Jag gillar inte spelsystemet Gumshoes system med att köpa extra ledtrådar med pool points. Jag funderar på att ersätta Gumshoes köpepoängsystem med ett graderat %-system:
Rollpersonen hittar precis som i Gumshoe automatiskt huvudledtråden (core clue) om han/hon letar på rätt plats (använder rätt färdighet på rätt objekt).
Rollpersonen hittar utöver huvudledtråden en extra ledtråd (extra clue) om spelaren lyckas med färdighetsslaget och ännu en extra ledtråd för varje 20 % under färdighetsvärdet som spelaren slår. Tex ger tärningskastet 37 två extra ledtrådar om rollpersonen har färdighetsvärdet 60. En extra ledtråd för att 37<60 och ännu en extra ledtråd för att 37<40 (60-20).
Spelledaren kan tillåta att rollpersonen även hittar någon/några av de övriga extra ledtrådarna trots att färdighetsslaget inte medger det. Att rollpersonen misslyckas framåt kan tex motsvara att rollpersonen hittar fingeravtrycket men att det är så suddigt att det inte går att fastställa om det tillhör person A eller B bara att det inte tillhör person C. Om spelaren däremot lyckas tillräckligt bra med färdighetsslaget för att få den extra ledtråden utan "fail forward" så får rollpersonen reda på att fingeravtrycket matchar specifikt person C.
Vad tycker ni?
Har ni andra idéer hur ett deckarspelsystem som inte använder sig av "pool points" men som ändå inte går i fällan att rollpersonerna kör fast när de misslyckas med tärningskasten skulle kunna se ut?
Rollpersonen hittar precis som i Gumshoe automatiskt huvudledtråden (core clue) om han/hon letar på rätt plats (använder rätt färdighet på rätt objekt).
Rollpersonen hittar utöver huvudledtråden en extra ledtråd (extra clue) om spelaren lyckas med färdighetsslaget och ännu en extra ledtråd för varje 20 % under färdighetsvärdet som spelaren slår. Tex ger tärningskastet 37 två extra ledtrådar om rollpersonen har färdighetsvärdet 60. En extra ledtråd för att 37<60 och ännu en extra ledtråd för att 37<40 (60-20).
Spelledaren kan tillåta att rollpersonen även hittar någon/några av de övriga extra ledtrådarna trots att färdighetsslaget inte medger det. Att rollpersonen misslyckas framåt kan tex motsvara att rollpersonen hittar fingeravtrycket men att det är så suddigt att det inte går att fastställa om det tillhör person A eller B bara att det inte tillhör person C. Om spelaren däremot lyckas tillräckligt bra med färdighetsslaget för att få den extra ledtråden utan "fail forward" så får rollpersonen reda på att fingeravtrycket matchar specifikt person C.
Vad tycker ni?
Har ni andra idéer hur ett deckarspelsystem som inte använder sig av "pool points" men som ändå inte går i fällan att rollpersonerna kör fast när de misslyckas med tärningskasten skulle kunna se ut?