Ett tips jag har är att fundera över vad som får dig att skriva, och vad som hindrar dig. Det är nämligen väldigt bra att veta - för det kommer att påverka hur mycket du får gjort eller inte. Själv behöver jag tex deadlines. Utan deadline blir inget gjort.
Det är närmast nödvändigt att kunna pressa sig själv att skriva något, även när du totalt saknar "inspiration" eller flyt för dagen. Det kanske räcker med att gå igenom tidigare dagars arbete, utföra en del av korrläsningen. Läsa (ffa repliker som personer säger) högt och känna om de känns okej. Sådana grejer. Men att "hålla ut" och inte bara skriva när det känns bra.
Och att ha koll på vilka saker som hindrar dig från att skriva, är också viktigt för att kunna hindra dig från att lägga krokben för dig själv.
En grej som kan vara bra, är att testa vilka verktyg du trivs bäst med. Själv arbetar jag mycket i Word när jag skriver texter på uppdrag - eftersom det i regel är filer som ska skickas fram och tillbaka mellan flera personer och Word är en allmän standard. Men skriver jag själv, så använder jag gärna andra skrivverktyg som tex programmet Scrivener. (Det kostar dock en slant.) Det har stöd för en massa saker som jag tycker är användbart, så det är mycket mer lättarbetat för den typen av skrivande än word.
En hel del projekt gör jag också i Google Docs. Men det beror på vem de ska delas med - det är utmärkt för de som behärskar GD, tex bara dela med sig rättigheter till de som ska korrläsa. Funkar finemang.
När du skickar manus finns det vissa konventioner som iofs inte är nödvändiga, men ändå bra att följa.
- Gör en titelsida
- Förutom (föreslagen) titel ska där stå ditt namn & adress mm. samt totalt antal sidor och gärna antal ord.
- Varje sida bör vara numrerad, både med enskilt sidnummer och det totala sidnumret ("sid 44 av 114") - sådana automatgenreras ju lätt i de flesta program.
- Skriv ut manus med dubbelt radavstånd och hyggliga sidmarginaler, så det finns utrymme för lektören att göra anteckningar.
- Förr var det vanligt att manus skulle skrivas med Courier, men det är inget jag märkt att det propsas på längre.
För anteckningar medan du jobbar. Idéer kommer och - tyvärr - går. Särskilt när du, av en eller annan anledning, måste göra uppehåll ett par dagar, så är det bra att klottra ned alla de tankar du hade där du slutade. Då upplever jag att det är mycket lättare att sen komma tillbaka in i jobbet.
Hur mycket du strukturerar i förväg liksom hur ofta/hur mycket du skriver om (och skriver om...) är individuellt. Men åtminstone en del omskrivningar lär behövas, särskilt i början. (Torgny Lindgren lär fila på meningar medan han klipper gräset. Och skriver den bara när den är exakt rätt - och ändrar nästan aldrig. Men det är få som kan fungera så...
Bolla med andra. Inte bara för att få korrläsning, utan feedback överhuvudtaget. (Det verkar du ju redan göra, så det är inget som jag tror behöver motiveras mer än så...)
Det finns förlag som ger mycket fantasy, rent av har det som huvudsyfte. Det kan löna sig att kolla med dem först. Om inte annat, så kommer de att kunna ge mycket mer specifik feedback, än förlag som är mer breda och allmänna.