Nekromanti Variant av DoD/BRP för strid

Fridigern

Swordsman
Jag har en fascination för det första DoD:et, från 82, och tycker det har en ännu goare känsla och lite roligare regler än de senare versionerna. Jag satt och funderade på hur jag ville hotta upp det lite om jag skulle spela det någon gång och har betat igenom lite grundegenskaps- och färdighetsmekanik, sitter nu med stridssystem.

Jag skulle vilja skippa vapenfärdigheterna och istället göra stridens färdigheter till olika manövrar man kan utföra. Man kommer alltså att vara lika bra på alla närstridsvapen respektive avståndsvapen, men kanske inte lika bra på att parera som att anfalla osv.

Har tänker mig grundfärdigheterna:
-Närstridsanfall (alla vapen samt obeväpnad strid)
-Avståndsanfall (kast- och projektilvapen)
-Parera (parad med vapen, görs istället för anfall)
-Undvika/Akrobatik (man har alltid möjlighet att undvika utöver andra manövrar, första med full FV, nästa med halv, tredje med 1/4. CL sänks kraftigt av rustning. Används även för klättra, hoppa mm)

Sen de begränsade färdigheterna (begränsas av grundfärdigheterna, de lägsta FV:t gäller):
-Sköld (en extra parad, sköldar ger även lite rustnings-Abs och kan parera projektiler)
-Sekundärvapen (två vapen, ger ett extra anfall eller parad)
-Dra vapen
-Avväpna
-Precisionsattack (offra en runda, sen ignorera abs. Även backstabs)
-Kraftattack (offra en runda, sen slå dubbel skada)
-Flera attacker (3/4 av detta FV för två attacker, 1/2 av detta FV för tre attacker, 1/4 för fyra)

Tanken är att det skall vara kul att vara duktig i flera av färdigheterna, men ändå hålla att bara vara duktig på en. Man har då Grundchans i alla färdigheter, så man kan alltid försöka. Jag har ditchat ett par färdigheter som mest skulle vara tråkigt om de begränsade karaktärerna, charge och uppdelning i enhands- och tvåhandsvapen t.ex. Tanken är även att ge fördelar till lite olika stridsstilar - att vara lätt rustad, ha två vapen eller sköld är täckt, men kan man ge något till någon som slåss med bara ett enhandsvapen?

Snow

Swashbuckler
Jag gillar de olika färdigheterna för tekniker.

Ytterligare en färdighet:
Rustningsträning (begränsande) - man förlitar sig på ens rustning och försöker ta attacker med dess starkaste punkter. Rustnings abs ökar med 1.

Precisionsattack kan jag tänka mig bara funkar om man bara håller i ett vapen.

En ledig hand kan annars användas för att greppa fienden och tvinga denne att använda en viss färdighet eller offra sin runda på att slita sig lös. Eller så kan man ta tag i lampkronor och rep med den lediga handen.

Fridigern

Swordsman
Snow;n123086 said:
Precisionsattack kan jag tänka mig bara funkar om man bara håller i ett vapen.
Det var en bra idé! Eller iallafall ge -20% på Precisionsattack om man har mer än ett enhandsvapen.

Angående plus på Abs, så har jag funderat på att ha en färdighet som heter Stålsättning, lite som en allmän hårdhetsfärdighet. Har man över 50% i den skulle den ge 1 mer Abs av rent muskelpansar, upp mot 80% 2 Abs och vid 100% 3 Abs. Att kunna kötta som Conan utan rustning har alltid varit en ouppfylld dröm för mig i BRP hittils, så vill försöka ändra på det.

Nu grejar jag lite med färdighetsvärdena i % som det måste ha för att kännas gammel-DoD:igt. Färdighetsvärdet (FV) skall bestå av Grundchans (GC) och Skicklighet (Ski). Grundchansen är två adderade grundegenskaper i %. Skickligheten adderas till detta för att få FV. Ändrar man grundegenskaperna under spel ändras alltså även FV. Helst vill jag att FV nästan aldrig skall gå upp över 90%, vilket skulle kräva att Skicklighet skall gå i ett spann omkring 0-60. Kruxet med det blir förbättringsslagen, som skulle behöva slås med något annat än 1T100. 1T50? 1T69? Vad kan man hitta på?

Fjodor Pollett

Swordsman
Tja, om skicklighetsslaget går från 0-60, varför inte 1T60? Dvs, T6 som tiotal, T10 som ental.