Nekromanti Slå under med T20 spelsystem?

anth

Vetefan
Harry S;n135349 said:
Åh vad kul att du tog upp det ämnet. Jag satt precis och funderade på trovärdigheten i klockkurva jämfört med rak sannolikhet.

Men utveckla gärna varför det blir "verkligare" med klockkurva.
Klockkurvan för 3d6 är nästan identisk med normalfördelningskurvan, det var därför som jag länkade just den bilden och inte vilken klockkurve-bild som helst.
Nästan allt inom sannolikhet/statistik följer normalfördelningen. Faktum är att normalfördelningen är det enklaste sättet att se om man räknat fel inom sannolikhet/statistik: Följer ens siffror inte normalfördelningen är det dags att räkna om för att se var det blivit fel.
IQ följer normalfördelningen, där de flesta har runt 100 i IQ och en liten procent har extremt hög eller låg IQ. Längd, vikt, muskelmassa, ja allt följer normalfördelningen i naturen.
Därför är 3d6 mer realistiskt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Normalfördelning

Harry S;n135349 said:
Du menar matematiskt då eller?
Hade inte rak sannolikhet fungerat i spel hade d20/d100 varit så vanligt. Det är lätt att förstå vad t.ex. +10 % betyder.

Harry S;n135349 said:
Är inte 2T10 mer realistisk än 1T20 av samma anledning?
Ja. 2d10 är mer realistiskt än 1d20. Och 3d6 är mer realistiskt än 2d10.
Det är inte förrän man börjar slå 3 tärningar som man får en klockkurva.

Harry S

Swordsman
anth;n135364 said:
Nu talar jag inte om en rak översättning: att 12 i GURPS blir 74,1 % är enkel huvudräkning för mig. Men hur översätter du +2 i GURPS till %?
Varför fungerar det inte att bara konvertera +2 i % med samma metod som du gör med 12?

anth

Vetefan
Harry S;n135374 said:
Varför fungerar det inte att bara konvertera +2 i % med samma metod som du gör med 12?
Har man 9 i GURPS och får +2 motsvarar det +25,00 %.
Har man 16 i GURPS och får +2 motsvarar det +1,84 %
Hur tänkte du översätta +2 från GURPS till %?

Harry S

Swordsman
Arfert;n135343 said:
Bara en allmän kommentar: Att Gurps kör med klockkurva är dess styrka. Blir "verkligare". Om man anpassar färdighetsnivåerna till det. Gurps är underskattat, speciellt de tidiga versionerna där, innan regelsystemet växte.
Vilka versioner av GURPS är det du menar mer specifikt? Vad gick snett när GURPS växte?

Harry S

Swordsman
anth;n135364 said:
Jag har även varit ute på nätet för att se hur andra gjort - och konstaterar att i princip alla gett upp och ingen har en bra lösning.
Det här är ju ännu konstigare än att det inte finns en bra monsterbok till BRP. ;) Problemet finns inte med här.

Arfert

Facit
Vilka versioner av GURPS är det du menar mer specifikt? Vad gick snett när GURPS växte?
Det gick snett när det blev två regelböcker i stället för en (i slutet av 90-talet tror jag). Min favorit är 2nd edition. Sedan blev det för mycket regler för min smak. I början var det ett lagom tjockt spel. Och bra skivet.

Men det finns ju alltid Gurps Lite.

.113

Swashbuckler
Ang. Mutant, 75% och lyckat hälften av gångerna som krank säger så håller jag med, men det är ju också så att i det spelet får man ju räkna med en hel del minus så fort man försöker göra väldigt mycket.

Upptäcka 100% ? Jo men klockan är tre på dagen så du får -50. Eller så känns det iaf

anth

Vetefan
Arfert;n135383 said:
Det gick snett när det blev två regelböcker i stället för en (i slutet av 90-talet tror jag). Min favorit är 2nd edition. Sedan blev det för mycket regler för min smak. I början var det ett lagom tjockt spel. Och bra skivet.

Men det finns ju alltid Gurps Lite.
Det var 2004 när GURPS4 släpptes som Basic Set (grundreglerna) blev två grundböcker: Basic Set Characters och Basic Set Campaigns (GURPS3 Basic Set släpptes som en bok, men ett par år senare kom ett par compendiums till Basic Set). För GURPS4 har det att göra med att SJ Games tyckte att en bok skulle bli för tjock. Characters slutar på sid 336 och Campaigns börjar på sid 337 och registret täcker bägge böckerna. Spelet finns som pdf och då kan man få dem ihopslagna till en bok. Men jag håller med Arfert, hela Basic Set är på 576 sidor och det är lite för mycket för grundregler.

Men jag tycker ändå att GURPS4 har de bästa reglerna av de olika GURPS-versionerna. GURPS Lite, som Arfert länkade till, är faktiskt ett komplett spel. Övriga sidor i Basic Set är egentligen optional rules som är valfria. Hela idén med GURPS går ut på att spelledaren ska skapa en egen kampanj utifrån reglerna och välja vilka optional rules som ska användas. Det är faktiskt inte så komplicerat som det låter: ska kampanjen ha magi? Om ja har man med magikapitlet, om nej har man inte med det kapitlet o.s.v.

Staffan

Myrmidon
Harry S;n135326 said:
Men är inte 13-14 (65-70%) lite högt för en nybörjarrollperson?
I mina ögon: nej. En två-tredjedelars chans att lyckas med ett "normalt" slag tycker jag känns rätt lagom. Då känner jag att det här är en person som vet hur man kör ett luftskepp/är van vid att klara sig själv i vildmarken/kan sy ihop ett sår/har kontakter i låga positioner. Allt under 50% känns som att man är en jävla klantskalle som borde vara kvar i skolan i stället för att vara ute och äventyra.

Det är ungefär vad jag skulle förvänta mig av en yrkeskompetent person i en osäker situation. Lägre än så kanske är relevant för att representera nybörjare, men de är jag generellt inte intresserad av att spela.

Harry S

Swordsman
anth;n135376 said:
Använd medelvärdet av intervallen?

Typ +1 => +5 %, +2 => +10 %, +2 => +15 % ... +9 => +45 %

Det viktgia är väl att modifikationerna upplevs trovärdiga inte att de är matematiskt exakta?

anth

Vetefan
Harry S;n135445 said:
Använd medelvärdet av intervallen?

Typ +1 => +5 %, +2 => +10 %, +2 => +15 % ... +9 => +45 %

Det viktgia är väl att modifikationerna upplevs trovärdiga inte att de är matematiskt exakta?
Det viktiga är att att modifikationerna fungerar i spel.
Hade det varit så enkelt som +1 = +5 % hade jag definitivt inte slitit mitt hår under flera år med problemet.

Harry S

Swordsman
anth;n135452 said:
Det viktiga är att att modifikationerna fungerar i spel.
Hade det varit så enkelt som +1 = +5 % hade jag definitivt inte slitit mitt hår under flera år med problemet.
Ja "fungerar i spel" är ungefär det som jag menar med att modifikationerna ska "upplevs trovärdiga".

Mm det lät lite väl enkelt för att du och andra skulle ha brottats med problemet i flera år. Varför slet du ditt hår i flera år för att konvertera GURPS/BRP? Varför var det så viktigt för dig?

anth

Vetefan
Harry S;n135536 said:
Ja "fungerar i spel" är ungefär det som jag menar med att modifikationerna ska "upplevs trovärdiga".

Mm det lät lite väl enkelt för att du och andra skulle ha brottats med problemet i flera år. Varför slet du ditt hår i flera år för att konvertera GURPS/BRP? Varför var det så viktigt för dig?
Då tyckte jag att de bästa rollspelen var ADnD, DoD Expert och GURPS (vi talar ganska många år sedan).
Jag ville kunna föra över häftiga saker mellan de tre spelen på ett enkelt och smidigt sätt.
Till slut insåg jag att det enkla sätt som jag letade efter inte fanns.

Staffan

Myrmidon
anth;n135376 said:
Jag hade nog översatt det med +10% och sedan inte funderat mer på saken. Alltså, hela poängen med 3d6-systemet i GURPS är att modifikationernas faktiska effekt beror på ditt färdighetsvärde (mer träning ökar inte chansen att lyckas med normala saker så mycket, men gör att du lättare kan svälja negativa modifikationer), och att försöka översätta den effekten till ett linjärt spel som BRP känns som på tok för mycket jobb för något som egentligen inte hör hemma i spelet.