anth
Vetefan
Klockkurvan för 3d6 är nästan identisk med normalfördelningskurvan, det var därför som jag länkade just den bilden och inte vilken klockkurve-bild som helst.Harry S;n135349 said:Åh vad kul att du tog upp det ämnet. Jag satt precis och funderade på trovärdigheten i klockkurva jämfört med rak sannolikhet.
Men utveckla gärna varför det blir "verkligare" med klockkurva.
Nästan allt inom sannolikhet/statistik följer normalfördelningen. Faktum är att normalfördelningen är det enklaste sättet att se om man räknat fel inom sannolikhet/statistik: Följer ens siffror inte normalfördelningen är det dags att räkna om för att se var det blivit fel.
IQ följer normalfördelningen, där de flesta har runt 100 i IQ och en liten procent har extremt hög eller låg IQ. Längd, vikt, muskelmassa, ja allt följer normalfördelningen i naturen.
Därför är 3d6 mer realistiskt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Normalfördelning
Hade inte rak sannolikhet fungerat i spel hade d20/d100 varit så vanligt. Det är lätt att förstå vad t.ex. +10 % betyder.Harry S;n135349 said:Du menar matematiskt då eller?
Ja. 2d10 är mer realistiskt än 1d20. Och 3d6 är mer realistiskt än 2d10.Harry S;n135349 said:Är inte 2T10 mer realistisk än 1T20 av samma anledning?
Det är inte förrän man börjar slå 3 tärningar som man får en klockkurva.