helst kan anvädnas för lönnstöten (inte bara lätta vapen eller så)?

3. Om man har Svavelkaskad (1T12 i skada) och får en artefakt som ökar skadetärningen med en valör, vad blir det då? 1T12+1T4? 1T20? Ingen höjning?

4. Får man använda sin förflyttningshandling efter att man använt sin anfallshandling, eller är det först förflyttning och sen anfall som gäller?

CapnZapp

Myrmidon
Bra frågor!

Här följer mina helt inofficiella svar.
Fridigern;n45356 said:
Fråga till någon påläst: (avseende om man skall spela helt enligt grundreglerna, vad gäller?)

1. Avståndsvapen
Jag hittar inga särskilda regler alls som skiljer avståndsvapen från andra attacker, annat än "skottfält" (sid 161) som säger att en pilbågskytt eller mystiker kan behöva ta förflyttningshandlingen "skapa fritt skottfält".

Svaret - såvitt jag kan se - är således nej: du kan skjuta obehindrat oavsett om du eller målet är i närstrid. (Bägge scenarierna är ofta begränsade i rollspel)

-När har man övertag med avståndsvapen?
Notera att avsnittet om Övertag inleds med "Ibland får någon part ett övertag i närstrid". Med andra ord ska man inte förvänta sig övertag med avståndsvapen.

Trots detta...

Anfall mot "lägre belägen" fiende (dock ej liggande fiende).
Anfall mot "ovetande" fiende (kan diskuteras: regeln säger vare sig bu eller bä vad gäller avståndsattacker här)
...men jag skulle godkänt det om
1) du har gott om tid på dig (=dvs klassiskt överfall eller lönnmördarscenario. Att bara stiga fram bakom en pelare och fyra av ett skott skulle inte jag ge övertag för. Ej heller om du har bråttom fram till ett fönster innan fienden hinner försvinna bakom ett hörn)
2) du är rimligt nära (är fienden bara en prick i fjärran spelar det ingen roll huruvida hon är medveten om dig).

Om någon skjuter in i närstrid eller i en pågående fight, skulle man räkna det som övertag så att denne får +1T4 på skada? Skulle man behöva slå Diskret eller något? Göra en kringgående manöver för att placera sig i övertag på avstånd? Eller inte möjligt i en pågående fight då man inte kan få nog med precision med ett avståndsvapen då?
Bara det att du kan skjuta in i annans närstrid utan risk för att träffa allierad + skjuta egen närstridsmotståndare utan risk få attacken avbruten tycker jag är gott nog.

Men om du kör med att "attack mot ovetande" ger övertag även för avståndsvapen finns ju alltid möjligheten (inspirerad av diverse tjuvliknande förmågor i olika D&D upplagor) spendera en runda med att "smälta in i bakgrunden" för att sedan göra ett överraskande utfall.

Om det är lönt avstå en attack för att få övertag på nästa kan förstås diskuteras...

-Kan man använda Lönnstöt samman med avståndsvapen?

2. Lönnstöt. Denna ger +2T4 på skadan, eftesom man alltid får +1T4 vid övertag? VIlket vapen som helst kan anvädnas för lönnstöten (inte bara lätta vapen eller så)?
Ja, det står uttryckligen för Lönnstöt "1T4 extra skada, utöver den extra skada som övertaget redan ger"

Det finns väldigt få specialregler för vare sig avståndsstrid och/eller lönnstötar. Så det skulle jag tro. Eftersom inte reglerna säger något annat kan du lönnstöta både med kastkniv, armborst, pålyxa(!) och svavelkaskad.

Om Järnringen hade tänkt sig att enbart "lönniga" vapen skulle användas med Lönnstöt behöver detta erratas. Jämför med Fint som uttryckligen specificerar Korta/Precisa vapen.

3. Om man har Svavelkaskad (1T12 i skada) och får en artefakt som ökar skadetärningen med en valör, vad blir det då? 1T12+1T4? 1T20? Ingen höjning?
Odefinierat :)

Jag föreslår helt sonika 1T12+1.

4. Får man använda sin förflyttningshandling efter att man använt sin anfallshandling, eller är det först förflyttning och sen anfall som gäller?
Reglerna säger ingenting, men det tolkar jag som att valet är fritt:

Attack + Förflyttning
Förflyttning + Attack
Förflyttning + Förflyttning

Där Attack även kan vara ge första hjälpen eller använda mystisk förmåga, och där Förflyttning kan vara att man byter vapen etc (se sid 158).

Lilja

Veteran
CapnZapp är det mesta på spåren, adderar mina kommentarer här:

1. Avståndsvapen

Korrekt, om skytten ser till att ha fritt skottfält (kostar ofta en förflyttning för att skapa det); man kan inte stå bakom sina kompanjoner och skjuta, man måste röra sig i sidled och skapa en lucka. Då är man också själv troligen också öppen för avståndsattacker från andra men det är smällar man får ta. En stridsskiss (se ruta på s 162) brukar räcka för att klargöra vem som har fritt skottfält på vem. Om detta ofta blir en tvistefråga rekommenderas den alternativa regeln Skalenlig förflyttning, sid 181, där finns också rutan Avståndsvapen och skalenlig förflyttning som förhoppningsvis förtydligar en del.

-När har man övertag med avståndsvapen? Om någon skjuter in i närstrid eller i en pågående fight, skulle man räkna det som övertag så att denne får +1T4 på skada? Skulle man behöva slå Diskret eller något? Göra en kringgående manöver för att placera sig i övertag på avstånd? Eller inte möjligt i en pågående fight då man inte kan få nog med precision med ett avståndsvapen då?

Övertag, s 162, första meningen: "Ibland får någon part övertag i närstrid". Så generellt är svaret nej, inget övertag med avståndsvapen. Undantaget som Zapp säger, vid anfall mot lägre belägen fiende (punkt 4 under Övertag s 162).

-Kan man använda Lönnstöt samman med avståndsvapen? Ja, om man har övertag, vilket kräver att man skjuter ned på en fiende.

Korrekt, +1t4 för Lönnstöt på novisnivå, och +1t4 för övertaget. På mästarnivå blir det +1t8+1t4 med andra ord.
Jupp, vilket vapen som helst kan användas, det är övertaget som är grejen.

Hm, detta är en sak vi missat, behöver rättas/förtydligas i en Errata; 1t12 är den högsta skadetärning som man kan uppnå, ytterligare nivå ger +1. Så Svavelkaskaden skulle ge 1t12+1.

Som CapnZ säger, man får ta det i vilken ordning man vill. Om man förflyttar sig bort från en fiende i närstrid får denne ett frislag, men inget hindrar en från att göra förflyttningen.