zonk
muterad
- Joined
- 10 Jan 2016
- Messages
- 3,300
Av outgrundliga skäl har jag gett mig på projektet att köra lite retro-aktig DoD4.0 (-91an).
Har läst div krönikor från OSR-kampanjer, främst kanske Fellowship of the Bling, som jag gillade skarpt.
Nu har jag funderat på hur man ska modda DoD4.0 för att få det mer OSR-aktigt. Redan när jag spelledde det senast hade jag börjat strunta i en mängd av detaljerna för att få lite rotation på spelet. Men den här gången tänkte jag vara lite mer systematisk. Hade tänkt mig följande modifieringar:
Generellt:
1. Alla tärningsslag utom Finna Dolda Ting etc slås öppet. Spelarna slår alla tärningsslag som gäller deras egen karaktär. Inget fusk med tärningsslag från SLs sida. Det som händer händer, dör folk så dör de.
2. Ha slumptabeller för loot och mobs till stor del. Kul om man blir överraskad som SL med!
Strid:
3. Träffområden stryks helt. Frivillig regel (skippas om SL tycker det segar): Om man får en seriös skada (förlorar >50% av KP på en gång) kan man slå på träffområdestabellen för att se var man fick den, och isåfall om man får lite minus PGA den. Svåra träffar modifieras av rustning på den aktuella kroppsdelen (blir mindre allvarliga).
4. Rustning och träffområden: för att kompensera för att vissa rustningar inte täcker hela kroppen, får man ett rustningsvärde att slå under med 1T20. Grundvärdet är 20, för varje helt oskyddad kroppsdel drar man av ett värde. -3 för varje oskyddat ben eller magen, -2 för varje oskyddad arm eller huvudet, -5 för oskyddad bröstkorg. Har man harnesk och hjälm ska man alltså slå 10 eller under för att träffen ska ta på rustningen. Träffar man rustningen absorberar den skada som vanligt, annars inte. Om man har läderharnesk och öppen hjälm anses man ha träffat den större delen av kroppen. Hjälm är ändå nice om man skulle få en svår skada (se regel 2) och slår träff på huvudet.
5. Parering är ett "interrupt", man kan alltid parera oavsett vad man sysslar med, bara man har vapen i händerna. Det avbryter inte besvärjelser. Man har fullt FV i sköld/närstridsvapen i chans att parera, men får avdrag på CL på varje parering efter den första. Men! Parera läggs även till som en sekundär extrafärdighet, B-färdighet, man får erfarenhet första gången man lyckas parera varje dag. Vid B1 har man -6 på parader utöver den första, B2 -5, B3 -4, B4 -3, B5 -2.
6. Den som är vapenlös eller bara har naturliga vapen kan använda färdigheten Undvika. Vissa mobs kan ha lite högre i den här, men spelare har den som sekundär färdighet, med baschans = SMI (fast dubblad), och kan inte öka den annat än genom erfarenhet. Hård och bister erfarenhet, även den med hög SMI lär mestadels få på flabben. Undvika faller under samma regler för avdrag som parera.
7. Initiativslag sker "as needed", dvs inte alltid först i en runda, utan bara mellan mobs och RP som är i strid med varann. Annars gör folk saker i den ordning spelarna säger nåt, i princip. Initiativslag sker med 1T6, karaktärer som har 15+ i en relevant egenskap får +1 (man får inte mer plus även om man har flera egenskaper över 15). Relevanta egenskaper: närstrid STY, SMI, magi INT, PSY, avståndsstrid SMI, INT.
Utrustning:
8. Alla klasser kan givetvis ha rustningar och (efter att man börjat spela) köra med alla vapen. Givetvis bör varje rollperson kunna minst ett närstridsvapen (till och med magiker kan som bekant lära sig trästav i DoD91, samt dolk hade jag tänkt lägga till). Brons är inte alls sämre än järn i den klassen som man lyckats smida i min värld, däremot jävligt mycket dyrare. Men om ett brons-fjällpansar-harnesk droppar så lär magikern bli jävligt sugen.
9. Belastning stryks i princip, bär hur mycket ni vill, lite minus på klättra/hoppa vid STYx5 kg typ. Vapenvikter korrigeras, 1hsvärd ca 0.75-1.25 kg, 2h svärd runt 3kg, detsamma gäller de flesta 1h och 2h vapen. Rustningsvikter har jag inte tittat på än.. Sköldpriser måste även reduceras till ca 1/3 eller mindre.
Skapa karaktär:
10. Slå fram grundegenskaper: slå fram tre set, välj det du föredrar. Ev kan man lägga saftigt med BP för att få lägga till 1T6 till en grundegenskap.
11. Ta bort allt trams om svärdshand, onödiga förmågor, socialt stånd, startkapital osv. Alla spelare startar som luspanka ändå. Gear för max 300 sm och ytterligare 50sm på fickan.
12. Alla klasser utom magiker, krigare, tjuv och utbygdsjägare stryks.
13. Alla yrkesförmågor stryks.
14. Gyckelkonster, akrobatik, administration mm färdigheter som inte passar in stryks.
15. Alla klasser utom magiker får tre valfria vapenfärdigheter.
16. Ev ändras så att man får öka färdigheter med +10 +5 osv istället (a la Järn) för att köpa med EP. Magiker kommer annars få extra EP för att kompensera för hur sjukt dyra besvärjelser är.
17. Magiker kan lära sig valfritt antal magiskolor från början och upp till 12 yrkesfärdigheter. Huvudsakligen från 91ans formler, i begränsad omfattning från Magi-boxen. Magiker kan hålla hur många besvärjelser som helst i minnet. Vid behov får man konstruera nya rollformulär för att få plats med alla.
18. Vapenfärdigheter: kan man ett enhandssvärd, kan man alla. Man har dessutom halva FV i alla enhandsvapen, och i alla tvåhandsvapen. Man ska kunna byta lättare! Det kommer ju ny loot titt som tätt, roligare om man kan prova allt. Undantaget här är trästav, och spjut, som är och förblir sin egen lilla ö. Envisa magiker kan dock absolut träna upp sig i andra närstridsvapen. Det är bara att ge sig in i strid! Hittar man nåt svärd som ger massor av +CL kan man ju träna med det i handen..
19. Alla splatbooks ignoreras fullständigt, de tillför mest trassel och dumheter, och är ofta helt obalanserade.
Rustningar, parera och undvika är alltså det jag ger spelarna som progression och ökad survivability, utöver då att de blir bättre på vapenfärdigheter och besvärjelser osv.
Tar tacksamt emot funderingar på ovanstående! Och ja, jag vet att jag skulle kunna använt LotFP eller något OSR-system. Jag gillar dock DoD4ans level-löshet: det gör att dödligheten aldrig riktigt försvinner. Sen har jag nån slags konstig nostalgi för systemet, och kan det hyfsat väl. Men vi får se hur det här faller ut. Och jag har garanterat glömt någon husregel jag kommit på ovan.. det var redan några som jag nästan missade.
Har läst div krönikor från OSR-kampanjer, främst kanske Fellowship of the Bling, som jag gillade skarpt.
Nu har jag funderat på hur man ska modda DoD4.0 för att få det mer OSR-aktigt. Redan när jag spelledde det senast hade jag börjat strunta i en mängd av detaljerna för att få lite rotation på spelet. Men den här gången tänkte jag vara lite mer systematisk. Hade tänkt mig följande modifieringar:
Generellt:
1. Alla tärningsslag utom Finna Dolda Ting etc slås öppet. Spelarna slår alla tärningsslag som gäller deras egen karaktär. Inget fusk med tärningsslag från SLs sida. Det som händer händer, dör folk så dör de.
2. Ha slumptabeller för loot och mobs till stor del. Kul om man blir överraskad som SL med!
Strid:
3. Träffområden stryks helt. Frivillig regel (skippas om SL tycker det segar): Om man får en seriös skada (förlorar >50% av KP på en gång) kan man slå på träffområdestabellen för att se var man fick den, och isåfall om man får lite minus PGA den. Svåra träffar modifieras av rustning på den aktuella kroppsdelen (blir mindre allvarliga).
4. Rustning och träffområden: för att kompensera för att vissa rustningar inte täcker hela kroppen, får man ett rustningsvärde att slå under med 1T20. Grundvärdet är 20, för varje helt oskyddad kroppsdel drar man av ett värde. -3 för varje oskyddat ben eller magen, -2 för varje oskyddad arm eller huvudet, -5 för oskyddad bröstkorg. Har man harnesk och hjälm ska man alltså slå 10 eller under för att träffen ska ta på rustningen. Träffar man rustningen absorberar den skada som vanligt, annars inte. Om man har läderharnesk och öppen hjälm anses man ha träffat den större delen av kroppen. Hjälm är ändå nice om man skulle få en svår skada (se regel 2) och slår träff på huvudet.
5. Parering är ett "interrupt", man kan alltid parera oavsett vad man sysslar med, bara man har vapen i händerna. Det avbryter inte besvärjelser. Man har fullt FV i sköld/närstridsvapen i chans att parera, men får avdrag på CL på varje parering efter den första. Men! Parera läggs även till som en sekundär extrafärdighet, B-färdighet, man får erfarenhet första gången man lyckas parera varje dag. Vid B1 har man -6 på parader utöver den första, B2 -5, B3 -4, B4 -3, B5 -2.
6. Den som är vapenlös eller bara har naturliga vapen kan använda färdigheten Undvika. Vissa mobs kan ha lite högre i den här, men spelare har den som sekundär färdighet, med baschans = SMI (fast dubblad), och kan inte öka den annat än genom erfarenhet. Hård och bister erfarenhet, även den med hög SMI lär mestadels få på flabben. Undvika faller under samma regler för avdrag som parera.
7. Initiativslag sker "as needed", dvs inte alltid först i en runda, utan bara mellan mobs och RP som är i strid med varann. Annars gör folk saker i den ordning spelarna säger nåt, i princip. Initiativslag sker med 1T6, karaktärer som har 15+ i en relevant egenskap får +1 (man får inte mer plus även om man har flera egenskaper över 15). Relevanta egenskaper: närstrid STY, SMI, magi INT, PSY, avståndsstrid SMI, INT.
Utrustning:
8. Alla klasser kan givetvis ha rustningar och (efter att man börjat spela) köra med alla vapen. Givetvis bör varje rollperson kunna minst ett närstridsvapen (till och med magiker kan som bekant lära sig trästav i DoD91, samt dolk hade jag tänkt lägga till). Brons är inte alls sämre än järn i den klassen som man lyckats smida i min värld, däremot jävligt mycket dyrare. Men om ett brons-fjällpansar-harnesk droppar så lär magikern bli jävligt sugen.
9. Belastning stryks i princip, bär hur mycket ni vill, lite minus på klättra/hoppa vid STYx5 kg typ. Vapenvikter korrigeras, 1hsvärd ca 0.75-1.25 kg, 2h svärd runt 3kg, detsamma gäller de flesta 1h och 2h vapen. Rustningsvikter har jag inte tittat på än.. Sköldpriser måste även reduceras till ca 1/3 eller mindre.
Skapa karaktär:
10. Slå fram grundegenskaper: slå fram tre set, välj det du föredrar. Ev kan man lägga saftigt med BP för att få lägga till 1T6 till en grundegenskap.
11. Ta bort allt trams om svärdshand, onödiga förmågor, socialt stånd, startkapital osv. Alla spelare startar som luspanka ändå. Gear för max 300 sm och ytterligare 50sm på fickan.
12. Alla klasser utom magiker, krigare, tjuv och utbygdsjägare stryks.
13. Alla yrkesförmågor stryks.
14. Gyckelkonster, akrobatik, administration mm färdigheter som inte passar in stryks.
15. Alla klasser utom magiker får tre valfria vapenfärdigheter.
16. Ev ändras så att man får öka färdigheter med +10 +5 osv istället (a la Järn) för att köpa med EP. Magiker kommer annars få extra EP för att kompensera för hur sjukt dyra besvärjelser är.
17. Magiker kan lära sig valfritt antal magiskolor från början och upp till 12 yrkesfärdigheter. Huvudsakligen från 91ans formler, i begränsad omfattning från Magi-boxen. Magiker kan hålla hur många besvärjelser som helst i minnet. Vid behov får man konstruera nya rollformulär för att få plats med alla.
18. Vapenfärdigheter: kan man ett enhandssvärd, kan man alla. Man har dessutom halva FV i alla enhandsvapen, och i alla tvåhandsvapen. Man ska kunna byta lättare! Det kommer ju ny loot titt som tätt, roligare om man kan prova allt. Undantaget här är trästav, och spjut, som är och förblir sin egen lilla ö. Envisa magiker kan dock absolut träna upp sig i andra närstridsvapen. Det är bara att ge sig in i strid! Hittar man nåt svärd som ger massor av +CL kan man ju träna med det i handen..
19. Alla splatbooks ignoreras fullständigt, de tillför mest trassel och dumheter, och är ofta helt obalanserade.
Rustningar, parera och undvika är alltså det jag ger spelarna som progression och ökad survivability, utöver då att de blir bättre på vapenfärdigheter och besvärjelser osv.
Tar tacksamt emot funderingar på ovanstående! Och ja, jag vet att jag skulle kunna använt LotFP eller något OSR-system. Jag gillar dock DoD4ans level-löshet: det gör att dödligheten aldrig riktigt försvinner. Sen har jag nån slags konstig nostalgi för systemet, och kan det hyfsat väl. Men vi får se hur det här faller ut. Och jag har garanterat glömt någon husregel jag kommit på ovan.. det var redan några som jag nästan missade.