APM;n103494 said:
Men det ligger absolut på min lista att kolla över och om du vill och känner dig givmild så hade jag blivit väldigt glad för en kort förklaring om hur spelsystemet fungerar (t.ex. exempel-färdighetsslag för ett händelseförlopp eller en bit ur en strid) nu när jag har skaparen här direkt att fråga.
Så här funkar de olika regelmomenten i Järn.
Vanliga färdighetsslag: Den stora björnen Mordu har plågat klanen i åratal. Aiofe beslutar sig att göra något åt saken. För det behöver hon ett jaktspjut. Det står inte på utrustningslistan och eftersom butiker och pengar inte är uppfunna, alternativt något som de där perversa typerna på andra sidan Muren i Kungariket sysslar med, så får hon se till att göra spjutet själv, eller ha dem "retroaktivt". För det använder man färdigheten Gårdsmannaskap, och Aiofe är en välbemedlad ung dam med 62% i Gårdsmannaskap. Hon slår 39, så självklart har hon ett jaktspjut. Hon behöver något skydd också, men den vadderade vapenrocken står redan på formuläret.
Motsatta slag: Men klanen har strikta order att inte lämna klanens marker nattetid, och Eòin står på vakt. Aiofe kan försöka övertala Eòin, eller smyga sig förbi honom. Aiofe väljer det senare. Eòin har Spana 65% medan Aiofe har Gömma sig 48%. Nu måste antingen Aiofe lyckas med sitt slag när Eòin misslyckas, eller så måste Aiofe lyckas och samtidigt slå högre än Eòin. Om Eòin slår 23 medan Aiofe slår 43 så vinner Aiofe, eller så kan Eòin slå 79 medan Aiofe slår 43; i båda dessa fallen vinner Aiofe. I det här fallet slår spelledaren 88 för Eòin medan Aiofe slår 31. Slår man lika på tärningarna så händer något annat händer utöver lyckat eller misslyckat: i det här fallet hittar Eòin en klase vin och har supit sig drängfull och somnat på sin post. Aiofe passar på att sno lyktan och manteln från den sovande Eòfin också, innan hon smyger ut i mörkret och snön.
Utmaningar: Att spåra en björn i natten tolkar spelledaren som en utmaning. Utmaningar är ett sätt att lösa situationer som är komplexa och/eller täcker fler än en färdighet. Det behövs ett slag för Jakt, Stigvana, Uthållighet och Spana för att få upp spåret efter Mordu. Aiofe slår 48 mot 52% (Jakt), 99 mot 66% (Stigvana), 17 mot 30 (Uthållighet) och 52 mot 67%(Spana). 3 lyckade moment av 4 innebär att Aiofe får God kvalitet på sitt sökande efter spåren, men ett misslyckat slag på 99 innebär att en komplikation av något slag inträffar (kom ihåg att lika innebär att något annat händer; något bra om slaget lyckades och något dåligt om det misslyckades): Mordu är ute i natten och får upp doften av Aiofe och börjar följa henne.
Konflikter: Aiofe lyckas spåra upp björnen till dess håla, och smyger in i mörkret med spjut och lykta. Men hålan är tom, och Aiofe inser plötsligt att björnen är där ute någonstans. En skugga faller över hålans öppning, och Aiofe spinner runt för att se björnen stå där och morra. Mordu vrålar åt Aiofe, och Aiofe blir skräckslagen och ber för sitt liv. Mordu talar plötsligt och säger att hon kan få leva om hon stannar hos honom som hans hustru. Men det vill Aiofe inte gå med på: hon vill komma ut och hem.
Spelledaren anser att här finns det insats för en konflikt. Aiofes mål är att komma ut därifrån och hem, Mordu vill ha Aiofe kvar i sin håla. Konflikten får omfattningen 2, dvs den som vinner två motsatta slag vinner konflikten, och konflikten börjar på Hetsig nivå direkt. Mordu imponerar och hotar med Styrkeprov 75% och säger att han kan bli en god make åt henne eller så kan han döda henne med ett slag; Aiofe svarar med Lagmannaskap 38% att klanfolk inte får gifta sig med skogens djur. Slaget blir 41 mot 67; som om Mordu skulle bry sig om klanens lagar. Aiofe försöker istället övertala Mordu att hon ändå inte kan bli en god hustru åt en så stor och mäktig björn med Skaldekonst 72%, medan Mordu lovar henne guld och gröna skogar med Handel 65%. Den här gången blir det 50 mot 62: båda lyckas men Mordu slår högre och Mordu vinner även det slaget och därmed konflikten. Som förlorare kan Aiofe välja mellan att acceptera förlusten och stanna som Mordus hustru (tror inte det) eller stegra konflikten. Att dra sig ur är inte öppet som alternativ. Aiofe väljer att stegra konflikten. Det innebär att Aiofe förlorar 3T6 Själ. Slaget blir 11, vilket är mer än hälften av Aiofes totala mängd Själ på 20, så hon är nu Stressad och får från och med nu -20% på konflikter och utmaningar. Sedan måste hon inleda en ny konflikt på en mindre vänskaplig nivå, dvs antingen Fientlig eller med våld. Aiofe inser att det inte är läge att stegra till en Fientlig diskussion då det bara skulle reta upp björnen. Så hon rycker upp spjutet och stormar björnen.
Strid: Aiofe stormar björnen med Aggressiv stans; Mordu svarar med att vråla och resa på sig på bakbenen för att slå ner på Aiofe, även det en Aggressiv stans. Hade det funnits fler inblandade så hade den här slagväxlingen skett tidigt i rundan, efter icke-stridshandlingar, men Aiofe och Mordu är ensamma. Aggressiv mot Aggressiv innebär att båda slår anfallsslag, och ingen slår försvarsslag. Aiofe har Spjutkamp 72% och slår 60 vilket är en träff; Mordu har Våld 80% (spelledarpersoners färdigheter kan ofta sammanfattas på det sättet) och slår 71. Mordu slår sin skada, 2T6 plus en extra för Aggressiv stans, och drämmer till med 10 poäng; Aiofes vapenrock skyddar 5 och 5 poäng går in på hennes Gard; vapenrocken rivs upp och Aiofe blir skadad men inte allvarligt. Aiofes spjut gör 4T6 plus en extra för Aggressiv stans, och ger 15 i skada, och björnpälsen skyddar 7. Med 8 poäng som går in på björnens Gard blir den mer vaksam.
Nästa runda: Mordu väljer Fintande stans och Aiofe väljer Taktisk stans. Mordu försöker finta Aiofe, men Aiofe genomlistar björnen och kontrar med sitt spjut. Aiofe gör ett anfall som ett motsatt slag mot Mordus försvar. Aiofe slår 55, exceptionellt lyckat, medan Mordu slår 91 och missar sitt försvar! Ett lyckat anfall mot ett misslyckat försvar innebär att skadetärningarna exploderar, så 4T6 med 6, 5, 5, 2 ger en femte tärning som blir 5. Totalt 23 poäng skada, och eftersom anfallsslaget var exceptionellt så går skadan förbi Gard och rakt in på Hälsa! Den här gången har Mordu otur på sitt skyddsslag och 2T6 skydd blir bara 6. 17 poäng går in, vilket är över hälften av björnens 30 Hälsa. Mordu är därmed Sargad och kommer inte läka naturligt, utan tvärtom sakta förblöda.
Aiofe väljer Taktisk stans igen, medan Mordu går på defensiven med Defensiv stans. Taktisk mot Defensiv innebär att Aiofe blir anfallare igen. Med ett jättebra lyckat försvar på 79 som brädar Aiofes 43 värjer sig björnen.
Mordu tar chansen och väljer Aggressiv stans den här gången, medan Aiofe försöker finta björnen med Fintande stans. Fintande mot Aggressiv innebär att Aiofe flyttar sig ur vägen men lämnar spjutet efter sig och björnen slänger sig mer eller mindre mot det. Aiofe slår 52 och björnen misslyckas helt med försvaret på 83, och tärningarna exploderar igen. Den här gången slutar skadan på 30 poäng tack vare att exploderande tärningar innebär att om man slår 6 så slår man en tärning till och lägger till. Mordus päls skyddar 6, så 24 poäng går in. Mordu har normalt 20 poäng Gard kvar men har förlorat 8 redan, så det är tolv poäng kvar. 12 av 24 poäng tar bort Mordus all Gard och gör Mordu Pressad. Det innebär att Mordu har -20% på alla anfall och kan inte välja Aggressiv stans längre. Resterande 12 poäng fortsätter in på Hälsa och gör att Mordu nu har förlorat 29 av 30 poäng hälsa.
Mordu ligger väldigt illa till med ett poäng Hälsa kvar. Även om han överlever är risken stor att han dukar under av sina sår. Så han väljer att försöka ta Aiofe med sig. Han kan inte välja Aggressiv stans, och väljer han Defensiv stans så kommer han i bästa fall återfå Gard i slutet på rundan men kommer inte göra något åt Aiofe. I nuvarande läget köper han som bäst tid. Han kan chansa på att Aiofe väljer Aggressiv stans och använda Fintande tillbaks, men Aiofe är nog inte så dum. Så Mordu väljer Taktisk stans – och det gör Aiofe också. Taktisk mot Taktisk innebär att båda slår anfallsslag mot den andres försvar. Mordu slår 34 mot Aiofes 55: båda lyckas, men Aiofe lyckas mer, och får dessutom ett exceptionellt slag! Så Aiofe återhämtar sin Gard en smula och kommer få tillbaka 1T6 Gard när rundan är slut. Aiofe slår 14 på sitt anfall, vilket är skitlågt men lyckat, men Mordu slår 2, vilket också är lyckat men sämre, så Aiofe får in en träff till. Skadeslaget blir 9, vilket björnens skydd på 2T6 päls faktiskt kan ta. Men nu slår Mordu 3 på sitt skydd, 6 poäng går in och Aiofe stöter in spjutet i Mordus nacke och dräper den svarta besten. Sist i rundan får Aiofe tillbaka 6 poäng Gard, men det spelar inte så stor roll eftersom striden är över och man automatiskt får tillbaka all Gard då.
Aiofe kommer tillbaka till klanens land strax före solen går upp, tilltufsad, indränkt i björnblod, med sönderriven vapenrock och blodigt spjut, men med björnens päls och huvud släpandes efter sig och ett lyckligt leende på sin mun.