Doomhamster
Swordsman
Har läst en diskussion om detta på annat håll och undrar vad WRNU-gänget tycker.
Nu ska jag förtydliga att jag inte menar plot twists generellt. Jag menar situationer där spelledaren mer eller mindre direkt bestämmer sig för att spelleda nåt helt annat än spelarna tror att de skrivit upp sig för att spela. Vi har väl alla sett exempel på folk som har tagit sina kampanjer i skumma riktningar - det klassiska "jag spenderade 5 timmar på att göra karaktär till ett fantasyrollspel, sen i andra äventyret klev vi genom en magisk portal och bam! så är vi i en galax långt långt borta..." och jag har lite åsikter om sånt till att börja med. Men det som fick mig att skriva det här inlägget var snacket kring ett indiespel där, för att citera spelskaparen, "halva gruppen tror att de spelar ett vanligt äventyrsspel, men den halvan som faktiskt kontrollerar händelserna vet att man spelar survival horror".
Personligen tycker jag att det förstnämnda skulle kunna vara kul, OM jag fick en viss chans att förbereda mig på det. Som jag sa till sambon så skulle jag gladeligen spela en karaktär som kommer från nån liten okänd skitplanet i Star Wars-universat, och som snubblar sig fram genom galaxen utan att riktigt begripa varför typerna med röda ljussvärd anses vara onda, om nu de med blå och gröna är såna hjältar. Men då skulle jag heller inte lägga ned tillnärmelsevis så mycket tid som jag annars gör på att skapa en karaktär som faktiskt passar in i sin hemmiljö. Hade jag skapat nån som har en massa vänner och familj och åtaganden där hemma, och som till följd av detta skulle bli oerhört traumatiserad (och mycket mindre kul att spela) om man tog dom från den kända miljön, så skulle jag bli lite förbannad.
Om nån däremot medvetet mörkade hela genren och började slänga en massa hjälplös-inför-världens-ondska-skit i ansiktet på mig efter att de sagt att vi skulle ha glada äventyr, så skulle jag bli MYCKET förbannad. Fula ord och hopknycklade karaktärsblad skulle inte räcka, liksom. Jag tycker nämligen inte att det är etiskt okej att tvinga folk att konfrontera mörka teman om de inte är förberedda på det - och även om jag själv inte har den typen av trauman att jag får flashbacks om nån plötsligt slänger in sexuella övergrepp eller partnermisshandel i spelet, så betyder inte det att jag tycker det är kul.
Vad tycker ni?
Nu ska jag förtydliga att jag inte menar plot twists generellt. Jag menar situationer där spelledaren mer eller mindre direkt bestämmer sig för att spelleda nåt helt annat än spelarna tror att de skrivit upp sig för att spela. Vi har väl alla sett exempel på folk som har tagit sina kampanjer i skumma riktningar - det klassiska "jag spenderade 5 timmar på att göra karaktär till ett fantasyrollspel, sen i andra äventyret klev vi genom en magisk portal och bam! så är vi i en galax långt långt borta..." och jag har lite åsikter om sånt till att börja med. Men det som fick mig att skriva det här inlägget var snacket kring ett indiespel där, för att citera spelskaparen, "halva gruppen tror att de spelar ett vanligt äventyrsspel, men den halvan som faktiskt kontrollerar händelserna vet att man spelar survival horror".
Personligen tycker jag att det förstnämnda skulle kunna vara kul, OM jag fick en viss chans att förbereda mig på det. Som jag sa till sambon så skulle jag gladeligen spela en karaktär som kommer från nån liten okänd skitplanet i Star Wars-universat, och som snubblar sig fram genom galaxen utan att riktigt begripa varför typerna med röda ljussvärd anses vara onda, om nu de med blå och gröna är såna hjältar. Men då skulle jag heller inte lägga ned tillnärmelsevis så mycket tid som jag annars gör på att skapa en karaktär som faktiskt passar in i sin hemmiljö. Hade jag skapat nån som har en massa vänner och familj och åtaganden där hemma, och som till följd av detta skulle bli oerhört traumatiserad (och mycket mindre kul att spela) om man tog dom från den kända miljön, så skulle jag bli lite förbannad.
Om nån däremot medvetet mörkade hela genren och började slänga en massa hjälplös-inför-världens-ondska-skit i ansiktet på mig efter att de sagt att vi skulle ha glada äventyr, så skulle jag bli MYCKET förbannad. Fula ord och hopknycklade karaktärsblad skulle inte räcka, liksom. Jag tycker nämligen inte att det är etiskt okej att tvinga folk att konfrontera mörka teman om de inte är förberedda på det - och även om jag själv inte har den typen av trauman att jag får flashbacks om nån plötsligt slänger in sexuella övergrepp eller partnermisshandel i spelet, så betyder inte det att jag tycker det är kul.
Vad tycker ni?