Fridigern
Swordsman
- Joined
- 23 Sep 2014
- Messages
- 404
Jag har en fascination för det första DoD:et, från 82, och tycker det har en ännu goare känsla och lite roligare regler än de senare versionerna. Jag satt och funderade på hur jag ville hotta upp det lite om jag skulle spela det någon gång och har betat igenom lite grundegenskaps- och färdighetsmekanik, sitter nu med stridssystem.
Jag skulle vilja skippa vapenfärdigheterna och istället göra stridens färdigheter till olika manövrar man kan utföra. Man kommer alltså att vara lika bra på alla närstridsvapen respektive avståndsvapen, men kanske inte lika bra på att parera som att anfalla osv.
Har tänker mig grundfärdigheterna:
-Närstridsanfall (alla vapen samt obeväpnad strid)
-Avståndsanfall (kast- och projektilvapen)
-Parera (parad med vapen, görs istället för anfall)
-Undvika/Akrobatik (man har alltid möjlighet att undvika utöver andra manövrar, första med full FV, nästa med halv, tredje med 1/4. CL sänks kraftigt av rustning. Används även för klättra, hoppa mm)
Sen de begränsade färdigheterna (begränsas av grundfärdigheterna, de lägsta FV:t gäller):
-Sköld (en extra parad, sköldar ger även lite rustnings-Abs och kan parera projektiler)
-Sekundärvapen (två vapen, ger ett extra anfall eller parad)
-Dra vapen
-Avväpna
-Precisionsattack (offra en runda, sen ignorera abs. Även backstabs)
-Kraftattack (offra en runda, sen slå dubbel skada)
-Flera attacker (3/4 av detta FV för två attacker, 1/2 av detta FV för tre attacker, 1/4 för fyra)
Tanken är att det skall vara kul att vara duktig i flera av färdigheterna, men ändå hålla att bara vara duktig på en. Man har då Grundchans i alla färdigheter, så man kan alltid försöka. Jag har ditchat ett par färdigheter som mest skulle vara tråkigt om de begränsade karaktärerna, charge och uppdelning i enhands- och tvåhandsvapen t.ex. Tanken är även att ge fördelar till lite olika stridsstilar - att vara lätt rustad, ha två vapen eller sköld är täckt, men kan man ge något till någon som slåss med bara ett enhandsvapen?
Jag skulle vilja skippa vapenfärdigheterna och istället göra stridens färdigheter till olika manövrar man kan utföra. Man kommer alltså att vara lika bra på alla närstridsvapen respektive avståndsvapen, men kanske inte lika bra på att parera som att anfalla osv.
Har tänker mig grundfärdigheterna:
-Närstridsanfall (alla vapen samt obeväpnad strid)
-Avståndsanfall (kast- och projektilvapen)
-Parera (parad med vapen, görs istället för anfall)
-Undvika/Akrobatik (man har alltid möjlighet att undvika utöver andra manövrar, första med full FV, nästa med halv, tredje med 1/4. CL sänks kraftigt av rustning. Används även för klättra, hoppa mm)
Sen de begränsade färdigheterna (begränsas av grundfärdigheterna, de lägsta FV:t gäller):
-Sköld (en extra parad, sköldar ger även lite rustnings-Abs och kan parera projektiler)
-Sekundärvapen (två vapen, ger ett extra anfall eller parad)
-Dra vapen
-Avväpna
-Precisionsattack (offra en runda, sen ignorera abs. Även backstabs)
-Kraftattack (offra en runda, sen slå dubbel skada)
-Flera attacker (3/4 av detta FV för två attacker, 1/2 av detta FV för tre attacker, 1/4 för fyra)
Tanken är att det skall vara kul att vara duktig i flera av färdigheterna, men ändå hålla att bara vara duktig på en. Man har då Grundchans i alla färdigheter, så man kan alltid försöka. Jag har ditchat ett par färdigheter som mest skulle vara tråkigt om de begränsade karaktärerna, charge och uppdelning i enhands- och tvåhandsvapen t.ex. Tanken är även att ge fördelar till lite olika stridsstilar - att vara lätt rustad, ha två vapen eller sköld är täckt, men kan man ge något till någon som slåss med bara ett enhandsvapen?